Gå til innhold

Nynorsk - Trenger vi det?


Oovz

Anbefalte innlegg

Om noe er nyttig kunnskap eller ikke kan man ikke svare på i skolealder, heller ikke når man er 30 eller 40 år.  Ingen vet hva som skjer i fremtiden. 

Ubrukelig argument siden det kan brukes om absolutt all slags unyttig kunnskap. Det er grunnutdanningen og grunnskolen vi her snakker om.

 

Nynorsk er norsk kulturarv.  Nynorsk var en viktig del av oppbyggingen av norsk kultur og nasjonalfølelse på 1800-tallet, noe som jo kjent endte med unionsoppløsningen i 1905. 

Og hvorfor ville ikke norske dialektere generelt kunne fylle samme funksjon? Nynorsk er uansett bare et sammensurium av at lite utvalg, og langt fra representativt for hele landet.

 

Jeg har vært på reiser rund om i verden, og når jeg treffer folk fra land som har minoritetbefolkning, er/har nylig vært i borgerkrig eller har vært tidligere kolonier, så er det språk alle er opptatt av.  Å redde det gamle språket, ta vare på kulturen.

Dette er relevant når det er snakk om forskjellige språk. I norge er det f.x relevant i forhold til samisk. Nynorsk er i utgangspunktet bare en dialekt blant flere, og ikke mer representativt enn hvordan de prater i Troms.

 

 

Alle synes det er flott at Norge prøver å ta vare på sin kulturarv gjennom å holde liv i nynorsken.

Alle himler med øya når jeg forteller at vi har to nesten identiske offisielle skriftspråk.

 

Alt for mange nordmenn tar selvstendighet forgitt.  Mange nordmenn har blitt blaserte og selvopptatt, og da er det klart at ting som krever litt innsats blir angrepet.  Vi har det for godt, og dermed ender vi opp med diskusjoner om vi skal fjerne en del av de norske kulturarven fra undervisningen for de det krever litt egeninnsats å lære! 

Svada og apell til følelser.

 

Dessuten, jo flere språk du kan, jo lettere blir det å lære enda ett.

Et godt argument for å lære et nytt språk i stedet for å lære en ny dialekt.

 

Det er kun den dårlige innstillingen til nynorsk selvopptatthet som gjør at mange sliter (les ikke vil)  med å lære seg nynorsk.

Svada. Det finnes andre måter å se ting på enn din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om noe er nyttig kunnskap eller ikke kan man ikke svare på i skolealder, heller ikke når man er 30 eller 40 år. Ingen vet hva som skjer i fremtiden.

 

Nynorsk er norsk kulturarv. Nynorsk var en viktig del av oppbyggingen av norsk kultur og nasjonalfølelse på 1800-tallet, noe som jo kjent endte med unionsoppløsningen i 1905.

Jeg har vært på reiser rund om i verden, og når jeg treffer folk fra land som har minoritetbefolkning, er/har nylig vært i borgerkrig eller har vært tidligere kolonier, så er det språk alle er opptatt av. Å redde det gamle språket, ta vare på kulturen. Alle synes det er flott at Norge prøver å ta vare på sin kulturarv gjennom å holde liv i nynorsken.

Alt for mange nordmenn tar selvstendighet forgitt. Mange nordmenn har blitt blaserte og selvopptatt, og da er det klart at ting som krever litt innsats blir angrepet. Vi har det for godt, og dermed ender vi opp med diskusjoner om vi skal fjerne en del av de norske kulturarven fra undervisningen for de det krever litt egeninnsats å lære!

 

Dessuten, jo flere språk du kan, jo lettere blir det å lære enda ett.

Det er kun den dårlige innstillingen til nynorsk selvopptatthet som gjør at mange sliter (les ikke vil) med å lære seg nynorsk.

Bra innlegg :w00t:

Lenke til kommentar
Ubrukelig argument siden det kan brukes om absolutt all slags unyttig kunnskap. Det er grunnutdanningen og grunnskolen vi her snakker om.

Jeg snakker også om grunnutdanningen. I en grunnutdanning lærer man litt om mye. Hva som er nyttig kunnskap er det vanskelig å uttale seg om.

