Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk FAQ - Les her før du poster nye spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg har vært inne på konfigurasjonssidene til basestasjonen og gjort de 3 punktene (Skifte ssid, Hide ssid, WEP/WPA kryptering) på en pc som er koblet til basestasjonen med kabel.

 

Etter dette går jeg opp til den pc'en med det trådløse nettverkskortet. Jeg får den på nett etter jeg har tastet inn "ssid" og lagt inn WEP koden. Men hver gang jeg logger av/starter pc'en på nytt må jeg taste inn ssid og Wep koden på nytt for å komme på nett. Er det en løsning så jeg slipper å gjøre dette hver eneste gang?

Håper det er greit at jeg la inn dette her uten å starte en ny tråd.

 

(Ps. Jeg har ikke den muligheten til å gå inn på nettverkstilkoblinger-->trådløs nettverkstilkobling-->egenskaper og velge trådløse nettverk og "legg til" og taste inn ssid og Wep kode som det står i denne FAQ'en. Jeg må inn på "Ralink Wireless Lan card congiguration" på min pc og klikke på navnet på det trådløse nettet mitt for å taste inn dette (ssid og WEP koden)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har vært inne på konfigurasjonssidene til basestasjonen og gjort de 3 punktene (Skifte ssid, Hide ssid, WEP/WPA kryptering) på en pc som er koblet til basestasjonen med kabel.

 

Etter dette går jeg opp til den pc'en med det trådløse nettverkskortet. Jeg får den på nett etter jeg har tastet inn "ssid" og lagt inn WEP koden. Men hver gang jeg logger av/starter pc'en på nytt må jeg taste inn ssid og Wep koden på nytt for å komme på nett. Er det en løsning så jeg slipper å gjøre dette hver eneste gang?

Håper det er greit at jeg la inn dette her uten å starte en ny tråd.

 

(Ps. Jeg har ikke den muligheten til å gå inn på nettverkstilkoblinger-->trådløs nettverkstilkobling-->egenskaper og velge trådløse nettverk og "legg til" og taste inn ssid og Wep kode som det står i denne FAQ'en. Jeg må inn på "Ralink Wireless Lan card congiguration" på min pc og klikke på navnet på det trådløse nettet mitt for å taste inn dette (ssid og WEP koden)

Hei,

hvis du har windows xp så skal du ha muligheten til å konfigurere nettverket ditt på denne måten. I xp er det også en funksjon som gjør at du kobler automatisk til nettverket hvis det er ledig.

 

Jeg vet derimot ikke hvordan du kan fikse dette i det programmet du har. Ville lett litt etter et sted og hake av for at windows skal koble til automatisk hvis nettverket er tilgjengelig. Kanskje lete etter en manual til programmet ditt eller no. Hvis du ikke finner dette så ville jeg forsøkt med windows... Det skal gå!

Lenke til kommentar
På tide å legge til Super-G som støtter opptil 108Mbps?

dette kan da legges inn når det blir godkjent av ISO/ANSI..ell?

 

..anyways..

 

kan vi ikke holde oss til emnet og heller ta å diskutere FAQ'en som har blitt postet istedenfor å forsøple denne sticky'en med problemer som dere selv kan poste som emne?

 

Noen som trenger hjelp med trådløs nettverk så kan dere gjerne sende meg en PM!

Lenke til kommentar
2) Hide ssid Hvis din basestasjon har mulighet for det så kan du merke av for "hide ssid". Denne funksjonen gjør at utenforstående brukere ikke vil kunne se at det er ett nettverk der.

Dette er feil, en bruker vil fortsatt oppdage et nettverk men må både taste SSID og evnt. krypteringskode for å komme seg på nettverket.

Lenke til kommentar
Hei,

hvis du har windows xp så skal du ha muligheten til å konfigurere nettverket ditt på denne måten. I xp er det også en funksjon som gjør at du kobler automatisk til nettverket hvis det er ledig.

