Gå til innhold

939 system til 15 000kr - Godkjenning av dere?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå fonne ut at jeg har sotte på denne dritt dataen min alt for lenge og har endelig tenkt å spandere på meg en skikkelig data. Jeg regner med jeg kommer til å få penger til jul så jeg kan kjøpe data for. så når jeg legger inn mine egne penger i tilleg så tenker jeg vi får et budsjett på ca 15000kr. tenker at det skal holde lenge :)

 

Skal kjøre på 939 system, og har lyst å ha ein gaming pc som holder mål. Trenger nesten alt nytt men dette har jeg fra før.

 

19 Tommer Skjerm.

Logitech Mus

Surface mus matte

Tastatur

BenW DW 1620 DVD Brenner

120gig 7200RPM hardisk

Nok om det jeg har og heller fram til det jeg trenger.

 

Jeg vil sette opp ein liste her over det jeg har tenkt å kjøpe, men har veldig lyst å få tilbakemelding på om dette funker eller ka jeg bør fikse. Någe som er bedre for samme pris, någe så vil øke ytelsen og någe jeg eventuelt ikke trenger. (vil at pc`en skal vere litt rolig også)

 

CPU

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED - 2.190 kr

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300871&cks=PRL

 

Hovedkort

MSI K8N NEO4 Platinum Hovedkort S939 nForce4 Ultra,4xSATA2,D-GbLAN,PCI-E,ATX - 1.479kr

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303748&cks=PRL

 

MSI K8N Diamond-54G Hovedkort S939,SLI nForce4 SLI,6xSATA2,Creative Live!24bit - 1.895kr

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303745&cks=PRL

 

Asus A8N-SLI Hovedkort S939 SLI, PCI-E nForce4 SLI, Dual-DDR, SATA, GbLAN, ATX - 1.249kr

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305264&cks=PRL

 

Floppy

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern - 137 kr

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=114711&cks=SPK

 

Hardisker

Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM NCQ - 895

Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM NCQ - 895

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302257&cks=PRL

 

Karbinett

Miditower, "R103B" - 795

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=3RR103B

 

Ram

Har rett og slett ikke peiling. Ka bør eg kjøpa??

forskjell på ddr2 og vanlig ddr? trenger veldig hjelp her.

 

Skjermkort:

Abit Radeon X800XT 256MB GDDR3 PCI-E PCI Express, ViVo/DVI/HDTV, Retail - 3.895

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304762&cks=PRL

 

PowerColor Radeon SCS X700XT 256MB GDDR3 PCI Express, ViVo/2xDVI, HDTV, Retail - 2.379

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305210&cks=PRL

 

Vifter

Smartcooler vifte, 47m³/time, 9-21 dB(A) - 149

Smartcooler vifte, 47m³/time, 9-21 dB(A) - 149

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SCLFM1580T

 

PSU

Tenker på ein 400Watt, men lurer på ka som er best. kjører s-ata også.

 

pris: ca 15 000

 

er masse jeg er i tvil på. Ram har jeg ikke peiling på, men tror jeg vil kjøpe pc3200 eller 4000. Men hvilket merke er bra??

 

Skjermkort, vil ha et bra et, men tror ikke jeg vil bruke 5000 på et skjermkort. så lurer litt på ka jeg for mest for pengane for. Har lyst å ha et bra ett, siden denne dataen skal bli bruk til masse spilling.

 

Hardisker, har vell lyst på ein med NCQ men viktigaste er at den ikke bråker någe sinnsykt, men alikavel er kjapp og god.

 

Hovedkort, vett egentlig ikke kafforet som er det beste, men ville vell ha et som kjører nf4. og det var de 3 jeg fant. bare kom med tips.

 

Som dere ser så er jeg ikke heilt på toppen av dette, og vett ikke heilt ka eg skal gå for. så alle tips vil bli satt stor pris på.

 

PS: skal ikke overklokkes någe serlig. har aldri dreve med dette, så tviler på jeg vil gjøre det nå.

