Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Trene opp psyken ja. Andre gode måter å gjøre det på?

 

Du kan starte med å være noen dager i skogen, det er ikke vits å starte med å dra på 3 dagers turer uten mat, men du kan starte i det små. Ta med deg en kamerat ( alltid kjekt å være to viss det skjer noe ) Lag deg en rute som du SKAL gjennomføre uansett hvor seint det blir osv. Dusj i kaldt vann, press deg, gjør kjedelig ting, som å gå 3 - 4 timer med 20kg++ tung sekk.

 

Om du faktisk stikker på 3 dagers tur viser jo at du har motivasjon og trua på deg selv til å bli det. Så det handler også om å få fingern ut og gjøre det. Ikke bare ha det i bakhodet hele tia.

Evt se mye Bear Grylls/Less Stroud på Discovery!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du trene psyken, må du utfordre kroppen. Overbevise den og deg at den tåler mer enn du tror (hjernen er stilt inn til å gi seg LENGE før kroppen trenger det. Eks når du holder pusten og begynner å få "puste reflekser", har de fleste bare brukt 1/3 av tiden de faktisk klarer/kan)

 

Det å utfordre kroppen kan dessverre være ganske farlig og ikke noe du burde gjøre alene. Hvis du klarer å få med deg en kompis som ikke presser seg (men deg), så har du iallefall en backup hvis du tar det for langt.

Lenke til kommentar

Trene opp psyken ja. Andre gode måter å gjøre det på?

 

Du kan starte med å være noen dager i skogen, det er ikke vits å starte med å dra på 3 dagers turer uten mat, men du kan starte i det små. Ta med deg en kamerat ( alltid kjekt å være to viss det skjer noe ) Lag deg en rute som du SKAL gjennomføre uansett hvor seint det blir osv. Dusj i kaldt vann, press deg, gjør kjedelig ting, som å gå 3 - 4 timer med 20kg++ tung sekk.

 

Om du faktisk stikker på 3 dagers tur viser jo at du har motivasjon og trua på deg selv til å bli det. Så det handler også om å få fingern ut og gjøre det. Ikke bare ha det i bakhodet hele tia.

Evt se mye Bear Grylls/Less Stroud på Discovery!

 

haha, jeg tenkte å skrive det først :p Jeg har snart sett sesong 1 av han. Veit ikke om jeg har blitt sterkere psykisk, men veit hvertfal hvordan jeg skal klare meg et par dager i skogen. Har lært meg å spise insekter nå, all creds til Bear Grylls.

Lenke til kommentar

Skal du trene psyken, må du utfordre kroppen. Overbevise den og deg at den tåler mer enn du tror (hjernen er stilt inn til å gi seg LENGE før kroppen trenger det. Eks når du holder pusten og begynner å få "puste reflekser", har de fleste bare brukt 1/3 av tiden de faktisk klarer/kan)

 

Det å utfordre kroppen kan dessverre være ganske farlig og ikke noe du burde gjøre alene. Hvis du klarer å få med deg en kompis som ikke presser seg (men deg), så har du iallefall en backup hvis du tar det for langt.

 

De sier at når du tenker nå klarer jeg ikke lengere, så klarer du dobbelt så lenge. f,eks gå 10 timer på ski, selv om du begynner å slite psykisk så klarer kroppen dobbelt så lenge.

Lenke til kommentar

De sier at når du tenker nå klarer jeg ikke lengere, så klarer du dobbelt så lenge. f,eks gå 10 timer på ski, selv om du begynner å slite psykisk så klarer kroppen dobbelt så lenge.

 

Tror nok 10 timer blir å ta litt hardt i, at det gjelder mer for "hvermansen" og ikke for de som driver med idrett. De færreste vil klare å gå 10 timer på ski, tipper 5 timer med 5 ekstra ved psykisk overtalelse! ;)

Lenke til kommentar

blabla

 

Jeg sier bare at klarer du de fysiske kravene er du bare et lite stykket på vei, bra du er motivert og har troen på deg selv. Men du må väre forberedt på at uansett hvor "forberedt" du er, er du ikke forberedt. Så vär klar for hard mental påkjenning. Lykke til :)

 

Drömte selv om verneplikt i Norge under noen av de hardere kategorien, men har selv gått over for å satse på karriere i militäret, håper jeg klarer å bli officer, og enda bedre officer innenfor de töffere grenene :)

 

 

Edit: Forsvaret romantiserer fallskjerm/marinejegerne mye på reklamefilmene sine med fancy utstyr og mye spennende greier. Men faktum er at det er bare en liten del av verneplikten, det meste vil nok bare väre jävlig, hardt og suge baller. Snakker med erfaring fra broren min som var en by/urbanjeger i Stockholm.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Hei! Satser på at jeg kan stille noen spørsmål her i stedetfor å starte min egen tråd.

