Gå til innhold

Hvordan lager du passord? Og skifter du ofte?


Anbefalte innlegg

Hvilke kombinasjoner imellom tall, bokstaver og tegn bruker du?

 

Jeg bruker ofte å ta utgangspunkt i navn.

Et eksempel:

 

Karoline blir til k4r0l1n3.

California blir til c4|1f0rn1a

 

Hehe ja, det er en litt fancy måte å skrive det på, men det funker, alle de password-recovery programmene jeg prøvde fant ikke passordet. :)

Jeg prøver og ha så stor variasjon imellom passord til de forskjellige sider, og heller ha dette på en liten lapp jeg har i lommeboken min :)

Jeg skifter skjelden ut passord. Bortsett fra administrator passordene mine da, de er ofte mye mere komplekse, slik som: hgf42hd2j34d.

Prøver også å ungå et sammenhengende ord med kun bokstaver. Er ikke så god til å huske tallkombinasjoner, så jeg har ikke det til passord.

 

Hvordan lager du dine passord?

(jeg tror at det er mange som kan a god nytte av en slik "undersøkelse" )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg gjør følgende: Tar den nåværende måned og legger til dets tilsvarende tall foran. Dvs, denne måneden har jeg 10oktober som passord. ;)

Hvor bor du, og når er neste gang du skal på LAN? :roll:

 

Selv bruker jeg passordet jeg fikk tildelt av Frisurf for 5 år siden. Ingen vet det utenom meg, og ingen password-crackers har klart å ta passordet. Ganske genialt å ha samme passord på samtlige steder... Hva skjer om noen finner passordet? Neppe.

 

..på skolen har vi forøvrig en ganske strikt passord-policy; minst 6 tegn, bestå av minst ett tall og ett tegn (spesialtegn), det må være minst 2 små og 2 store tegn. Passordet byttes 1 gang hver 2 måned, og vi kan ikke bruke passord vi har hatt før. Synes synd på IT-duden som må bytte passord x-antall ganger hver gang det byttes :)

Lenke til kommentar
pasordet mitt er "hemmelig" eller "detvanlige"

ler bare på skolen da. men når folk spør er det bnare å si det vanlige så gidder de ikke, eller hemmelig for den slags skyld

En norsk ordliste i en passord-cracker hadde funnet de passorda på noen sekunder :roll:

Når du sier det, hadde det vært ganske morro og laget...

Sjekker alle ordene som finnest i en ordbok mot passordet!

Sikkert mange som bare skriver et norskt ord.

Endret av Delroton
Lenke til kommentar

På internett sider:

 

Tar noe som identifiserer siden (system som kun jeg vet / ser etter), legger til et standard ord som innholder 3 store bokstaver+mange små+noen tall (som KUN betyr noe for meg,. det samme hver gang), og avslutter med det samme som jeg begynte med.

 

Altså ulikt passord på hver side, men alikevel trenger jeg ikke å huske mye.

Lenke til kommentar
Når du sier det, hadde det vært ganske morro og laget...

Sjekker alle ordene som finnest i en ordbok mot passordet!

Sikkert mange som bare skriver et norskt ord.

Det _finnes_ :cry:

 

På internett sider:

 

Tar noe som identifiserer siden (system som kun jeg vet / ser etter), legger til et standard ord som innholder 3 store bokstaver+mange små+noen tall (som KUN betyr noe for meg,. det samme hver gang), og avslutter med det samme som jeg begynte med.

 

Altså ulikt passord på hver side, men alikevel trenger jeg ikke å huske mye.

Stress med så langt passor da - selv om det er enkelt å huske. Har kun 7 tegn jeg - noe som vil ta ganske mange år å bruteforce.

Endret av jallakim
Lenke til kommentar

Jeg skriver ned et passord bestående av 8 tegn, store/små bokstaver og tall i tilfeldig rekkefølge. Så skriver jeg inn passordet 9-10 ganger, og så skifter jeg ut det aktuelle passordet med det nye passordet. Alle de passord jeg bruker er fullt ut kryptiske, og alltid av en slik karakter at jeg kan skrive de inn fort (jeg skriver touch). Lappen destruerer jeg. Skifter passordsett minst 3 ganger i året, selv på maskiner som jeg har på mitt eget rom. BIOS-passord har lenger levetid, da jeg sjelden taster de inn når andre er til stede. Sikkerhet er med andre ord rimelig høyt prioritert sammenlignet med gjennomsnittet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...