Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble litt inspirert til å trene meg opp til å klare en (og etterhvert flere) pull-ups med egen kroppsvekt i dag. Per nå klarer jeg ikke å løfte meg litt opp engang. Tenkte å bruke det apparatet med hjelpevekter, og etterhvert negativer. Til vanlig kjører jeg RYP sitt grunnprogram. Det jeg lurer på er hvor i programmet jeg bør gjøre pull-ups?

Lenke til kommentar
Nå er jeg jammen spent; hvorfor har du ingen tro på proteintilskudd? Kan du utdype dette videre?

 

Vel, foruten at biologer og topputøvere sier det er tull, så kan jeg ikke akkurat si at jeg synes jeg merker forskjell verken selv, eller på andre. Snarere tvert imot. De som er besatt av å få i seg protein får antagelig ikke i seg nok kalorier, som er langt viktigere for muskelvekst enn uhorvelige mengder protein.

 

Når man har trent en stund, er man avhengig av å trene bra og regelmessig (alstå ikke "et par ganger i uka, som det passer meg") og spise rett (KJØTT blant annet), for å oppnå fremgang. Når man er uerfaren (trent i 1 - 2 år eller mindre) kan man få fremgang av det meste; bare det å løfte på en manual mens man ser på TV vil gi merkbar fremgang i begynnelsen.

 

Det finnes både vegetarianske og veganske vektløftere, toppsprintere, og kroppsbyggere. Inkludert en god del verdensmestre.

 

Jeg har trent siden.. tja... 2005? Og opplever fremdeles god fremgang.

 

Respekter folk som liker trening og kosthold og som tar det seriøst. Dritt lei av og høre slike kommentarer.

 

Høres ut som om jeg traff et ømt punkt. Jeg kan ikke se at jeg sa noe negativt om dere ortoreksikere utover at jeg gav uttrykk for at jeg synes dere overdriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke det at man nødvendigvis trenger det, men det er en enkel måte å få i seg kalorier rett etter trening. Jeg sitter ikke å spiser kyllingvinger i garderoben etter trening liksom :)

 

I tillegg går næring i væskeform raskere ut til cellene. Winwin!

Lenke til kommentar

@Runinho: At topputøvere sier at proteinpulver er tull, betyr ikke at det er det. Kanskje ikke for de som tjener millioner av kroner og kan kjøpe seg hva de vil, eller fordi de bare sier det uten og faktisk vite noe om det. Så kommer det litt anpå hvem du spør også, hadde du spurt en kroppsbygger eller en i Mr.olympia eller en styrkeløfter så hadde du fått en annet svar.

 

Men som sagt er ikke proteinpulver en kur som du skal ha det til, det er et kosttilskudd! akkurat som omega 3. Selvsagt er det viktig og få i seg nok kcal men uten nok proteiner vil du ikke legge på deg muskler uansett.

 

"Høres ut som om jeg traff et ømt punkt. Jeg kan ikke se at jeg sa noe negativt om dere ortoreksikere utover at jeg gav uttrykk for at jeg synes dere overdriver."

 

Ehhh, slikk som du skriver så jo.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at jeg sa noe negativt om dere ortoreksikere

Selvmotsigelse right there. Du tror ikke du får folk mot deg når du setter alle her i bås som ortoreksikere? Jeg tror ingen her "er så opptatt av proteiner at de ikke får i seg nok kalorier", de er bare opptatt av at man må ha proteiner og at shake er en praktisk måte å gjøre dette på. Dette kan selv ikke du nekte for. Det er ingen ekstremister her. På et vis er jo du like opptatt av å spise riktig som alle andre her. Hadde du tatt en lettere tone kunne du kanskje skapt litt diskusjon.

Endret av Broseph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Olaf Tufte bruker ikke kosttilskudd. Han spiser i stedet flere kilo med kylling, kjøtt og/eller fisk. Det kan han fordi han har råd og like viktig - han har tid.

 

For oss som ikke lever av treningen vår, er vi avhengig av å få proteinene våre inn i systemet på en billig og rask måte. Jeg har f.eks ikke tid til å lage 4 - 5 middager hver dag, men jeg har tid til å lage en shake her og der.

 

Derfor er proteinTILSKUDD genialt. Det er hverken farlig eller "unyttig". Det skal på ingen måte erstatte vanlig kosthold, men legges til, f.eks før/etter trening, ved siden av en proteinfattig frokost e.l. Men dette har sikkert blitt nevnt tusen ganger før av tusen forskjellige folk.....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Nå er jeg jammen spent; hvorfor har du ingen tro på proteintilskudd? Kan du utdype dette videre?

 

Vel, foruten at biologer og topputøvere sier det er tull, så kan jeg ikke akkurat si at jeg synes jeg merker forskjell verken selv, eller på andre. Snarere tvert imot. De som er besatt av å få i seg protein får antagelig ikke i seg nok kalorier, som er langt viktigere for muskelvekst enn uhorvelige mengder protein.

