Gå til innhold

939 system til 15 000kr - Godkjenning av dere?


Anbefalte innlegg

Først må jeg si meg uenig med colakork med forslaget om s754-system. Når man betaler 15'000 for en PC er det et krav å være framtidsrettet. Dessuten er det egentlig ingenting negativt med s939 bortsett fra pris og tilgjengelighet muligens.

Kennethdammyr... kjenner jeg blir litt ør i toppen når jeg leser innlegget ditt.. les bedre neste gang for da vil du med en gang skjønne at det ER snakk om et 939 system...

 

leter du på hw.no, vil du se at det finnes faktisk ingen s754 med et navn så pasende som MSI K8N Neo2 Platinum, eller for den saks skyld at det er en cpu til s754 som har familie-navn "winchester"... lær deg litt om cpu/hk før du kommer med slike uttalser igjen da hvertfall... (urettferdig.... :mad: )

 

Tilbake til saken: har gutten tid kjøper han seg 6800GT(sm->ultra), og nF4 HK.

Vil gutten ha pc'en nå, så får han jo hverken tospann eller nF4 nå med en gang...

 

nr.3: Hvorfor kjøpe seg rådyr ram hvis du ikke skal klokke??? hvem sier at TwinMOS funker dårligere enn OCZ, GEIL, Corsair osv? Har selv OCZ, og kjøpte det fordi jeg vil klokke... kjøp deg heller noen valuebrikker eller det TwinMOS paret jeg skrev om... Bare tull å bruke masse extra penger på det når du ike skal bruke det, mao overkill...

 

 

MvH Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har litt lyst til å kjøpe dyr ram, psu og skjermkort. Ting som kan overklokkes er normalt stabilt, og ja dyrt. jeg vil ikke begynne å overklokke med en gang, men når systemet begynner å bli litt gammelt vil jeg kjøpe et nytt skjermkort (blir sikkert 6800gt) og begynne å overklokke en del. slik at systemet vil holde litt lengre.

 

Når det gjelder twinmos saken, så har jeg hørt så mange så seier at den ikke funker til 939 så jeg tar ikke sjangsen.

 

Men kom gjerne med mer tips, men syntes og det er litt viktig å ha god ram i et system som skal bli brukt mye til heavy spilling + å kjøpre mange operasjoner på en gang.

Lenke til kommentar

klokke skjermkortet ditt er greit... resten av systemet ditt er ikke avhengig av noe der, annet enn at det funker, så mitt tips da er value brikker (Geil, Corsair...), eller premium ocz eller hva det heter (noe i den duren..) :p

 

skal du kjøpe deg nF4 ville jeg også kjøpt 6800GT (softmodda->Ultra), istedenfor to 6600GT, som jeg syns virker litt teit, ettersom to 6600 er nesten like dyrt som et 6800 og de yter likt.. da har du også muligheten til å investere i et 6800GT/Ultra til seinere...

 

 

MvH Daniel

 

 

EDIT: har du planlagt å kjør tospann i gpu, så kjøp deg heavy psu... de nV korta spiser strøm...

Endret av colakork
Lenke til kommentar

Kan du komme med link til det 6800gt korte så jeg for se på pris osv.

 

Ka er egentlig forskjell på de versionene gigabyte, asus, aopen lager av 6800gt korta. ser at prisen varierer masse. er det kvalitet og garanti som koster??

 

det med 6600gt korta var bare ein tanke, vil nok ikke gå for det, mest pga det du seier. at de er nesten like dyre som 6800gt korta, og da kan jeg oppradere med et nytt gt kort seinare.

 

hadde tenkt meg ein 450-500 watt PSU. skulle vell holde det?

men vett dere kor jeg finner ocz PSU? eller någen andre som er gode. (må ha s-ata kabel)

 

någen av dere som vett om det korte har 20 eller 24 pins kabler??

Lenke til kommentar
Ka er egentlig forskjell på disse CPU`ene

 

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED  Socket 939 512KB cache

 

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED Socket 939 512KB cache "Winchester"

 

Ser jo at det er pga den eine er winchester. men ka er det?

Winchester baserer seg på 90nm teknologi, mens den andre er 130nm (nm = nanometer).

 

Winchester er som nevnt noe kaldere + den klokker bedre enn 130nm versjonen.

Vil anbefale å gå for en Winchester om man ønsker å overklokke, om man skal kjøre på standard verdier så er det "ett fett", bortsett fra at 130nm er ett par grader varmere eller noe slikt.

