Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Jeg har et spørsmål angående utførelse av militærpress/stående overhead press (litt usikker på korrekt navn er). Jeg klarer ikke å finne ut om jeg gjør øvelsen feil eller ei. Beskrivelsene jeg har funnet går stort sett ut på "Løft stang over hodet" ispedd litt informasjon om hvor du skal begynne, flytting av hodet ol, men jeg savner noen retningslinjer angående armenes plassering under løftet.

 

Hu her har albuene mer eller mindre rett frem hele tiden: https://www.youtube.com/watch?v=H-Pc5pNtuBo. Det klarer jeg bare med lavere vekter. Når jeg legger på litt går armene mine som på denne karen: https://www.youtube.com/watch?v=QeNR32hjruQ.

 

Er en av disse mer korrekt enn den andre? Vil/kan jeg skade meg ved å løfte som sistnevnte?

Lenke til kommentar

Man er på bulk og har funnet ut at man trenger 3000kcal for å legge på seg 200g i uka.

 

Mener dere det blir noen forskjell vektøkningen forklart i eksemplene under?

 

1) Alle 3000kcal spist kl.07 på morgenen

 

2) Alle 3000kcal spist kl.23 på kvelden

 

3) 3000kcal jevnt fordelt på 8 måltider

 

4) Sunn-bulk

 

5) Møkka-bulk

 

Maten i 1-3 er helt lik.

Lenke til kommentar

Alt funker. Det er så store variabler fra person til person at det er umulig for noen å si at en ting er rett.

 

For person A kan det være ypperlig med PF, mens det for person B kan gjøre det umulig å ligge i overskudd.

Joa, folk er forskjellige men..her tenker jeg en situasjon hvor den samme personen gjør "testen". Man er seg selv lik i det minste.. :rofl:

 

Grunn til at jeg spør er at jeg jobber 5-skift. Noen uker spiser jeg mye på natta, andre uker spiser jeg enorme frokoster mens i friuker får jeg maten fordelt i mange måltider.

 

Tror du/dere det har noe å si om man spiser alt rett før man legger seg kontra rett etter man har stått opp? Også har man de som mener at 8 måltider øker forbrenningen.

Jeg tenker da at om "de" har rett - Da vil jo disse 8 måltidene bare tilsvare kanskje 2600kcal i forhold til en som spiser hele bomba rett før han legger seg, da man har lavest forbrenning?

Dette er bare fiktiv tenkning men jeg synes det er interessant.

Lenke til kommentar

Kroppens biologiske klokke er interessant, det er blant annet vist at metabolismen og da responsen fra samme mat endres avhengig av tidspunkt. (natt vs dag) Mer spesifikt omsetningen av fett, karbohydrater og proteiner. Store måltider i løpet av natten er kanskje ikke det mest optimale med tanke på utvikling av ikke-smittsomme sykdommer. Et klisjéaktig eksempel er endring av kroppstemperaturen som er en del av den biologiske klokken. Skiftjobb er trolig ikke det beste, samtidig prøver kroppen å tilpasse seg endringer over tid.

Forbrenningen blir diktert av mengde inntatt energi og ikke måltidfrekvens slik at dette ikke vil ha noe å si. Har man fastet en hel dag og spiser et større måltid på kveldstid, så vil et isokalorisk tre måltider fordelt over dagen forbrenne like mye.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Takk Dukien

 

Om jeg da forstår deg rett vil gainen bli det samme uansett hvordan jeg får i meg gitt mengde kcal, men av helsemessige årsaker er det smart ikke å spise digre måltider på nattestid.

Skyt meg om jeg misforstår deg.

 

Ang. det du sier om forbrenningen - du mener at forbrenningen blir høyere ved et stort inntatt måltid kontra et lite, eller "varer" istedet den høye forbrenningen lengre om man spiser mye på en gang?

Jeg regner med at forbrenningen har et "tak" :rofl:

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Om jeg da forstår deg rett vil gainen bli det samme uansett hvordan jeg får i meg gitt mengde kcal, men av helsemessige årsaker er det smart ikke å spise digre måltider på nattestid.

