Dufen Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 For å legge til, hør NØYE på det han sier om kjerneoppspenn. Hvis DU ikke får det til så kan det være det som gir deg ryggsmerter. Det er helt vanlig, og prolaps skal ikke ha noe å si i den sammenhengen. 2
Gouldfan Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 (endret) Eg ser ikkje heilt kva crossfit har med saken å gjere, men ok. Utan framgang blir det sjølvsagt ingenting av det.Militær har sikkert ikke så mye med cross å gjøre... Jeg bare antar at det er en greie de liker, fordi de liker å svinge stenger, og herje vilt..Jeg trener crossfit, og på tre år har jeg ikke engang hørt ordet militærpress.Vi forholder oss til konvensjonelle øvelser når det kommer til styrke, som knebøy, frontbøy, markløft, stangroing, OVER HEAD PRESS samt helt vanlige støtteøvelser. Svinge stenger? Jaha ja, Klokov driver med mye tøv han ja... https://www.youtube.com/watch?v=cv_EWWDV2O0 Det er bare enda en unnskyldning fra deg, beskylde andre for å drive med tøv når det er du selv som tøver. Jeg har ikke noe imot crossfit ok, det er ikke min greie bare. Jeg skulle kanskje formulert meg litt bedre. Jeg tar den. Crossfiterne ser ut til å digge militær da. https://youtu.be/94pwgUPhdrE De kaller det jo for det som det er: STRICT PRESS....... Det som vises i videoen er den tryggeste og minst skadebelasta måten å trene press over hodet på, jeg antar du forveksler en del her. Jeg forstår enda VIRKELIG ikke hvorfor du spør når du ikke er mottakelig for saklige svar som Countryman har gitt deg. Og hvis jeg har lest rett nå og du presser fra bak nakken, da øker du skadepotensiale dramatisk. Hallo ro ned et par hakk, har det stått noe sted at jeg ikke tar imot råd country gir? Jeg har respekt for country og vet hvem han er på forumet. Nei, jeg tar ikke råd? Har jeg vært avvisende eller negativ? Nei, om noe så har vel andre vært spisse i tonen til meg.. Jeg er ikke noen ekspert heller, men har erfaring. Militær så jeg aldri noen andre gjøre... Jeg sluttet fordi det ikke gav vinst. Leggpress tåhev og shrugs ser jeg også bare jeg som tar og det gir vinst. Jeg kjører handtel skulder fra nå av, det er nok bedre, så prøver jeg med stang senere. Endret 25. oktober 2017 av Gouldfan
Gouldfan Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 Jeg kan nok klare litt knebøy, gir dette sånn kjerne???
Bjarnemann Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 (endret) Bøy gir kjerne, ja. Men planken er vel også bra saker? Endret 25. oktober 2017 av Bjarnemann 1
Dufen Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 Bøy gir kjerne, ja. Men planken er vel også bra saker? Det er en smug tweet, men det er mye som indikerer at den er sann.
Gouldfan Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 (endret) Min første jobb var Torv fabrikk, skuffe og stable torvblokker, etter det jobbet jeg som jernbinder i byggebransjen, og siden for posten med IKEA, feks kjøkken til Hvaler eller 10 etasje Moss... Skulle tro jeg har god kjerne? Endret 25. oktober 2017 av Gouldfan
Gouldfan Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 (endret) Hvorfor?Fordi jeg har bært mye stål og kjøkken??? Bare spør.. Endret 25. oktober 2017 av Gouldfan
Dufen Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 Det er ikke synonymt med sterk kjernemuskulatur. Hvis du har blitt sykemeldt som jeg har fått inntrykk av så har du nok sittet stille en del i det siste. Da forsvinner styrken i kjernen fortere enn en fjert i storm.