 

Når man har trent en stund, er man avhengig av å trene bra og regelmessig (alstå ikke "et par ganger i uka, som det passer meg") og spise rett (KJØTT blant annet), for å oppnå fremgang. Når man er uerfaren (trent i 1 - 2 år eller mindre) kan man få fremgang av det meste; bare det å løfte på en manual mens man ser på TV vil gi merkbar fremgang i begynnelsen.

 

Det finnes både vegetarianske og veganske vektløftere, toppsprintere, og kroppsbyggere. Inkludert en god del verdensmestre.

 

Jeg har trent siden.. tja... 2005? Og opplever fremdeles god fremgang.

 

Respekter folk som liker trening og kosthold og som tar det seriøst. Dritt lei av og høre slike kommentarer.

 

Høres ut som om jeg traff et ømt punkt. Jeg kan ikke se at jeg sa noe negativt om dere ortoreksikere utover at jeg gav uttrykk for at jeg synes dere overdriver.

Hehe, uansett om du fornærmer noen med dette innlegget syns jeg det er spot on.. Trening og kosthold ser ut til å være religion for enkelte... :p

 

Video related... Fra 2:20...

 

http://www.youtube.com/watch?v=JqiN5B5Cd0Y&list=UU4FhvdvgZU5CVbXi2uWgiZg&index=3&feature=plcp

Endret av Doofenschmitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskningen som er gjort stopper på muskelvekst-utbytte opp til 1,8g protein pr kg fettfri kroppsmasse.

Så er det andre prosesser i kroppen som har glede av protein og det man kutter i proteinet må man jo spise etter i fett eller karb.

Pga proteinbalansen får kroppen får tak i den proteinen den vil uansett da den bare henter aminosyrer fra massen vi har fra før om vi ikke inntar det og da går man ikke i positiv proteinbalanse.

Reparasjon av skadet vev etter trening vil jeg at skal skje med nye aminosyrer og ikke de kroppen allerede har.

Det blir som å reparere en vegg, enten bruker man de samme steiene som var i veggen , da blir veggen like stor, eller så tilsetter man nye steiner så veggen blir større.

 

Du kan sitte å spise kneip etter trening, muskla blir reparert de , men på bekostning av masse man allerede har. Da går man så si i null.

 

Så sier det seg jo selv at man må være i kcal-overskudd så det er lov til å bruke proteinen man spiser til bygging.

 

Sitter man å spiser loff i garderoben og roper rundt seg at proteintilskudd er tull så viser det bare at man ikke har råd til tilskuddet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble litt inspirert til å trene meg opp til å klare en (og etterhvert flere) pull-ups med egen kroppsvekt i dag. Per nå klarer jeg ikke å løfte meg litt opp engang. Tenkte å bruke det apparatet med hjelpevekter, og etterhvert negativer. Til vanlig kjører jeg RYP sitt grunnprogram. Det jeg lurer på er hvor i programmet jeg bør gjøre pull-ups?

Test ut det negative repsprogramme til Fitnessbloggen, det har jeg tenkt til å gjøre.

http://fitnessbloggen.no/pullups-12-uker-program/

 

Høres ut som om jeg traff et ømt punkt. Jeg kan ikke se at jeg sa noe negativt om dere ortoreksikere utover at jeg gav uttrykk for at jeg synes dere overdriver.

Nei, annet enn at du tramper inn i tråden og kaller oss ortoreksikere :ermm:

 

Olaf er forresten blant de få, om ikke den ene, norske idrettsutøveren som faktisk ligger på 12000 kcal i en oppkjøringsperiode.

Jepp, han er jo også to meter høy og svær som et fjell :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ble litt inspirert til å trene meg opp til å klare en (og etterhvert flere) pull-ups med egen kroppsvekt i dag. Per nå klarer jeg ikke å løfte meg litt opp engang. Tenkte å bruke det apparatet med hjelpevekter, og etterhvert negativer. Til vanlig kjører jeg RYP sitt grunnprogram. Det jeg lurer på er hvor i programmet jeg bør gjøre pull-ups?

Test ut det negative repsprogramme til Fitnessbloggen, det har jeg tenkt til å gjøre.

http://fitnessbloggen.no/pullups-12-uker-program/

 

 

 

 

Ja, leste den artikkelen i går. Tenkte kanskje å prøve det programmet etter at jeg er ferdig med de første 6 ukene med RYP. Var bare litt utolmodig etter å prøve. Prøvde under økten i dag. Fytti å det var tungt! Kjente det godt etterpå.

Lenke til kommentar

anbefales det å spise middag før eller etter trening? :)

Næringsopptaket er større ETTER trening, men det er alldeles ikke dumt å spise før trening.

 

Du spør som en nybegynner, så et godt (og vennlig) råd er: vær konsekvent med dine metoder og kosthold rundt trening.

 

I mine øyne det viktigste...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...