Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette gir disiplin til begge i forholdet :D

 

Tror faktisk det er en ordning som kunne fungert for mange. De fleste av oss setter jo pris på litt kveldskos.

Evt. kan du ha ei ordning der begge partnarane trener og motiverar kvarandre, dei dagane eg ikkje orkar å gå på trening sparkar dama meg avgarde som hevn for alle gongane eg har tvinga ho til å trene, og vice versa. På denne måten går du ikkje glipp av verken treningsøkter eller sengekos.

No når eg er heime på sommerferie, og ikkje har hatt nokon til å sparke liv i meg, har eg ikkje trent på 1 mnd, men har endeleg komt inn i rytmen igjen og trener 9 gongar i veka for å ta igjen det tapte. Ser strengt tatt ikkje på det som noko straff, men det tar jo opp store delar av dagane.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Hmm, en kompis maser på meg om at jeg må sette opp en diett til han, så tenkte kanskje det var greit å hjelpe til litt.

Han veier omtrent 110kg og nekter foreløpig styrketrening, kun sykling. Han sykler ende, men spiser også deretter som gjør at han kanskje ikke får den vektnedgangen han ønsker...

 

Har jo holdt på med diett for meg selv en del år nå, med prøving og feiling der til. Dette blir jo liksom tilpasset meg og jeg har aldri konkret satt opp diett for noen andre før, spesielt ikke personer som ikke driver med styrketrening.

 

Er det da noen vits i å fokusere på protein inntaket? Utenom metthetsfølelse og slikt, vil det da feks være noe poeng å supplemere med proteinpulver?

 

Og hvilket kcal nivå tror dere jeg bør legge han på i starten?

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at han ikke vil trene styrke?

 

Vet ikke hvor mye, men han VIL bli å brenne litt muskler selv om proteininntaket er så høyt som det bør være om han ikke trener styrke.

 

Ikke spør, han syns sykling er artigere. Man går jo ned i vekt ved sykling også, og tro meg. Jeg har jattet ut og inn om effektene ved styrketrening...

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at han ikke vil trene styrke?

 

Vet ikke hvor mye, men han VIL bli å brenne litt muskler selv om proteininntaket er så høyt som det bør være om han ikke trener styrke.

 

Ikke spør, han syns sykling er artigere. Man går jo ned i vekt ved sykling også, og tro meg. Jeg har jattet ut og inn om effektene ved styrketrening...

Hehehe, har også en sånn kompis. Nekter å trene styrke enda han VET gevinstene ved slik trening.

 

Han sykler dog ekstremt mye og er i sinnsykt god form således, han er ikke det minste overvektig heller.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål, eller rettere: noen egne "påstander" jeg trenger rettelse på. Får å se om jeg har forstått det rett.

 

1) Kroppen forbrenner kun kalorier. Overskuddet av kalorier blir til fett.

 

2) For å fjerne fett må man trene med et underskudd av kalorier, dvs trener bort flere enn man tar inn. Da vil kroppen begynne å ta av fettlagrene, også kjent som langtidsenergi-reservet.

 

3) Fett gjennom mat legges direkte i fettlagrene, og man må gjenta punkt 2 for å få det fjernet.

 

Som sagt er det bare slik jeg har oppfattet det og jeg trener bare litt rettelse :)

Lenke til kommentar
Most nutritionists recommend a daily calorie intake of 2,000 calories for individuals, but this number varies slightly based on the weight and height of each person.

Takk for link. :) Høyrte av ein ernæringsfysiolog for lenge sidan at ein vanleg ungdom låg på rundt 2300, men har sidan lurt på om det variere på høgde og vekt. :p

 

Har alltid hata tanken på å tella kalorier, men det ser nesten ut som eg må dersom eg skal opp i vekt. :p

Lenke til kommentar

Korleis veit ein kva som er sitt eige kcal-nivå?

Jeg har et excelark på akkurat det.

Parametrene er høyde, vekt, alder og kjønn.

Det excelarket gir verdier for å gå ned i vekt, vedlikeholde og å gå opp i vekt.

 

Så om du lurer er det bare å fyre avgårde det jeg trenger å vite så får du kcalbehov for forskjellige mål :)

 

EDIT: glemte jo av et viktig parameter: hvor mange ganger man trener i uka...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Har et spørsmål, eller rettere: noen egne "påstander" jeg trenger rettelse på. Får å se om jeg har forstått det rett.

 

1) Kroppen forbrenner kun kalorier. Overskuddet av kalorier blir til fett.

 

2) For å fjerne fett må man trene med et underskudd av kalorier, dvs trener bort flere enn man tar inn. Da vil kroppen begynne å ta av fettlagrene, også kjent som langtidsenergi-reservet.

 

3) Fett gjennom mat legges direkte i fettlagrene, og man må gjenta punkt 2 for å få det fjernet.

 

Som sagt er det bare slik jeg har oppfattet det og jeg trener bare litt rettelse :)

 

1. Riktig

 

2. For å fjerne fett MÅ du ikke trene, bare ha underskudd. Men uten trening forsvinner mer muskler i underskudd.

 

3. Om kaloriene kommer ifra fett/karbohydrater/proteiner spiller ingen rolle, det er det kcal overskudd/underskudd som gjör.

Lenke til kommentar

Noen typer fett kan mellomlagres i fettlagrene ja, men de blir ikke der/ legger ikke på deg før det er kcal-overskudd.

Så det behøver man ikke tenke på.

 

MCT-olje mellomlagres ikke i fett og går rett i blodet, dvs kjappere energi.

Spise, innom fettvev, så ut i blod kan ta 2-3t.

 

Så punkt 3 blir ikke rett nei, det blir som sebbe skrev.

Lenke til kommentar

Man kan også skaffe seg spesiell klokker som måler kcal-forbruk dag for dag. Det er jo ikke en konstant :)

Ja det excelarket gir bare svar åå¨det generelle energibehovet.

 

Men om man har brukt mer energi en dag så er jo det gevinst om man har som mål å gå ned i vekt :p

 

Nr 1 er feil, kaloriar er ein energibetegnelse og energi kan ikkje forbrennast.

Kroppen brenner enkle karbohydrater for å vinne energi, andre stoff brytast ned til enkle karbohydrater før det forbrennes. Dersom det er mykje (relativt) til overs lagrast det som feitt.

Hva skjer da hvis man ikke har inntatt fett? (dumt spørsmål kanskje, men spør allikevel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...