Gå til innhold

Aldersgrenser på alkohol i andre land


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-23990

Det er ikke en rett a kunne drikke alkohol...

Jeg foler at aldersgrensen i USA (21) for a kjope alkohol er litt streng. Men det er liksom ikke slik at denne loven forhindrer de aller fleste 18-aringer a skaffe seg ol. Man ser jo festene pa universitetene der borte, og de fleste som begynner pa uni der borte er jo 18/19.

 

Det ma ogsa huskes at i USA sa er man mye mer avhengig av a kjore bil. Distanser er storre mellom der du vil vaere og der du bor. A ta en taxi blir litt og vel dyrt for de som ikke bor direkte i byen hvor det er utesteder. Det er faktisk svaert fa studenter som bor downtown i USA, siden leien er sa radyr her. Dette er igjen ikke slik i iallfall Norge.

 

Det jeg prover a si er at i USA sa ma man vaere ekstra ansvarlig nar man skal ut a drikke, fordi det medforer nesten garantert at noen ma kjore hjem. Det er svaert fa i Norge som trenger a kjore en bil i 10-15 minutter for a komme hjem fra utestedet de er pa, spesielt nesten ingen som trenger privat transport for a gjore dette.

 

Sa det er litt vanskelig a si om 21 som aldersgrense pa alkohol er riktig eller ikke i USA. Dere som sier med en gang at det er det burde kanskje tenke pa omstendighetene i USA for dere avlegger slik kritikk. Husk: alle land er ikke som Norge, ting er annerledes i andre land... :)

 

Dette er pa ingen mate en forsvaring av denne grensen, bare opplysninger om omstendigheter i USA som de fleste kanskje ikke tenker over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter i Egypt naa, er ikke sprit aa faa kjopt noe sted her. Det serveres ol paa noen utesteder, men det selges ikke i butikker. Noen faa steder finnes det ogsaa drinker, but that's it. Kanskje noe strengere naa under ramadan, men kjipt uansett, siden det stort sett virker som om folk setter lett-tjente penger forann koranen. :p Men altsaa ikke i dette tilfellet.

 

Edit: skrivefeil.

Endret av T.L
Lenke til kommentar
Jeg mente det at myndige (og kanskje 17-, 16-åringer) som har lært seg å drikke skal få lov til å kjøpe alkohol, å ikke straffes fordi andre på deres alder drikker seg fra sans og samling.
er jo ikke akkurat så barn når man er 18 ? er man vell?

 

er jo lattelig at man ikke kan ta seg en øl når man er over 18 lovelig i statene  :thumbdown:

Vel, dette er jo et spørsmål om når man er myndig. Det er ikke gitt at myndighetsalderen skal være 18. Den kan like gjerne være 16 eller 21. Dersom den hadde vært 40, da hadde det vært en begrensning av frihet, men en myndighetsalder på 21 år kan på ingen måte sies å krenke noens frihet.

di er jo myndige og kan stemme og gå i krig for landet sitt men drikke øl :no: det kan di ikke for det er farlig det , logikken stemmer ikke helt i usa , men det har nokk noen med at landet er bygget av Extremt relgiøse personer som rømte fra europa pga forfølgeles (og andre personer som var forfulgt)

 

tilog med australia som er bygget for det meste av kriminelle virker som et bedre land en usa

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Mye som ikke stemmer overens når det gjelder aldersgrenser. I Norge kan f. eks en 16-åring få barn, men ikke stemme på det partiet som har den beste barnepolitikken.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
di er jo myndige og kan stemme og gå i krig for landet sitt men drikke øl :no: det kan di ikke for det er farlig det , logikken stemmer ikke helt i usa , men det har nokk noen med at landet er bygget av Extremt relgiøse personer som rømte fra europa pga forfølgeles (og andre personer som var forfulgt)

 

tilog med australia som er bygget for det meste av kriminelle virker som et bedre land en usa

18-aringer kan drikke ol i USA. Sa lenge de gjor det i regi av foreldre hjemme hos seg selv. :)

Vet ikke om de som romte til USA var sa mye mer religiose enn de som var i Europa.....

Lenke til kommentar

Det ma ogsa huskes at i USA sa er man mye mer avhengig av a kjore bil. Distanser er storre mellom der du vil vaere og der du bor. A ta en taxi blir litt og vel dyrt for de som ikke bor direkte i byen hvor det er utesteder. Det er faktisk svaert fa studenter som bor downtown i USA, siden leien er sa radyr her. Dette er igjen ikke slik i iallfall Norge.

 

Det jeg prover a si er at i USA sa ma man vaere ekstra ansvarlig nar man skal ut a drikke, fordi det medforer nesten garantert at noen ma kjore hjem. Det er svaert fa i Norge som trenger a kjore en bil i 10-15 minutter for a komme hjem fra utestedet de er pa, spesielt nesten ingen som trenger privat transport for a gjore dette.

Så er jo promillegrensen så høy som 0,8 i USA, så det går fint å drikke et par øl for den som skal kjøre også. Aldersgrensen for å kjøre bil er forøverig 16 år i statene. 21 år er den høyeste aldersgrensen på alkohol i verden, og sterke krefter i USA ønsker en 18-årsgrense.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
21 år er den høyeste aldersgrensen på alkohol i verden, og sterke krefter i USA ønsker en 18-årsgrense.

