Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Var ikke billig den sekken nei :) Irriterer meg at det skal være så dyrt å trene. Ting som sekker, sko, pulsklokker og kcal-målere samt MAT koster jo skjorta.

 

Om jeg noen gang blir gammel og rik skal treningen gå som en lek.

 

 

Handler vell egentlig om prioritering. Nå har jeg jobb heldigvis, men jeg synes det er viktigere med landveissykkel framfor anlegg i bilen, mat framfor fylla osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Viljestyrke man høyst sannsynligvis ikke har, ettersom man ikke kom seg på trening i utgangspunktet. Så blir vanskelig dette her.

 

Sant nok.. :p

 

Men målet er mer selvdisiplin, om jeg kan kalle det. Å venne meg til å gjennomføre det som jeg planlegger. Tror jeg kan ha godt igjen for det senere i livet. Blir litt som Politiet. Jeg blir liksom bøtelagt for overtredelse av "reglene". Som det ble nevnt ovenfor er kaldt vann noe jeg ikke klarer, så det kan være en passende straff.

Lenke til kommentar

Alt i livet (utenom spising, drikking og soving) handler om selvdisiplin. Hvis du ikke har disiplin nok til å gå å trene (tar utgangspunkt i at du blir sittende foran data/TV istedenfor), så tviler jeg på at du klarer å straffe deg selv heller.

 

Tingen med trening, er som alt annet, krever tiltaks evne. Det samme faktumet gjelder ved å stå opp, sende en SMS, gå på do. Det skal sier at det å gå på DO og sende en SMS krever litt mindre tiltaks evne, enn f.eks å stå opp tidlig eller stikke på trening.

 

Jeg var ikke noe glad i trening eller stå opp tidlig, men etter jeg fant ut hvordan hodet mitt fungerte, så står jeg opp tidlig for å trene. Ikke dvel eller tenk, bestem deg for et tidspunkt du skal stå opp/trene og gjør det! Ikke snooze eller se ferdig serien på TV. Just do it! Når du først er oppe/kommet på trening, er det verste overstått og livet er bra igjen! ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var ikke billig den sekken nei :) Irriterer meg at det skal være så dyrt å trene. Ting som sekker, sko, pulsklokker og kcal-målere samt MAT koster jo skjorta.

Haha hvor har du det fra at du MÅ ha dette da?

Sko er kansje eneste jeg ser som er nyttig dersom du skal løpe mye på asfalt, de andre er vell bare bekvemmelighetsdill. Og mat seff. Folk ahr da trent i årevis før alt dette ble populært.

 

Ser folk kjøpe sykler i karbon til tusenvis av kroner som de skal trene på, hvorfor er det så mye bedre å trene på denne? Min combi sykkel med 24 gir som kosta med 3000kr fungerer jo i bunn og grunn på akkurat samme måte?

Seff om man skal konkurere så er det jo en fordel med lettere sykkel osv men ser ikke nytten når man bare skal trene med den.

Prøve ikke å disse noen, men høre hvorfor dere kjøper en slik sykkel?

Blir dere mer motiverte av den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderte å kjøpe en slik sykkel selv, da så klart helt uten grunn, egentlig. Tror nok det hjelper litt på motivasjonen å ha en slik sykkel.

 

Forresten, av tingene du(jeg) nevner. Sko (løpesko) er viktig mtp løping på asfalt som du sier, men egenltig uansett. Avhengig av hvor glad man er i føttene sine. Nå snakker jeg om militærstøvler/langtur/fjelltursko. En sko man skal tråkke i gjørmen, snøen og vannet med. En sko som skal støtte vekten min (80kg) pluss klær/utstyr og en sekk som kanskje veier 40kg. Og jeg skal gå i ulendt terreng. Holder nok ikke med vanlige sko da nei.

 

Angående sekk, så gjelder det samme som med skoene, den skal være robust og værfast, og tåle en høy vekt.