Endret av 2peewee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hoi!

 

er du interessert i å klokke, så gå ned på cpu krava dine og kjøp GOD ram, dvs crucial, ocz, kingston osv (IKKE value-brikker)... Har du ikke tenkt å klokke, ville jeg uansett sagt gå ned på krava på cpu'en, og grunnen er at du ville ikke merke stor forskjell...

 

Ram'en på det nye s939 ditt vill ikke bli høyere enn PC3200 (400MHz), med mindre du klokker... derfor er PC3200 nok, og ærlig talt ville droppa floppy (USB-penn....???), med mindre du surrer mye rundt bios og alt mulig da..

 

veit ikke noe om hardisken din, men leser støtt og stadig at maxtor er et bedre og bedre valg... selv har jeg Seagate Barracuda 7200rpm SATA, og er helt fornøyd med den...

 

Her er ei liste jeg ville hvertfall kikka på:

CPU: AMD Athlon64 3200+ "winchester"

HK: MSI K8N Neo2 Platinum

RAM:

Uklokka: TwinMOS Dualpack 2x512MB PC3200 (1245,[email protected])

Klokka: Da veit du vel best selv, men allikevel:OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 , PC-3200 (2395,-@netshop)

GPU:

Legg penga du ev har til overs og kjøp deg x800XT/6800GT, og kjør enkle klokkeprog. for maks ytelse..

Extra:

Hos meg gikk det glatt 2000,- i vifter og filtre og annet etterutstyr, som jeg ser jeg trengte...

PSU: F/S 300W 120mm, Special Edition, som er en helt grei... kjøp deg en 50-100 W sterkere hvis du har planlagt å klokke...

 

har du mere lyst til å vente til nF4 kommer til Norge, så gjør nå det.. men oppsettet mitt er hvertfall ikke dårligere, iom at du får det om ei uke...

 

MvH Daniel

Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt å gå for 3200+ utgaven av cpu`en. Men de hadde bare 3000+ eller 3500+ på Komplett. Men kommer nok til å leite til jeg finner 3200+ utgaven siden du spare ganske masse peng på an :)

 

Siden jeg ikke skal klokke så kan jeg sikkert gå for pc3200 (400mhz) ram, men ka merke er det beste?? skal ha to brikker. til sammen 1gig ram. men vil ha et godt og stabilt merke som yter bra.

 

Jeg vil ha floppy siden det alltid vil bli brukt en gang, og du trenger floppy til å installere xp på den nye s-ata disken.

 

nf4 kommer vell til norge i begynnelse av januar?? og jeg kommer ikke til å kjøpe data før da. (penge problemer)

 

eee wrote

hvis du skal ha det skjermkortet, ville jeg valgt et nForce 4 Ultra kort, slik som det første du har satt opp..

 

Du tenker på at jeg kjøper et gfx kort som ikke støtter sli??

Jeg tror faktisk at jeg vil enten spare opp eller kutte ned på någe i programmet mitt så jeg for et bedre grafikk kort. Kanskje et som støtter SLI. F.eks 6800gt kortet.

 

Kossen syns dere viftene mine og karbinette fungerer?? Er karbinette godt nok? og vil viftene klare å holde maskinen kald nok?

Lenke til kommentar

Hmm... Spennende oppgave :D

 

Først må jeg si meg uenig med colakork med forslaget om s754-system. Når man betaler 15'000 for en PC er det et krav å være framtidsrettet. Dessuten er det egentlig ingenting negativt med s939 bortsett fra pris og tilgjengelighet muligens.

 

Når det gjelder hovedkort må vi få en ting klart. Ønsker du å kjøre SLI eller ikke. Hvis du ikke vet hva det, så er det at man kjører to skjermkort samtidig for bedre ytelse. nForce 4 SLI-kortene har ikke kommet til Norge og kommer antakelig ikke enda. Det gjelder også de andre nForce 4 kortene. Så selvom dette er gode hovedkort må du isåfall være forberedt på å vente en god stund. Det er kjedelig. Selv satt jeg i nesten 5 måneder og ventet på en "Prescott"-CPU, før jeg fant ut at jeg heller kunne bestille "Northwood". Veldig kjedelig. Så vær litt obs her.

