Gå til innhold

Tråden om trommeslagere


figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mye synsing og komentarer iht. egen musikksmak. Får henge meg på trenden. Ser noen har nevnt Neal Peart i rush, han har holdt seg i toppen i 30 år nå, og jeg skal se han i Globen i neste uke :D Gleder meg overvanvittig.

2831760[/snapback]

 

:ohmy:

 

Hvor er Globen?

Er det bare han eller hele rush som er der?

6792296[/snapback]

 

Globen er i Stockholm.

Lenke til kommentar
Mye synsing og komentarer iht. egen musikksmak. Får henge meg på trenden. Ser noen har nevnt Neal Peart i rush, han har holdt seg i toppen i 30 år nå, og jeg skal se han i Globen i neste uke :D Gleder meg overvanvittig.

2831760[/snapback]

 

:ohmy:

 

Hvor er Globen?

Er det bare han eller hele rush som er der?

6792296[/snapback]

Du mener vel VAR der. Posten du quotet er to år gammel. :p

Lenke til kommentar

Jeg liker:

 

Ian Paice - Deep Purple / Whitesnake

 

Don Brewer - Grand Funk Railroad

 

Carmine Appice - Vanilla Fugde

 

Neil Peart - Rush

 

Buddy Gay

 

I tillegg kommer Jon Bonham - Cozy Powell ( noe maskinmessig ) +++

 

Må da innrømme at det i hovedsak er musikk fra 60-80 tallet jeg i hovedsak spiller og har sansen for melodiøse trommeslagere med evnen til og variere.

 

Har ingen sans for Motorhead trommiser der heller en tur med jernbanen ville vært like så god takt hver gang en kjører over en svilleskjøte.

 

Men har faktisk sansen for en del av Motorheads første utgivelser.

Lenke til kommentar
Mye synsing og komentarer iht. egen musikksmak. Får henge meg på trenden. Ser noen har nevnt Neal Peart i rush, han har holdt seg i toppen i 30 år nå, og jeg skal se han i Globen i neste uke :D Gleder meg overvanvittig.

2831760[/snapback]

 

:ohmy:

 

Hvor er Globen?

Er det bare han eller hele rush som er der?

6792296[/snapback]

Du mener vel VAR der. Posten du quotet er to år gammel. :p

6792903[/snapback]

 

Oi så jeg ikke.. :p

Trodde det var en ganske ny tråd :)

Lenke til kommentar

1. Keith Moon

P02569Y9N65.jpg

The Who-perkusjonisten Keith Moon fortjener førsteplassen ikke bare fordi han var en dytkig trommis, men også fordi han bar datidens The Who sin ryggrad når det kom til lyden og showet. Å se denne mannen kaste seg 90 grader bakover på stolen for så i neste sekund å slå de mest fantastiske rytmer, er en opplevelse i seg selv. Han var uten tvil den mest karakteristiske trommisen som har stått på jord, men døde dessverre så alt for tidlig etter masse fyll og rock n' roll. Keith Moon fikk aldri den store legendestatusen som så mange andre avdøde artister fra samme periode, men det gjør det også mye enklere å se at han faktisk var en eksepsjonelt god musiker og ikke bare et navn.

Se video (pga. av støtende innhold for gullfiskelskere, må du være innlogget for å se videoen)

 

2. Neal Peart

P16199S30Y6.jpg

Han er utvilsomt en av musikkhistoriens mest innflytelsesrike trommiser. Gjennom bandet Rush har han vist oppfinnsomhet og nytenking som kan ta pusten av hvem som helst. Dette er en rask trommis, og en teknisk perfeksjonist som jo også kjennetegner de andre bandmedlemene. For ikke så mange år siden mistet han kona og like etterpå dattera, men selv om han etter den tid har gått en del inn i seg selv og meldt seg ut av det sosiale liv på mange måter, er han fortsatt en dyktig trommis som klarer å holde liv i 40.000 mennesker uten et kjedelig øyeblikk på sitt 9 minutter lange og dramatiske solostykke.

Se og nyt denne hele videoen, det er rett og slett fantastisk, eller denne noe kortere for de av dere som er litt utålmodige.

 

3. Zak Starkey

 

Sønnen av ingen ringere enn Ringo Starr gikk ikke overraskende i farens fotspor. Men heldigvis var det en helt annen person som lærte fyren å spille på trommer, nemlig Keith Moon. Det var faktisk han som kjøpte det første trommesettet til Zak. Zak var veldig opphengt i Alice Cooper, og dette ga ham inspirasjoner til å drive med musikk. Zak er, i motsetning til sin far som for det meste satt og nikket sidelengs med hodet mens han slo diskre rytmer, en fantastisk trommis. Dette ble jeg fullstendig overbevist om etter å ha sett DVD-en fra The Whos turné i 2000, hvor Zack er mannen bak trommene. Spiller man denne konserten på et par store Cerwin Vega, får man virkelig trykt Zaks stødige, presise, velplasserte og kraftige trommeslag midt i mageregionen. Jeg legger ved konsertens klimaks, ikke helt rettferdig gjengitt i komprimert format, men det bør gi en pekepinne:

Video

Lenke til kommentar

Mike Portnoy er sterkt overvurdert. Det blir mer "se på meg, jeg spiller i et radikalt progressiv metal band, og jeg har doktorgrad i instrumentet jeg spiller, men ikke faen om jeg klarer å rigge trommesettet mitt før en konsert, det må andre folk gjøre for meg". Vil si at Raymond Herrera fra Fear Factory er tidenes mest undervurderte trommis. Sjekk ut albummet "Demanufacture". Samtlige av kompisene mine hevder at de bruker trommemaskin på dette albummet. Jeg har sett live klipp fra låter fra albummet, ikke snakk om bruk av trommemaskin der.

Lenke til kommentar
Det er din subjektive mening, og innlegget ditt beviser vel ikke noe annet enn at du kjente deg selv veldig godt da du sa at jeg hadde et markeringsbehov.

6829357[/snapback]

 

Jeg har da aldri fornektet eller benektet mitt eget markeringsbehov. Poenget denne gangen var å påpeke åpenbare mangler ved dine kandidater til tittelen. Og som du kanskje ser nevner jeg batterister med atskillig mer kjøtt under vesten enn de du nevner.

 

Jeg vil for all del unngå å fremstå som en arrogant tulling, men jeg spiller fra tid til annen med en trommis som banker dine favoritter glatt. Og han er verken kjent eller "legendarisk".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...