 

Trener styrke annenhver dag. Er ikke feit (BMI 21), men har bitte-bitte-litt fett på magen som hindrer six-packen i å komme frem. Har hørt kondistrening er bra for å forbrenne fett.

 

1) Er det greit å trene kondisjon mellom styrkedagene? Hørt at det er veldig vanskelig å fjerne fett samtidig som man skal bygge muskler?

-For å "motbevise" dette: Har hatt ca 2 mnd pause fra trening og har trent styrke 4-5 ganger og kondisjon 2 mellom dem og begynner allerede å se at magen blir mer markert, men hva er rett angående spørsmålet?

 

2) Si at jeg trener styrke eller kondis tidlig på dagen, er det dumt av meg å ta en litne løpetur (en liten og svak en, bare så man blir litt svett) senere på dagen? Bare for å forbrenne kalorier?

Lenke til kommentar

@Hestekølle

 

Jeg foreslår at du heller trener kondisjon samme dag som styrken, så får du hviledager.

 

Du trenger dog ikke trene kondisjon eller trene i det hele tatt for å slanke deg, bare spise mindre. Du kan slanke deg ved å sitte i sofaen. Men du bør så klart ikke slutte med styrketrening, da musklene vil forsvinne sammen med fettet. Men kondistrening er overflødig om du kun gjør det for slankingen sin del.

 

Det er mulig å få muskler, i alle fall bli sterkere, mens du slanker deg, men det er nok ikke så lett. Jeg vil anbefale et høyt inntak av protein (gjerne 3g per kg kroppsvekt) og at du spiser mye frukt og fett, og at du unngår karbohydrater ellers, spesielt brødmat. Vent til du blir sulten, og så venter du litt til til det neste blir ubehagelig, og så spiser du. Om du ikke er mett, så drikk litt vann og vent en halvtime. Om du fremdeles er veldig sulten kan du spise litt til.

 

Det er aldri galt å ta seg en liten løpetur. Faktisk kan det hjelpe på restitusjonen å jogge lett.

 

Ellers, om du skal trene kondisjon for å forbrenne fett vil jeg anbefale 4x4 intervalltrening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Gjør det ikke bare for å slanke meg, vil være i form også generelt. Tror det kommer noen løpetester på VGS der man får karakter etter brukt tid, akkurat som på Ungdomsskolen.

 

Føler ikke at jeg spiser så veldig mye heller. Er som sagt ikke feit, snarere tynn! Men blir en del brødskiver ja, spessielt til lunch, frokost og kvelds... :(

 

Høres ikke heeeelt riktig det du sier om at jeg skal vente og utsette så mye å spise og drikke vann som erstatter for måltidet. Har hørt at man IKKE skal sulte når man skal miste fett.

Lenke til kommentar

@Hestekølle

 

Jeg foreslår at du heller trener kondisjon samme dag som styrken, så får du hviledager.

 

Du trenger dog ikke trene kondisjon eller trene i det hele tatt for å slanke deg, bare spise mindre. Du kan slanke deg ved å sitte i sofaen. Men du bør så klart ikke slutte med styrketrening, da musklene vil forsvinne sammen med fettet. Men kondistrening er overflødig om du kun gjør det for slankingen sin del.

 

Det er mulig å få muskler, i alle fall bli sterkere, mens du slanker deg, men det er nok ikke så lett. Jeg vil anbefale et høyt inntak av protein (gjerne 3g per kg kroppsvekt) og at du spiser mye frukt og fett, og at du unngår karbohydrater ellers, spesielt brødmat. Vent til du blir sulten, og så venter du litt til til det neste blir ubehagelig, og så spiser du. Om du ikke er mett, så drikk litt vann og vent en halvtime. Om du fremdeles er veldig sulten kan du spise litt til.

 

Det er aldri galt å ta seg en liten løpetur. Faktisk kan det hjelpe på restitusjonen å jogge lett.

 

Ellers, om du skal trene kondisjon for å forbrenne fett vil jeg anbefale 4x4 intervalltrening.

Du trenger dog ikke trene kondisjon eller trene i det hele tatt for å slanke deg, bare spise mindre. er helt korrekt, men OM man gjør det vil man få kjappere resultater.

Også selvfølgelig litt kondis på kjøpet :)

 

Innlegget er bra skrevet forresten :thumbup:

 

Har hørt at man IKKE skal sulte når man skal miste fett.

Det er flere forskjellige måter å "go about" en deff på.

 

Jeg tror det Sitronsaft referer til er RYPs tankegang rundt temaet :)

Lenke til kommentar

Liiiite spørsmål: overtrekksbuksa, kva er eigentleg det?

