Gå til innhold

Nok en skremmende utvikling i USA


gspr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ærlig talt så synes jeg den økende muslimske terrorismen er mer skremmende enn at en del reagerer på den med de høyest menneskelige reaksjonene frykt og skepsis.

 

Forøvrig litt vanskelig å forholde seg til slike undersøkelser når de er gjengitt på en slik overfladisk måte i sensasjonspressen.

Lenke til kommentar

Må nok si meg ganske enig med JBlack her ja. Hadde jeg vært amerikanser, og opplevd det mange der opplever/har opplevd. Så er det jo en liten mulighet for at jeg hadde kikka litt stygt på muslimene ja. Det samme skjer jo i liten grad i Norge.

 

Men alvoret i det der kan vel ta's med ei klype salt vel. Ingenting som er mer misledende enn verdenspressa om amerikansk politikk rundt krig og terror. Så om utviklingen er så skremmende kan jeg ikke akkurat si meg enig i.

 

(Men nå var jeg en av de som IKKE ble sjokkert da den amerikanske soldatene henrettet den irakiske opprøreren på 21.00-nyhetene også da så - for i krig gir man jo egentlig blomster til hverandre istedenfor å slåss)

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært amerikanser, og opplevd det mange der opplever/har opplevd. Så er det jo en liten mulighet for at jeg hadde kikka litt stygt på muslimene ja.

Nå er vel USA et av de landene som har kommet best ut av det forrige århundre med tanke på terror/krig på egen jord. Er ikke angrepene på Pearl Harbour og Twin Towers det to eneste tilfellene på over 100 år? Ellers har jo USA brukt kuler og krutt kun på fremmed jord, på godt og vont.

 

Ellers er jeg ikke direkte overrasket over at 44 % mener dette. En skremmende utvikling er det uansett.

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært amerikanser, og opplevd det mange der opplever/har opplevd. Så er det jo en liten mulighet for at jeg hadde kikka litt stygt på muslimene ja.

Nå er vel USA et av de landene som har kommet best ut av det forrige århundre med tanke på terror/krig på egen jord. Er ikke angrepene på Pearl Harbour og Twin Towers det to eneste tilfellene på over 100 år?

Aldeles ikke. USA har vært rystet av langt flere terror-handlinger. Problemet er at mange ser ut til å "glemme" dette.

 

Med tanke på at de fleste terrorister viser seg å være muslimer (ikke en generalisering, men ren fakta) så er jeg ikke overrasket. Om det er skremmende? Tja...intensjonene er jo gode. Husk at dette gjøres ikke for å være slemme mot muslimer, men for å beskytte seg selv...og hvis det faktisk er nødvendig å ty til slike midler for å beskytte seg selv så har kanskje hele saken til terroristene slått feil? Med det mener jeg at terrorhandlinger blir utført under islam, men hvis hele islam får kjenne det tilbake så kanskje det ikke lenger er å attraktivt å føre "hellig krig".

 

Klarer dette å få ned antallet terrorangrep, selv om det bare er med 1%, så er jeg 100% for det. NULLTOLERANSE ovenfor terrorisme er eneste som nytter.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Jo, det er sant det. Bortsett fra de har blødd i Europa, Japan, Vietnam, Korea, Irak, Afghanistan og Irak igjen da ... for å stoppe ting som truer våre levemåter.

Som jeg sier: på godt og vont :)

 

Aldeles ikke. USA har vært rystet av langt flere terror-handlinger. Problemet er at mange ser ut til å "glemme" dette.

Når og hvor? Tenker ikke på ambassadeboming etc. Jeg snakker om angrep innad i USA. Ærlig talt "glemmer" jeg ikke med vilje.

 

Med tanke på at de fleste terrorister viser seg å være muslimer (ikke en generalisering, men ren fakta) så er jeg ikke overrasket.

Helt enig! De fleste sivile terrorister er muslimer og som jeg sa er heller ikke jeg overrasket.

Lenke til kommentar
Aldeles ikke. USA har vært rystet av langt flere terror-handlinger. Problemet er at mange ser ut til å "glemme" dette.

Når og hvor? Tenker ikke på ambassadeboming etc. Jeg snakker om angrep innad i USA. Ærlig talt "glemmer" jeg ikke med vilje.

Du har riktignok rett i at USA er spesielt hardt rammet utenlands i form av ambasader eller lignende, men er her noen eksempler på terroraksjoner på amerikansk jord:

 

Anthrax Attacks, October-November 2001:

On October 7 the U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) reported that investigators had detected evidence that the deadly anthrax bacterium was present in the building where a Florida man who died of anthrax on October 5 had worked. Discovery of a second anthrax case triggered a major investigation by the Federal Bureau of Investigation (FBI). The two anthrax cases were the first to appear in the United States in 25 years. Anthrax subsequently appeared in mail received by television networks in New York and by the offices in Washington of Senate Majority Leader Tom Daschle and other members of Congress. Attorney General John Ashcroft said in a briefing on October 16, "When people send anthrax through the mail to hurt people and invoke terror, it's a terrorist act."

Empire State Building Sniper Attack, February 23, 1997:

A Palestinian gunman opened fire on tourists at an observation deck atop the Empire State Building in New York City, killing a Danish national and wounding visitors from the United States, Argentina, Switzerland, and France before turning the gun on himself. A handwritten note carried by the gunman claimed this was a punishment attack against the "enemies of Palestine."

