Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grensa av 0/x^2 når x går mot 0 er 0, men hvorfor?

 

Intuisjonen er vel at når x går mot 0 så vil ikke x være lik 0, men et veldig, veldig lite tall (uendelig nært 0), og uansett hva du deler 0 på, utenom 0 da, vil resultatet alltid bli 0

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Antar at koppen er symmetrisk om midtnormalen på linjestykket b.

 

Vi kan dele b inn i tre deler. Den midterste delen er en av sidene i rektangelet i midten, og har samme lengde som a, nemlig 3. Da må de to andre delene (katetene i trekantene) ha lengde (12 - 3)/2 = 4.5. For å finne h kan du da bruke tangens, siden trekanten er rettvinklet. Du vet motstående katet til vinkelen, og vil finne vedliggende.

 

tan 60 = 4.5/h

h * tan 60 = 4.5

h = 4.5 / tan 60 = 2.598 ~ 2.6

Lenke til kommentar

Eventuelt om man ikke er dumpet borti trigonometri enda:

Som Jaffe: ser for oss trekantene, der vi har ene kateten på 4.5 cm, andre katet er h.

Fordi vi har en 60 graders vinkel kan vi bruke trikset med 30,60,90-graders trekanter(hypotenusen er dobbelt så lang som korteste katet, her h)

Av pytagoras:

4.5² + h² = (2h)²

3h² = 4.5²

h = sqrt(4.5²/3) = 2.598 ~ 2.6

Endret av luser32
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

3sinx + cosx = 1

 

Skriver du om venstresiden får du:

Sqrt(10) * sin(x + 0.32) = 1

 

Dette løser du videre og får:

sin(x + 0.32) = 1/Sqrt(10)

x + 0.32 = 0.32 + 2(pi)k

x = 0 + 2(pi)k

 

Dette er en av løsningene - du må huske at sinus alltid har to.

Den andre løsningen blir som følger:

 

sin(x + 0.32) = 1/Sqrt(10)

x + 0.32 = (pi) - 0.32 + 2(pi)k

x = 2.5 + 2(pi)k

 

De to løsningene i ditt definisjonsområde er følgelig: x = {0, 2.5}

Når en løser slike oppgaver lønner det seg _alltid_ å lage et plot - en ser da lett hvor mange løsninger det skal være og kan finne de grafisk på kalkulator som fasit på f. eks en prøve / eksamen ,om du går på VGS og får bruke slik kalkulator, da.

 

Merk: x = 2.5 er ingen eksakt løsning, men håper du forstår poenget. :wee:

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar

Hadde en oppgave i matten i dag der vi skulle finne ut hvor mange forskjellige par man kunne lage av 6 gutter og 9 jenter (stod ikke noe om to og to gutter/jenter kunne være ett par). Så ingen av oss skjønte oppgaven helt, men det som er poenget er at fasiten til oppgaven er ca. 60000 forskjellige par!

Altså... Hæ? Av 6 gutter og 9 jenter?

Må tilføyes at heller ikke læreren skjønte det der.

Lenke til kommentar

Det høres ikke usannsynlig ut. Jeg regner med det er riktig og at oppgaven tar utgangspunkt i at parene må være gutt + jente. Det er utrolig mange kombinasjoner når man tenker etter. Jeg husker dessverre ikke hvordan man regner det ut men husker det var en formel med fakultet.

Lenke til kommentar
Hvordan skriver jeg slik som dere gjør ? :p sånn at jeg slipper å skrive x^2 + 2/2 istedet for vanlig måte? :p

 

har en oppgave jeg sliter med , sitter og øver til matteprøve :)

Det er bare å ta quote og se på koden fra en post over

 

Int ( cos24x ) dx

 

Int ( ((cos2u)/4)du

 

er fra denne koden:

Int ( cos[sup]2[/sup]4x ) dx 

Int ( ((cos[sup]2[/sup]u)/4)du

sup gir hevet skrift og sub gir senket skrift

Endret av pertm
Lenke til kommentar
Hadde en oppgave i matten i dag der vi skulle finne ut hvor mange forskjellige par man kunne lage av 6 gutter og 9 jenter (stod ikke noe om to og to gutter/jenter kunne være ett par). Så ingen av oss skjønte oppgaven helt, men det som er poenget er at fasiten til oppgaven er ca. 60000 forskjellige par!

Altså... Hæ? Av 6 gutter og 9 jenter?

Må tilføyes at heller ikke læreren skjønte det der.

Mitt forslag:

 

Vi tenker oss at et par må bestå av en jente og en gutt. For å få like mange gutter som jenter må man dermed velge ut 6 av de 9 jentene, som kan gjøres på 9C6 = 84 måter. Etter hvert av disse utvalgene står man der med 6 jenter og 6 gutter, og disse kan pares sammen på 6! = 720 måter (første jente velger mellom 6 gutter, andre mellom 5 etc., dvs. 6·5·...·1 = 6! valgmuligheter). Totalt antall kombinasjoner blir 9C6 · 6! = 84 · 720 = 60480.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...