Er det slik ei tynn buksa som mange bruke til å springa i?

 

:blush: føles ut som eg spør eit litt no-brainer-spørsmål nå... Men eg skal kjøpa meg treningsklede på nett og suge litt når ein ikkje veitt korleis buksa kjennes ut.

Lenke til kommentar

Liiiite spørsmål: overtrekksbuksa, kva er eigentleg det?

Er det slik ei tynn buksa som mange bruke til å springa i?

 

:blush: føles ut som eg spør eit litt no-brainer-spørsmål nå... Men eg skal kjøpa meg treningsklede på nett og suge litt når ein ikkje veitt korleis buksa kjennes ut.

 

hehe, det er en buske du tar utenpå buksa, pleier som regel å være vind og regntett. Kanskje ikke det beste å jogge i, viss du skal på fjelltur osv kan dette være en bra bukse :)

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Ikkje så anvendeleg som vanleg buksa som nettsida påstår, altså?

 

kommer ann på stoffet osv. Men viss du bare skal jogge så hadde jeg kjøpt en treningsbukse, viss du skal gå i fjellet osv hadde jeg kjøt en vindtett og vanntett overtreksbukse. ( de er behagelige å gå i, men tror det er mer behagelig å kjøpe en treningsbukse som ikke er vindtett og vanntett til jogging)

Lenke til kommentar

Aha. Takkar for svar. :) Skal bruka det til trening på Elixia + gym-timar, og vil ha noko anna enn dei gråe joggebuksene som var så kule når eg var 14.

 

edit: grunnen til at eg spørte i det heila, var fordi det var billigare enn vanleg buksa og når ein bur på hybel prøve ein å spara litt på alt. :p

Endret av Alliha
Lenke til kommentar

@Hestekølle

 

Jeg foreslår ...

 

Du trenger dog ikke trene kondisjon eller trene i det hele tatt for å slanke deg, bare spise mindre. er helt korrekt, men OM man gjør det vil man få kjappere resultater.

Også selvfølgelig litt kondis på kjøpet :)

 

Innlegget er bra skrevet forresten :thumbup:

 

Har hørt at man IKKE skal sulte når man skal miste fett.

Det er flere forskjellige måter å "go about" en deff på.

 

Jeg tror det Sitronsaft referer til er RYPs tankegang rundt temaet :)

 

Jeg tenker mest på Børge Fagerlis berømte "Health & Fitness Concept". Det fungerer i hovedsak slik at hvert måltid skal bestå av karbohydrat, fett og protein, hvor karbohydrater i hovedsak skal stamme fra frukt/grønt, proteinet fra gode kilder som kjøtt, fisk og melkeprodukter osv osv. I tillegg skal man spise etter sultfølelse, altså la kroppen bestemme. På den måten kan man følge målsetningen sin med en så god nøyaktighet som mulig dag etter dag, for kroppen trenger jo et ulikt antall kcal hver dag. Det forklares at man kan spise på 5 på en sultskala fra 1-10(1 er helt mett, 10 er skrubbsulten) og på ca. 7-8 om man slanker seg, altså skal man være litt sulten.

Lenke til kommentar
Viljestyrke man høyst sannsynligvis ikke har, ettersom man ikke kom seg på trening i utgangspunktet. Så blir vanskelig dette her.

 

Sant nok.. :p

 

Men målet er mer selvdisiplin, om jeg kan kalle det. Å venne meg til å gjennomføre det som jeg planlegger. Tror jeg kan ha godt igjen for det senere i livet. Blir litt som Politiet. Jeg blir liksom bøtelagt for overtredelse av "reglene". Som det ble nevnt ovenfor er kaldt vann noe jeg ikke klarer, så det kan være en passende straff.

 

Kom til å tenke på dette med straff og "selvpining" som disiplin. Vi er enige om at konseptet med å straffe seg selv, f.eks. ved å unngå seg selv visse privilegier som å høre på iPoden, ikke vil fungere om man i utgangspunktet ikke hadde nok viljestyrke til å gå på trening.

 

Men en ting som kan fungere.. og dette fungerer bare om man har kjæreste, er at man kan inngå en avtale med kjæresten sin om at han/henne skal nekte å være med på seksuell aktivitet om man ikke går på trening. Dette blir så klart kjipt for partner også, ettersom han/henne ikke får seg noe, men på den måten vil han/henne presse deg på trening også.

 

Bare et forslag :) Synes det var litt artig, så måtte nevne det. Selv har jeg ingen kjæreste, så jeg kommer til å fortsette med den gode gamle "ut på tur, aldri sur"-visen min, og komme meg på trening når jeg skal :)

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...