Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Hehe nei, tenker styrkeløft ;)

Hadde vært gøy å konkurrere om en stund om resultatene tilsier at det er mulig.

Konkurrere?

Kan du ikke bare delta med den hensikt at det er gøy, og med et mål om å slå deg selv, eventuelt prøve å perse? :)

 

Man må blåse i alle de andre, for de blåser i deg/meg - eventuelt gleder man seg over å se folk som løfter godt :)

 

Jeg deltar selv og kan bekrefte at det er GØY.

Bare å hoppe i det Heisenberg - ingen grunn til å vente til du er "fornøyd med vektene" dine, for det blir du aldri likevel :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hehe nei, tenker styrkeløft ;)

Hadde vært gøy å konkurrere om en stund om resultatene tilsier at det er mulig.

Konkurrere?

Kan du ikke bare delta med den hensikt at det er gøy, og med et mål om å slå deg selv, eventuelt prøve å perse? :)

 

Man må blåse i alle de andre, for de blåser i deg/meg - eventuelt gleder man seg over å se folk som løfter godt :)

 

Jeg deltar selv og kan bekrefte at det er GØY.

Bare å hoppe i det Heisenberg - ingen grunn til å vente til du er "fornøyd med vektene" dine, for det blir du aldri likevel :)

Yes, du sier noe der! :)

 

Må bare finne ut hvordan jeg skal ta tak i treningen framover.

Baseøvelsene er jo første pri. Men hvor mye skal jeg bry meg om diverse andre iso-øvelser?

Lenke til kommentar

 

 

Hehe nei, tenker styrkeløft ;)

Yes, du sier noe der! :)

 

Må bare finne ut hvordan jeg skal ta tak i treningen framover.

Baseøvelsene er jo første pri. Men hvor mye skal jeg bry meg om diverse andre iso-øvelser?

 

 

Du kan FINT drive med begge deler. Faktisk vil jeg tørre å påstå at KAN VÆRE optimalt da det ene bygger opp om det andre.

En større muskel er en potensielt sterkere muskel - En sterk muskel kan fort bygge seg stor.

 

Det du vil "tape" på i styrkeløftsammenheng er tiden og energien du bruker på å curle biceps - og deffingen.

 

Skal du bygge må du bulke. Skal du bulke "må du" deffe.

Tiden du bruker på deffingen er vel å anse som "tapt tid" i styrkeløftsammenheng.

 

Hypertrofien bør effektiviseres.

 

Selv driver jeg med begge deler, og er bevisst, og har akseptert at det ene stjeler fremgang fra det andre.

Åkke som synes jeg det er gøy å drive med begge deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

+ at muskler ser finere ut uten et svært lag med fett over ;)

Selv om det er tusen ting som er bra med å trene så er det ikke til å stikke under en stol at det også betyr noe

Helt klart.

Vil heller føle meg som en biff styrkeløfter i en lavere vektklasse fremfor 15kg høyere kroppsvekt, sterkere men feit.

Men for min del går det på egenfølelsen. Trives ikke med å kjenne fleske slenge rundt. Hvordan andre ser på meg skjiter jeg i.

 

Men det er klart - man må jo se at alt man ønsker går på bekostning av noe annet. Ser man det kan man kose seg på veien.

Lenke til kommentar

Basal-forbrenningen min nå fordelt på mine 183cm og 73kg viste seg og være ca 1950 kcal i følge sånn maskin-ting man tester seg på på treningsstudioet. 

 

Dette altså 1950 + daglig brukte kalorier fra min fitbit charge 2 =  sum

 

Sum + 500 kcal nå i starten, så justere litt per andre uke er en grei måte og starte en fornuftig "bulk" ?

 

For å si det pent, jeg legger heller på meg litt over lang tid, enn og legge på meg spekket jeg hadde på 83kg for 8mnd siden. 

Lenke til kommentar

samme her, er vel i litt samme situasjon, tenker nå etter å ha ligget i underskudd ei stund (og egentlig føler meg slank nok), har lest at det er greit å ligge i vedlikehold en uke eller to før man starter med overskudd, så jeg tror jeg skal prøve det ihvertfall

Lenke til kommentar

Basal-forbrenningen min nå fordelt på mine 183cm og 73kg viste seg og være ca 1950 kcal i følge sånn maskin-ting man tester seg på på treningsstudioet. 

 

Dette altså 1950 + daglig brukte kalorier fra min fitbit charge 2 =  sum

 

Sum + 500 kcal nå i starten, så justere litt per andre uke er en grei måte og starte en fornuftig "bulk" ?

 

For å si det pent, jeg legger heller på meg litt over lang tid, enn og legge på meg spekket jeg hadde på 83kg for 8mnd siden. 

 

Ja, men så kommer nøkkelen i bulking, ingen dag er lik og ingen kropp er lik så man justrerer dette tallet fra 500 til for eks 300 eller 700 osv hver uke, man sjekker rett og slett fremgangen i fettprosent. 

 

Her kommer de paintgrafene jeg gjerne kan tegne igjen. 

Forliten bulk og man får ikke full gain og forstor bulk gir full gain men unødvendig mye fett. 

 

Formye fett vil tape gains i deff, så balansen her blir ca 1 kg opp i mnd hvis man ikke er helt nybegynner. 