Gouldfan Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 Så jeg hadde et veldig teit svar til country.. Medisiner og helse.. Det er syting og unødvendig, det er flere enn jeg som bruker meds og ikke syter. Tenkte på det på trening idag, klarer jo trene greit, og trøtthet om morran går jo over.. Jeg kunne formulert meg annerledes, at alle har forskjellig utgangspunkt er mer riktig... Men det er vel selvfølgelig.. 1
Hekk-Tor Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 Ang kjerne.. Har ikke prolaps selv men har dårlig holdning (en merkelig kombinasjon av fremover-roterte skuldre og bakoverlent holdning). Har vondt i korsryggen pga svai, mye vekt blir da liggende å presse på nedre del av ryggen. Blitt anbefalt trekk-øvelser generelt samt en øvelse hvor jeg skulle feste strikk eller kabel til helen, og løfte benet bakover. Evt ligge flatt på magen, også heve ben og hode. Jeg syntes ikke du søyt(er det et ord? Syte, syter, søyt??) Tilstanden til ryggen din hørtes kjip ut, men å si at du mangler benbygning fordi du har prolaps eller isjias, blir å ta i litt hehe. 1
Gouldfan Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 Stod om core i Metro avisa idag, stod om Planken også. Så da vet jeg at jeg ikke ble bedt hoppe fra skuta.. ? Ryggplagene kommer og går, sånn er det. best å være aktiv..
Bjarnemann Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 Bøy gir kjerne, ja. Men planken er vel også bra saker? Det er en smug tweet, men det er mye som indikerer at den er sann. Kjenner til og respekter navnet altså, det er ikke det, men trodde ikke markløft gikk så mye på magen?
Countryman Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 Ang kjerne.. Har ikke prolaps selv men har dårlig holdning (en merkelig kombinasjon av fremover-roterte skuldre og bakoverlent holdning). Har vondt i korsryggen pga svai, mye vekt blir da liggende å presse på nedre del av ryggen. Blitt anbefalt trekk-øvelser generelt samt en øvelse hvor jeg skulle feste strikk eller kabel til helen, og løfte benet bakover. Evt ligge flatt på magen, også heve ben og hode. *snip* Det høres riktig ut med trekkøvelser - de vil styrke muskelaturen i øvre del av rygg (rygg generelt) som over tid vil motvirke fremoverlente skuldre. Det er en del av disse musklenes funksjon, nettopp å trekke skuldrene/bladene sammen og bakover. Det samme kan gjelder for overdreven svai i korsrygg - du kan da jobbe med muskelaturen som motvirker overdreven svai i korsrygg. -Når du står rett opp og ned på gulvet med ryggen i nøytral stilling, dvs normal svai i korsrygg - strammer du magen i form av å trekke ribbeina nedover - en del av svaien i korsryggen forsvinner. Tar du med deg dette fokuset på trening og i hverdagen, med aktiv magemuskelatur, vil det KUNNE hjelpe deg å få bukt med dritten over tid - men ja, det tar TID. Et tips for å få kontakt med magemusklene, uten å knipe/låse slik at du kan puste som normalt med full stramming, er å stille deg opp mot en vegg. Helene, leggene, rumpa, armene, ryggen og hodet skal ha kontakt med veggen. -Skyv så korsryggen, som nå gjerne står i bue ut fra veggen, inn mot veggen - simsalabim - magen er PÅ på korrekt måte og du kan jobbe og puste fritt samtidig. Skrev litt om temaet her for en stund siden. Planken ER desverre et av de bedre våpnene for å motvirke overdreven svai i korsryggen. Desverre fordi det er dørgende kjedelig. Men man kan faktisk kjøre en rekke progresjonsvarianter etterhvrt som man blir sterkere - og vipps kan man nesten kalle det "gøy". Her er en progresjonsmodell av planken for den som har lyst til å komme seg videre.
Kakeshoma Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 Kjenner til og respekter navnet altså, det er ikke det, men trodde ikke markløft gikk så mye på magen? Jeg må hvert fall aktivt stramme kjernen godt på <5RM løft.. Hadde gått glatt til hællvette om ikke. Man gjør det jo til en viss grad automatisk ellers, men når man blir sliten må man ta mer manuell kontroll for å opprette formen. Finnes ellers et utall dynamiske plankevarianer så du ikke går lei, men hjelper å kombinere med andre ab/core-øvelser også.
