Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk FAQ - Les her før du poster nye spørsmål


Anbefalte innlegg

Det er mulig å "fake" mac adresser, slik at man kan komme inn på routeren din når du skrur av maskinen din.

Er vel heller lite trolig at dine naboer er så dyktige? :)

6271008[/snapback]

Hm, ok

Da gjør jeg ikke noe mer enn det jeg ;)

 

Mvh

Christian

6271033[/snapback]

Husk på at "naboer" er et løst begrep når du snakker om wlan-hacking. Det kan like godt være en fyr med retningsstyrt antenne på et høyt punkt (ås, blokk osv) en mil unna. Sett en WPA-nøkkel du, skriv den på en lapp du klistrer fast til aksesspunktet ditt. Da vet du hvor du finner den ;)

 

Dessuten er det omtrent like mye abeid å sette en WPA-nøkkel som å sette opp MAC-filtrering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mulig å "fake" mac adresser, slik at man kan komme inn på routeren din når du skrur av maskinen din.

Er vel heller lite trolig at dine naboer er så dyktige? :)

6271008[/snapback]

Hm, ok

Da gjør jeg ikke noe mer enn det jeg ;)

 

Mvh

Christian

6271033[/snapback]

Husk på at "naboer" er et løst begrep når du snakker om wlan-hacking. Det kan like godt være en fyr med retningsstyrt antenne på et høyt punkt (ås, blokk osv) en mil unna. Sett en WPA-nøkkel du, skriv den på en lapp du klistrer fast til aksesspunktet ditt. Da vet du hvor du finner den ;)

 

Dessuten er det omtrent like mye abeid å sette en WPA-nøkkel som å sette opp MAC-filtrering.

6309136[/snapback]

Hm, routeren min har bare WEP Encryption. Har hørt at det er litt mer usikkert, men det er da bedre enn ingenting. Er det sånn at når jeg velger WEP Encryption 128-bit så må jeg skrive inn den WEP koden hver gang jeg skal logge meg på?

 

Har ikke mulighet til å teste det nå da eieren av PC'en er på skolen nå.

 

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nettopp fått meg bredbånd fra Varanger-kraft, og det er ifølge guiden en Wan løsning. Hvor det er en antenne på taket og den sender signaler til en stasjon. Men hvordan kan jeg finne ut hvordan router jeg har, dersom det eneste jeg har er en liten boks med to utganger, en til pcn og en til antennen. Dessuten står det ingenting på den boksen.

 

Vær så snill og hjelp meg ;I......

 

Tenkte og hive opp noen porter

Endret av Bad4Bing
Lenke til kommentar
Har nettopp fått meg bredbånd fra Varanger-kraft, og det er ifølge guiden en Wan løsning. Hvor det er en antenne på taket og den sender signaler til en stasjon. Men hvordan kan jeg finne ut hvordan router jeg har, dersom det eneste jeg har er en liten boks med to utganger, en til pcn og en til antennen. Dessuten står det ingenting på den boksen.

 

Vær så snill og hjelp meg ;I......

 

Tenkte og hive opp noen porter

6533167[/snapback]

 

Prøv:

 

Sjekk at internett funker..

 

Start>Kjør>Skriv CMD>OK

 

Skriv ipconfig/all og trykk enter. Noter ned IP-adressen til "DHCP-server" eller "Standard gateway" og taste denne inn i nettleseren din. Da dukker det kanskje opp en login screen og noe info om rutertype etc.??

HVis det ikke er noe info der så prøv å logg inn uten passord eller med "default" eller "admin" eller lignende som passord og eller brukernavn.

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
Etter at disse 3 punktene er gjort kan du gå inn på alle pc'ene som skal komme på internett trådløst. Gå inn på start>koble til>vis alle tilkoblinger. Høyreklikk på trådløs nettverkstilkobling og velg egenskaper. Her går du inn på trådløse nettverk og velger "legg til".

 

Jeg finner ikke dette noen steder.

 

Jeg bruker Online ADSL, 3Com rutermodem, og Windows XP Home SP2.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hallo

 

Jeg har et problem med dc++ (LDC++) i XP 64bit

 

internette er koblet i ruteren nede, som igjen er koblet til rutern opp og så i pc-en her.