Og hvorfor ville ikke norske dialektere generelt kunne fylle samme funksjon? Nynorsk er uansett bare et sammensurium av at lite utvalg, og langt fra representativt for hele landet.  ...

Nynorsk er i utgangspunktet bare en dialekt blant flere, og ikke mer representativt enn hvordan de prater i Troms.

Nynorsk er et skriftspråk på samme linje som bokmål. Du tar ikke poenget, det var ikke de norske dialektene som gjenskapte kulturen på 1800-tallet, det var nynorsk. Landsmål som det da het.

Alle himler med øya når jeg forteller at vi har to nesten identiske offisielle skriftspråk.

Vi har nok ikke snakket med de samme folkene...

Her kaller du ivertfall nynorsk et skriftspråk.

Språk er viktig for folk som blir tvunget/har blitt tvunget til å snakke andre språk enn sitt eget. Ikke ulikt Norge under dansketiden. Plutselig betyr ikke dette så mye for mange her i landet, og etter min mening har folk blitt blaserte i forhold til vår egen historie. Vi har det for godt.

Svada og apell til følelser.    ...    Svada. Det finnes andre måter å se ting på enn din.

Hvorfor ikke komme med noen konstruktive innlegg, og ikke avfeie alt som svada? Da blir det en diskusjon ut av dette.

Lenke til kommentar
Ubrukelig argument siden det kan brukes om absolutt all slags unyttig kunnskap. Det er grunnutdanningen og grunnskolen vi her snakker om.

Jeg snakker også om grunnutdanningen. I en grunnutdanning lærer man litt om mye. Hva som er nyttig kunnskap er det vanskelig å uttale seg om.

Man kan ikke undervise alt som kan tenkes å bli nyttig en dag. Da måtte man undervise alt.

 

Og hvorfor ville ikke norske dialektere generelt kunne fylle samme funksjon? Nynorsk er uansett bare et sammensurium av at lite utvalg, og langt fra representativt for hele landet.   ...

Nynorsk er i utgangspunktet bare en dialekt blant flere, og ikke mer representativt enn hvordan de prater i Troms.

Nynorsk er et skriftspråk på samme linje som bokmål. Du tar ikke poenget, det var ikke de norske dialektene som gjenskapte kulturen på 1800-tallet, det var nynorsk. Landsmål som det da het.

Nynorsk er en oppkonstruert dialekt som er gjort til et skriftspråk. Jo, jeg tok poenget, men du skylder å redegjøre for hvorfor nynorsk spillte en rolle utover resten av landets dialekter.

 

 

Alle himler med øya når jeg forteller at vi har to nesten identiske offisielle skriftspråk.

Vi har nok ikke snakket med de samme folkene...

Her kaller du ivertfall nynorsk et skriftspråk.

Det kommer an på hvordan man fremstiller situasjonen også. Og nynorsk er en dialekt og et skriftsspråk.

 

 

Språk er viktig for folk som blir tvunget/har blitt tvunget til å snakke andre språk enn sitt eget.  Ikke ulikt Norge under dansketiden.  Plutselig betyr ikke dette så mye for mange her i landet, og etter min mening har folk blitt blaserte i forhold til vår egen historie.  Vi har det for godt.
Svada og apell til følelser.    ...    Svada. Det finnes andre måter å se ting på enn din.

Hvorfor ikke komme med noen konstruktive innlegg, og ikke avfeie alt som svada? Da blir det en diskusjon ut av dette.

Jeg argumenterer der det er noe å argumentere gjort. Jeg har ikke avfeid alt men insinuasjoner som går på at folk er selvopptatt og at det er derfor de ikke liker nynorsk er svada.

 

La meg eksemplifisere med en påstand: Folk som liker nynorsk er bare folk som tror at det gjør dem mer kulturelle og finere enn resten av befolkningen, den selvreklærte kultureliten.

 

Jeg står ikke for denne påstanden, men håper du ser likheten mellom denne og din påstand om 'blaserte og selvopptatte' folk som ikke liker nynorsk. Og at du nå ser at slike påstander er usaklig svada som kan avises.

Lenke til kommentar
...

Nynorsk er en oppkonstruert dialekt som er gjort til et skriftspråk.  Jo, jeg tok poenget, men du skylder å redegjøre for hvorfor nynorsk spillte en rolle utover resten av landets dialekter.