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

siden jeg er litt grønn på akkurat det med cpu. ka menes med 130 eller 90 nanometer. Tenker på ka det gjør og kossen det fungerer. Seier det någe om ytelse, størrelse eller ka som helst.

 

hehe høres sikkert veldig domt ut :p og dere skriker sikkert "hvilken n00b" men jeg lerer i alle fall :)

Lenke til kommentar

Beklager, colakork, jeg er vant til å tenke s754 på MSI K8N Neo Platinum. Så jeg overså Neo2.

Da er vi ihvertfall eninge ;)

 

Jeg synes også at det vil være lurere å kjøpe et 6800GT enn 2x6600GT.

Så har du også ekstra mulighet for oppgradering senere.

 

Hvis du vil spare penger er det nok ikke dumt å kutte litt på Rammen.

OCZ PC3200 Enhanced Latency Platinum 1 GB / 2x512 MB er ikke mye, men litt billigere. Ikke noe stort tap ytelsesmessig.

 

Angående strøm; Det er sant at dual nVidia vil trekke en del strøm. 400W vil holde, så lenge det ikke er alt mulig annet der inne. Mange hardisker, flere drev + mye andre komponenter.

 

90/120 nanometer:

Er tetteheten som prosessorene er bygget med. Akuratt spesifikt hva som er 90 eller 130 nm vet jeg ikke, men i teorien er 90 nm bedre, for da får man plass til flere ting, f.eks mer cache etc.

Det skal i utganspunktet bli mindre varmeprodusering ved mindre nm også. Hvorvidt dette alltid er tilfellet er noe annet. Intel "Prescott" som er produsert ved 90nm lager mer varme enn gamle "northwood" som var på 130nm. Det kan selvsagt være andre ting som spiller inn da.

Kort sagt: Jo færre nanometer dess bedre.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

En prosessor som er produsert på mindre teknologi(f.eks. 90nm i fårhold til 130nm), vil bli fysisk mindre(kjernen blir mindre, ikke nødvendigvis hele prosessoren). Med bruk av mindre teknologi kan prosessoren utvikle mindre varme, og kan også bruke mindre strøm. Grunnen til at jeg sier "kan", er at det finnes noen unntak, f.eks. Prescott som kennethdammyr nevnte.

 

hehe høres sikkert veldig domt ut :p og dere skriker sikkert "hvilken n00b" men jeg lerer i alle fall  :)
Man lærer så lenge man lever ;)
Lenke til kommentar

ville vel egentlig anbefalt deg 3000+ "winchester" og Epox 9NDA3+ (sitter på det selv), som ifølge denne sida skal være veldig enkel å klokke med.. masse penger å spare som du kan bruke på god rask ram...

 

har ennå ikke prøvd klokkinga ennå, men det er fordi jeg ikke har så peiling... men står noe godt forklart på linken over...

 

Bare et forslag... :whistle:

 

MvH Daniel

Lenke til kommentar

eg vil ikke klokka den med en gang. derfor vil jeg kjøpe ein god data med en gang. Når den begynner å bli dårligere da skal jeg kjøpe nytt skjermort og bruke sli, og da skal jeg også overklokke litt. slik vil den vare litt lengre. (meine eg da) någen insynn??

 

et spørsmål også, kor masse bråker disse nye skjermkorta?? tenkter mest da på 6800gt eller x800xt?? mulig å gjøre dem roligere på ein måte? går det ann å bruke begge disse to i SLI? eller bare det eina?

 

Kan någen vere så snill og komme med tips til et bra karbinett og vifter? trenger det nå :)

 

peewee

Endret av 2peewee
Lenke til kommentar

De nyeste skjermkortene er ikke stillegående nei, men det er mulig å dempe lyden med bedre kjøleløsninger. Har en følelse av at vannkjøling blir for ekstremt.

Noe i denne duren er vel mer å foretrekke.

 

Skjønte ikke SLI-spørsmålet ditt... :dontgetit:

 

Kabinett er en smaksak. Så lenge du vet det er en god produsent så kan du egentlig bare velge det du liker. Selvsagt frister noen kabinetter med finesser som er kjekke. Men med tanke på hvor mange hundre kabinetter det finnes blir det vanskelig å plukke ut noen få.

Lenke til kommentar
twinmos rammen passer dårlig til det amd oppsettet

Gjelder dette også brikken jeg har tengt å kjøpe til S939 Abit AV8; Twinmos Twister

hvis det er slik, kunne dere anbefalt en annen brikke som kan clockes litt i samme prisklasse? Takker :yes:

Spør i en egen tråd i RAM / minne du ;)

I hovedkort-kategorien finner du også en kompatibilitetsguide/liste mellom hovedkort(CPU) og RAM.

