Gå til innhold

Mobilkafeen | Diskusjon rundt mobilrelaterte ting!


Ingar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg opplever at jeg ikke får enkelte SMS sender til min K750i. Hadde ikke problemet før jeg fikk K750i, selv om jeg har hatt Mobyson i over ett år.

 

Er problemet mest sannsynlig hos operatør eller i mobil?

5139193[/snapback]

 

Hvis du får de en liten stund etter eller når du sender en ny melding/skrur av-på telefonen så er det et gammelt problem som har vært i nettet til netcom siden tidenes morgen..

 

Hvis du aldri får de så kan det være telefonen sin feil. Men også nettverket

Endret av mckvakk
Lenke til kommentar
Hvis du får de en liten stund etter eller når du sender en ny melding/skrur av-på telefonen så er det et gammelt problem som har vært i nettet til netcom siden tidenes morgen..

 

Hvis du aldri får de så kan det være telefonen sin feil. Men også nettverket

5140098[/snapback]

Får aldri meldingene. Så da er jeg vel like langt, hehe. Får prøve meg på en firmware-oppgradering da, noe jeg har skygget unna hittill etter å ha lest alle forumbrukerne sine dårlige erfaringer med SEUS.

Lenke til kommentar

Når jeg kobler opp min N6680 opp mot PC Suite og skal sende en sms fra pcen får jeg spørsmål om å installere et sync. program på telefonen. Dette programmet er tidligere installert. Jeg trykker nok en gang ”ok” for å installere programmet på ny. Da er det påske, jul og nyttår slår inn på samme tid. Telefonen kopierer alle smsene i 4 eksemplarer. Da jeg har omtrent 1000 sms på telefonen, fører dette mildt sakt til problemer.

 

Noen som har erfart samme problem?

Lenke til kommentar
Tenkte jeg bare skulle informere om at det er bestemt internt at poster som ber om hjelp til prising på mobiler kvalifiserer til beskrivelsen salgsannonse og derfor ikke er tillat.

 

Eksempel på ikke tillatt post:

"Skal selge min SE K700i.

Den har nesten ingen riper og funker perfekt. Følger med headsett, kvittering og alt.

 

Hvor mye synes dere jeg skal kunne ta for mobilen?"

4271099[/snapback]

 

Jeg lurer på en ting. Hvorfor har ikke de ansvarlige for amobil opplyst oss om dette? Ikke står det i retningslinjene heller. Så hva med en offisiell uttalelse her fra de som driver amobil? Det er lov på hardware forumet, der har de også en egen seksjon for det. Emnene der blir ikke sett på som annonser, så hvorfor blir de plutselig sett på som annonser her?

 

Og ikke slett denne, jeg vil gjerne se at dette blir svart på.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting. Hvorfor har ikke de ansvarlige for amobil opplyst oss om dette? Ikke står det i retningslinjene heller. Så hva med en offisiell uttalelse her fra de som driver amobil? Det er lov på hardware forumet, der har de også en egen seksjon for det. Emnene der blir ikke sett på som annonser, så hvorfor blir de plutselig sett på som annonser her?

 

Og ikke slett denne, jeg vil gjerne se at dette blir svart på.

5153814[/snapback]

Det å ikke tillate prishjelp trenger ingen egen paragraf i retningslinjene, det er nok med den som sier at kjøp og salg ikke er tillat. Muligens jeg har forklart meg klumpete før, men min, og forhåpentligvis andre moderatorer på amobil, sin stilling til saken er at salgsannonser bekledd som prishjelp ikke er tillat. La meg komme med eksempel:

 

"Jeg selger min SonyEricsson K750i. Jeg har hatt den siden juli og den er omtrent helt ripefri. Kameraet funker selvfølgelig utrolig bra. Ellers følger det med et minnekort på 128 mb, kvittering og alt. Den er ikke låst til noen operatør.

 

Hvor mye kan jeg få for denne mobilen?"

Les sitatet over. Les så sitatet enda en gang, men hopp over den aller siste setninger. Da ser du hvor utrolig liten forskjell det er på en salgspost, som uten tvil bryter med retningslinjene, og en prishjelpspost, som noen mener bryter og noen ikke.

 

Etter å ha spurt andre moderatorer, da jeg selv var usikker på hvilken holdning man skal ha ovenfor sånt, fikk jeg som svar at salgsannonser bekledd som prishjelp ikke skal tillates, og det er utifra det jeg gjør mine modereringer. Det er klart at dette er noe som varierer fra post til post, og ofte på hvordan de er formulert.

 

Hvordan de gjør det i andre seksjoner enn amobil er ikke jeg rette person til å svare på det, da jeg bare er mobil-moderator.

 

Håper dette gjorde det litt klarere.

Lenke til kommentar

Det trenger nok en egen paragraf da alle ikke har fått det med seg, og det bør forklares bedre i retningslinjene. Det er vel tydelig at folk ikke er synske og kan sanse seg fram til akkurat det der. Og at du nevnte det her, i dette emnet, hjelper ganske lite. Det er ikke alle som stikker hodet innom dette emnet. Det burde vel dere også skjønne, hvertfall når det flere ganger i uken kommer slike emner, ser ikke dere at det er nødvendig, så bør dere tenke dere godt om. Dessuten er ikke ALLE emner "bekledd" slik du forklarer, men fortsatt så stenger du alle slike emner. Dessuten er det ikke alle moderatorer som har fått dette med seg heller. Hva med å opplyse resten av moderatorene? Og, ikke steng alle emnene. Noen emner fortjener å være oppe, ikke alle slike emner er "bekledd" salgsannonse.