World Trade Center Bombing, February 26, 1993:

The World Trade Center in New York City was badly damaged when a car bomb planted by Islamic terrorists exploded in an underground garage. The bomb left 6 people dead and 1,000 injured. The men carrying out the attack were followers of Umar Abd al-Rahman, an Egyptian cleric who preached in the New York City area.

 

http://www.army.mil/terrorism/

 

Om ambassader er amerikansk jord eller ikke er en definisjonssak som vi sikkert ikke trenger å gå inn på da jeg tror poenget allerede er understreket. USA har all grunn til å forsvare seg, koste hva det koste vil. Poenget er heller ikke hva som HAR skjedd, men hva som KAN og VIL skje hvis man bare ignorerer terror-trusselen. De som bør frykte et tiltak som foreslått i tråden er uansett de som har noe å skjule.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

De eneste betydlige angrepene på amerikansk jord etter 2. verdenskrig har vært de 2 angrepene på world trade center. Snakker om på kontinentet, og ikke ambasader osv.

 

Dette er det første massive angrepet, som fikk synlige konsekveser. Dette påvirker folk. Ikke bare frykten, ikke bare en mann som blir skutt, en bombe i en kjeller, men at symboler på amerikansk storhet kollapset. Antall personer drepte osv. Dette skaper frykt, som igjen fører til forhastede reaksjoner og generaliseringer.

 

Og invictus:

Du tror på kollektiv avstraffelse?

Tror du de fleste muslimer vil drepe alle amerikanere og kristne?

Viste du at det er imot Koranens lære å drepe kristne og jøder for muslimer? (vi er faktisk ikke vantro)

Hvis så mange muslimer støttet dette, hvorfor er det da terrorister, og ikke landene som angriper?

 

USA holder grunnloven sin så høyt over alt mulig, men med en gang de får et angrep mot seg (et forferdelig angrep, men etter min mening blåst ut av proposjoner) ser vi at de er villige til å forkaste den. Trist.

Lenke til kommentar
Aldeles ikke. USA har vært rystet av langt flere terror-handlinger. Problemet er at mange ser ut til å "glemme" dette.

Når og hvor? Tenker ikke på ambassadeboming etc. Jeg snakker om angrep innad i USA. Ærlig talt "glemmer" jeg ikke med vilje.

Du har riktignok rett i at USA er spesielt hardt rammet utenlands i form av ambasader eller lignende, men er her noen eksempler på terroraksjoner på amerikansk jord:

 

Anthrax Attacks, October-November 2001:

On October 7 the U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) reported that investigators had detected evidence that the deadly anthrax bacterium was present in the building where a Florida man who died of anthrax on October 5 had worked. Discovery of a second anthrax case triggered a major investigation by the Federal Bureau of Investigation (FBI). The two anthrax cases were the first to appear in the United States in 25 years. Anthrax subsequently appeared in mail received by television networks in New York and by the offices in Washington of Senate Majority Leader Tom Daschle and other members of Congress. Attorney General John Ashcroft said in a briefing on October 16, "When people send anthrax through the mail to hurt people and invoke terror, it's a terrorist act."

Empire State Building Sniper Attack, February 23, 1997:

A Palestinian gunman opened fire on tourists at an observation deck atop the Empire State Building in New York City, killing a Danish national and wounding visitors from the United States, Argentina, Switzerland, and France before turning the gun on himself. A handwritten note carried by the gunman claimed this was a punishment attack against the "enemies of Palestine."

World Trade Center Bombing, February 26, 1993:

The World Trade Center in New York City was badly damaged when a car bomb planted by Islamic terrorists exploded in an underground garage. The bomb left 6 people dead and 1,000 injured. The men carrying out the attack were followers of Umar Abd al-Rahman, an Egyptian cleric who preached in the New York City area.

 

http://www.army.mil/terrorism/

 

Om ambassader er amerikansk jord eller ikke er en definisjonssak som vi sikkert ikke trenger å gå inn på da jeg tror poenget allerede er understreket. USA har all grunn til å forsvare seg, koste hva det koste vil. Poenget er heller ikke hva som HAR skjedd, men hva som KAN og VIL skje hvis man bare ignorerer terror-trusselen. De som bør frykte et tiltak som foreslått i tråden er uansett de som har noe å skjule.

Totalt 7 dødsfall som følge av terroraksjoner :whistle:

Lenke til kommentar

INGENTING bør kunne lede til slik overvåkning. Selv om annenhver muslim hadde vært terrorist, bør vi holde oss LANGT vekke fra generell overvåkning av én folkegruppe (be it rasegruppe, religionsgruppe, eller whatever), av rent prinsipielle grunner.

Jeg har ingenting til overs for den islam (ei heller for kristendommen, jødedommen, etc...), men det at en ikke starter overvåkning av en folkegruppe bør være et prinsipielt moralsk grunnlag for oss alle.

Lenke til kommentar

Muslimer har felles ideologi med mennesker som hater frihet, kapitalisme og velstand og som har som mål å utrydde den vestlige sivilisasjon fra jordens overflate, og må dermed forvente å bli overvåket på lik linje med nasjonalsosialister, kommunister og andre grupperinger som er potensielle trusler mot rikets sikkerhet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...