Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk FAQ - Les her før du poster nye spørsmål


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM
*Håpe at mitt bidrag som jeg sendte i PM kommer snart* *håpe*  :yes:

Ja, skal legge det ut så fort som mulig, men du sa jo at du skulle ettersende bildene de ville ha inn. Jeg har ikke motatt noe...

Jeg sendte dem jo i går! :cry:

Jeg prøver og sende dem igjen...

Nå er det uansett på plass.

 

Syntes du det ble greit eller?

Perfekt :thumbup:

Som om jeg skulle laget den selv.

 

-Respekt- :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Burde det ikke stått noe om kablet nettverk i denne FAQen? Det er en del spørsmål om det...

Har jo litt om kablet nettverk, men er enig i at hovedfokuset ligger på trådløst. Dette er fordi dette er det som er etterspurt mest per i dag føler jeg.

 

Har du derimot noe å legge til om kablet nettverk eller tips til hva jeg burde legge til så er det bare å skrike ut.

Lenke til kommentar

Det har vært mange spørsmål om hvordan feste RJ-45 plugger til TP-kabel i det siste....

 

Wikipedia (engelsk versjon) har en ganske bra artikkel om ethernet, litt for omfattende for den jevne hjemmemekker men du finner stort sett det du trenger der.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet

 

 

Jeg regner med å kable opp hjemmenettet mitt om en måned eller to. Kanskje jeg kan poste en "worklog"-liknende sak da? Kan kanskje brukes som basis for en "Kabel-FAQ" ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skulle hatt litt hjelp... Skal lage en Biquad for å motta signaler fra ett hus som er 200m unna mitt, det er 7db antenner på routeren i det huset, en Linksys wrt54g med alchemy firmware... Lurer på om det går ann å lage en biquad å sette opp hjemme hos meg og bruke en Linksys wrt54g for å motta signaler inn på ene antennen og sende ut på andre antennen så jeg får signal i huset mitt? Har ikke mulighet til å ha en antenne ute på det huset..

Endret av adraagen
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Flott guide, men jeg fikk litt problemer da jeg fulgte anbefalingene om å forandre kanalen til noe ikke naboen hadde.

Fant ut via Netstumbler at vi begge hadde nett på kanal 6.

Jeg forandret dette i routeren min, først til kanal 11, så til kanal 1.

 

Ser på Wireless loggen i routeren at jeg får følgene feilmelding:

MIC wrong in pairwise 2nd from STA 00:13:ce:cd:db:13!

 

Ser også på Netstumbler at det detekterer Encryption som WEP, selv om jeg har valgt WPA Pre-shared-key på routeren.

 

Routeren er forøvrig en Jensen High Speed Router II.

Noen ide om hva jeg har gjort galt?

(har nyeste firmware btw)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Kan jeg ha b kort på en pc og g kort  på en anen pc tilkoblet samme router eller accesspunkt uten av b trekker hastigheten ned på g?

Nei, hastigheten vil alltid trekkes ned til den tregeste. Dette gjelder også dersom en av enhetene får dårlig båndbredde pga dårlig dekning/lang avstand. Hvis du f.eks har en 11Mbit og to 54Mbit på nettet og den 11Mbit'en har så dårlig dekning at den bare klarer 2Mbit så faller også hastigheten mellom de to 54Mbit'ene også ned til 2Mbit.

4297017[/snapback]

Jeg er ikke helt med her.. Hvorfor vil hastigheten mellom de to 54Mbit-ene falle?

Jeg skjønner at hastigheten mellom to enheter ikke kan gå høyere enn den tregeste, men hvis både router/aksesspunkt samt de to enhetene som vil kommunisere er 54Mbit, så har det vel ikke noe å si hva en tredje enhet opererer på?

 

Har ikke en router/aksesspunkt kapasitet på 54Mbps uavhengig av hastigheten på enhetene som er tilkoblet? Eller har jeg misforstått alt? :roll:

 

Eller for å ta et praktisk eksempel. Hvis jeg bestiller 20Mbps-linje fra NextGenTel og deler det ut via et aksesspunkt med hastighet 54Mbps. La oss så si at jeg på min PC har et nettverkskort som støtter 54Mbps mens romkameraten min bare har 11Mbps. Da vil vel jeg klare å laste ned en fil fra Internett på full speed (20Mbps)!!? Det er bare kommunikasjon mellom meg og romkameraten som vil bli strupet til 11Mbps?

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt med her.. Hvorfor vil hastigheten mellom de to 54Mbit-ene falle?

Jeg skjønner at hastigheten mellom to enheter ikke kan gå høyere enn den tregeste, men hvis både router/aksesspunkt samt de to enhetene som vil kommunisere er 54Mbit, så har det vel ikke noe å si hva en tredje enhet opererer på?

6082358[/snapback]

Hastigheten begrenses til den 3. enheten for at den ikke skal dette ut. Dersom hastigheten er 54Mbit/s og den tregeste enheten bare klarer 5Mbit/s på grunn av dårlig dekning så vil den falle ut om hastigheten blir høyere. Aksesspunkter prioriterer å ha dekning for flest mulig enheter fremfor å ha høy båndbredde mellom de to med best sendeforhold. Det gjøres vel fordi det tar lang tid å med "håndhilsen" mellom enhetene etterpå for å opprette forbindelsen igjen og fordi brukeren av den trege enheten skal slippe å bli koblet inn og ut hele tida.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jepp, teit system ;)

6220093[/snapback]

Teit og teit, jeg syes det er bra at man slipper å slite med dekning på alle utenom ett punkt i det trådløse nettet. Tenk deg at du har 10 maskiner med trådløs tilknytning og at det alltid er problemer med 9 av de. Da tror jeg at jeg hadde blitt forbanna og lagt opp trådet nettverk i stedet for.

Lenke til kommentar

Vil det være noe poeng i å bruke noen annen sikkerhet enn mac filtrering? Jeg har akuratt satt opp et trådløst nettverk her hjemme og jeg har kun er PC i huset som bruker dette nettet. Har noen naboer som ligger ganske nær, men jeg har lagt til mac koden i konfigurasjonen til routeren. Vil noen andre kunne bruke nettverket da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...