Jump to content
Sign in to follow this  
int20h

ATI introduserer HyperMemory

Recommended Posts

Interessant... Har det da noe å si hvilken hastighet på ram man har? :hmm:

Hvis flaskehalsen mellom gpu og systemminne er borte, så bør det jo det. Men det kan jo fremdeles ikke være bedre enn dedikert minne, det kjører jo tross alt på høyere frekvens enn det vi bruker som system minne. Men denne løsningen er kanskje ikke ment for high- og mid-end kort...

 

Ser egentlig ikke at OEM-leverandører kan tjene på dette heller. De har jo brukt system-minne lenge, og det er jo et pluss de gangene de kan skrive at det er "dedikert grafikkminne". De kan selvfølgelig pynte seg med ord som HyperMemory, men vil de selge noe mer? :ermm:

Share this post


Link to post

Det skjermkortprodusentene skulle gjort er å installere et par DDR2-ram slot'er hvor man kunne sette inn så mye ram man selv ville. Noe a là det som var på Creative sine AWE32(?) kort.

Share this post


Link to post
Hva er forskjellen på dette og AGP Aperture?

HyperMemory uses intelligent memory allocation algorithms to optimize the use of available local memory and ensure critical components are placed in fast local memory when required.

Share this post


Link to post
Er dette nytt da ??

Nei, det er langt fra nytt, men det har vært borte noen år. Jeg har sett dette på gamle isa-skjermkort. På den tiden oppgraderte man med mer minne for å få støtte for høyere oppløsninger.

Share this post


Link to post
Det skjermkortprodusentene skulle gjort er å installere et par DDR2-ram slot'er hvor man kunne sette inn så mye ram man selv ville. Noe a là det som var på Creative sine AWE32(?) kort.

Hmm.. men man får jo ikke systemminnet til å bli raskere enn det er. Så det er nok bare snakk om noe tilsvarende AGP Apperture, men tydeligvis inkludert noen forbedringer ang. hvilke data som skal plasseres hvor.

 

Jeg tviler på dette er særlig revulosjunerende på noen måte, men det kan vel sikkert gi noen prosenter bedre ytelse her og der i forhold til AGP apperture.

Share this post


Link to post
Because the majority of GPU RAM is wasted holding things that aren't visible, like the top mip level of a texture thats a mile away. By having a slower but still quite fast pool, you can start treating the main GPU RAM as a cache. Even if the cache prediction algorithms go wrong, the worst is slightly lower fill-rate for a frame.

 

Combine with true virtual paging ala 3DLabs and Gamecube Flipper and your graphics visuals will improve

 

Also if you need smaller pools on the actual card you could start fitting really special RAM to highend boards. With things like free MSAA and free alpha blending...

 

Dette høres mye ut som virtuel video memory som skal bli standard med DX10.

Share this post


Link to post
men må systemminnet deles med skjermkortet så går jo fort en gb... Må jo ha mer systemminne da for å få spill til å gå glatt...

Jo det er sant. Men nå kommer folk til å kjøpe mere ram. Vil prisene trolig gå ned. (dette er spekulasjon. Men det virker logisk)

Share this post


Link to post
men må systemminnet deles med skjermkortet så går jo fort en gb... Må jo ha mer systemminne da for å få spill til å gå glatt...

Jo det er sant. Men nå kommer folk til å kjøpe mere ram. Vil prisene trolig gå ned. (dette er spekulasjon. Men det virker logisk)

Det virker ikke så logisk for meg..

 

Mer etterspørsel øker som regel prisene.

Share this post


Link to post
Because the majority of GPU RAM is wasted holding things that aren't visible, like the top mip level of a texture thats a mile away. By having a slower but still quite fast pool, you can start treating the main GPU RAM as a cache. Even if the cache prediction algorithms go wrong, the worst is slightly lower fill-rate for a frame.

 

Combine with true virtual paging ala 3DLabs and Gamecube Flipper and your graphics visuals will improve

 

Also if you need smaller pools on the actual card you could start fitting really special RAM to highend boards. With things like free MSAA and free alpha blending...

 

Dette høres mye ut som virtuel video memory som skal bli standard med DX10.

Synes dette virker veldig fornuftig slik Deano Calver beskriver det. Med 4GB/s hver retning mellom grafikk kortet og Northbridge skulle det ikke være noe problem å lagre teksturer en bare kanskje får bruk for i RAM. Det er vel her denne algoritmen til ATI kommer inn. Det kommer imidlertid til å sluke en del minne båndbredde, men det blir neppe noe vesentlig problem på kommende systemer.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...