Gå til innhold

Nynorsk - Trenger vi det?


Oovz

Anbefalte innlegg

Hm.

 

I morgen kommer den store dagen for min del. ENDELIG er 6 harde år med nynorsk omme! Etter eksamen i morgen kommer en enorm bør til å være løftet fra mine skuldre. Men i den anledning har jeg tenkt litt over om vi virkelig trenger nynorsken. Kulturarv, kanskje, men hvorfor skal vi lære å skrive nynorsk? Vi lærer jo hverken å skrive eller å lese norrønt, som iallefall er en viktig del av norsk kulturarv, og for det andre er det ingen som SNAKKER nynorsk. Så hvorfor ikke bruke den tiden vi nå bruker på nynorsk til noe viktigere, som f.eks. mer hovedmål eller engelsk? Jeg skjønner det ikke.

 

Skal bli herlig å brenne ordlisten i morgen.

 

Mvh,

Oovz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og ingen snakker bokmål...

 

Hva er poenget ditt?

 

Forøvrig er nynorsk en del av det norske kultumangfold og vår historie. (Forøvrig så sliter vel østlendinger nå med og forstå hva vestlendigner m.fl. sier, hvordan skal det da bli hvis østlendingene slipper nynorsken ;) )

Der må jeg si du skaut deg sjølv i foten :)

Hvis vi har problemer med å forstå vestlendinger idag, hvor mye nytte har vi da av nynorsken?

Regner med du tenker på de "indre" vestlandsdialketene nå, og ikke f.eks bergensdialekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Da spør eg deg, trenger vi norsk i det hele tatt? Hvofrof ikke bare skifte over til engelsk?

Fakta er at ekstremt mye av norskundervisningen er unødvendig. Jeg sitter og lærer om bøyning av norrøne verb, god damn it. Og dette mens enkelte klassekamerater ikke kan stave «interessant» riktig om man så truer dem på livet...

 

(Forøvrig så sliter vel østlendinger nå med og forstå hva vestlendigner m.fl. sier, hvordan skal det da bli hvis østlendingene slipper nynorsken ;) )

Tviler. :)

 

 

Andre som merker at i slike tråder øker sjansen for skrivefeil med minst 200%? :p

Lenke til kommentar
Fakta er at ekstremt mye av norskundervisningen er unødvendig. Jeg sitter og lærer om bøyning av norrøne verb, god damn it. Og dette mens enkelte klassekamerater ikke kan stave «interessant» riktig om man så truer dem på livet...

Nettopp. Rettskriving er mangelvare i skolen, samtidig må elever lære sidemål som en aldri kommer til å benytte.

 

Problemet kan enkelt løses ved innføring av valgfritt sidemål. Vil eleven ha engelsk ( ) , sidemål ( ) eller fordypning hovedmål ( ) som valgfri undervisning. Sett kryss.

 

Da spør eg deg, trenger vi norsk i det hele tatt? Hvofrof ikke bare skifte over til engelsk?

Hva slags argument er dette?

 

Forøvrig så sliter vel østlendinger nå med og forstå hva vestlendigner m.fl. sier, hvordan skal det da bli hvis østlendingene slipper nynorsken [?]

Jeg sliter med å forstå hva enkelte "locals" fra Toten sier også. Hva har dette med sidemålsundervisning å gjøre? Send pakket på talekurs, og ikke plag unge fremmadstormende med sidemål. Og ja, jeg snakker bergensk.

Endret av alexf
Lenke til kommentar
Da spør eg deg, trenger vi norsk i det hele tatt? Hvofrof ikke bare skifte over til engelsk?

Hva slags argument er dette?

Det er et spørsmål og ikkje et argument - som er nøyaktig like relevant og saklig som "Trenger vi nynorsk?"

 

Nynorsk er NORSK.

Bokmål er DANSK.

Punktum

Sidan vi ikkje er så mange her inne på forumet så gir eg mi støtte til arve87.

 

Eg seier ikkje at bokmål skal brenne i helvete. Eg berre seier at vi kan få ha nynorsken vår i fred. Og litt sidemål har ikkje skada noken. Vi har det også, så koffor skal bokmålselever ha det annleis?

 

Behold begge seier eg, og slutt å syt! :D

Lenke til kommentar
1. Det høres ikke ut som jeg har en svær bolle sittende fast i kjeften

Sakligheten når nye høyder.

2. Jeg bruker det eneste fornuftige tallsystem, 10-tallssystemet.

Hovedgrunnen til at vi brukes titallssystemet er vel at vi har ti fingre, og har vel mer med vane enn fornuft å gjøre. Ser heller ikke den store sammenheng mellom tallsystem og språk.

 

Uansett, jeg mener at nynorsk bør være frivillig, ikke som en erstatning for engelsk eller andre fremmedspråk, men på den måten at man får velge mellom fordypning bokmål eller nynorsk.

