Gå til innhold

NVIDIA lanserer nForce4


Anbefalte innlegg

Firstly and most obviously you will need 2 Geforce 6800 cards. It is very important that these are the same type of Geforce 6800, for example you cannot put a Geforce 6800 ultra in an SLI configuration with a standard Geforce 6800. You do not have to have the cards from the same manufacturers but we would recommend that you do if at all possible in order to remove any potential compatibility problems.

 

http://www.pantherproducts.co.uk/Articles/Graphics/SLI.shtml

 

Så "Tjohei's" punkt 2 ser ut til å stemme best...

Pr. d.d. er det vel kun 6600 / 6600 GT kortene som er tilgjenglige for PCI-Express i Norge. Men 6800 GT og Ultra er underveis...

 

Litt morsom denne også :

 

Currently, only Nvidia's GeForce 6800 Ultra and 6800 GT cards can take advantage of this SLI technology. However, the whole range of Nvidia's 6xxx cards has the SLI communication pins built into the cores. Therefore, the company may extend this technology to its lower-range cards, offering another form of upgrade.

 

Finally, Dr Kirk also revealed that the SLI communication protocol in the 6xxx cards has the ability to scale up to eight GPUs! We doubt anyone in their right frame of mind will have the need for such power, but it does give the 3DMark benchers something to think about when the newer CPUs scale higher.

 

http://www.zdnet.com.au/reviews/hardware/

 

Kansje ikke de siste og beste kilder men litt informativt er det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, ser det... Men kortene er vel fra de fleste leverandører identiske med hverandre med unntak av ROM, kjøling, klistremerker og bundle. Mao. flasher man samme bios på kortene så er det stor sannsynlighet for at det fungerer. Men også Pantherproducts påpeker at du bør ha kort av samme brand for å utelukke flest mulig potensielle årsaker for inkompabilitet. Jeg ville utvilsomt kjøpt fra samme produsent i allefall, sjelden at pris-differansen er spesiellt stor.

Lenke til kommentar

Skuffende at de igjen valgte å kutte ut SoundStorm, men ellers ser det lovende ut. I praksis er nForce4 egentlig bare nForce3 250Gb + PCI-Express såvidt jeg skjønner, men det er vel godt nok for et selskap som hovedsaklig lever av å selge grafikk-brikker. Jeg hadde håpet at Intel sitt fokus på HDTV og surround-lyd hadde fått NVIDIA på bedre tanker med tanke på å satse videre på SoundStorm, men istedet velger de altså å nedprioritere dette dessverre. Kanskje NVIDIA klarer å integrere SoundStorm i nForce5? :ermm:

Lenke til kommentar
Skuffende at de igjen valgte å kutte ut SoundStorm, men ellers ser det lovende ut. I praksis er nForce4 egentlig bare nForce3 250Gb + PCI-Express såvidt jeg skjønner, men det er vel godt nok for et selskap som hovedsaklig lever av å selge grafikk-brikker. Jeg hadde håpet at Intel sitt fokus på HDTV og surround-lyd hadde fått NVIDIA på bedre tanker med tanke på å satse videre på SoundStorm, men istedet velger de altså å nedprioritere dette dessverre. Kanskje NVIDIA klarer å integrere SoundStorm i nForce5? :ermm:

Vi får håpe på soundstorm eller soundstorm2? til Nforce5 ja. Hva med DDR2 til Nforce5? Men er dette mulig? Siden minnekontrolleren ligger i cpu`en? Er det da mulig med DDR2? Anyone? :hmm:

Lenke til kommentar
Skuffende at de igjen valgte å kutte ut SoundStorm, men ellers ser det lovende ut.  I praksis er nForce4 egentlig bare nForce3 250Gb + PCI-Express såvidt jeg skjønner, men det er vel godt nok for et selskap som hovedsaklig lever av å selge grafikk-brikker.  Jeg hadde håpet at Intel sitt fokus på HDTV og surround-lyd hadde fått NVIDIA på bedre tanker med tanke på å satse videre på SoundStorm, men istedet velger de altså å nedprioritere dette dessverre.  Kanskje NVIDIA klarer å integrere SoundStorm i nForce5? :ermm:

