Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://styrkecoach.no/kjor-aldri-mer-enn-5-repetisjoner/

 

Noen som trener fler rep og mener det er bra?

vet ikke om lenke er trykkbar, er på mobil ><

 

Hva vil du egentlig fram til? :p

I selve lenken står det jo at det er bra med flere reps, men ikke nødvendigvis på tunge baseøvelser noe jeg forøvrig er enig i.

 

Personlig kjører jeg high rep når det kommer til muskelbygging, men aldri hvis jeg ikke føler jeg har 100% kontroll, noe som forøvrig blir nevnt i lenken også...

Lenke til kommentar

Til det nåvarende emne; Alan linket denne forrige uke : http://crackingthemusclecode.com/why-you-struggle-to-build-muscle/

 

Slik jeg skrev på fjesbook; har dere rundt 30 min til overs så se den! Anbefales på det aller sterkeste for personer som har ønske om å vite mer om forskjellige treningsregimer.

 

Da både Alan og Brad er uhyre dyktige innenfor hvert sitt felt (idrettsernæring og idrettsfysiologi) så er dem også verdt å følge.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er vel ikke løfte mest mulig hånd i hanske med skadefri trening.

Jeg er enig i at teknikken man benytter på passe til personen, men når 99,8% av knebøyvideoene på youtube begynner øvelsen med knær en halv meter ut og ikke klarer god nok dybde pga de setter seg på seg selv så er det neppe tilfellet.

Det er nok fortsatt fler med dårlig teknikk en det er folk med kropper som krever høye sko og knevandring for å kunne bøye.

Jaok, men hva er det som gjør lite knevandring til det mest optimale for skadefri trening? Og hvor mye større er skadepotensialet med knevandring kontra uten knevandring som gjør det verdt å gjøre knebøy om til hoftebøy?

Lenke til kommentar

Hey!

 

Jeg vurderer sterkt å anskaffe meg utstyr til å ha i hybelen for å kunne trene "calisthenics" hjemme. (Har tanker om å gjøre 4 økter i uka, ABAB, der A er kroppsvektsøvelser (evt med tilleggsvekt) og B er mye baseøvelser i gym. Tar gjerne imot innvendinger - dette er noe jeg har kommet frem til litt selv og litt inspirert av div.)

 

Jeg ønsker primært å være STERK, og trener pr. dags dato stronglifts 5x5. Programmet over er for litt frem i tid når jeg har fått en større grunnstyrke. Da ønsker jeg fremdeles fokus på STYRKE, men ønsker samtidig å være utholdende til å gjøre kroppsvektsøvelser, da jeg synes dette er veldig fascinerende. Blanding av stronglifts 5x5 og kroppsvektstrening hjemme tror jeg vil være bra - enig/uenig/tips?

 

Tenkt å kjøpe en dip bar med litt lengde for å kunne gjøre litt øvelser (vurdert å lage, men blir for stort prosjekt). Dette er den beste (og dyreste) jeg har funnet:

http://www.klimmzugstangen.de/xt/index.php?page=product&info=11

Noen som har noen peiling på om det er et bra produkt som gjør nytten for meg?

 

Har tenkt å kjøpe en pullupbar fra gymgrossisten:

http://gymgrossisten.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=6&funk=visa_artikel&artnr=1506-03&Kampanj_ID=

Har ikke lov å spikre i hybelen så denne håper jeg funker å feste opp til inngangen til doen. Noen som har prøvd den eller vet om den virker sikker?

 

I tillegg har jeg allerede kjøpt en bar fra eBay til å holde på for å ta handstands.

 

Jeg vurderer frem og tilbake om jeg skal kjøpe en vektvest med justerbare 30 kg eller vektskiver og belte.

Lenke til kommentar

 

Nå er vel ikke løfte mest mulig hånd i hanske med skadefri trening.

Jeg er enig i at teknikken man benytter på passe til personen, men når 99,8% av knebøyvideoene på youtube begynner øvelsen med knær en halv meter ut og ikke klarer god nok dybde pga de setter seg på seg selv så er det neppe tilfellet.

Det er nok fortsatt fler med dårlig teknikk en det er folk med kropper som krever høye sko og knevandring for å kunne bøye.

Jaok, men hva er det som gjør lite knevandring til det mest optimale for skadefri trening? Og hvor mye større er skadepotensialet med knevandring kontra uten knevandring som gjør det verdt å gjøre knebøy om til hoftebøy?

 

 

Jeg skal ikke påstå at knevandling er superfarlig, men at det gir ustabilitet i knær og rygg er ikke uvanlig som igjen fører til smerter i rygg og kne.

