Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Really? Om du kniper øynene hardt igjen og gjerne presser på de med hendene og holder slik en stund danner det seg sakt men sikkert gule ringer der du "ser".

 

Men idag som sagt fikk eg det når eg hadde øynene ÅPNE!

 

Fikk ikke noen sånne ringer foran øynene mine. Hvor lenge skal man holde hendene på øyet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått hjelp med teknikken av noen erfarne karer på studioet, så tror ikke det er det som er synderen. Er vell stølhet.

 

Men over til noe annet, noen andre som merker at fettet legger seg nede på siden av magen? Har omtrent ikke noe synlig fett noen andre plasser, men har fått sikkelig love handels. Ser ikke så veldig bra ut med sixpack og store love handles. Får vell ta en liten deff snart :p

Lenke til kommentar

På tide å begynne å trene igjen, etter en lang pause (klisje nyttårsforsett anyone?).

Hovedfokuset mitt blir å forbedre formen generelt, men er spesielt glad i å trene kondisjon og har lyst til å satse mest på dette. Men igjen, har også lyst til å trene styrke for å opprettholde litt, evnt. øke litt i muskelmasse.

 

Tenkte jeg skulle prøve meg på RYP, siden man trener styrke bare tre dager i uken.

Tenkte meg ut et lite program, men er redd dette blir for mye og at jeg evnt. kan bli overtrent. Noen innvendinger?

 

 

Mandag: (RYP)

4x4 Intervall

Knebøy

Skråbenk manualer

Roing bredt

Arnoldpress

Bicepscurl

Tricepspress

Mage (Situps, Mageapparat)

 

Tirsdag:

Jogging evnt. spinning

Push-ups

Planke

Sideplanke (begge sider)

Superman

 

Onsdag: (RYP)

Knebøy

Skråbenk manualer

Roing bredt

Arnoldpress

Bicepscurl

Tricepspress

Mage (Situps, Mageapparat)

 

Torsdag:

Jogging evnt. spinning

Push-ups

Planke

Sideplanke (begge sider)

Superman

 

Fredag: (RYP)

4x4 Intervall

Knebøy

Skråbenk manualer

Roing bredt

Arnoldpress

Bicepscurl

Tricepspress

Mage (Situps, Mageapparat)

 

Lørdag:

Rolig jogg-langkjør

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

Skal vel være forsiktig med å trene for hardt i ung alder?

 

 

Go hard, styrketrening i ung alder er noe alle burde begynt med. Det vil de tjene på når de blir eldre, mange fordeler med det.

Kjelder?

 

Har du kilder på det motsatte av det jeg sier?

 

 

Det er en vanlig oppfatning basert på mange års vranglære som baserer seg på et gammelt studie som antydet at tung styrketrening kunne bidra til å stoppe veksten tidligere hos personer utsatt for tungt mekanisk stress. Dette førte til omfattende forskning på området som viste at det sannsynligvis ikke er en sammenheng likevel - men det var ikke like interessant å fortelle verden.

 

Faktisk er de gjeldende anbefalingene (Norge har ikke tatt et standpunkt til styrketrening hos barn og unge mtp folkehelse) at jenter med fordel burde starte styrketrening rundt 7årsalderen, og gutter i 9årsalderen - grunnet at jentene kommer i puberteten ca 2 år før guttene. Slik trening kan føre til f.eks økt beinmineraltetthet (mindre sjanse for brudd), spesielt i nedre rygg og lårhals, og effekten er ulik den fra senere trening, fordi man kan se rester av effekten gjennom store deler av livet. Til kontrast kan du f.eks trene smelltung knebøy med 300kg i et år, og etter et 3 ukers opphold vil beinmineraltettheten din være som om du aldri hadde løftet en finger, fordi effekten på skjelettet er slik en ferskvare.

 

Poenget er ihvertfall at tung trening ikke er skadelig for unge, og det eneste argumentet man kan gjøre er at de kanskje kan skade seg ved å gjøre øvelser feil. Men som vi alle vet har ikke barn og ungdom monopol på å skade seg ved feil utførelse eller for ivrig fremgang.

 

Man kan jo lure på hvorfor man anser det som naturlig å trene f.eks kjempetung turn/gymnastikk fra svært ung alder eller utføre hundrevis av pushups og situps, men med en gang jern blir involvert er plutselig alle bevegelser skadelige.

 

Så det du prøvar å sei, når eg ønsker å sjå kjelder for påstandane dine, er at du har rett til eg beviser det motsatte?

Har ikkje sagt du tar feil, men akkurat slike uttalingar burde bli backa opp med solide kjelder, sidan eg for min del, ikkje ville anbefalt ein 14 åring å trene styrke med tunge vekter.

 

Det du viser til er heller ingen form for kjelde, iallfall ikkje ein kjelde som henviser videre til forsking. Kun påstandar om vranglære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville heller anbefalt å trene med kroppsvekt, med chins og dips osv. Tunge vekter kan gjøre at du stopper å vokse i så ung alder

Det vil jeg si er en myte. Jeg begynte å trene seriøs styrketrening da jeg var 13-14 år, var litt over 1.80 da. Jeg var jo fortsatt i voksefasen. Da jeg ble 16 var jeg nesten 1.90 høy. Jeg merket ikke akkurat at jeg stoppet å vokse.

Lenke til kommentar

Skal vel være forsiktig med å trene for hardt i ung alder?

 

 

Go hard, styrketrening i ung alder er noe alle burde begynt med. Det vil de tjene på når de blir eldre, mange fordeler med det.

Kjelder?

I all verden er det slags tullete ting å be om kilder på? Det som må bevises er jo at forskjellen i anatomi mellom voksne og ungdommer gjør at styrketrening har ugunstige effekter. Altså, at det er gunstig å trene styrke er vi jo alle enige om. Hva er det som gjør at det er ugunstig på ungdom?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dere som tror det er ugunstig å løfte tunge ting som veldig ung... Hvordan i all verden overlevde da bondegårdsbarn og fiskersønner?

Jeg kjenner flere som har jobba fysisk HARDT siden de var 13-14 år gamle og som er de som har best helse i min sosiale krets.

 

THIS!

 

Her på Jæren har vi bønder som har jobbet hardt hele sitt liv, som er store som fjell!

Vi sier bare at di spiser "hestefor" på folkemunne. Altough, IQen deres kunne vært noe bedre... Men det er en helt annen debatt!

 

Syns dog det er litt humoristisk at folk bruker seg selv som "bevis" på at dette er riktig/feil. Det kan være 1000 forskjellige ting som er grunnen til at folk er lavere/høyere enn sine familiemedlemmer... Utroskap på julebord er et alternativ!

 

Edit: Personlig vil jeg tro at kroppen tilpasser seg det den blir utsatt for.

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Jeg ville heller anbefalt å trene med kroppsvekt, med chins og dips osv. Tunge vekter kan gjøre at du stopper å vokse i så ung alder

 

Så du mener at chins og dips er lette øvelser for kroppen? så med en gang man løfter jern/tunge ting man løfter så stopper kroppen og vokse? Er ikke noe forskjellig på smell tunge chins/dips en og løfte tunge vekter, vil gjerne høre forklaringen din her.

 

 

:wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash:

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...