Skyt meg om jeg misforstår deg.

 

Ang. det du sier om forbrenningen - du mener at forbrenningen blir høyere ved et stort inntatt måltid kontra et lite, eller "varer" istedet den høye forbrenningen lengre om man spiser mye på en gang?

 

For å presisere dette med forbrenning så har måltidfrekvens ingen påvirkning. Den termiske effekten av maten blir den samme uavhengig om det er en eller fem ganger daglig.

 

Ja, vektoppgangen vil bli det samme. Samtidig er energibalansen den viktigste variabelen om hensikten er å bygge muskler. Muskelvekst og måltidfrekvens ved energioverskudd er jeg usikker og må sjekke dette opp nærmere. Dette har med tilgjengeligheten og den konstante nedbrytning/oppbygning av proteiner i muskelvev. For det er noe holdepunkter for at få og flere kan være bedre (3 vs 5). Her spekulerer man om en høyere peak vil føre til en høyere signalisering og aktivitet i anabole reseptorer.

 

Retrospektivt har det vært studier som viser mindre tap av muskelmasse ved inntak av et måltid versus tre måltider. Denne blir referert til "boxing study" og blitt sterk kritisert da det ene måltidet besto av mye myse og om jeg husker riktig helt nede i 1200 kalorier per dag. Det er også denne flere personer baserer sin argumentasjon på angående måltidfrekvens har noe å si.

 

Spurte Alan Aragon nå på face, siden han tross alt forsker innen dette feltet og har dermed en mye bedre oversikt enn meg selv. Siterer :

 

All you need to do is look at the alternate-day fasting studies, most of which are headed by Varady. If muscle catabolism was such a major issue after 8-12 hours, then it would be observed in these studies - but it isn't. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=varady+alternate+day+fasting

 

Dette dog er katabolisme og sier ingenting om anabolisme. Gitt at energibalansen er adekvat så er trolig svært mye riktig gjort. Et slik kosthold vil ganske sannsynlig dekke behovet for proteiner. I tillegg vil karbohydrater/energibalanse ha en "proteinsparende effekt". Til slutt ser man at jo bedre trent en person er, jo mer effektiv blir den endogene "resirkulasjonen" fra blant annet avskallede aminosyrer som kan igjenbrukes slik at behovet vil gå ytterlige litt ned.

 

 

 

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann.

 

Jeg har et spørsmål angående utførelse av militærpress/stående overhead press (litt usikker på korrekt navn er). Jeg klarer ikke å finne ut om jeg gjør øvelsen feil eller ei. Beskrivelsene jeg har funnet går stort sett ut på "Løft stang over hodet" ispedd litt informasjon om hvor du skal begynne, flytting av hodet ol, men jeg savner noen retningslinjer angående armenes plassering under løftet.

 

Hu her har albuene mer eller mindre rett frem hele tiden: https://www.youtube.com/watch?v=H-Pc5pNtuBo. Det klarer jeg bare med lavere vekter. Når jeg legger på litt går armene mine som på denne karen: https://www.youtube.com/watch?v=QeNR32hjruQ.

 

Er en av disse mer korrekt enn den andre? Vil/kan jeg skade meg ved å løfte som sistnevnte?

 

Følg siste video. Dama i første videoen klarer bare å holde albuene slik fordi det er latterlig lett vekt. Sistnevnte er forøvrig juniorlandslagstrener for styrkeløft og har god peiling.

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en artig opplevelse da jeg trente mark igår.

 

Trodde jeg ville treffe deload og gikk dermed psykisk inn for at dette ville være tungt.

Tok den første 5-repperen, klarte det fint men bekreftet for meg selv at de 2 neste settene ville bli i overkant tunge og begynte å ta av bittelitt vekt på stanga.

 

Da ser jeg til min store overaskelse at jeg hadde regnet feil da jeg slang på skivene og at jeg hadde over 10% mer vekt på enn det jeg trodde... :rofl: ...dette hadde jeg aldri i verden klart om jeg hadde vært bevisst på vekten.

 

Psyken har mye å si, på godt og vondt :wee:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...