Gå til innhold

skivebom av frelsesarmeen


Anbefalte innlegg

Nå som det er jul er det høysesong for veledighet. Av alle tilbudene der ute bør man være på vakt hva man gir penger til så man ikke ender opp med å gi pengene rett i lomma til administrasjonen, til store reklamekampanjer hvor de tigger etter mer, eller er med å finansiere bilen til kongen av ukjentistan. Derfor har mitt valg de siste årene vært frelsesarmeen. Blant annet i fjor gikk overskuddet etter julehandelen til nettopp frelsesarmeen.

 

Men jeg må ærlig innrømme jeg ble litt små-sjokkert da jeg så et innslag på NRK nyhetene i går. Der fortalte de om et tilbud på vestlandet som en undergruppe av frelsesarmeen stod bak. Det gikk ut på å gi julegaver til familier som hadde det vanskelig i jula. Konseptet er genialt da også fattige familier kan by barna sine på en tradisjonell jul. Alikevel var det noe som skurret alvorlig da de fortalte at av årets julegaver så hadde 1/3 (40 av 120) av dem gått til muslimske familier.

 

Er frelsesarmeen stokk dumme eller ligger det et skjult budskap bak handlingen? Er det nå rimelig å anta at 40 tradisjonelt jule-feirende familier er nødt til å spise grandiosa på juleaften, mens våre nye landsmenn stapper seg fulle av julemarsipan, julesjokolade og river papiret av julegaver? Er verden kommet så langt at minoritetsgrupper blir kvotert rett inn på veledighetslistene?

 

Bør ikke veledighet dreie seg om sak og ikke hudfarge? Isåfall har frelsesarmeen virkelig fått skivebom i dette tilfellet!

 

Til de som ikke skjønner hva jeg snakker om så er feirer som kjent ikke troende muslimer jul.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uten å påberope meg kjennskap til koranen og muslimer, men jeg vil tro at noen regner seg som troende og feirer jul for det.
Vel, mange ser på julen som en måte å ta oppmerksomheten bort fra triste, mørke, våte dager med litt hygge og masse lys. Samtidig er det nok mange i statskirken som ikke er helt kjent med julens religiøse innhold.

 

Jeg tror faktisk også at det er flere innvandrere i Norge som sliter enn nordmenn (sett i prosent av den totale delen).
Det er mulig, men jeg vil gjerne se tall likevel. Jeg vet det er og har vært mye fattigdom i Norge uten at folk har gjort noe særlig nummer av det. I tillegg kommer Osloregionens innadventhet som gjør at skremmende få vet hva som foregår nord for Sinsen.
Lenke til kommentar

Er julen fortsatt en kristen tradisjon da?

 

Selv er jeg ikke kristen, min familie er ikke kristen. Tror faktisk man må til rimelig fjerne og delvis ukjente strøk på familietreet mitt for å finne medlemmer av statskirken. Feirer vi jul? Ja, så absolutt. Med tradisjonell julemat, presanger, julemarsipan og julesjokolade. Hvor mye av det nevnte godene er forbundet med kristendom, eller islam for den saksskyld?

Lenke til kommentar
Er julen fortsatt en kristen tradisjon da?

Julen er opprinnelig en hedensk høytid. Kirken prøvde i utgangspunktet å forby den, men etter hvert fant de at dette ikke fungerte, og valgte derfor å ta over julefeiringen istedenfor.

 

Det er på tide at vi hedninger tar julen tilbake. Julen er ikke et symbol på altruisme, slik kirken hevder; julen er et symbol på egoisme, lykke, ja, en feiring av mennesket som sådan.

 

For øvrig anbefales denne: Why Christmas Should Be More Commercial

Lenke til kommentar
Poenget er vel ikke om julen tilhører kristendommen eller ikke. Poenget er at muslimer IKKE feirer jul. Da de ikke feirer jul har de absolutt ikke noe behov for julegaver som er kjøpt og betalt av andre.

Støttes.

 

At julen er blitt noe kommersiell, er kun en naturlig utvikling, som jeg slettes ikke har noe i mot.

 

EDIT: Dessuten LITT påfallende at de samme menneskene som nekter barna og synge julesanger på skolen, og nekter dem å gå i kirken, sier ja takk når de får litt deilig mat og julegaver for free...

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Poenget er vel ikke om julen tilhører kristendommen eller ikke. Poenget er at muslimer IKKE feirer jul. Da de ikke feirer jul har de absolutt ikke noe behov for julegaver som er kjøpt og betalt av andre.

Enig, la julegavene gå til barn som faktisk feirer jul.

Kanskje, men hele problemsetting blir litt rar. For hvis man skal bruke veldedige midler så synes jeg ikke man burde bruke de på noe som ekskluderer store deler av befolkningen, spesielt når det er denne delen av befolkningen som sliter mest økonomisk. De kunne heller brukt pengene på noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med å ta poenget, egentlig. Er det fordi de ikke feirer Jesus og Gud og hvermann du reagerer på det? Er det dette du legger til grunne for at andre, og ikke de muslimske familiene, skulle få feire jul?

 

I så fall stiller jeg meg tvilende til poenget. Jeg mener, hvor mange av de "kristne" norske familiene feirer jul grunnet kristent budskap? Og hvor mange "hedninger" feirer vel ikke jul? Jeg kjenner til og med jøder som feirer jul på sin litt skrudde måte.

 

Apropos: FiskePinna? Seriøst, på tide å gi seg.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Jeg har problemer med å ta poenget, egentlig. Er det fordi de ikke feirer Jesus og Gud og hvermann du reagerer på det? Er det dette du legger til grunne for at andre, og ikke de muslimske familiene, skulle få feire jul?

 

I så fall stiller jeg meg tvilende til poenget. Jeg mener, hvor mange av de "kristne" norske familiene feirer jul grunnet kristent budskap? Og hvor mange "hedninger" feirer vel ikke jul? Jeg kjenner til og med jøder som feirer jul på sin litt skrudde måte.

 

Apropos: FiskePinna? Seriøst, på tide å gi seg.

Enkelte fornekter alt som har med jul å gjøre. Men nå¨r sjansen til å få noe gratis byr seg, da forsvinner alle hemninger!

 

Problemet er ikke at de tror på Muhammed Atta, men dobbeltmoralen de utviser mens de samtidig gjemmer seg bak en religiøs fasade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...