...

Nynorsk er et skriftspråk og ikke en dialekt. Ivar Aasen ville lage et selvstendig norsk skriftspråk basert på dialekter.

 

Språk er viktig i alle kulturer. Vi hadde ikke et eget språk i 1814, dansk var offisielt språk i Norge fram til 1907. Riktig nok ble nynorsk jevnstilt med dansk i 1880-årene, noe som befester posisjonen nynorsk hadde fått i Norge på den tida.

Henrik Wergeland var en av de første som begynte å fornorske det danske skriftspråket. Istedenfor at jeg referer fra norsk språkhistorie, kan jeg anbefale å friske opp språkhistorien fra Ivar Aasen og Knud knudsen fram til 1929.

 

Jeg står ikke for denne påstanden, men håper du ser likheten mellom denne og din påstand om 'blaserte og selvopptatte' folk som ikke liker nynorsk.

Jeg skal utdype mine meninger, så vil det komme frem at dette ikke er usaklig svada.

Jeg prøver å si at vi begynner å bli historieløse, altså blaserte og selvopptatt av nåtiden. Et av resultatene er at vi ikke gidder å lære nynorsk.

Noe av historieløsheten ser vi også i den kommende læreplanen for videregående skole, der historie eldre enn 1850 er fjernet. Vi skal altså lære om unionsoppløsningen, men ikke hvordan den ble til!

På 1800-tallet ble det lagt mye arbeid ned i å bygge opp en nasjonalfølelse blant det norske folk, som resulterte unionsoppløsningen etter folkeavstemmingen i 1905, og skriftspråket hadde en viktig rolle. Den kulturarven er vi med å beholde ved å lære nynorsk i skolen i dag.

Lenke til kommentar
Har ikke danskene 10 fingre?

De fleste av dem har nok det :). Det hadde Mayaene også, selv om de brukte 20-tallsystemet. Poenget mitt var at det er litt bastant å påstå at 10-tallsystemet er det eneste fornuftige systemet bare fordi en selv er vant til å bruke det, på samme måte som det er litt bastant å se på sitt eget skriftspråk som det eneste fornuftige fordi man selv bruker det.

Lenke til kommentar
Nynorsk er en oppkonstruert dialekt som er gjort til et skriftspråk. Jo, jeg tok poenget, men du skylder å redegjøre for hvorfor nynorsk spillte en rolle utover resten av landets dialekter.

 

 

Finn en som snakker akkurat slik som han skriver. Då skal du leite lenge. :)

 

Og om noken skulle komme med argumentet at doke snakker på samme måte som doke skriver bokmål, så blir nynorskforsvaret mitt engelsk, ingen snakker på samme måte som dei skriver det. (forhåpentligvis :innocent: )

Lenke til kommentar
I england, som har et skikkelig skriftspråk, er det heller ingen som skriver leke-engelsk, eller nasjonalromatisk-engelsk. Ei heller bonde-engelsk eller landsby-engelsk. Distriktnoreg-engelsk er det også lite av.

Nei..og poenget ditt kokte litt vekk i kålen her eller?

 

Edit: for å komme med noke konstruktivt i tillegg så lurer eg på om du meinte at nynorsk er et leikespråk?

Endret av Whiteshit
Lenke til kommentar
I england, som har et skikkelig skriftspråk, er det heller ingen som skriver leke-engelsk, eller nasjonalromatisk-engelsk. Ei heller bonde-engelsk eller landsby-engelsk. Distriktnoreg-engelsk er det også lite av.

Nei..og poenget ditt kokte litt vekk i kålen her eller?

 

Edit: for å komme med noke konstruktivt i tillegg så lurer eg på om du meinte at nynorsk er et leikespråk?

Jeg så poenget,før det kokte i kålen.

Nynorsk kan bare brenne,for min del.Har mange vonde minner fra skolen.

 

PS.Dette er veldig saklig.

Lenke til kommentar
Nei..og poenget ditt kokte litt vekk i kålen her eller?

 

Det er ingen som skriver slik de snakker. Jeg ser ikke poenget med at det skal være slik. Utover det var det ikke noe poeng, annet enn å lire av seg "distriktnoreg-engelsk". Synes den var litt morsom.