 

Jeg vet derimot ikke hvordan du kan fikse dette i det programmet du har. Ville lett litt etter et sted og hake av for at windows skal koble til automatisk hvis nettverket er tilgjengelig. Kanskje lete etter en manual til programmet ditt eller no. Hvis du ikke finner dette så ville jeg forsøkt med windows... Det skal gå!

 

 

Jeg avinnstallerte den konfigurasjons programvaren som fulgte med nettverkskortet mitt og bruker nå windows istedet. Det var visst sånn at jeg måtte taste inn ssid og kode hver gang jeg skulle på nett med det forrige programmet. Har nå WPA kryptering. Hvis jeg ikke hadde kommet over denne FAQ'en hadde nok nettet mitt gått en usikret fremtid i møte :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dessverre er det meste man kommer over bare oppgulp fra andre sider igjen, og sikkert opprinnelig skrevet av en rimelig clueless journalist en eller annen gang i dot-com eraen..

Ikke helt enig med deg der, jeg synes likevel at det er et bra tiltak. Hvis du går innom diverse web-sider som tar for seg sikring av trådløse nettverk, vil du se at det meste går igjen. Det viktigste er at det er at ting blir samlet i en tråd på ett sted her i forumet, for det er først og fremst lett tilgjengelig og mange gidder ikke ( eller har kanskje ikke tid, noe som er fullt forståelig ) å søke litt for å finne svar på en løsning. Men rett skal være rett, kopierer man ting rett over fra en webside bør man oppgi kilden.

Tror du misforsto meg. Jeg sier at stoffet om sikring av trådløst nett er en fin oppsummering av det man finner på nett, ikke at det er plagiat. Problemet er bare at at veldig mye av det du finner rundt omkring er dritt..

 

Det eneste som gir noen reell sikkerhet er WPA, eller evt. en VPN-løsning, men det blir sikkert litt mye styr for den jevne sluttbruker.

WPA er ansett som sikker, og sørger både for at web, mail og IM-trafikk ikke kan plukkes opp av uvedkommende, og for at de ikke får koblet seg på og har tilgang til internettlinje eller lokalnettverk.

WPA er ikke så dumt, men jeg mener å huske at det er forskjellige former for kryptering innenfor WPA-standarden. Jeg er ikke helt oppdatert, men det kan også her oppstå visse former for inkompatibilitet. Har ikke nok informasjon akkurat nå så ta det jeg skriver med en klype salt. Kan komme tilbake til det hvis jeg finner ut mer. Godt mulig at det funker greit med nyere utstyr. Jeg har eldre ustyr og har derfor ennå til gode å prøve WPA.

WPA er WPA. Det finnes løsninger med alternative algoritmer, men alt av WPA-utstyr støtter selvsagt TKIP.

 

MAC-filtrering gir overhodet ingen beskyttelse av dataene dine, så mesteparten av chat/mail/web-trafikk kan leses av alle i nærheten med et trådløst nettverkskort.

Sant nok, men det er øker likevel sikkerheten et lite hakk.

Som jeg sa, det hindrer kanskje nabodama fra å koble seg på ditt nettverk ved en feil, om du ikke har annen sikring.

 

SSID-broadcast er kun der for å sørge for at du kobler deg på riktig nettverk. Å slå av dette gir _ingen_ sikkerhet over f.eks. MAC-filtrering, og kan skape problemer for eget og andres trådløse nett. Når det blir sagt at dette 'skjuler' nettverket, så luller en jo bare de som ikke vet bedre inn i et falsk teppe av trygghet.

Nja, det _kan_ gjøre nettverket litt vanskeligere å finne, ergo kan det være med på å øke sikkerheten litt.

Bullshit. Og måten OP fremstiller dette på får det til å virke som om det dreier seg om et passord som evt. angripere må greie å gjette for å 'bryte sikkerheten'. Jævlig synd at det sendes ut i lufta som klartekst. - Sammen med all annen nettverkstrafikk, som overhodet ikke er beskyttet på noen måte hvis du ikke bruker WPA eller evt. WEP.

