Gå til innhold

NVIDIA lanserer nForce4


Anbefalte innlegg

Skuffende at de igjen valgte å kutte ut SoundStorm, men ellers ser det lovende ut.  I praksis er nForce4 egentlig bare nForce3 250Gb + PCI-Express såvidt jeg skjønner, men det er vel godt nok for et selskap som hovedsaklig lever av å selge grafikk-brikker.  Jeg hadde håpet at Intel sitt fokus på HDTV og surround-lyd hadde fått NVIDIA på bedre tanker med tanke på å satse videre på SoundStorm, men istedet velger de altså å nedprioritere dette dessverre.  Kanskje NVIDIA klarer å integrere SoundStorm i nForce5? :ermm:

Vi får håpe på soundstorm eller soundstorm2? til Nforce5 ja. Hva med DDR2 til Nforce5? Men er dette mulig? Siden minnekontrolleren ligger i cpu`en? Er det da mulig med DDR2? Anyone? :hmm:

Ja akkurat det der interreserer meg litt også, ikke fordi jeg tror DDR2 har så mye å si for A64. Men jeg skal kjøpe A64 til våren, så vil jeg gjerne slippe å oppgradere minnet når jeg kjøper meg dual-core ett år senere.

 

AtW

Jeg tror ikke DDR2 blir så veldig vanskelig eller dyrt å implementere i seg selv, men det kreves nok utvilsomt nye sokler med flere pinner for dette. Jeg tror ikke AMD taper noe vesentlig hverken ytelse eller markedsandeler på å drøye DDR2 ennå en god stund.

 

K8-kjernen ble introdusert for 1,5 år siden (22 april 2003). K7-kjernen ble introdusert 23. juni 1999. Altså ca 4 år før K8. Hvis vi antar det tar 4 år fra introduksjonen av K8 til introduksjonen av K9 så er det altså 2,5 år igjen. Om ca 2-2,5 år tipper jeg at produksjonen går på 65nm og at dual-core er nærmest et must for alle. Kun de billigste CPU'ene (aka Duron og Sempron) har single-core.

 

Det kan hende AMD venter helt til K9 med å implementere DDR2. Hvis ikke så tipper jeg at vi får en ny sokkel på rundt 1000 pinner som gjør at K8-kjernen takler DDR2. Denne vil nok selges paralellt med DDR-versjonen (Socket 939) slik som Socket 754 ogh 939 selges i dag. Om drøyt 2,5 år så vil nok DDR fases ut på samme måte som Socket A fases ut i dag.

Høres bra ut, da kan jeg kjøpe meg 939 med "god samvittighet". Satser bre på at prisene på minne går ned til saklige høyder etterhvert...

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD har da tidligere sagt at de ikke kommer til å støtte DDR2 før 667mhz er "standard" DDR2 brikker...ettersom det er terskelen for når DDR2 blir bedre enn PC3200 DDR ram..(tror jeg det var)...p.g.a. høyere latency og slikt..

 

når det skjer, og om AMD da implementerer støtte for det er jo også usikkert...

 

(men jeg tviler på at AMD har skutt seg såpass i foten å ikke gjøre det enkelt å oppgradere minnekontroller i designet deres til DDR2...men det vil jo kreve en ny CPU da..)

Lenke til kommentar

QUOTE

Ytelsesmessig er det ikke mye som vil skille nForce4 fra forgjengeren, nForce3.

 

Dét at nForce4 støtter NCQ, SATAII og en del annet snacks må da by på en ytelsesforbedring? Greit nok at CPU og RAM ikke blir raskere, men harddisk f.eks. vil da vel kunne yte (mye) mer?

 

Hardiskene blir IKKE raskere av det, de får mye meg bånbrede, men ikke en gang raptoren klarer og utnytte bånbredden til s-ata (1), så selv om det blir 300MB/S bånbredde så hvil ikke dette hjelpe på ytesen når diskene ikke klarer og dytte mer en 40MB/S.

 

Angående NCQ så er jeg lit pesimistisk, det forbedrer ikke ytelsen i den testen jeg har lest (minsket ytelsen i Unreal Turnamet 2004 faktisk).

Lenke til kommentar

QUOTE

Ytelsesmessig er det ikke mye som vil skille nForce4 fra forgjengeren, nForce3.

 

Dét at nForce4 støtter NCQ, SATAII og en del annet snacks må da by på en ytelsesforbedring? Greit nok at CPU og RAM ikke blir raskere, men harddisk f.eks. vil da vel kunne yte (mye) mer?

 

Hardiskene blir IKKE raskere av det, de får mye meg bånbrede, men ikke en gang raptoren klarer og utnytte bånbredden til s-ata (1), så selv om det blir 300MB/S bånbredde så hvil ikke dette hjelpe på ytesen når diskene ikke klarer og dytte mer en 40MB/S.

 

Angående NCQ så er jeg lit pesimistisk, det forbedrer ikke ytelsen i den testen jeg har lest (minsket ytelsen i Unreal Turnamet 2004 faktisk).

Raptor klarer oppmot 100MB/s (80?) Men det var intresant det du sa om NCQ. -Har du en link?

Lenke til kommentar

QUOTE (Brusfantomet @ 21/10/2004 : 16:43)

QUOTE

 

QUOTE

Ytelsesmessig er det ikke mye som vil skille nForce4 fra forgjengeren, nForce3.

 

Dét at nForce4 støtter NCQ, SATAII og en del annet snacks må da by på en ytelsesforbedring? Greit nok at CPU og RAM ikke blir raskere, men harddisk f.eks. vil da vel kunne yte (mye) mer?