Ikke sterke nok ser det ut som. ;)

So much for alle de som hevder at private okonomiske interesser styrer USA. :D

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
' date='17/10/2004 : 19:55'] Er det sannsynlig at de får 18 år da, tror du, siden sterke krefter ønsker det?

Hvordan er det så med salg av alkohol i statene? Har de pol, slik som oss?

For a vaere helt aerlig er jeg ikke helt sikker, men jeg tror de har noe som ligner et pol ja, aka "the Liquor Store". Jeg har aldri kjopt sprit i USA, siden jeg fylte 21 ar bare ifjor, og jeg kjopte aldri sprit nar jeg var der i sommer, jeg kjopte ikke ol engang, jeg bare drakk hos venner og ute pa byen. Men man kan kjope ol hvilken som helst tid pa dognet i matbutikkene. :)

Jeg tror det er lite sannsynlig 21-ars grensen bortfaller i den narmeste fremtid...

Lenke til kommentar
' date='17/10/2004 : 19:55'] Er det sannsynlig at de får 18 år da, tror du, siden sterke krefter ønsker det?

Hvordan er det så med salg av alkohol i statene? Har de pol, slik som oss?

Øl og muligens vin selges såvidt jeg vet i butikker og på bensinstasjoner, men kan ikke huske å ha sett sprit i butikkene i noen av de 14 statene jeg har vært i. Som Seixon nevnte så selges det i egne spritsjapper.

 

Bakgrunnen for aldersgrensen på 21 år finnes her: http://web.syr.edu/~su4rally/age_history.html

Lenke til kommentar

Vel nå viser det seg at i de land (feks Frankrike) som vi liker å skue til når det gjelder "frihet" til å konsumere alkohol , så har de store problemer der når det gjelder sykdom og kriminalitet pga dette .

Disse tingene har ikke vært tatt opp før ,men en undersøkelse viste vistnok at de hadde et unaturlig høyt nivå av leverskader og sykefravær som kunne relateres til alkohol .

Dette bør en også tenke på når en drøfter aldersgrensen .

Det er med alkohol som med andre rusmidler at jo lettere tilgangen er jo høyere blir forbruket , se bare på nordmenn som drar til strømstad for å handle , de er jo et stort problem der borte , raver drittfulle gjennom gatene og lager bråk og gjør hæreverk .

Joda jeg tar en dram , røyker gjør jeg og .

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Og USA som liksom skulle være landet med (nesten) ubegrenselig frihet, kan ikke akkurat si det er det.

Hva har det med frihet å gjøre at småbarn kan drikke seg fra sans og samling?

Men samtidig bli dømt som "voksne" når man er både 12 og 13?

Ehhhhh nei.

Lenke til kommentar
Hm.. summere litt her  :hmm:

 

USA:  21 år

Norge: 18år for øl etc, 21 på sprit

Tyskland: 16år på øl etc, 18 på sprit

Danmark: 16 på alt?

Sverige: 18 ?

USA: 21 år (i dei fleste statane)

Norge: 18år for øl etc, 20 på sprit

Tyskland: 16år på øl etc, 18 på sprit

Danmark: 16 på alt, både øl og sprit

Sverige: 18 på "folkøl" altså øl under 3,5% og cider under 2,25% vin og sprit selgest kun på systembolaget og har 20 års aldersgrense

 

Da stemmer nok lista litt bedre, er kun litt usikker på Tyskland men der regner eg med du har kontroll Dr.X

 

EDIT:

Lista som det er referert til er frå mars 2002, har skjedd litt endringer sida då.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar
Vel nå viser det seg at i de land (feks Frankrike) som vi liker å skue til når det gjelder "frihet" til å konsumere alkohol , så har de store problemer der når det gjelder sykdom og kriminalitet pga dette .

Disse tingene har ikke vært tatt opp før  ,men en undersøkelse viste vistnok at de hadde et unaturlig høyt nivå av leverskader og sykefravær som kunne relateres til alkohol .

Dette bør en også tenke på når en drøfter aldersgrensen .

Det er med alkohol som med andre rusmidler at jo lettere tilgangen er jo høyere blir forbruket , se bare på nordmenn som drar til strømstad for å handle , de er jo et stort problem der borte , raver drittfulle gjennom gatene og lager bråk og gjør hæreverk .

Joda jeg tar en dram , røyker gjør jeg og .

Dog mye mindre helgefyll i frankriket.

Endret av FrenChie
Lenke til kommentar

Det kan vell tenkes at land som Frankrike med liberal alkoholpolitikk (eller kan man egentlig si at de har alkoholpolitikk?, så i oversikten at det var 16-årsgrense , men ellers er det jo salg av all slags alkohol overalt) sine problemer relatert til alkoholskader er enkeltindivid-relatert, dvs. de har mange avhengige, samt folk som har personlige fysiske og/eller psykiske problemer relatert til alkohol (f.eks skrumpelever), mens man finner lite av de problemene som vi i Norge har med alkohol, dvs. promillekjøring, vold forbundet med alkohol osv.

 

Er jeg helt på jordet nå, eller er noe av dette riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...