 

Pulsklokker og kcal-målere kan jeg være enig med blir luksusgoder som ikke det er et egentlig behov for. De er heller instrumenter som kan forbedre treningen betraktelig.

 

Og mat er vi heldigvis enige om er nødvendig. Og mat er dyrt, som vi alle vet.

Lenke til kommentar

Men når du sier sekk og trening så tenker jeg på å kjøpe seg tursekk ene og alene for å fylle den med vann for å bære det opp, tømme det ut og gå ned igjen. Det må da finnes alternativer til dette? Og jeg ser selvfølgelig nytten av en god sekk, men den er vell strengt tatt ikke så nødvendig for treningen sin del?

 

Mulig jeg missforsto litt av det du skrev, men jeg forbinder ikke det å gå på fjellet så mye med trening egentlig, derfor tenkte jeg sko og sekk som "unødvendig". Selvfølgelig er dette meget viktig om du bruker mye tid på fjellet. Jeg går ikke på fjellet fordi jeg trenger å trene, jeg går på fjellet for opplevelsen, og treningen er bare en bonus egentlig.

Lenke til kommentar

Sko er et must (så fremt du ikke har store gress sletter som på ingen måte er forsøpplet av mennesket) Skog og mark er ikke godt for beina (kan nok forsterke huden under beina over tid, men de er ikke laget for det) Hvis det er litt høyder og slikt, er faren for å briste/knuse helen til stede. Asfalt er dere allerede enig rundt.

 

Av klær er det meste mote- og bekvemmelig hets faktor som bestemmer.

 

Beskyttelses utstyr er fornuftig (og nødvendig?), men fremdeles noe vi har levd uten i lengre tid..

 

Pulsklokke og kcal-måler er bare luksus og litt bortkastet hvis man ikke driver aktiv idrett hvor det å passe på pulsen er avgjørende for resultat. Oss dødelige, klarer å høre på kroppen når det trengs! ;)

Lenke til kommentar

@Zepticon: Jeg kan godt gå på fjellet for opplevelsens skyld jeg også, men nå snakker jeg om behovet for en sekk i ren treningssammenheng. Jeg har nemlig tenkt å teste sjansene mine for et opptak til å bli fallskjermjeger, og da må jeg trene masse turgåing med sekk. Dermed har jeg tenkt å gjøre nettopp dette, og da trenger jeg en god sekk. Og da kommenterte jeg simpelthen at sekkene var ekstremt dyre, og at det var kjipt. Jeg er helt enig med deg i at man ikke trenger en dyr sekk for å ta en søndagstur på fjellet med familien, liksom for å bære vannflaskene og kvikk lunsj-sjokoladen.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

@Zepticon: Jeg kan godt gå på fjellet for opplevelsens skyld jeg også, men nå snakker jeg om behovet for en sekk i ren treningssammenheng. Jeg har nemlig tenkt å teste sjansene mine for et opptak til å bli fallskjermjeger, og da må jeg trene masse turgåing med sekk. Dermed har jeg tenkt å gjøre nettopp dette, og da trenger jeg en god sekk. Og da kommenterte jeg simpelthen at sekkene var ekstremt dyre, og at det var kjipt. Jeg er helt enig med deg i at man ikke trenger en dyr sekk for å ta en søndagstur på fjellet med familien, liksom for å bære vannflaskene og kvikk lunsj-sjokoladen.

Aha! Da er vi enige :cool:

Lenke til kommentar

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan på en måte straffe meg selv på om jeg ikke trener slik jeg har planlagt? Har tenkt lenge på dette, men ikke kommet fram til noen idéer. Det som er tingen er at jeg sluntrer unna trening mange ganger, gjerne som jeg også har planlagt. Derfor tenkte jeg å prøve ut å straffe meg selv om jeg ikke trener. Mener ikke å skjære meg opp eller noe sånt, men det skal være en straff som er tøff psykisk. Tenkte på at om jeg ikke fullførte en trening som planlagt uten god grunn kunne jeg f.eks bli nektet av meg selv å bruke iPoden den neste uken/dagene eller noe slikt. Noen som har noen gode tips eller som kanskje har gjort det samme tidligere? :)

 

Hvis du ikke har selvdisiplin til trening, hvordan skal du kunne ha selvdisiplin til å straffe deg selv?