Når man bruker mesteparten av tiden sin med mennesker som allerede har disse plagene og de blir kvitt plagene ved å endre teknikkene da det viser seg å være en passende teknikk for dem.

Det kan også være at man må jobbe med å forlenge hanstrings eller anbefale vektløftesko.

Jeg er med i kk67 og skal jeg finne ut at jeg vil ta nm-kravet så vil jeg også legge inn mer knevandling for å kunne ha på mer vekt, men jeg vil også vite at det går utover stabiliteten og skulle jeg få plager av det vil jeg også vite hvorfor.

Alle behøver ikke få det, men er man en normal person med normal kropp som vil trene for å øke styrke eller masse uten å konkurrere så vil jeg nå anbefale å teste ut styrkevarianten først for å se om det kan passe.

 

Jeg også hadde korte hamstrings pga mye sitting og kjørte mye knevandling i begynnelsen som ga meg plager i venstre kne, forlenga hamstrings med rulle og kjører styrketeknikk nå og smertene forsvant som dugg for sola. Kan nesten påstå at jeg ser det daglig selv om det ikke er noen fasit.

Lenke til kommentar

Er mer redd for at den skal dette ned når jeg ikke henger i den. Når jeg henger i den blir jo den presset hardere mot veggen.

Den sitter mer fast når du henger i den.

Det er det at den er sammenkoblet på MIDTEN som bekymrer meg. Eller... Det burde ikke bekymre meg :p

Men om man veier 100+ ser jeg for meg at den knekker ganske fort.

Da ville jeg heller sett på den de har på XXL som ikke er sååå mye dyrere.

Lenke til kommentar

Dere som skal henge i stenger )pull-ups) skal få et stalltips dere garantert vet fra før.

 

Ved å presse brystet opp og skape en god ekstensjon i ryggen i startposisjonen samtidig som skuldrene føres ned og bak i den grad det går an hengende. Hvis man så lener seg litt bakover ved å stramme latsen ved å brekke stanga og tenker at du drar albuene rett ned istedet for å tenke at man drar seg opp med hendene så vil man treffe latsen som er hele poenget med øvelsen.

Får man albuene bakover under øvelsen vil skuldrene ta over og kraften vil reduseres.

Er skuldrene slitt småvonde eller man sliter med å pakke dem så ha de pakket i bunnposisjon, og kun strekk albuene helt ut.

 

Denne metoden reduserte mine rep med 90% , men latsen er pumpa og ikke biceps etter øvelsen.

På denne måten trener man det man skal trene og blir mye sterkere til slutt.

Win-win selv om man må ned i rep / benytte strikk i starten.

 

Edit, må nesten legge til at det finnes 23 utgaver av øvelsen med forskjellige grep og fokus på andre grupper, men generelt med overhåndsgrep i pull up så er det en god start

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til det nåvarende emne; Alan linket denne forrige uke : http://crackingthemusclecode.com/why-you-struggle-to-build-muscle/

 

Slik jeg skrev på fjesbook; har dere rundt 30 min til overs så se den! Anbefales på det aller sterkeste for personer som har ønske om å vite mer om forskjellige treningsregimer.

 

Da både Alan og Brad er uhyre dyktige innenfor hvert sitt felt (idrettsernæring og idrettsfysiologi) så er dem også verdt å følge.

 

Ut fra dette kan man vel egentlig si at pyramidesett burde utnyttes i større grad, vil du si deg enig?

Lenke til kommentar

Dere er så bastante da det kommer til den jævla h-melka deres. Tenk på oss som ikke klarer å drikke det, fordi det smaker crap i forhold til skummet melk! :love:

Det er btw ikke alle proteinpulver som egner seg med melk. F.eks Whey Gold smaker MYE bedre med vann, samme gjelder mutant mass sitt pulver. Men, for de aller fleste er det nok best med melk, ja :)

Edit: Jeg har heller ikke plass til helmelk i kcal regnestykket mitt, da jeg ville fått 300-600kcal ekstra fra melk, hver dag :)

Endret av Kjetil_90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere er så bastante da det kommer til den jævla h-melka deres. Tenk på oss som ikke klarer å drikke det, fordi det smaker crap i forhold til skummet melk! :love:

 

Det er btw ikke alle proteinpulver som egner seg med melk. F.eks Whey Gold smaker MYE bedre med vann, samme gjelder mutant mass sitt pulver. Men, for de aller fleste er det nok best med melk, ja :)

 

Edit: Jeg har heller ikke plass til helmelk i kcal regnestykket mitt, da jeg ville fått 300-600kcal ekstra fra melk, hver dag :)

For all del, hver sin smak, og hvis man har kalorirestriksjoner passer jo andre melketyper bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...