 

Edit: for å komme med noke konstruktivt i tillegg så lurer eg på om du meinte at nynorsk er et leikespråk?

Jeg mener at Noreg har tendenser til å være et leikeland. Tvungen sidemålsopplæring på bekosting av andre fag gjør ikke saken bedre. Om ikke dette var nok, blir også dagens elever eksamenert i utingen. Du må gjerne skrive nynorsk og ha bokmål som valgfritt sidemål, men jeg har problemer, 4 år etter jeg skrev min siste nynorsksetning, å forstå hvorfor jeg måtte bruke tid på det.

 

Innfør obligatorisk fagdagseksamen i samisk, eller innfør valgfritt sidemål og et mer spesialisert undervisningstilbud.

Lenke til kommentar
Det er ingen som skriver slik de snakker. Jeg ser ikke poenget med at det skal være slik.

 

Sjå der ja...et saklig innlegg :D

 

Har møtt veldig mange øst for fjella som snakker tilnærma likt skriftspråket til bokmål. Sjølsagt er det mykje sleng-uttrykk her også, som på alle plasser, men mykje er likt.

 

Og ka skulle den ekstra undervisninga gått til då? Terpe på meir bokmål/nynorsk?

 

Sjøl om det er ei stund sidan eg gikk på skule med norsk-fag, meiner eg å huske at eg ikkje hadde store problemer med skrivefeil. Så undervisningstida må jo i så tilfelle gå til noko anna..

 

Og ja, enkelte har problemer med skrivefeil, men dei fleste pleier vel å riste av seg det meste av skrivefeila før en begynner med sidemål? (Når begynner en med sidemålsundervisning btw?)

Lenke til kommentar
Har møtt veldig mange øst for fjella som snakker tilnærma likt skriftspråket til bokmål. Sjølsagt er det mykje sleng-uttrykk her også, som på alle plasser, men mykje er likt.

 

 

 

 

 

Harru sett a? Har du sett henne? Selv snakker jeg bergensk, noe som er nærmere nynorsk enn bokmål.

 

Og ka skulle den ekstra undervisninga gått til då? Terpe på meir bokmål/nynorsk?

Valgfritt, som sagt. Sidemål for dem som vil det, ekstra hovedmålsopplæring for dem som måtte ønske det, eller et alternativt fag som f.eks matematikk. Et stort problem for Norge, er at kompetansen og interessen for faget synker år for år. Man kan jo alltids lære morgendagens skapere sidemål, men jeg stiller meg tvilende til nytten av dette.

 

 

Sjøl om det er ei stund sidan eg gikk på skule med norsk-fag, meiner eg å huske at eg ikkje hadde store problemer med skrivefeil. Så undervisningstida må jo i så tilfelle gå til noko anna..

Skrivefeil er et stort problem for mange.

 

Og ja, enkelte har problemer med skrivefeil, men dei fleste pleier vel å riste av seg det meste av skrivefeila før en begynner med sidemål? (Når begynner en med sidemålsundervisning btw?)

Min erfaring er at jeg hadde et språk jeg behersket bra, og ett språk jeg behersket veldig dårlig grunnet fullstendig fravær av motivasjon og vilje til å lære. Mine kreative egenskaper, i samarbeid med ekstrem bruk av ordbok, rodde meg i land en "ok" karakter i faget.

 

Jeg husker ikke helt når man begynte. Tror det var i 2. klasse? Det er sikkert noen her som går på vgs nå, og kan bekrefte/avkrefte dette.

Lenke til kommentar

Som mange andre her skjønner jeg ikke poenget med nynorsk. Hva er poenget? Når flertallet snakker bokmål, så bør vi beholde det som folk flest snakker. Mitt snitt synker på grunn av det idiotiske skriftspråket nynorsk.

 

Sier litt når 90 % av de i klassen min skal velge videregående skoler hvor det IKKE er sidemål (nynorsk).

 

Kan vi ikke ta en folkeavstemning for å se hvilket skriftspråk som burde beholdes, så blir vi ferdig med denne saken, og vi som snakker bokmål kan fortsette med det med god samvittighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...