Bjarnemann Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 (endret) Kjernen betviler jeg ikke Hehe, noe annet må da være det reneste selvmord. Men magen? Endret 25. oktober 2017 av Bjarnemann
Kakeshoma Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 Ølmagen brukes nok ikke så mye Skjønner hva du mener, men er så mange rare poster her nå at jeg tør ikke skrive noe mer før trådens tilstand har stabilisert seg igjen.
Zeph Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 Kjernen skal strammast i alle (?) baseøvingar. Markløft, militærpress, knebøy, benkpress, roing osv. Dette stabiliserer ryggen, mobiliserer meir styrke og har den heldige effekten at det trener kjernemuskulaturen. Så jo sterkare du er i baseøvingar med riktig spenn i kjerna, jo sterkare kjerne får du. Markløft og knebøy er vel dei beste til det formålet. Du får ikkje løfta 150 kg utan å ha bygd ei sterk kjerne. Å trene baseøvingar riktig er vinn-vinn. Du trener det meste av musklar og slepp ta planken.
Countryman Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 Kjernen betviler jeg ikke Hehe, noe annet må da være det reneste selvmord. Men magen? Det er ikke lett å forklare magemusklenes funksjon under markløft på annen måte enn at de skaper stabilitet via buktrykk. På samme måte kan man si at en sterk biceps er nødvendig for fullgod stabilitet i skulder. HELE kjernen er (bør være) med som en enhet. Alle kjernemusklene KAN skape bevegelse (mage - cruch) men de kan også jobbe motsatt ved å motvirke bevegelse. Det er naturligvis sistnevnte som er aktuelt her, og derfor blir det nevnt om og om igjen at statiske core-øvelser er særdeles viktig for å bygge styrke. Buktrykket må være tilstede for at ryggen skal kunne spennes/jobbe optimalt. Forsøk å stramme magen der du sitter - da skal du kunne kjenne ryggmusklene i nedre del av rygg gripe rundt ryggsøylen/korsryggen din = et felles samarbeid for stabilitet og styrke. Hvis magen er inaktiv vil ikke dette skje = svakt punkt i korsrygg og *Snæpp* Ølmagen brukes nok ikke så mye Skjønner hva du mener, men er så mange rare poster her nå at jeg tør ikke skrive noe mer før trådens tilstand har stabilisert seg igjen. :rofl: 2
Gouldfan Skrevet 25. oktober 2017 Skrevet 25. oktober 2017 (endret) Jeg ror mye, men går ikke så jvli dypt i trekka pga at Ryggen ikke liker det så godt på 15 minutter høyt tempo.. Til Lami, jeg tenkte på det du sa om roing.. i romaskin som konsept 2 og dersom du ikke trekker veldig dypt så er det null pain på knea, jeg bare nevner det, ror 15 min hver gang jeg trener, og det er pluss for biceps og rygg.. Rygg trener jeg også med nedtrekk, og mage og ryggmaskin... Men knebøy tror jeg jeg fikser.. nettopp derfor jeg fikk lurt inn benpressmaskin og tåhev idag. Så prøver jeg bøy når jeg tar bena. Trente brystpress og skråbenk handtler idag, tok nok litt lite i benk 55 kg 10 g 4, men fikk full uttelling fra skråbenk 45 10 rep g 4 sett, og fikk inn oppvarming midtpress før fullt kjør på tricepsøvelser.. Tror triceps fikk kjørt seg best. Jogga i cross 15 min ganger 2, og rodde som sagt helt først. Svømte 9 runder bryst også og en runde trål... Veldig happy... Kan bare trene tre dager denne uka pga barnevakt i helga,men forrige uke var jeg oppe i fem dager.. ? Endret 25. oktober 2017 av Gouldfan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå