Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om det er noen som har matematikkproblemer, kan det hende de er løst her :D

 

HAHA :D det var ukens latter :D (ja jeg har nerde humor :p )

Jeg skal lett dra

 

-The Riemann Hypothesis is false.

 

på eksamen der det nesten garantert kommer.

 

- Infinity has been nerfed to constant value of 1,000,000.

 

tipper den er til stor hjelp på et par av grenseverdiene og.

 

- Proof by Wikipedia" is now a valid form of proof.

 

hehe den bør fikse alle "vis at og utled " oppgaver

Lenke til kommentar

Ofte hjelper det også veldig mye å skissere definisjonsmengden i planet. Hvis du gjør det her, så vil du f.eks. se at x- og y-grensene er en halvsirkel, som er enkel å beskrive i polarkoordinater (det er jo hele poenget med å bruke dem :p).

Lenke til kommentar

Ok, innser at dette kommer til å virke dumt, men hvordan setter man opp et dele-stykke for hånd? Skal ha terminprøve i matte 1P uten hjelpemidler i morra og tenkte dette ville vært greit å kunne til en silk situasjon :)

 

Hvordan deler man f.eks 30 på 0,12?

 

30:0,12= ??

Lenke til kommentar
Ok, innser at dette kommer til å virke dumt, men hvordan setter man opp et dele-stykke for hånd? Skal ha terminprøve i matte 1P uten hjelpemidler i morra og tenkte dette ville vært greit å kunne til en silk situasjon :)

 

Hvordan deler man f.eks 30 på 0,12?

 

30:0,12= ??

Dan vanligste "algoritmen" er long division.

Lenke til kommentar

windowstast+R -> calc -> enter -> skriv inn.

 

Fra spøk til revolver, du skal vel gange begge tall så du slipper desimaler. Så ser du hvor mange ganger tolv går opp i 30, skriver det bak = tegnet, flytter resten ned trekker ned en null og ser hvor mange ganger tolv går i den og gjenta. Når du ikke har flere 0-er så må du trekke ut et fra "løse lufta", da setter du på et komma, og fortsetter til det går opp eller til du har fått nok desimaler. Til slutt må du dele svaret på det samme som du ganget det med. :)

 

Med forbehold om feil, er en stund siden jeg har gjort dette selv.

Lenke til kommentar
windowstast+R -> calc -> enter -> skriv inn.

 

Fra spøk til revolver, du skal vel gange begge tall så du slipper desimaler. Så ser du hvor mange ganger tolv går opp i 30, skriver det bak = tegnet, flytter resten ned trekker ned en null og ser hvor mange ganger tolv går i den og gjenta. Når du ikke har flere 0-er så må du trekke ut et fra "løse lufta", da setter du på et komma, og fortsetter til det går opp eller til du har fått nok desimaler. Til slutt må du dele svaret på det samme som du ganget det med. :)

 

Med forbehold om feil, er en stund siden jeg har gjort dette selv.

Hvis du først skal begynne å gange må du vel gange begge tallene? Slik at det blir 3000:12. Men ja, det var en fremgangsmåte jeg syns virka logisk. Takker :)

 

Edit: Aha. Du skrev det du og. Bare jeg som ble litt forvirra av alle 0'ene dine :p

Endret av -MK-
Lenke til kommentar
30/0,12 [*100]

 

3000:12=250

24

60

60

00

0

 

250/100=2,50.

 

Du må tydeligvis ikke "dele tilbake", ettersom riktig svar er 250 og ikke 2,50 :)

Nei, siden 30/0.12 = 3000/12

 

Hadde man gjort slik:

30/0.12 = 100(30/12)

for så å finne 30/12, måtte man ha ganget tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan man gjør om på formler. Er det noe spesielle regler for dette?

 

På terminprøva skulle vi gjøre om en formel som så omtrent slik ut:

 

V= pi*h*r(opphøyd i annen):3

 

HÅper dere skjønner hva jeg mener selv om jeg skrev formelen veldig klønete. Altså er V lik pi ganger H ganger R2(I annen), delt på 3.

 

Jeg gjorde om det til:

 

[rota av]R2(i annen)= [rota av] V-pi*H :3

 

Ble utrolig klumsete forklart, men det jeg ute etter er hvordan man gjør om på formler :)

Endret av -MK-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...