Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

På en deff er vel ideen å tømme musklene for energi i sykluser?

Hvordan skal man kunne løfte vekter hvis man tømmer musklene for energi? Man kan ikke hente energi fra fett når det er snakk om høy intensitet.

 

Kreatin er bra for det øker ATP-nivåene i musklene (energi tilgjengelig) og man kan trene hardere. Det er alltid en fordel å kunne løfte mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg har lurt på, bør man ha perioder uten kreatin? Eller kan man kjøre det trygt året rundt?

Sist jeg var hos legen hadde jeg for høye kreatini nivåer.

Ba du om å få sjekket kreatinin-nivået selv, eller var det i sammenheng med en spesiell sykdomstilstand? Har aldri opplevdt at leger tester dette uten videre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

En ting jeg har lurt på, bør man ha perioder uten kreatin? Eller kan man kjøre det trygt året rundt?

Sist jeg var hos legen hadde jeg for høye kreatini nivåer.

Det er vanlig om man driver med hard styrketrening eller tar kreatin eller begge deler, og har ingenting med nyrene å gjøre.

Lenke til kommentar

Ja, jeg håpet egentlig på en liten diskusjon og flere synspunkter.

 

Du fikk vel egentlig det svaret som er vanlig å få. Bruk proteinpulver for å kompensere for manglende protein fra det vanlige kostholdet. Spiser du et halvt brød og en fjerdedels boks nugatti, en håndfull poteter og overkokte grønnsaker + pittelitt melk-og-mel-spedd protein per dag (=vanlig, norsk kosthold), så trenger du å få i deg mer protein.

 

Om du dekker dagsbehovet vha melk, egg, cottage cheese, rent kjøtt, bønner og nøtter, så trenger du ikke å tenke på pulver.

 

Siden du spør, antar jeg den siste setningen ikke gjelder for deg. Den siste setningen burde egentlig gjelde for alle som vil bygge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grats! ;) Hvor mye har du pleid å trene med på bøy i det siste?

 

Takker! Trener periodisering mellom tung, mellom og lett. På dei tunge dagane dei siste vekene har eg trent frå 75kg, 6reps, 3 sett til 80kg, 6reps, 3 sett, og tenkte eg skulle prøve å makse idag.

 

Når eg kom ned i "posisjon", klarte eg nesten ikkje løfte helt, men fekk spenning i heile kroppen, tok meg sammen og kom meg over den verste fasen (i begynnelsen av løftet), og når eg var komen med låra over knehøgde, gjekk det eksplosivt opp. :)

Endret av Scarn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg tenkte mer på at at bevegelsen blir rar i forhold til når du har vektskiver som hever stanga opp fra gulvet.

Det problemet løser man ganske greit ved å begynne bevegelsen stående og senke stangen til et stykke under knærne og deretter heve den opp igjen (altså rumenske markløft)

Lenke til kommentar

En ting jeg har lurt på, bør man ha perioder uten kreatin? Eller kan man kjøre det trygt året rundt?

Sist jeg var hos legen hadde jeg for høye kreatini nivåer.

Ba du om å få sjekket kreatinin-nivået selv, eller var det i sammenheng med en spesiell sykdomstilstand? Har aldri opplevdt at leger tester dette uten videre.

 

Nei, var hos bedriftslegen og hadde brått lave HB verdier så måtte ta blodprøve. Sjekket kreatin nivået blant annet. Hadde også for høye b12 verdier...

Utenom dette hadde de ikke no godt svar på hvorfor jeg hadde lave HB verdier. Bare: "eeh, kutte ut vitamintilskudd" ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...