 

Ingenting er 100% sikkert, så om det er snakk om virkelig sensitive saker ville jeg brukt kabel.

Nemlig, men det blir litt tungvindt, eller hür? I praksis vil man ha det så sikkert som mulig, men også så pass praktisk at man klarer å leve med det til daglig. Det blir uansett et kompromiss. Jeg mener at enkle tiltak som er lette å implementere er med på å øke sikkerheten langt mer enn kanskje det å strebe etter å få til den mest avanserte biten og aldri få det til.

 

Uansett, til slutt er det ens holdning til sikkerhet som teller.

Holder ikke med den rette holdningen om man leser en guide på nettet som sier at det holder å skjule ssid, bare du velger et nettverksnavn('passord') som er vanskelig nok å gjette. ;)

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
Sikring av trådløst nettverk

 

*snip*

 

ja.. det var det.. Nå har du sikret ditt nettverk.

 

Jeg håper denne guiden kan hjelpe mange til å sikre nettverket sitt, men man skal allikevel vite at alle disse sikkerhetstiltakene er mulig å hacke seg igjennom. Det er i grunn snakk om å gjøre det mye vanskeligere for den som forsøker å hacke.

Så vidt jeg vet er det ikke publisert noen praktiske angrep på WPA. Det finnes verktøy som prøver å brekke 'svake passord', dvs. korte nøkler eller tekst som finnes i ordbøker. En WPA pre-shared key bør alltid være på minst 20 tilfeldige tegn.

 

Er selvsagt ikke å anbefale med trådløst til systemer med store krav til sikkerhet, da de nødvendigvis er en god del lettere å avlytte (alltid lettere å fange opp radiobølger enn å spleise seg inn på en kabel, skulle jeg tro).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
802.11a: Denne standarden skiller seg ut fra de andre standardene ved å benytte seg av et annet bånd enn det overfylte 2,4 GHz-båndet. 802.11a operer i 5 GHz-båndet. Da dette båndet benyttes av lisensierte produkter er det en begrensning i sendereffekten som resulterer i svakere rekkevidde. Her i Norge er det heller ikke mulig å benytte seg av slikt utstyr utendørs da det kan forstyrre lisensierte produkter. Ytelsen er 54 Mbps i teorien, og mellom 20 og 24 Mbps i praksis. Å bruke a-standarden reduserer også sjansene for at utenforstående kan prøve å komme seg på nettet ditt. Dette er fordi en svært lav prosentandel av de med trådløst utstyr har utstyr som støtter a-standarden.

 

For hjemmebrukere er det anbefalt å bruke 802.11g standaren siden denne er best når det gjelder pris og rekkevidde. I tillegg er den kompatibel med den eldre 802.11b standaren.

Er sjansen for at jeg, som student, aldri får bruk for 802.11aufattelig stor at jeg heller bør spare de 88 kronene man må betale ekstra (hos PSdata) for å få et WLAN til bærbar som støtter både a, b og g-standardene?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Denne guiden mangler info om valg av kanaler o plassering av aksesspunkt for maksimalt rekkevidde og stabilitet.

Dette er ikke ment som en guide for ekspertene, men for den vanlige bruker som ønsker å lære mer om nettverk/sikre sitt eget nettverk.

 

De fleste nettverkskort velger automatisk kanal og dette pleier ikke skape noen problemer. Nesten alle benytter seg av den kanalen og dette pleier å fungere greit.

De fleste har også et bestemt sted de har aksesspunktet i forhold til linjeuttak osv. Alle klarer også å tenke seg til at signaler sendes bedre i fri sikt/gjennom trevegger enn gjennom betongmurer osv..