Lenke til kommentar

Recon packen er dyr ja, men det er absolutt den idelle sekken å bruke derom du trener til opptak til fallskjermjeger, og ein av dei beste sekkane på markedet. Dei fleste billigare sekkar har ikkje ramme, mao kan det bli veldig ubekvemt å bære vekt over 30 kg og du må ta mykje meir hensyn til korleis du pakkar sekken. Recon packen tar visstnok fint 70+

 

Kjøp den brukt på Finn.no eller vent til den er på tilbud, personleg fikk eg den som demovare til 2500 kr :D. Prøv for all del ein sekk før du kjøper den, eg hadde i utgangspunktet ikkje tenkt å kjøpe reconpack, men den passa tilfeldigivs ryggen min perfekt.

 

Forøvrig synast eg det er veldig kjekt å gå på fjellet, tung oppakning eller ei.

 

Skikkelege fjellstøvlar er alfa og omega for ikkje å ødelegge beina når du går, 10 min i ulendt terreng med tung sekk og joggesko så ryk anklane dine.

Sportsnett har ofte gode tilbud, seinast i går var "dagens røver" fjellsko til 50%.

Lenke til kommentar

@Zepticon: Jeg kan godt gå på fjellet for opplevelsens skyld jeg også, men nå snakker jeg om behovet for en sekk i ren treningssammenheng. Jeg har nemlig tenkt å teste sjansene mine for et opptak til å bli fallskjermjeger, og da må jeg trene masse turgåing med sekk. Dermed har jeg tenkt å gjøre nettopp dette, og da trenger jeg en god sekk. Og da kommenterte jeg simpelthen at sekkene var ekstremt dyre, og at det var kjipt. Jeg er helt enig med deg i at man ikke trenger en dyr sekk for å ta en søndagstur på fjellet med familien, liksom for å bære vannflaskene og kvikk lunsj-sjokoladen.

Som fallskjermjeger er den beste egenskapen å kunne reise seg igjen selv om noen deiser deg i hodet så du faller rett etterpå.

 

Snakket med en rekrutteringsoffiser til kommandoen og han sa som følger: Enhver kan klare de fysiske kravene, de vi ser etter er de som har en litt fandenivoldsk holdning. De som tåler en trøkk, sånn oppi hodet om du skjønner.

 

En så dyr sekk er nok å være gearfreak, med mindre du er meget aktiv i fjellet og trenger noe så ekstremt. Men ja det suger at slikt utstyr er dyrt, jeg har brukt sikkert 5-6 år på å samle opp alt turutstyret jeg har og mangler enda noen biter for å være "komplett".

 

EDIT: har hatt den Norrønasekken som omtales på ryggen selv og den er helt vanvittig god å bære, men så sykt dyr... :( Har denne selv og den tåler 20-22 kilo før den begynner å bli litt i minste laget.

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan på en måte straffe meg selv på om jeg ikke trener slik jeg har planlagt? Har tenkt lenge på dette, men ikke kommet fram til noen idéer. Det som er tingen er at jeg sluntrer unna trening mange ganger, gjerne som jeg også har planlagt. Derfor tenkte jeg å prøve ut å straffe meg selv om jeg ikke trener. Mener ikke å skjære meg opp eller noe sånt, men det skal være en straff som er tøff psykisk. Tenkte på at om jeg ikke fullførte en trening som planlagt uten god grunn kunne jeg f.eks bli nektet av meg selv å bruke iPoden den neste uken/dagene eller noe slikt. Noen som har noen gode tips eller som kanskje har gjort det samme tidligere? :)

Se for deg at du skal delta i den sporten/idretten du trener i. Se da for deg at du taper og at alle ler av deg, alt dette pga at du skippa den ene treninga.