 

 

Hardiskene blir IKKE raskere av det, de får mye meg bånbrede, men ikke en gang raptoren klarer og utnytte bånbredden til s-ata (1), så selv om det blir 300MB/S bånbredde så hvil ikke dette hjelpe på ytesen når diskene ikke klarer og dytte mer en 40MB/S.

 

Angående NCQ så er jeg lit pesimistisk, det forbedrer ikke ytelsen i den testen jeg har lest (minsket ytelsen i Unreal Turnamet 2004 faktisk).

 

Raptor klarer oppmot 100MB/s (80?) Men det var intresant det du sa om NCQ. -Har du en link?

 

Dett er vell ikke noe forskjell angående hastighet, ata 133 hadde holdt i masse vis hvis det er bare det som teller, men har hørt at det er raskere og formatere en s-ata en p-ata -->http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=257071

 

Så til den linken, finner den ikke nå (har det travelt) men det var et innleg her på forumet som linket til en test av de nye hadiskene til maxtor med 16 MB Cache minne og NCQ

Lenke til kommentar
Audigy 1<soundstorm< Audigy 2

 

sånn ble det sånn halvveis ranka på en test jeg så iallefall..

Hele poenget med SoundStorm er IMO sanntidsenkoding av enhver lydstrøm til Dolby Digital. Jeg tror ikke Ola eller Kari hadde merket forskjell på Audigy/Live, Hercules og SoundStorm.

Lenke til kommentar

Readers pound on Nvidia's SoundStorm door

Readers have sent us a sheaf of emails for Drew Henry, Nvidia's chipset director, in a bid to get him to put Sound Storm back into the Nforce 4 roadmaps.

 

The dominant word was disappointed, and the dominant feeling was disappointment.

Sjekk alle innleggene... :wow: NVIDIA bør merke seg dette og revurdere å kutte ut SoundStorm for godt, siden folk tydeligvis er interessert i å betale mer for integrert kvalitetslyd.

Lenke til kommentar

Sjekk alle innleggene... :wow: NVIDIA bør merke seg dette og revurdere å kutte ut SoundStorm for godt, siden folk tydeligvis er interessert i å betale mer for integrert kvalitetslyd.

Enig

Dette blir ett topp chipsett, men med soundstorm hadde det ikke vært noe valg, da "måtte" folk ha valgt nforce4

Lenke til kommentar
Audigy 1<soundstorm< Audigy 2

 

sånn ble det sånn halvveis ranka på en test jeg så iallefall..

Hele poenget med SoundStorm er IMO sanntidsenkoding av enhver lydstrøm til Dolby Digital. Jeg tror ikke Ola eller Kari hadde merket forskjell på Audigy/Live, Hercules og SoundStorm.

ah jo...jeg har ikke digitalt utstyr så jeg tenker vel ikke så mye på det :)

Lenke til kommentar

Why is Nvidia's Sound Storm so special?

Before Drew Henry, Nvidia's top chipset man, gets back from Taiwan, meet his press team who will give you the answer he will utter once he's been "briefed" about the racket that's broken over the Soundstorm lack.

 

We thank you once again very much for all for your mails and after ripping the envelopes open and publishing them, here we got at least 30+ more from another set of people. In short, you are unhappy.

 

So why is Soundstorm so important? It's very simple as it’s the only solution that will offer you Dolby Digital 5.1 encoder. Yes, it is the only solution, bar none.

 

Soundstorm is, or perhaps was very important to lovers of sound. It was to offer 5.1 sound to those users even when they play games or listen to the music. Otherwise with normal sound cards including all Creative Labs and Terratec cards, you will get Dolby Digital 5.1 only when you watch DVDs, but just in that case. This means that those users ended up with only stereo signal when they play games even the games that have 5.1 sound. That’s bad, man.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Shait, det var kembo svert da, det MÅ være E-atx, no way det kan få plass i fx et chieftec midi tower.

Stemmer det, og såvidt jeg vet så passer E-ATX hovedkort akkurat inni Chieftec sine kabinetter selv om det blir litt trangt.

 

IWILL kommer også ut med et dual Opteron-hovedkort basert på NVIDIA nForce4:

http://www.iwill.net/sppage/2004_10/2004_10.htm

IWILL DK8ES Workstation Board

 

>> Supports Dual AMD Opteron

>> Based On nVIDIA CK8-04 + 8131

>> Supports Dual Channel DDR400

>> 8 x DDR DIMMS Fully Buffer DIMM

>> 2 x PCI-Express X16

>> 1 x PCI-X 64bit/133MHz

>> 1 x PCI-X 64bit/100MHz

>> 2 x Broadcom BCM5721 PCIe GbE

>> 4 x SATA Connectors

>> EATX with SSI EEB 3.5 Compliant

:thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

QUOTE (Brusfantomet @ 22/10/2004 : 21:47)

Shait, det var kembo svert da, det MÅ være E-atx, no way det kan få plass i fx et chieftec midi tower.

 

Stemmer det, og såvidt jeg vet så passer E-ATX hovedkort akkurat inni Chieftec sine kabinetter selv om det blir litt trangt.

 

Hmm, detvar interesant. (kikker på kabinettet mens jeg holder en skrutrekker i hånda)

Så det går akurat inn i Matrix serien dems alså? viste at det var greit med plass der, men ikke så mye.

 

Eneste er vell at dette ikke blir billig da, to dyre cpuer, to dyre skermkort fire dyre ram brikker og et hk på størelse med en vais. Hmm, hvor er nermeste bank mon tro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...