Gå til innhold

Nynorsk - Trenger vi det?


Oovz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så da skal Sveits, Spania, Belgia m.fl måtte bestemme seg for ett språk?

 

Det er vel forøvrig bare de mindre begavede som ikke klarer og lære seg to ulike skriftsspråk :tease:

Bokmål, engelsk, fransk OG nynorsk? Jeg ser virkelig ikke poenget! Jeg kommer nok aldri til å bo i Frankrike og jeg har ikke planer om å jobbe for kommunen, så jeg ser ikke poenget med å frarøve meg undervisningstid som kunne gått til å hjelpe meg å bli bedre i norsk, men som skal heller gå ut på å lære meg et språk som 10% av Norges bittelille befolkning skriver.

 

Man tar skade av det, og vi blir faktisk tvunget.

Lenke til kommentar

En kan bli overraska over kor "bokmål" en egentlig kan skrive en nynorsk-stil. Dette er dog ikkje bokmålselevar klar over.

 

Ein treng ikkje å byrje å skrive utruleg inngrodde ord fånyttes, berre for å vekkje åtgaum hos læraren. (Overdriving på nynorsk)

 

Men greit, avskaff heile nynorsken, og la oss alle snakke bokmål. Det blir kult :roll:

 

Rart ingen begynner med argument for å begynne å skrive riksmål her snart.. :whistle:

Lenke til kommentar
Men greit, avskaff heile nynorsken, og la oss alle snakke bokmål. Det blir kult  :roll:

Det er ingen som har sagt at man ikke kan snakke hvilken dialekt man vil. Denne tråden handler om vi trenger nynorsk som offentlig skriftspråk.

Beklager beklager. La oss alle SKRIVE bokmål. Vi trenger ikkje nynorsk. Nynorsk er vel djevelens verk likevel... :roll:

Lenke til kommentar

Da var eksamen endelig over. Tror det gikk bra, er ganske fornøyd selv.

 

Og så vil jeg gjerne klare opp i et par ting:

 

1. Jeg er ikke "mindre begavet" i nynorsk. Får 5 i standpunkt (sannsynligvis, iallefall) og som sagt gikk det bra på eksamen for meg. Det vil si at man IKKE trenger å være mindre begavet for å mislike nynorsk. Jeg vil faktisk si at dere som påstår dette har liten kontakt med virkeligheten.

 

2. Jeg mener ikke at vi skal avskaffe nynorsk helt. Men for guds skyld, hvorfor skal vi ha skriftlig eksamen i det? Er veldig enig med det Jblack sier her, tiden kunne brukes på mye viktigere ting.

 

3. "Hvorfor ikke avskaffe bokmål og snakke engelsk?" En eller annen dag vil nok dette skje. Men jeg gleder meg ikke til den dagen. Som sagt tidligere er nynorsk et nylig konstruert språk som ikke omfatter alle dialekter. Og ikke misforstå, alle må få snakke sine dialekter, men nynorsk er ikke en dialekt. Hovedpoenget var uansett dette med bortkastet tid og skriftlig eksamen.

 

Og hva skjer med dere som må lære å bøye norrøne verb? Det gjorde aldri jeg i 2. klasse iallefall.... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Men greit, avskaff heile nynorsken, og la oss alle snakke bokmål. Det blir kult  :roll:

Det er ingen som har sagt at man ikke kan snakke hvilken dialekt man vil. Denne tråden handler om vi trenger nynorsk som offentlig skriftspråk.

Beklager beklager. La oss alle SKRIVE bokmål. Vi trenger ikkje nynorsk. Nynorsk er vel djevelens verk likevel... :roll:

Det er ingen som ikke har sagt at man ikke kan skrive på hvilken dialekt man vil. Denne tråden handler om om vi trenger nynorsk som offentlig skriftspråk.

Lenke til kommentar
Ja til valgfri gym, matte, samfunnsfag, KRL, naturfag, norsk, engelsk, tysk, fransk, spansk, you name it. Frihet er viktig :)

Jeg er for at man skal velge hvilke fag man tar på VGS. Jeg tror det hadde vært mye bedre hvis vi kun tok de fagene som var nødvendig for å komme oss inn på den linjen vi vil komme inn på.

 

Seriøst.. kan vel ikke bøye av for litt motgang folkens? Nynorsk er jo ikke så vannvittig vanskelig at det gjør no...

Dette er allerede nevnt, det er ikke at det er vanskelig, men at det ikke finnes motivasjon fordi det er så håpløst unødvendig.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

Om noe er nyttig kunnskap eller ikke kan man ikke svare på i skolealder, heller ikke når man er 30 eller 40 år. Ingen vet hva som skjer i fremtiden.

 

Nynorsk er norsk kulturarv. Nynorsk var en viktig del av oppbyggingen av norsk kultur og nasjonalfølelse på 1800-tallet, noe som jo kjent endte med unionsoppløsningen i 1905.

Jeg har vært på reiser rund om i verden, og når jeg treffer folk fra land som har minoritetbefolkning, er/har nylig vært i borgerkrig eller har vært tidligere kolonier, så er det språk alle er opptatt av. Å redde det gamle språket, ta vare på kulturen. Alle synes det er flott at Norge prøver å ta vare på sin kulturarv gjennom å holde liv i nynorsken.

Alt for mange nordmenn tar selvstendighet forgitt. Mange nordmenn har blitt blaserte og selvopptatt, og da er det klart at ting som krever litt innsats blir angrepet. Vi har det for godt, og dermed ender vi opp med diskusjoner om vi skal fjerne en del av de norske kulturarven fra undervisningen for de det krever litt egeninnsats å lære!

 

Dessuten, jo flere språk du kan, jo lettere blir det å lære enda ett.

Det er kun den dårlige innstillingen til nynorsk selvopptatthet som gjør at mange sliter (les ikke vil) med å lære seg nynorsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...