Lenke til kommentar

 

Basal-forbrenningen min nå fordelt på mine 183cm og 73kg viste seg og være ca 1950 kcal i følge sånn maskin-ting man tester seg på på treningsstudioet.

 

Dette altså 1950 + daglig brukte kalorier fra min fitbit charge 2 = sum

 

Sum + 500 kcal nå i starten, så justere litt per andre uke er en grei måte og starte en fornuftig "bulk" ?

 

For å si det pent, jeg legger heller på meg litt over lang tid, enn og legge på meg spekket jeg hadde på 83kg for 8mnd siden.

Ja, men så kommer nøkkelen i bulking, ingen dag er lik og ingen kropp er lik så man justrerer dette tallet fra 500 til for eks 300 eller 700 osv hver uke, man sjekker rett og slett fremgangen i fettprosent.

 

Her kommer de paintgrafene jeg gjerne kan tegne igjen.

Forliten bulk og man får ikke full gain og forstor bulk gir full gain men unødvendig mye fett.

 

Formye fett vil tape gains i deff, så balansen her blir ca 1 kg opp i mnd hvis man ikke er helt nybegynner.

Du må gjerne utdype ja. Hva er reel fettprosent målemiddel? :p

Lenke til kommentar

Da spiser du fortsatt mer en du bruker ..

 

 

Man måler fettprosent med egnet scan av type forsking eller sykehusmaskin, ikke treningsentervekt. 

Men den billigste er slim guide fettklype. 

Det er ikke nøye om man måler litt feil, måler 12 og ikke 15 som er fakta.

Poenget med denne er å måle likt hver gang så man ser forskjellen! opp / ned. 

 

 

 

 

 

Se vedlegg 

 

Med en gang man ligger i kcal-overskudd så lagres det fett og det bygges kjøtt ( satt at man trener rett / volum ) 

 

Øker man kcal-nivået får man med seg mer av kjøttet, men man lagrer også mer fett. 

 

Det går ikke an å bruke energien på å bygge muskelmasse, så lagre fett for resten. 

Det vil skje samtidig. 

 

Men hvor mye muskelmasse som kan repareres og forsterkes avtar, så å ligge 500 kcal over dekker nok for de aller fleste, vil tippe en 70% av gainsa. 

Man kan hente inn de siste 30, men det kommer til å koste i form av fett. 

 

Blir man for feit og må deffe, så bygger man 0 og man taper gains i den samme perioden i form av ikke øker. 

 

Når man kjenner kroppen og spiser etter sultfølese ( som krever at man spiser bare balanserte måltider for å kunne kjenne signalene) så vil man kunne ligge 500 over hver eneste dag ved å variere totale kcal etter dagen, men det er hiend. 

 

Flat kcal-linje vil gi tapte gains noen dager. 

For høy kcal-linje vil få med mer gains, men man vil lagre mer fett samtidig 

Justere dag for dag krever at man spiser rett og kjenner kroppen. 

 

Det skal ikke være lett. 

post-64596-0-99352200-1502229823_thumb.jpg

post-64596-0-42278000-1502229824_thumb.jpg

post-64596-0-77558900-1502229824_thumb.jpg

Endret av War
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fettprosenten min er 19%.

 

I dag har jeg spist et pizzastykke, 250g entrecote med pomfri, 0,5l brus, oreo kakestykke med is, og kyllingsalat

Avhengig av porsjonsstørrelsene på pomfrien, brusen, kakestykket og kyllingsalaten, ser det ser ut som et knepent underskudd. Forutsatt at du er en normalvektig+ mann som trener.

 

Men et bra kosthold, det er det definitivt ikke. Altfor lite proteiner, altfor mye sukker og altfor mange tomme kalorier. Ikke gunstig, hverken for vektoppgang, -nedgang eller vedlikehold.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Heisann, jeg ser det er mange kunnskapsrike mennesker her inne, som sikkert kan gi meg noen tips. Er vel ikke akkurat noen nybegynner, og har trent styrke i mer eller mindre 2 år, litt av og på. Tingen er at jeg har trent uten noen som helst plan, og spesielt uten noe som helst forhold til kosthold. Har i disse 2 årene trent et slags altmulig-opplegg med de største øvelsene som benkpress, knebøy, dips, hang-ups osv, med litt småøvelser ved siden av. Nå har jeg begynt med forskjellige muskelgrupper hver dag, og trener gjerne 5-6 ganger i uka.

Er 180cm, veier 71kg og ser på meg selv som relativt skinny. Spørsmålene mine da, hva er beste veien å bli sterkere, å øke i de forskjellige øvelsene? Benkpress tar jeg 5x3 med 70kg, noe jeg synes er veldig lavt og en øvelse jeg har utviklet meg svært lite i det siste året. Funker disse chest-day, leg-day dagene bra? 

Skjønner at dette er et individuelt spørsmål, med mange forskjellige faktorer, men setter veldig pris på tips! Hilsen (på en måte) nybegynner :) 

Lenke til kommentar

Det gikk et fengslende timesprogram på BBC-Earth igår - "The truth bout calories".

Fikk bare sett de første 10min selv igår men gjorde et opptak.

 

Har du alt-i-box kan du skippe deg tilbake i tid for å få sett det.

 

Her får man bl.a. se hvordan man regner ut totale kcal i ferdigmat osv...vet det er en del som er interesserte i sånt her ;)

Ikke minst får man en grunnforståelse av hva kcal "er".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...