Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden det er inntil ti tegn, altså at kombinasjonen ikke trenger å ha ti tegn, vil det være(2*26 + 10 + 1)^10. Dette vil inkludere kombinasjonen fravær av alle tegn. Skal kombinasjonen videre inneholde fra 1 til 10 tegn blir det (2*26 + 10)(2*26 + 10 + 1)^9,

 

Edit: eller kanskje enda lettere (2*26 + 10 + 1)^10 - 1

Endret av Otth
Lenke til kommentar

Greia er at jeg har en passordbeskyttet rar-fil som jeg ikke husker passordet på, så jeg trenger å vite alle mulige kombinasjoner innen 10 sifre. Programmet som tester rar-passord tester 1 passord på 2 sekunder. Så hvis jeg regnet riktig vil det ta 990 millioner år å teste alle kombinasjonene. Kan dette stemme? :!:

Lenke til kommentar
Siden det er inntil ti tegn, altså at kombinasjonen ikke trenger å ha ti tegn, vil det være(2*26 + 10 + 1)^10. Dette vil inkludere kombinasjonen fravær av alle tegn. Skal kombinasjonen videre inneholde fra 1 til 10 tegn blir det (2*26 + 10)(2*26 + 10 + 1)^9,

Mja, ikke helt. At man har mindre enn 10 tegn kan ikke erklæres som et eget "tegn". Da blir "ABC D10" og "ABCD 10" to ulike kombinasjoner, hvor mellomrom = fravær av tegn.

 

Jeg mener det skal være noe slikt som x^1 + x^2 + x^3 + ... + x^9 + x^10, hvor x=(2*26 + 10). Men rett meg om jeg tar feil.

 

khaffner: Det er jo litt det som er poenget med kryptering. Nemlig at det skal være litt vanskelig å bryte den. ;)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Kombinasjonen videre inneholde fra 1 til 10 tegn blir det (2*26 + 10)(2*26 + 10 + 1)^9,

 

Edit: eller kanskje enda lettere (2*26 + 10 + 1)^10 - 1

Hvor har du det fra at (2*26 + 10)(2*26 + 10 + 1)^9 = (2*26 + 10 + 1)^10 - 1?

 

EDIT:

x=(2*26 + 10 + 1)

 

(2*26 + 10)(2*26 + 10 +1)^9 = (x-1)x^9 = x^10 - x^9

 

Dette er det nærmeste jeg greier komme. Ikke at jeg mener dette er rett formel for det opprinnelige spørsmålet uansett.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg skal så absolutt innrømme at jeg begikk en stor blemme der. Skrev det da jeg var på vei ut døren, så får skylde på det.

 

Men løsningen er vel mer presist:

post-153815-1224251783.png

Med andre ord vil det ta 54 milliarder år å knekke passordet med "brute force", gitt at hvert forsøk tar 2 sekund.

 

Lykke til khaffner! :wee:

Lenke til kommentar
khaffner: Skaff deg et annet program. Et program som ikke bruker ~6 000 000 000 klokkesykluser på å sjekke ett eneste passord. F.eks dette. Jeg fant ikke noe ytelsetest på rar, men andre passord raser unna med ~300 000 000 tester per sekund.

Nå tar det kun 90 år. Ojoj, som det raser unna! :ohmy:

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvilken av følgende kan være mindre enn null?

xloga

logax

loga

Som kjent er: x*log(a) = log(ax), så de to øverste uttrykkene er ekvivalente.

 

Ellers må vel samtlige av disse kunne være mindre enn null, siden hvis for eksempel x er negativt tall og a er større enn 1 er de to øverste negativt, og hvis a er mindre enn 1 er nederste uttrykk negativ.

 

De to øverste er også negativ hvis x er positiv og a er mindre enn 1.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

2log(3x+1) = log(3x+1)2

 

Vi kan da løse likningen som følger:

 

log(3x+1)2 = 4

 

Tar 10 opphøyd i begge sider:

 

(3x+1)2 = 104

 

Tar rota på begge sider

 

3x + 1 = 102

 

x = (102 - 1)/3 = 33

 

 

 

Red:

Huff, egentlig en klønete måte å gjøre det på.

 

Her er en enklere måte:

 

2log(3x+1) = 4

 

del på 2 på begge sider

 

log(3x+1) = 2

 

ta 10 opphøyd i begge sider

 

3x + 1 = 102

 

x = (102 - 1)/3 = 33

 

Av og til tenker jeg rett og slett for tungvint. :)

 

Red 2: Endret, var 10-logaritmen og ikke den naturlige logaritmen.

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar
Jëg skjønte ikke helt hva du mente med å opphøye i e,

Antar at regnestykket her bruker tierlogaritme så du skal få rett svar ved å opphøye i 10. "log" betyr vanligvis logaritme med grunntall i 10 om ikke annet er nevnt.

 

Hvis det hadde vært naturlig logaritme (typisk benevnt som "ln") ville grunntallet ikke vært 10, men e=2,718281828..., Knut Erik trodde vel det var snakk om naturlig logaritme og valgte derfor å opphøye i e i stedet for 10, noe som blir feil i denne sammenhengen.

 

For å unngå rot og misforståelser med ulike typer logaritme, kan det være lurt å skrive log10 når du mener tierlogaritme.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

2x = 128

 

Tar 10-logaritmen på begge sider:

 

log(2x) = log(128)

 

Bruker så logaritmeregneregelen som sier at log(ab) = b*log(a) for å skrive om likningen til:

 

x*log(2) = log(128)

 

Deler på log(2) på begge sider:

 

x = log(128)/log(2)

 

x = 7

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar
2x = 128

 

Tar 10-logaritmen på begge sider:

 

log(2x) = log(128)

 

Bruker så logaritmeregneregelen som sier at log(ab) = b*log(a) for å skrive om likningen til:

 

x*log(2) = log(128)

 

Deler på log(2) på begge sider:

 

x = log(128)/log(2)

 

x = 7

Kan stykket regnes ut uten digitale hjelpemidler? Småjobber litt med en forberedelsesprøve nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...