Gå til innhold

Flommen i Asia - Problem med HW import?


Anbefalte innlegg

Det er jo i Asia og rundt om kring der dei har billig arbeidskraft og mekker masse hardware.

Dødstalla er jo oppe i over 20.000 mennesker no, og det vil sikkert stige meir.

Det er jo så mange at vi ikkje skjønner det heilt.

På dei filmene som kom inn, så såg jo bølga ikkje så stor, men alt er jo rasert der.

 

 

Trur dere det vil bli problemer med leveranser til Europa og Ameria pga flomen?

Er det noken store hardware produsenter som er lokalisert der flommen har herja?

AMD og INTEL hadde i hvertfall store fabrikker i Penang i Malaysia. Penang ligger i nord malaysia og grenser ut mot indiske hav.

 

Tidligere har jordskjelv i japan forårsaket nesten en fordobling av minne priser. Mener dette var rundt 92-94 en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*snip*

Du er klar over at du ikke gir noe spesiell mening, og baserer alle utsagnene dine på personangrep?

 

Hva har egentlig mine musikkpreferanser med diskusjonen å gjøre?

Er vel ikke akkurat så veldig informativt det som detter ut av deg heller.. :roll:

 

Og dine musikkpreferanser har jeg ikke nevnt... så fremt du ikke liker Otto Jespersen synge...

Lenke til kommentar

Herregud da folkens. Tror dere misforstår litt, trådstarter mener ikke at han IKKE bryr seg om dødsofrene i Asia, han spør bare om dere tror om katastrofen vil påvirke prisene på hardware.

Men tilbake til topic. Jeg har ikke helt fått med meg hvilken områder som er rammet, men det er vel fabrikker i bla. malaysia og i taiwan. Jeg tror ikk katastrofen kommer til å ramme hardware industrien direkte. Mye av industrien der nede er så kynisk at selvom noen i fammileien din er døde så må du gå på arbeid fordet.

Jeg tror ikke at vi vil merke noen store forskjeller i prisene på hardware pga denne ulykken.

Lenke til kommentar

vet i alle fall at minneprodusenter har hatt problemer med å levere etter naturkatastrofer, men det er vel bare lagerbygninger som ligger helt nede ved kaien (i forbindelse med shipping). resten av intustrien ligger vel lenger inne der bølgene ikke klarte å gjøre den største skaden. det går kanskje med noen dager med oppreising av landene igjen, så skulle de være i full produksjon. tror ikke dette vil påvirke oss mer enn de signalene vi får fra TV2 og NRK (bortsett fra de som kjenner noen som var der nede).

Lenke til kommentar

På dei filmene som kom inn, så såg jo bølga ikkje så stor, men alt er jo rasert der.

 

Det er ikke bølgehøyden som dreper i alle tilfeller men bølgeLENGDE og fart... En tsunami kan bli mange kilometer lang og bevege seg med 960 km/t. Det hjelper heller ikke at noen av øyene der nede er 5 moh på det høyeste. Da skal de ikke så mye til for å skylle vekk ALT på øya.

Lenke til kommentar
Det er jo i Asia og rundt om kring der dei har billig arbeidskraft og mekker masse hardware.

Dødstalla er jo oppe i over 20.000 mennesker no, og det vil sikkert stige meir.

Det er jo så mange at vi ikkje skjønner det heilt.

På dei filmene som kom inn, så såg jo bølga ikkje så stor, men alt er jo rasert der.

 

 

Trur dere det vil bli problemer med leveranser til Europa og Ameria pga flomen?

Er det noken store hardware produsenter som er lokalisert der flommen har herja?

Cornel du kan ikke mene og tenke på det nå!! :nei:

Lenke til kommentar
vis meg hvor. og det at du angriper likferd pga. bildet hans er fullstendig latterlig. hva har hans musikksmak med diskusjonen å gjøre? du virker ikke videre smart.

Vis deg hvor hva da???? Utsagnet hans var latterlig, og hvis du ikke skjønte det, så er vi nok ikke videre smart noen av oss.. ;)

 

 

Og hvor i all verden får du musikksmak fra???? Er da vel ingen her som har nevnt ordet musikk bortsett fra deg og likferd...

Lenke til kommentar

Trådstarters spørsmål er ikke bare relevant, men også et bra spørsmål og stille på dette forumet. Det at enkelte her tror han ikke bryr seg om de som har mistet livet og sine nærmeste er bare antagelser, håper at noen kommer med mer informasjon om det han spør om..

 

Jeg personlig tror ikke dette vill påvirke halvleder industrien så veldig mye såfall, de fleste fabrikkene er plassert nettop for å ungå naturkatastrofer og rystninger i bakken, men man vet aldri, hvis feks en produsent mister et par fabrikker og mange ansatte, så kan ikke de sette opp prisen pga de andre har kommet heldigere ut av det.

 

Merk at jeg selvfølgelig syntes det er veldig synd og trist at så mange mennesker har mistet livet.. Det jeg syntes er usmaklig i det media fremstiller, spesielt like etter ulykken det var at de la så mye vekt på hvor mange som døde i thailand sammenlignet med feks sri langa som mistet 10 ganger så mange mennesker...

Lenke til kommentar
Vis deg hvor hva da???? Utsagnet hans var latterlig, og hvis du ikke skjønte det, så er vi nok ikke videre smart noen av oss.. ;)

 

[teskjemode=on] vis meg hvor du hylte ut for de stakkars barna i afrika [teskjemode=off]

 

Og hvor i all verden får du musikksmak fra???? Er da vel ingen her som har nevnt ordet musikk bortsett fra deg og likferd...

 

du kritiserte bildet hans. det bilde symboliserer musikksmak / deathmetal / heavymetal generelt. angriper du det, angriper du musikksmaken hans.

 

14is..

Lenke til kommentar
Vis deg hvor hva da???? Utsagnet hans var latterlig, og hvis du ikke skjønte det, så er vi nok ikke videre smart noen av oss.. ;)

 

[teskjemode=on] vis meg hvor du hylte ut for de stakkars barna i afrika [teskjemode=off]

 

Og hvor i all verden får du musikksmak fra???? Er da vel ingen her som har nevnt ordet musikk bortsett fra deg og likferd...

 

du kritiserte bildet hans. det bilde symboliserer musikksmak / deathmetal / heavymetal generelt. angriper du det, angriper du musikksmaken hans.

 

14is..

"Det var det ingen som merka" ble det sagt. Mulig jeg tolket det litt feil...

 

Men jeg skjønner jo nå selvfølgelig at jeg må ha kritisert musikken når jeg nevnte bildet av denne kroppen med sminke og nisselue... Bøyer meg i støvet og beklager ovenfor alle tilhengere av satanistiske julenisser...

 

Og fjortis er det nok desverre lenge siden jeg var...

Lenke til kommentar
du kritiserte bildet hans. det bilde symboliserer musikksmak / deathmetal / heavymetal generelt. angriper du det, angriper du musikksmaken hans.

 

14is..

Kan vi være så snill å sette en strek for personkonfliktene?

Det er foresten ikke stort bedre av deg å kalle han 14is enn det var av han å kritisere bildet til Likferd...

Lenke til kommentar

tragisk ulykke. Til dere som oppfordrer oss til å gi penger på denne tråden, gir vi ikke egentlig nok, mtp på at regjeringen har bevilget 50millioner av VÅRE skattepenger?

 

Ontopic, nei, jeg tror det får få konsekvensr. Kapitalistene tar få menneskelig hensyn, de gjør alt for å få sendt ut og prodsuert varene sine. Og da klarer de det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...