Gå til innhold

SV-Kristin som finansminister?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Handler ikke det å være statsråd mer om engasjement enn om faglig kompetanse?

 

Jeg har ærlig talt ikke sett for meg henne som finansminister, men som person tror jeg hun kan takle det meste.

 

JoachimR får meg nok en gang til å le - den gutten kan ikke være seriøs. Trodde siste rest av slike typer ble begravd i begynnelsen av forrige århundre.

Lenke til kommentar
Joda det er høyresiden sitt demokrati det , hørt om Robin Hood i reverj  :roll:

Det er jo strengt tatt venstresiden som fører en omvendt Robin Hood-politikk. Hood tok tilbake pengene staten hadde stjålet fra folket. Han var med andre ord en anti-sosialist.

Helt anti kan han jo ikke være siden han ga til de fattige.

Lenke til kommentar
Handler ikke det å være statsråd mer om engasjement enn om faglig kompetanse?

Kompetanse er ekstremt viktig.

 

Jeg har ærlig talt ikke sett for meg henne som finansminister, men som person tror jeg hun kan takle det meste.

Inkludert kjøre renten, næringslivet og kronekursen på ræv. Da hjelper det lite å være "solidarisk".

 

Skal vi risikere at damen som sier hun ikke forstår skattesystemet, tar over styringen. Skal dama som etter én reportasje på tv om dårlig vedlikeholdte svømmebasseng i kommunene, sporenstreks lover 200 millioner til å utbedre forholdet, styre vår pengebinge.
Lenke til kommentar
Vel skulle man sjekke utdannelsen til alle på stortinget , ble det vel heller et tynt utvalg igjen der , det er jo folkevalgte som sitter der og ikke spesialutannede folk . Det tror jeg tross alt vi skal være glade for .

Det er nettopp dette som er problemet. Relevant erfaring fra næringslivet er tilnærmet fraværende.

Lenke til kommentar

Man trenger jo ikke erfaring fra næringslivet i de fleste poster, men akkurat som finansminsiter menner jeg at vi bør ha en sikkelig flink person. Evt en karismatisk galleonsfigur som har god støtte fra god rådgivere.

 

MEn vil påstå at det ikke er nødvendig å ha kompetanse fra næringslivet til så mange av postene i regjeringa. Men du mente kanskje bare til fiansminister og en del andre poster alexf?

Lenke til kommentar
MEn vil påstå at det ikke er nødvendig å ha kompetanse fra næringslivet til så mange av postene i regjeringa. Men du mente kanskje bare til fiansminister og en del andre poster alexf?

Det er selvsagt ikke relevant med erfaring fra næringslivet i de fleste tilfeller.

 

Finansminister posten er såpass viktig at man ikke kan overlate den til tilfeldighetene. Jeg håper å unngå flere klovneministre uten innsikt, a la Haugland og det notoriske P4-formynderiet.

 

Samferdselsminister som aldri har kjørt bil. Finansminister som er mest opptatt av barnehageplasser. Listen kan bli lang.

Endret av alexf
Lenke til kommentar
Handler ikke det å være statsråd mer om engasjement enn om faglig kompetanse?

Kompetanse er ekstremt viktig.

Viktigere enn engasjement?

 

Jeg har ærlig talt ikke sett for meg henne som finansminister, men som person tror jeg hun kan takle det meste.

Inkludert kjøre renten, næringslivet og kronekursen på ræv. Da hjelper det lite å være "solidarisk".

Når det gjelder saker som krever faglig innsikt får nok hun det hun trenger. Dessuten kan det faktisk være nyttig med en finansminister som ikke tenker som en økonom. Finansdepartementet har nok av dem.

 

Når det er sagt mener jeg at kompetanse veier tyngre enn nytten av en ufaglært person som tenker anderledels. Så jeg er ikke direkte uenig med deg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...