Vi får håpe på soundstorm eller soundstorm2? til Nforce5 ja. Hva med DDR2 til Nforce5? Men er dette mulig? Siden minnekontrolleren ligger i cpu`en? Er det da mulig med DDR2? Anyone? :hmm:

Ja akkurat det der interreserer meg litt også, ikke fordi jeg tror DDR2 har så mye å si for A64. Men jeg skal kjøpe A64 til våren, så vil jeg gjerne slippe å oppgradere minnet når jeg kjøper meg dual-core ett år senere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis AMD bestemmer seg for å gå over til DDR2 må du bytte både minne og hovedkort i tillegg til cpuen. -For at de skal gjøre et slikt bytte må de bygge om minnekontrolleren inne i cpuen, dette vil i så fall være en stor greie som foreløpig vil ha stor inflytelse på prisen, men liten på ytelsen. Er ikke sikker hva planene er, men siden noe slikt ikke ville være kompatibelt med dagens systemer er det ikke unaturlig å tro at de, om de bytter minne type og minnekontroller, også bytter sokkel.

Lenke til kommentar
Hvis AMD bestemmer seg for å gå over til DDR2 må du bytte både minne og hovedkort i tillegg til cpuen. -For at de skal gjøre et slikt bytte må de bygge om minnekontrolleren inne i cpuen, dette vil i så fall være en stor greie som foreløpig vil ha stor inflytelse på prisen, men liten på ytelsen. Er ikke sikker hva planene er, men siden noe slikt ikke ville være kompatibelt med dagens systemer er det ikke unaturlig å tro at de, om de bytter minne type og minnekontroller, også bytter sokkel.

Hmm, faktisk ett godt poeng, og det gjør meg litt gladere, siden amd gang på gang har lovt sokkel-kompabilitet med 939 for dual-core.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Når kommer nForce 4-baserte barebones da? Det er det som er verdt å vente på.

 

Tror dere forresten at det vil bli mulig, tenker da på størrelsen, å kombinere SLI med Small Form Factors?

Lenke til kommentar
Tror dere forresten at det vil bli mulig, tenker da på størrelsen, å kombinere SLI med Small Form Factors?

 

Hvis en produsent tør å droppe en standard PCI slot , så kan jeg ikke se at det skal by på så veldig mye problemer.

 

Varmeutvikling og effektkrav er 2 andre ting , men det var vel ikke det du spurte om.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Varmeutvikling og effektkrav er 2 andre ting , men det var vel ikke det du spurte om.. :)

Det klarer de alltids å ordne i Shuttle inc. Når de presterer å lage en stillegående og kald socket 775-basert boks, så er vel det meste mulig.

Lenke til kommentar
Det klarer de alltids å ordne i Shuttle inc. Når de presterer å lage en stillegående og kald socket 775-basert boks, så er vel det meste mulig.

 

Jepp , du har et poeng der! :)

 

Btw , det finnes andre produsenter enn Shuttle og da..

Iwill laget en SFF Boks med Dual Opteron! :yes: , en slik en med SLI kanskje...

Lenke til kommentar
Pr. d.d. er det vel kun 6600 / 6600 GT kortene som er tilgjenglige for PCI-Express i Norge. Men 6800 GT og Ultra er underveis...

Men 6600 kan vel ikke brukes til SLI?

Det virker som at det er klart for SLI. Linken under tar deg til Netshop som har inne 6600 + 6600 GT, hvis du ser etter på produktbildet så er kontakten til SLI-brua på plass!

 

Edit: Så var det linken da,

 

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4353

Endret av #Pazuzu
Lenke til kommentar
Pr. d.d. er det vel kun 6600 / 6600 GT kortene som er tilgjenglige for PCI-Express i Norge. Men 6800 GT og Ultra er underveis...