Velg enten et nForce4-kort og vent eller et nForce3 og slipp venting. Uansett mener jeg SLI er for dyrt.

 

AMD Athlon64 3500+ er en genial CPU. Den yter godt og koster ikke mye over 2000 kroner. Min anbefalling: Gå for den :w00t: Du vil ikke angre.

Men jeg vet ikke hvordan det er med støynivået på BOXED-vifta. Alternativt er Zalman CNPS7000B-Cu en god kjøler.

 

Jeg er helt enig at NCQ er kjekt. NCQ-diskene yter oppimot Raptor-disker og bråker nok mindre.

 

Siden du ikke skal klokke vil jeg gi en enkel anbefalling av RAM:

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 2395,-

Da er du definitivt kongen på haugen. OCZ har flere ganger bemerket seg som en av de absolutte kvalitetslevereandører av Minne og denne brikken vant også(med knapp margin) den store "Low-CAS"-testen hos anandtech.com

 

Skjermkort: Definitivt X800 Pro/XT eller 6800 GT/Ultra. Hvem av dem og hvilken grad får du egentlig bestemme etter egen vilje og lommebok. Perosonlig ville jeg valgt Pro eller GT. Det er vanskelig å si nVidia eller ATi, men en grei huskeregel er at nVidia er best på store oppløsninger og OpenGL-grafikk, mens ATi er best på DirextX3D-grafikk.

 

Strømforsyning: NorthQ Silent 400W 120mm.

Det er viktig med en 120mm vifte i dem. Disse bråker mindre, noe jeg ser du prioriterer. Hvis det er mange Watt vil de slippe å anstrenge seg og dermed produsere mindre varme -> ergo: mindre lyd.

 

PS: Linkene til Microplex funker ikke. Du må kopiere adressen som ligger under produktnavnet ;)

 

Puh :whistle:

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

hehe, som du seier så kan det ta tid å vente på et nf4 kort.

 

Var innom netshop og såg på dette hovedkortet

Gigabyte K8NXP-SLI nForce4 SLI

ATX/S-ATA/Dual-GB-LAN/8ch-LYD/1394B/

Ubekreftet 23.12.2004

Pris: kr 1 995,00(Herav mva. kr 386,00)

 

Har lest at det skal vere genialt.

 

Når det kommer til CPU.

3200+ 1750kr

3500+ 2250kr eller 2495kr

er det vedt det??

 

Tror jeg kommer til å høre på Ram forslaget ditt også. Har hørt at det skal vere god ram.

 

Når du nevner det med sli. jeg vet ka det er, men lurer på om jeg skal spandere det på meg eller ikke. Jeg heller imot å kjøpe det 6800gt korte ja. og jeg kan da etter et år kjøpe et helt identisk nytt 6800gt kort å kjøre sli. vil vel vere en billig oppgradering av systemet.

 

Er den nortQ psuen god? ville du gått for den eller PSU --> OCZ 500w

 

PS: linken til microplex er fiksa

Endret av 2peewee
Lenke til kommentar

Jeg mener det er vært de ekstra pengene 3500+ koster.

Det blir som forskjellen på bra og best.

 

Det er ikke dumt å tenke oppgradering med et ekstra skermkort i framtiden. Vil nok øke ytelsen, men da trenger du ihvrtfall Athlon64 3500+, hvis ikke kan prosessoren bli, om ikke flaskehals, så vil den ihvertfall ikke samsvare med grafikkortene.

 

Er mange som anbefaller NorthQ-PSU'en her på forumet. Personlig har jeg aldri prøvd den.

12/13 erfaringer er positive.

Lenke til kommentar

Ka syns du om toweret og viftene da?

 

rolig - støy? varm - kald? tror du det går bra ?

