Gå til innhold

Oss vanedyr imellom


Anbefalte innlegg

jeg bruker et gammelt tastatur fra min første pc, en 486 Remedy. Ga bort det tastaturet når noen gav meg et billig usb-tastatur, ble lei usb'en, bytta tilbake til det første og har det enda...

Tastaturet har ikke Windows-knapper og det ergrer meg litt siden jeg er vant til Win+E, men det tåler slag og støt, noe det har fått maaange ganger.

En ulempe til er at man ikke kan ha mer en tre knapper trykt inn samtidig for da piper pcn...og at ps/2 kontakten er litt slitt (plagsomt på LAN)

Og nytt blir det ikke før jeg finner et med lys i og som er billig nok...

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For noen sjelløse skapninger dere er! Jeg er fullstendig enig med forfatteren av artikkelen. Det faen meg umulig å få tak i bra ting uten alt mulig piss som ikke er nødvendig lenger. Noe så idiotisk av Microsoft som å slutte å produsere dette tastaturet, og noe så latterlig av Logitech som å slutte og produsere MX 300. Hva skjer med verden :( :( :(:no::no::no:

 

Skal man ha noe med simpelt design nå om dagen får man ikke kvalitet. Simpel design er etterlatt til lavbudsjettsdeler. Det er synd.

Endret av selters
Lenke til kommentar

Fin artikkel. Tastatur er definitivt undervurdert.

Jeg har heldigvis gleden av å enda ikke ha prøvd et tastatur med f-lock taster.

Det faktum at insert knappen er borte er jo helt på tryne, greit nok at det lanseres nye fancy/fæle tastatur, men man burde også kunne holde en classic serie i gang for de som faktisk bruker tastatur.

 

Bruker selv et dell oem keyboard for tiden, helt standard oppsett med alle de gode gamle knappene. Eneste nymoderne knapp er window-tasten, og den kan være litt grei å ha, samt er ikke i veien.

Har litt lyst på trådløst tastatur om dagen, så har sett litt på tastatur. Det verste er at ut i fra bilder ser det ut til at mange tastatur mangler krokodille-tegn-tasten.

I det minste er den ikke der den skal være, ved venstre-shift-tast.

 

Til de av dere som har slike tastatur, hvor er denne tasten nå?

Jeg vil aldri overleve uten den da jeg hovedsakelig bruker maskinen til webprogging.

Lenke til kommentar
Skal man ha noe med simpelt design nå om dagen får man ikke kvalitet. Simpel design er etterlatt til lavbudsjettsdeler. Det er synd.

Tre ting på en gang, går det ann da ?

Ja for nå for du nye Kinder Eg.... nei Key Tronic mener jeg.

Simpelt, _kvalitet_ og billig.

KT2001 Pro koster bare 180,-

 

 

Jeg brukte et Mitsumi tastatur i fem år frem til i fjor høst. Det tastaturet var bøyd ~25 grader og passet perfekt i en bue oppå/mellom lårene. Desverre så hadde det fått så mye bank at det ikke tålte å stå vertikalt. :( Men jeg har det fryst ned i håp om at fremtidens teknologi kan redde det.

 

En annen ting som faktisk er enda skumlere (hvertfall for oss som kan bruke KeyTronic tastatur, da de aldri dør) er at MS IM 3.0 ikke er å få tak i lenger.

Dersom den dør må jeg faktisk kjøpe en IM 1.1 da alle andre mus i verden er ganske så uaktuelle.

Endret av Gunnar_
Lenke til kommentar

Til artikkelforfatter, jeg forstår veldig godt hvordan du har hatt det.

Mitt gamle Dell tastatur (fra en Dimension P100c) overlevde røyking (fant en sneip under tastene en gang!), cola slag etc. men etterhvert døde en og en tast. Dvs. hvis du visste hvordan du skulle trykke på dem fungerete de, men hvis du ikke hadde helt riktig trykk på riktig sted....

 

Og det å finne et tastatur i disse dager som ikke har windows knapper er jo (mer eller mindre) umulig.

(Kjøpte 10-15 stk tastaturer på loppemarkeder, men ingen hadde riktig følelse!)

 

Endte med et Logitech Classic Corded Keyboard, riktignok med windows taster, som fungerer. Det har dessverre også tre andre taster (sleep, wake up, power) som jeg fant ved en feiltagelse, og jeg fikk gleden av å se win2k ikke talke å gå i dvale :(

 

Til andre som liker enkle tastaturer kan jeg anbefale modellen "cherry" som et alternativ til KT1000/2001, bare at det er noe tynnere (hvis hukommelsen ikke har sviktet enda)

 

Ang. om dette hører hjemme på forsiden.

Ja, på lik måte som en artikkel om back-up hører hjemme på forsiden. Det er greit med en advarsel innimellom.

Dette er en påminnelse til de av oss som har funnet et tastatur som passer oss, at hvis vi ikke tar hensyn til det bør vi ihvertfall skaffe oss noen som vi kan ha bakhånd.

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar

har eteller annet logitec testatur(det sammen som er på tv2 nyhetene). veldigt bra. men F lock'en kunne forsvunnet. di eneste "ekstra"knappene jeg noen gang vil like er volum og calkulator tasten. men kalkulator tasten er desverre ikke på mitt, bare på pappa sit. endel jeg kjenner bytter gjerne di hyper avanserte trådløse multimedia testaturene sin mot et gammelt testatur.