 

Jeg trodde alle hadde helt like retningslinjer, men amobil har visst sine egne, selv om det ikke er opplyst noen steder. Dere bør hvertfall kunne klare å lage en sticky om regelen.

Lenke til kommentar
Det trenger nok en egen paragraf da alle ikke har fått det med seg, og det bør forklares bedre i retningslinjene.

Det er mye folk ikke skjønner som likevel står svart på hvitt i retningslinjene. Jeg tror det største problemet er at folk ikke leser dem, evt. velger å ikke følge dem.

 

Dessuten er ikke ALLE emner "bekledd" slik du forklarer, men fortsatt så stenger du alle slike emner.

Kan sikkert finne et titalls emner jeg ikke har stengt de siste ukene, men dette ville vel egentlig være å kaste bort tid? Svaret er at nei, jeg stenger ikke alle slike emner. Om jeg føler at dette er en salgsannonse så blir den stengt.

 

Jeg trodde alle hadde helt like retningslinjer, men amobil har visst sine egne, selv om det ikke er opplyst noen steder.

Amobil har samme retningslinjer som resten av forumet. Retningslinjene finner du her:

https://www.diskusjon.no/index.php?act=SR&f=60

Lenke til kommentar

Nå er det ikke meningen å blande meg inn i denne diskusjonen, men vil bare legge til noen opplysninger. Jeg må si meg enig med arehei her. Da det til og med ligger inne et hovedpunkt i forkortet versjon, som tilsier:

8. Kjøp og salg foregår i Bruktmarkedet.
Ganske innlysende hva diskusjon.no, og med det alle forum, mener om dette.
Lenke til kommentar

Dette er sannsynligvis en av reglene som er vanskeligst å håndheve for moderatorene, ettersom det finnes svært mange gråsoner. Vi har derfor gitt beskjed om at det er bedre å stenge én tråd for mye enn én tråd for lite.

 

Et forum skal hjelpe mennesker å løse problemer og dele erfaringer. Hvis en person oppsøker et forum uten å ha et spesifikt problem, men bare vil vite mer om for eksempel K750i, er det naturlig at man søker på stikkordet "K750i". Tråder som "Hvor mye kan jeg ta for telefonen min, den er fri for riper og kun to måneder gammel" er ikke til noe som helst hjelp for vedkommende som skal finne info om telefonen, og har derfor lite å gjøre på et diskusjonsforum.

 

Ja, det er klart at prishjelp er nyttig for en person som skal selge noe, men det er ikke verre enn å sjekke hva andre personer selger telefonene for, noe som ikke krever mer enn ett par minutters research på forskjellige bruktmarked. Dermed kan man fort finne ut en fornuftig pris langt mer effektivt enn å skrive et innlegg på et forum, for så å vente på svar.

 

Vi er i utgangspunktet ikke sælig positivt innstillt til å utvide retningslinjene, ettersom dette fort skremmer nye brukere fra å lese gjennom disse. Det er også begrenset hvor mange stickies man kan ha før det blir rotete. Hvis problemet blir større vil vi selvsagt revurdere, men per i dag så er dette altså ikke aktuelt.

 

Hvis noe er uklart er det for øvrig bare å sende en PM.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke meningen å blande meg inn i denne diskusjonen, men vil bare legge til noen opplysninger. Jeg må si meg enig med arehei her. Da det til og med ligger inne et hovedpunkt i forkortet versjon, som tilsier:
8. Kjøp og salg foregår i Bruktmarkedet.
Ganske innlysende hva diskusjon.no, og med det alle forum, mener om dette.

5160558[/snapback]

 

Joda, det er lov å melde seg inn i diskusjonen. Men du har ikke fått med hva jeg mener. Det er ikke alle emner som er bekledd som salgsannonser, men likevel stenges de. Dessuten så sier "kjøp og salg foregår i bruktmarkedet" lite om spørsmål om hva man kan selge telefonen sin for. Det burde kanskje opplyses bedre om det. Det er det jeg mener.

 

Det er også begrenset hvor mange stickies man kan ha før det blir rotete.

 

Man kan såklart legge det i et emne som er sticky allerede, oppdatere en av de stickiene er fullt mulig, og det bør kanskje gjøres også mener jeg. Hvertfall når dere har sticky som jeg oppfatter som en kopi av retningslinjene.

 

Så hva med å oppdatere en av de gamle sticky trådene? Det bør dere vel klare?

Endret av Eulogy
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest igjennom hele tråden, så ikke skyt meg om det har blitt svart på før. Men er det sånn at man bør vente til etter jul med å kjøpe ny mobil, da jeg har hørt at det skal komme masse nye og bedre mobiler da. Har sett litt på w900, men er ikke sikker på om jeg skal kjøpe den eller vente til det kommer noen bedre senere.

 

mvh

Christian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...