 

Og nei, jeg snakker ikke østlandsdialekt (bokmål? :nei:).

Lenke til kommentar
1. Det høres ikke ut som jeg har en svær bolle sittende fast i kjeften

Sakligheten når nye høyder.

Synes ikke dette var så usaklig, han får jo frem poenget sitt. Bokmål og Dansk er ikke det samme!

 

2. Jeg bruker det eneste fornuftige tallsystem, 10-tallssystemet.

Hovedgrunnen til at vi brukes titallssystemet er vel at vi har ti fingre, og har vel mer med vane enn fornuft å gjøre. Ser heller ikke den store sammenheng mellom tallsystem og språk.

Har ikke danskene 10 fingre?

Lenke til kommentar
Og ingen snakker bokmål...

 

Hva er poenget ditt?

 

Forøvrig er nynorsk en del av det norske kultumangfold og vår historie. (Forøvrig så sliter vel østlendinger nå med og forstå hva vestlendigner m.fl. sier, hvordan skal det da bli hvis østlendingene slipper nynorsken ;) )

Der må jeg si du skaut deg sjølv i foten :)

Hvis vi har problemer med å forstå vestlendinger idag, hvor mye nytte har vi da av nynorsken?

Regner med du tenker på de "indre" vestlandsdialketene nå, og ikke f.eks bergensdialekt.

Den som påstår at noen skyter seg i foten når de ikke gjør det skyter kanskje seg selv i foten? ;)

 

Forøvrig var ikke dette et meget relevant moment, noe som vises med ;)

Poenget var at nynorsken kanskje hjelper østlendinger i noen grad og forstå vestlandsdialekter, således forstår østlendinger i noen grad vestlandsdialekter på grunn av nynorsken. Forsvinner nynorsken vil forståelsen kanskje minke.

Lenke til kommentar

Nettopp. Rettskriving er mangelvare i skolen, samtidig må elever lære sidemål som en aldri kommer til å benytte.

 

Offentlig sektor..? :p

Hvis ikke nynorsk var påkrevd, så ville man ikke trengt det i offentlig sektor heller.

 

Nynorsk er en konstruert dialekt, basert på et lite og snevert utvalg av norske dialekter. Nynorks er altså ikke på noen måte representativt for det norske språket.

 

Å si at bokmål er dansk fordi det er nært beslektet, og vi har arvet det fra danmark historisk er et tåpelig argument. Alle språk er arvet historisk. (punktum)

 

Tiden man bruker på nynorsk kunne man i stedet benyttet til å lære engelsk, eller et annet internasjonalt språk. Dette har folk mye mer bruk for enn å kunne skrive på to forskjellige dialekter.

 

Nynorsk hjelper ingen å forstå dialekter. Eneste måte å forstå dialekter er å høre dem i dagligtale, og bli vant til dem. Det fungerer helt fint uten å lære nynorsk på forhånd.

 

Nynorsk er bortkasta resurser i det offentlige, ettersom alle offentlige dokumenter må lages på to språk.

 

Nynorsk er nasjonalromantisk tøv.

Lenke til kommentar

Jeg syns det var helt fantastisk merkelig da jeg flyttet til Norge for noen år siden at det var 2 skriftspråk og 4-5 millioner innbyggere, etter at jeg hadde bodd i USA der det kun er ett språk og 280 millioner innbyggere. Jeg har ingenting imot at folk skriver nynorsk til hverandre, eller skriver dikt på nynorsk, men at jeg må lære meg det fordi Ola Bondeknøl fra Ytre-Sogn har rett til å motta et brev på samme språk som han sendte til meg, eller at avisen må ha med så-og-så mye nynorsk syns jeg er bortkastet.

Det hadde gjort meg lite om alle land hadde sitt eget språk som morsmål og engelsk som sidemål, det hadde gjort ting lettere for alle. Hvis man først skal lære elevene et språk de aldri vil få bruk for og som så godt som ingen bruker ville jeg mye heller satset på latin. Kan man latin virker man jo kjempeintelligent, jeg ser rett og slett ikke en eneste fordel med at nynorsk skal eksistere.

Jeg sitter og lærer om bøyning av norrøne verb, god damn it. Og dette mens enkelte klassekamerater ikke kan stave «interessant» riktig om man så truer dem på livet...

Jeg er i akkurat samme situasjon, og det skremmer meg hvordan læreren/skolen/hvem-som-nå-bestemmer prioriterer.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

Er hvertfall positivt å se at første skritt til å lære ungdom ett skikkelig morsmål fremfor to halvskikkelige er tatt:

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2004/11/25/415652.html

 

"Hetland videregående skole i Stavanger er nemlig én av et titall videregående skoler i landet som har inngått en ny forsøksordning. Der avsluttes sidemålsundervisningen og avsluttende eksamen i første skolehalvår."

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...