 

Jeg tør ikke skippe en eneste trening for jeg tror at jeg blir feit om jeg skipper en trening og må begynne på nytt igjen.

Lenke til kommentar
Jeg var ikke noe glad i trening eller stå opp tidlig, men etter jeg fant ut hvordan hodet mitt fungerte, så står jeg opp tidlig for å trene. Ikke dvel eller tenk, bestem deg for et tidspunkt du skal stå opp/trene og gjør det! Ikke snooze eller se ferdig serien på TV. Just do it! Når du først er oppe/kommet på trening, er det verste overstått og livet er bra igjen! ;)

 

Utrolig godt sagt!

 

 

Hvis du ikke har selvdisiplin til trening, hvordan skal du kunne ha selvdisiplin til å straffe deg selv?

 

Har jeg faktisk ikke tenkt på, men du har helt rett..

 

 

Se for deg at du skal delta i den sporten/idretten du trener i. Se da for deg at du taper og at alle ler av deg, alt dette pga at du skippa den ene treninga.

 

Jeg tør ikke skippe en eneste trening for jeg tror at jeg blir feit om jeg skipper en trening og må begynne på nytt igjen.

 

Ikke dumt. ;)

Lenke til kommentar

@Zepticon: Jeg kan godt gå på fjellet for opplevelsens skyld jeg også, men nå snakker jeg om behovet for en sekk i ren treningssammenheng. Jeg har nemlig tenkt å teste sjansene mine for et opptak til å bli fallskjermjeger, og da må jeg trene masse turgåing med sekk. Dermed har jeg tenkt å gjøre nettopp dette, og da trenger jeg en god sekk. Og da kommenterte jeg simpelthen at sekkene var ekstremt dyre, og at det var kjipt. Jeg er helt enig med deg i at man ikke trenger en dyr sekk for å ta en søndagstur på fjellet med familien, liksom for å bære vannflaskene og kvikk lunsj-sjokoladen.

 

Jeg ser poenget ditt der, Kjøpte sekken fordi jeg går en god del på tur og har ikke noe imot å sove 2 - 3 netter i skogen.

 

Første turen jeg hadde var med en 75Liter sekk, der jeg nærmest måtte hoppe på sekken får å få plass og jeg fikk gnagsår på ryggen, etter jeg kjøpte 95 literen min så kan jeg bare kaste det i sekken og ha masse plass og dette gjør turene 100 ganger bedre.

Lenke til kommentar

Anbefaler å spise rett også. Det sier jo seg selv da, men likevel. Det er viktig å huske på.

 

I dag hadde jeg hardeste treningsøkten på lenge, og da motiverte det meg til å lage et skikkelig bra måltid, som jeg skal laste opp bilde av etterpå :) Dette måltidet inspirerer meg igjen til å trene. Så dette er en sirkel som varer for meg helt til jeg har ligget på latsiden for lenge og velger å spise et ikke fullt så sunt måltid.

Lenke til kommentar

Og for dere som snakker om selv-disiplin:

http://www.amazon.com/dp/1880115069/ref=nosim/?tag=httpcollegesu-20

 

Skal vist være en av de beste bøkene innenfor disiplin, også er en god bok for selvutvikling - om å gjør deg til den beste du kan være. Skal nok lage plass til den i bokhyllen etter jeg har lest ferdig de andre bøkene jeg holder på med. Selvutvikling er knall :)

 

Drømmen min om å bli noe er fallskjermjeger. Er høyeste motivert til å bli det, ikke bare fordi man får opplevd og lært så mye om seg selv, men også for å gjør en jobb. Vil tenke meg at jeg starter treningen når jeg begynner på videregående, som er 1 år til.

 

Da vil jeg tenke meg at det blir 1-3 år med mye tur gåing i skog og mark, sove ute og faktisk bare oppleve naturen, med og uten andre.

 

Vil tenke meg at det blir herlig å bruke det naturen har å gi deg.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...