Men 6600 kan vel ikke brukes til SLI?

Det virker som at det er klart for SLI. Linken under tar deg til Netshop som har inne 6600 + 6600 GT, hvis du ser etter på produktbildet så er kontakten til SLI-brua på plass!

Ok, bare nVidia sin info, som er quotet tidligere i tråden, som er utdatert da. :)

Dette underbygges for øvrig av Anandtech, som har benchmarks av 6600GT i SLI-oppsett: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2248&p=3

Lenke til kommentar

Litt tilbake til SLI igjen. Jeg fikk svar fra nVidia på hva som er krava for å kjøre SLI. De kom først med det vanlige bjallet som står i FAQ'en deres, om at det må være samme GPU og merke, men siste svaret var som følger:

PCB revisions should not matter unless the card manufacturer has done something totally custom and proprietary. Also VGA BIOS should not matter if you have the same brand card and model.

Så kjøper man et (f.eks.) 6600GT idag fra en produsent som legger seg ganske nærme referansedesignet fra nVidia, vil man kunne være (nesten) sikker på at man kan kjøpe et nytt kort av samme type og merke et år seinere og få boosta opp ytelsen. Virker lovende. :yes:

 

Men så er jo spørsmålet om man flasher en gpu med en bios fra en annen gpu, da, tror de at de er like da? :whistle:

Lenke til kommentar
Skuffende at de igjen valgte å kutte ut SoundStorm, men ellers ser det lovende ut.  I praksis er nForce4 egentlig bare nForce3 250Gb + PCI-Express såvidt jeg skjønner, men det er vel godt nok for et selskap som hovedsaklig lever av å selge grafikk-brikker.  Jeg hadde håpet at Intel sitt fokus på HDTV og surround-lyd hadde fått NVIDIA på bedre tanker med tanke på å satse videre på SoundStorm, men istedet velger de altså å nedprioritere dette dessverre.  Kanskje NVIDIA klarer å integrere SoundStorm i nForce5? :ermm:

Vi får håpe på soundstorm eller soundstorm2? til Nforce5 ja. Hva med DDR2 til Nforce5? Men er dette mulig? Siden minnekontrolleren ligger i cpu`en? Er det da mulig med DDR2? Anyone? :hmm:

Ja akkurat det der interreserer meg litt også, ikke fordi jeg tror DDR2 har så mye å si for A64. Men jeg skal kjøpe A64 til våren, så vil jeg gjerne slippe å oppgradere minnet når jeg kjøper meg dual-core ett år senere.

 

AtW

Jeg tror ikke DDR2 blir så veldig vanskelig eller dyrt å implementere i seg selv, men det kreves nok utvilsomt nye sokler med flere pinner for dette. Jeg tror ikke AMD taper noe vesentlig hverken ytelse eller markedsandeler på å drøye DDR2 ennå en god stund.

 

K8-kjernen ble introdusert for 1,5 år siden (22 april 2003). K7-kjernen ble introdusert 23. juni 1999. Altså ca 4 år før K8. Hvis vi antar det tar 4 år fra introduksjonen av K8 til introduksjonen av K9 så er det altså 2,5 år igjen. Om ca 2-2,5 år tipper jeg at produksjonen går på 65nm og at dual-core er nærmest et must for alle. Kun de billigste CPU'ene (aka Duron og Sempron) har single-core.

 

Det kan hende AMD venter helt til K9 med å implementere DDR2. Hvis ikke så tipper jeg at vi får en ny sokkel på rundt 1000 pinner som gjør at K8-kjernen takler DDR2. Denne vil nok selges paralellt med DDR-versjonen (Socket 939) slik som Socket 754 ogh 939 selges i dag. Om drøyt 2,5 år så vil nok DDR fases ut på samme måte som Socket A fases ut i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...