 

så hvorfor lager man ikke bare di gammle???

Endret av MagE
Lenke til kommentar
Har litt lyst på trådløst tastatur om dagen, så har sett litt på tastatur. Det verste er at ut i fra bilder ser det ut til at mange tastatur mangler krokodille-tegn-tasten.

I det minste er den ikke der den skal være, ved venstre-shift-tast.

 

Til de av dere som har slike tastatur, hvor er denne tasten nå?

Jeg vil aldri overleve uten den da jeg hovedsakelig bruker maskinen til webprogging.

Nesten alle tastatur som er avbildet hos nettbutikker er av engelsk utgave. Det betyr at "krokodille"-tasten er borte, samt at man har en mindre Return-knapp til fordel for flere andre taster der borte. Det er bare å se bort i fra, når man får den _norske_ versjonen av tastaturet er de tastene der.

 

Til og med tastaturet som jeg kjøpte nå hadde bildet av et engelsk tastatur på eksen...

Lenke til kommentar
Jeg brukte et Mitsumi tastatur i fem år frem til i fjor høst. Det tastaturet var bøyd ~25 grader og passet perfekt i en bue oppå/mellom lårene. Desverre så hadde det fått så mye bank at det ikke tålte å stå vertikalt. :( Men jeg har det fryst ned i håp om at fremtidens teknologi kan redde det.

Sikkert samme som jeg bruker! :thumbup:

Enkelt og bra tastatur spør du meg. Tåler veldig mye med bank og, selv om det ser ganske tynt og svakt ut.

Tviler på jeg kommer til å skifte det ut med det første.

 

Mitt er 100% strøkent... (se bort ifra all støv og skit ;) )

Lenke til kommentar
Er det et fysisk annet layout på det engelske og svenske tastaturet??

 

Hva med å kjøpe ett av de og flytte de norske tastene over?? er dette vurdert/mulig?

Det engelske tastaturet har blant annet ikke æ,ø eller å.....

 

Den danske tastaturet har forresten en ö i stedet for ø og ä i stedet for å.... men sånt er ikke så veldig farlig med mindre man SER på tastene når man skriver ;)

Endret av krutselno
Lenke til kommentar

Føler med deg, er avhengig av mitt Logitech Y-SD5 eller NewTouch Compact. Har et hjemme og et på jobb. De er ca 5 år gamle og knekte.

Min fru har et Microsoft Natural Keyboard som ho er helt avhengig av, det er forgjengeren til Natural Elite, litt anna layout men samme laange ledning og herlige knapper. :-)

Ho har vært "uheldig" noen ganger og har måttet ty til demontering og såpevann.

Den siste gangen var det ca 0.5 liter Cola som rant utover og innover til det fløt over både bord og gulv, dette tok vel hart på noen av printbanene og jeg måtte da ty til litt mer en vask og føn. :-)

En liten leting i overklokkins skrinet, fra den gode gamle T-Bird og Athlon XP tida, gav resultater og jeg fant frem en flaske med Granville Electro Connector (Clas Ohlson bakrute rep for bil) Litt pensling så var både banene og kontakt punkta gode som "nye" og MS lever igjen. Det mangler F3, samt space funker bare dersom en trykker mitt på, men ho vil ikke ha noe nytt. Ho har prøvd noen ulike tastatur, men det er bare dette ho vil ha, til nøds kan ho ta mitt, men det er uaktuelt. :D

 

Dersom ikke ms elite er kastet kan du jo prøve å fikse litt baner.

Lykke til med innøving av nytt tafslebord. :-)

Lenke til kommentar

hehe.. mange tastaturerfaringer her. Selv har jeg lagt til siden Logitech mulitimedia tastaturet jeg kjøpte med pc'n min. Erget meg i spill osv: Samme hva jeg gjorde, den nekta meg å strafe til høyre, samt å gå fremmover. Da fikk jeg bokstaveligtalt pipekonsert fra speakern. (som forlengst er revet ut nå..) Pussig nok så funka venstre å fram osv. WSAD btw, orka ikke bytte til EDSF eller noe annet. :p

 

Men.. har bak i skuffen her et tastatur fra min gamle 200MMx, en "Orion" pc. Aah, det er(var) så deilig. Knappene trykker man bare såvidt ned, og ingen "klikk klikk klikk" når man skriver... men drept av en teit armbevegelse med cola som hindringsobjekt. Får klare meg med dette "digital" ( :p ) standard tasaturet. Helt greit, og det lar meg strafe frem og til høyre =) =)

Lenke til kommentar
håper hw kan slutte med slikt tull. dette var jo den værste artikkelen på lenge. skjerp dere. hva hvis vg skulle hatt på forsiden "farvel tastatur". jesus!!

Denne artikkelen er selvfølgelig ikke relevant for vg. Men for oss som bruker datamaskinen mye, så er tastatur en meget relevant sak. Vi bruker tross alt tastaturet for å betjene datamaskinen(e) vår(e). Og hvis tastaturet er upraktisk, vil også bruken av datamaskinen være upraktisk. Så artikkelen har absolutt relevans her på hw.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...