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at det er bare intel-chipset som støtter NCQ?! Er ikke sikker på dette, men hvis det er riktig, kan du vel spare litt på HDD

dette hadde vert veldig kjekt å fått svar på :) litt kjedelig å kjøpe to dyre NCQ hdd`er så støtter ikke chpsette mitt det :)

 

så på spørsmålet mitt med sli så vil vet sei at 6800GT kortet støtter SLI, mens x800xt ikke støtter SLI??

 

kan någen kjekke om det karbinette jeg har valgt er av god kvalitet ??

Lenke til kommentar

Foreløpig er det bare nVidia sine kort som støtter SLI. Det vil det forsåvidt alltid være siden det er deres teknologi, men ATi kommer nok på banen med en lignende løsning etterhvert. Denne vil da selvfølgelig kun fungere med ATi kort.

 

Det er kabinettet du viser til i første post ikke sant?

 

Jeg har ingen erfaringer med det og har heller aldri sett noen erfaringer, men jeg regner med at alt Microplex selger har god kvalitet.

 

Angående NCQ og kompatibilitet så mener jeg og tro at nForce 4 støtter SATA2 og dermed også NCQ.

Hva Intel sine brikkesett angåer er jeg mer usikker på, men så nForce 4 støtter det så er vel det det viktigste.

Lenke til kommentar

Jeg var inne og såg på någen av de nf4 korta. og på de fleste stod det sata2. så viss de da støtter NCQ så er jo det genialt :)

 

Tror jeg begynner å få det meste på plass her nå.

Fikk masse penger til jul, så kommer deffently til å kjøpe ein god data. og alt jeg har sotte opp.

 

Tror enn dog at jeg vil gå ned på 3200+ cpu (winchester) modellen siden jeg har fått det for meg at det ikke er vedt å betale rundt 700kr ekstra for den ekstra ytelsen en 3500+ gir. (någen invendinger på dette?)

 

Her er det jeg er sikker på

 

3200+ winchester cpu (3500+ viss jeg får råd)

OCZ RAM

NCQ hardiskene

6800gt korte

 

Er i tvil kafforen nettbutikk jeg skal velga. så viss någen kunne hjelpa meg med å finna ein god nettbutikk som leverer varene raskt. Har lyst få bestilt mest mulig fra samme butikk.

 

det jeg vil ha hjelp til er

hovedkorte (med støtte for SLI, helst nf4, men kor lenge er det til det kommer ut?? for ha lyst å bestille raskt)

Karbinett. (er åpen for mange forslag :) (skal poste om det i krabinett forumet også. men kan jo spør her og.)

 

beklager for ein veldig rotete post :) håper dere fatter litt ka eg spør om, viss ikke så bare spør så skal eg forklare det mer :)

Lenke til kommentar

    Netshop

 

    Gigabyte K8NXP-SLI nForce4 SLI

1 995,00    http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5197

 

          AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED

2 495,00    http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5235

 

    Seagate 160GB S-ATA NCQ 7200RPM

875,00    http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4223

 

    Maxtor 300GB S-ATA 7200 RPM NCQ

1 750,00    http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3630

 

    Nec Floppy 3.5¨ 1.44MB FDD sort

150,00    http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4963

 

    OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2

2 395,00    http://www.netshop.no/aspx/login.aspx?Retu...d3780&plid=3780

 

    Tot: 9 660,00 (inkl. mva.)

 

    Microplex

 

    Miditower R103B -

795.00    http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=3RR103B

 

    Smartcooler Vifte 47m3, 9-21 dB(A)

    http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SCLFM1580T

149.00   

    Smartcooler Vifte 47m3, 9-21 dB(A)

    http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SCLFM1580T

149.00   

    Tot: 1093.00

   

    Komplett

 

    Gainward GeForce 6800GT 256MB GDDR3 PCI Express,"Ultra/2400PCX",2xDVI,Retail

4.295,-    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305563&cks=PRL

 

    Tot: 4295

 

    Tot alt: 15 048

 

Ka betyr OEM på CPU`en?? bare at den er uten vifte ??

hadde vert kjekt å fått tilbakemelding på dette. Någe eg bør ta vekk, någe eg bør ha. Bør eg kjøpa på andre butikker osv osv.

 

Lurer også sinnsykt på skjermkorte. ser så mange forskjellige priser på dette 6800GT korte. kan någen sei koffor der er så mange forskjellige priser? (produsenten eller?) og gi meg link til det "rette" korte.

 

takke for alle tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...