Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Når det gjelder sjekk av konservative vektorfelt i ℝ³, så er feltet F = <M , N , P> konservativt hvis følgende holder:

 

∂M/∂y = ∂N/∂x

∂N/∂z = ∂P/∂y

∂P/∂x = ∂M/∂z

 

Dvs. at den partiellderiverte av x-komponenten mhp. y skal være lik den partiellderiverte av y-komponenten mhp. x, og så videre. Sjekker altså to og to mot hverandre, hvis du skjønner ... Det er et system der! :)

Det er nesten rett - området vektorfeltet representerer må i tillegg være enkeltsammenhengende. Dvs, ha kontinuerlige derriverte i alle punkter (ikke ha utrykk som får 0 i nevner osv).

 

Eksempel:

F = [x/(x^2 + y^2), y/(x^2 + y^2)]

 

Dette vektorfeltet oppfyller at My = Nx, men alikevel er det ikke konservativt. Hvorfor? Området er ikke enkeltsammenhengende. Punktet (0,0) passer ikke.

 

Definisjonen på et enkeltsammenhengende område er vel at du kan lage en kurve i området og være i stand til å krympe den til et punkt. Dersom området inneholder et hull, som f eks vektorfeltet overfor hvor origo ikke eksisterer, blir dette problematisk. Alle kurver som går rundt origo kan bare krympes til nettopp origo som ikke er med i området - mm.. så.. det er ikke enkeltsammenhengende.

 

Sigh, føler at dette ble veeldig rotete. Ummh. Spør om noe ble uklart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her ser vi altså nok en demonstrasjon av kontinuitetsbetingelsenes enestående evne til å ødelegge moroa. :p

 

Neida, takk for korreksjonen! Viktig poeng. :)

 

Edit: Fikset litt på den første posten min, så nå skal alt stemme, tror jeg. Mer eller mindre.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Et spørsmål til:

 

La U være legemet som er gitt ved x, y, z >= 0 og x + y + z =< 1, og la g(x, y, z) = x2y være

en funksjon på U.

 

Sett opp et iterert trippelintegral for integralet av g over legemet U

Maple-øving? :) Replikkutveksling fra da jeg og noen andre holdt på med dette på fredag:

 

- Hvordan fant du integrasjonsgrensene?

- Øyemål!

 

Du har sikkert skissert legemet og sett at det er avgrenset av (0,0,0), (1,0,0), (0,1,0) og (0,0,1). z-grensene er dermed ganske greie, du integrerer mellom xy-planet og planet z = 1-x-y:

 

0 < z < 1-x-y

 

y-grensene finner vi ved å se på projeksjonen av legemet ned i xy-planet:

 

0 < y < 1-x

 

Til slutt er det bare å integrere x, som blir

 

0 < x < 1

 

Jeg får 1/360 til svar når jeg beregner dette.

Lenke til kommentar

Use Green's Theorem to calculate the work done by the force field

 

F = <5x2y3, 7x3y2>

 

in moving a particle counterclockwise once around the triangle with vertices (0, 0), (3, 0) and 0, 6).

 

 

Jeg må integrere 6x2y2 over triangelet, ikke sant? Jeg får svaret 1944, men fasiten sier 972/5. Hva er galt?

Lenke til kommentar
Men hvordan integrerer man sin^3(x)? Står ikke i Rottmann.

Mitt forslag: omform uttrykket litt, f.eks. ved å skrive at

 

sin³(x) = sin(x)sin²(x) = sin(x)(1 - cos²(x)) = sin(x) - sin(x)cos²(x)

 

Så kan du bruke formelen for integralet av sin(x)cosn(x). Det finnes sikkert mange andre måter å gjøre dette på òg. Generelt: vær kreativ :)

Lenke til kommentar
sin³(x) = sin(x)sin²(x) = sin(x)(1 - cos²(x)) = sin(x) - sin(x)cos²(x)
Veldig bra tips! ;)

 

Om du vil løse integralet sin(x)cos2(x) kan du bruke variabelskifte, u = cos(x). Etter litt triksing ser du at sinusen forsvinner og du står igjen med integralet av -u2 du.

Lenke til kommentar

Calculate the outward flux of the vector field F = <0, 0, z^2> out of the boundary of te solid bounded by the paraboloids z= z^2 and z = 18 - z^2 - y^2

 

Jeg skriver om til polarkoordinater, og får z = 18 - r^2 og z = r^2. Disse skjærer hverandre i sirkelen r=3.

 

Jeg bruker divergensteoremet og integrerer 2z dz dr d(tetha) med grenser hhv. [r^2, 18-r^2], [0, 3] og [0, 2*pi]. Svaret jeg får er 1296*pi. Korrekt svar er 1458*pi. Hva gjør jeg galt?

Endret av spareku
Lenke til kommentar

Hint: cos⁴(x) = (cos²(x))² = [1/2·(1 + cos(2x))]² = 1/4·(1 + 2 cos(2x) + cos²(2x))

 

Nå er trikset å bruke den samme identiteten også på det siste leddet i parentesen. Da får du et eller annet med cos(4x), og det er det ingen sak å integrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...