 

PROBLEMET er får ikke åpnet DMZ på den færste rutern til min IP på grunn av den kun tilatter ip som begynner på 192.168.2.XXX mens den rutern jeg er koblet opp til kun tilater 192.168.1.XXX

 

-Kjører Win XP 64bit på pc-en

-Første rutern er SMC 7004BR

-andre rutern er en 3Com OfficeConnect Cable/DSL router LINK

 

på forhånd takk

Endret av peter_kaino
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Hei, først så vil jeg si at denne stickyen var veldig bra. Før jeg lager en ny post så tenkte jeg og bare spørre her først.

Er det noen som har en bra nettverksbok og anbefale? Jeg jobber som IKT-lærling og er på andre året nå, jeg kan endel gurnnlegene ting men føler ikke at jeg får lært så mye her, mest reptisjons arbeid som formatering, etc.

 

Tenkte på en bok som forklarte, el gikk litt dypt inn i hvordan man setter opp et stabilt og sikkert nettverk. Helst på norsk. Skal etterhvert få prøvd og sette opp en server, og klient for meg selv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sette opp sikkerheten

All konfigurasjon av basestasjonen bør gjøres på en pc som er koblet til basestasjonen med kabel. Dette er fordi hvis det skjer noe med den trådløse tilkoblingen under konfigurasjonen så kan du ikke fortsette konfigurasjonen på den trådløse PC-en.

Internetten kobles av og du får ikke logget av. Da må du antageligvis omstarte basestasjonen for å gjøre ett nytt forsøk.

 

Gå inn på konfigurasjonssidene til basestasjonen din. De som ikke vet hvordan dette gjøres følger punktene under:

1) Pass på at du er koblet til basestasjonen med kabel og at internetten fungerer som den skal.

2) Gå på start>kjør>skriv cmd(winxp) og enter. I vinduet som kommer opp skriver du ipconfig/all. Noter ned standard gatewayen/dhcp serveren.(ofte 192.168.1.1 e. l)Dette er ip'en til routeren.

3) Gå inn i nettleseren din og tast inn den ip adressen du har notert.

4) Du blir bedt om å taste inn brukernavn og passord. Dette finner du i manualen som fulgte med routeren eller ved å lete litt på nettet. Ofte noe sånn som default/ admin eller lignende. Fungerer ikke passordet så resett routeren (liten knapp bakpå) så fungerer original passordet igjen.

5) Når du har kommet inn på konfig sidene så skifter du brukernavn og passord med en gang.

 

Dette gjør du inne på konfigurasjonssidene til basestasjonen din:

 

1) Skifte ssid Gå inn å skift ssid til noe vanskelig å gjette( IKKE hjemmelan, adressen din o.l) Dette gjøres ofte på en meny som kalles Wireless.

 

 

Det skurrer for meg på det siste punktet av teksten jeg har limt inn her fra førsteposten. Har gjort alt det overnevnte, og ender da opp på konfigurasjonssidene for Thomson. Det er ikke en meny der inne som heter "wireless".

 

Er det noen som har peiling og gidder hjelpe meg? Får ubudne gjester på nettverket hele tiden!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Jeg har en d link dir 365 har da trådløst på bærbar pc så prøver jeg koble på en ekstern data i kjelleren men nettværkskabel men får ikke noe signal.

Må jeg åpne noen port eller gjøre noe med den i kjelleren for og få den til og fungere?

 

Er litt grønn p data :wallbash:

 

 

Takk for hjelpsom guide for oss som er grønne på data!

Endret av sierra93
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan noen hjelpe meg med dette? Skulle opprette VPN tikopling mot jobben, men når jeg åpner veiviseren er ikke de valgene tilgjengelig. Se bilde under. Har slått på fjernstyring og sjekket innstillingene.

 

En annen ting, nå har jeg også fått en Internett-gateway ikon under Nettverkstilkoplinger. Var ikke der før.

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

post-88220-1244285238_thumb.jpg

post-88220-1244285251_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg klarte å glemme ip adressen til routeren min. Jeg prøvde å gå inn på cmd og ipconfig men den viser at standard gateway er 10.0.0.1 . jeg prøvde det på ie men da kommer jeg rett inn til adsl. Routeren er mer eller mindre ukonfigurert. Adsl sier at den har en statisk ip.

 

Vet noen hvordan jeg kan finne min ip adresse til routeren? har lyst til å konfigurere routeren fordi det er noen spill som krever det :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...