Någen andre PSU som kan vere kjekke og se på. De fleste der sa at den ikke hadde S-ata og det trenger jeg.

kanskje at det ikke følger med strøper. - ka meines med det?

 

Någen klagte også på at den var litt ustabil. kan någen bekrefte avbekrefte dette?

Lenke til kommentar

Tror ikke kabinettet m/ vifter skal by på noen støyproblemer.

 

Selvom strømforsyninga ikke kommer med SATA kable, følger det alltid med omformer med hovedkortene. Som omformer 1xMolex -> 2xSATA.

Det skjer også at produsenten legger til SATA-kabel etterhvert, så det kan godt hende at den kommer med SATA nå.

 

Alternativ PSU: Fortron/Source, 400W, 24 pins, S-ATA

 

Er litt usikker på om hovedkortet du velger kommer med 20 eller 24-pins ATX-kontakt. Derfor prøver jeg å finne PSU'er som har 24-pins, siden de er bakoverkompitable, men ikke motsatt.

Lenke til kommentar

Etter å ha sitt litt på netshop så har de mer av utstyre jeg trenger der enn på komplett. så jeg har sotte opp 2 budsjett. Et dyrt prosjekt og et "billigprosjekt". (alt etter kor masse hjelp eg får)

 

gidder dere ta dere tid til å se om det ser greit nok ut?

Dyre prosjektet:

   Gigabyte K8NXP-SLI nForce4 SLI

1 995,00        

        Sony Floppy 3.5¨ 1.44MB FDD sort

150,00        

        AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz OEM

2 295,00        

        Seagate 160GB S-ATA NCQ 7200RPM

1 750,00        

        OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2

2 395,00        

        Gigabyte Radeon X800XT 256MB Platinum

4 995,00        

     

  Tot: 13 580,00 (inkl. mva.)

Einaste eg ser jeg mangler her er PSU, karbinett og vifter. Vil gå for det jeg kjøpte på Microplex, viss dere syns det ser greit nok ut

 

"Billigprosjektet"

   Gigabyte K8NXP-SLI nForce4 SLI

1 995,00        

        AMD Athlon 64 3200+ 2.0 Ghz BOXED

1 750,00        

        Sony Floppy 3.5¨ 1.44MB FDD sort

150,00        

        Seagate 160GB S-ATA NCQ 7200RPM

875,00        

        OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2

2 395,00        

        Gigabyte Radeon X800XT 256MB Platinum

4 995,00        

     

  Tot: 12 160,00 (inkl. mva.) 

(mangler også her karbinett, psu og vifter som jeg kjøper på microplex.

er ikke så masse jeg sparer. men 1 500 kr kommer godt med. Men viss jeg vil spare 1-2 tusen til på skjermkort. hvilke bør jeg kjøpe da??

 

PS: er det bare jeg som ikke fant det 6800gt korte på netshop.no??

et lite spørsmål og. ka er forskjellen på gigabyte sin model av x800xt og f.eks asus sin ax800xt eller hightech sin x800xt.

 

Kor mye dårligere er aopen sin 6600gt enn 6800gt versionen?? som natt og dag?

 

Reiser på feri dag. Men ver så snill og svar. vil kjekke svar på hytta så ofte jeg kan, og jeg vil bestille med en gang jeg kommer heim. så trenger skikkelig hjelp i innspurten nå :)

 

takke for all hjelp så langt

 

edit: kom på å tenke. støtter x800xt korte SLI??

Endret av 2peewee
Lenke til kommentar
Ville heller gått for dette skjermkortet:

 

6800GT

koffor er dette 6800gt kortet så mye billigere enn andre jeg har sett?

 

-ronnyj- wrote

Tja, to 6600GT i SLI yter vel omtrent som et vanlig 6800GT...

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2258

 

Så sats på 6800GT'en, den gir vel mest bang pr. buck akkurat nå.

 

har du en link til det? helst på Netshop.no men tar imot hvilken som helst butikk i norge. Men bør ver på lager. ikke et som kommer inn langt uti januar

 

takker for tips :)

Endret av 2peewee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...