 

Har du allikevel noe å komme med så kjør på.. :)

Endret av White Fox
Lenke til kommentar

Jeg kan begynne med kanaler. Da jeg skrev det tenkte jeg ikke på valg av kanal på klientsiden (nettverkskort), men på aksesspunkt/router/gateway. Bruker heretter aksesspunkt som begrep, men dette gjelder alle enhetene.

 

Noen aksesspunkt har automatisk som et valg for å sette kanal det skal operere på. Dette er av noen anbefalt, men har erfaring fra 3Com-produkter at det nødvendigvis ikke fungerer optimalt.

 

Alle trådløse nettverk er basert på radiosignaler. Slike signaler kan bli forstyrret av støy. Årsaken til denne støyen kan være alt fra kjøleskap til rett og slett noen andres trådløse datanettverk. For å få maksimal rekkevidde og hastighet i ditt trådløse nettverk er det derfor anbefalt å tenke litt på hvilken del av frekvensbåndet du vil sende dine radiosignaler i. Du vil jo ikke ha forstyrrelser på din radiofrekvens. Dette velger man med dagens trådløse nettverksprodukter ved hjelp av enkle kanalnr.

 

Det enkleste man kan gjøre er å starte opp en bærbar PC eller annen enhet med trådløst nettverkskort får å se hvilke nettverk du får inn. Dette kan du gjøre før du setter opp ditt eget aksesspunkt. Hvis du bruker den vanlige programvaren (f.eks. WinXPs innebygde eller det som fulgte med kortet) vil du typisk bare få inn de nettverkene som er sterke nok til at du kan koble deg til. Hvis du da ikke ser noen nettverk kan det likvel være signaler i bakgrunnen som ikke er så sterke. Disse vil likevel opptre som støy. Derfor kan det være lurt å installere og starte opp et slags snifferprogram som gir deg oversikt over alle nett som nettverkskortet kan finne uansett hvor svakt det er. Et eksempel på et slikt program er Netstumbler.

 

Nå har du f.eks. kanskje funnet to svake nett på kanal 6 og 11. Hvilken kanal skal du da velge? Utfra det jeg har lest på nettet er det ønskelig å velge kanaler som er lengst mulig all annen aktivitet. Noen steder konkretisert ved å si at du bør ligge 5 kanaler unna nærmeste nett. I Europa har vi kanalene 1-13 å velge mellom. Dermed er kanal 1 i dette tilfellet den beste.

Lenke til kommentar

Kjempefin guide dette. :)

Men har foreløbig to spørsmål til. Kommer sikkert flere.

 

Kan jeg ha b kort på en pc og g kort på en anen pc tilkoblet samme router eller accesspunkt uten av b trekker hastigheten ned på g?

 

Hvorfor er trådløst ustabilt..Mulig jeg kan finne svaret andre steder men like greit å ha alt samla i en tråd.

Både broren min og kameraten min har trådløst og det er ustabilt når flere enhenter kobles til. Kan dette skyldes billige komponenter eller brukerfeil?

 

På skolen jeg gikk på var det og ustabilt...

Lenke til kommentar
Kan jeg ha b kort på en pc og g kort på en anen pc tilkoblet samme router eller accesspunkt uten av b trekker hastigheten ned på g?

Nei, hastigheten vil alltid trekkes ned til den tregeste. Dette gjelder også dersom en av enhetene får dårlig båndbredde pga dårlig dekning/lang avstand. Hvis du f.eks har en 11Mbit og to 54Mbit på nettet og den 11Mbit'en har så dårlig dekning at den bare klarer 2Mbit så faller også hastigheten mellom de to 54Mbit'ene også ned til 2Mbit.

Lenke til kommentar
Jeg holder på og skal sikre det trådløse nettverket her med WPA, men jeg har valget mellom WPA-PSK og WPA. Hva er WPA-PSK? Kunne du tatt med det i guiden? Jeg legger ved et bilde her.

WPA-PSK er WPA med en 'pre shared key', dvs. en passfrase. Viktig at denne er lang, _minimum_ 20 tegn, helst 40-60.

 

Den andre muligheten er å sette opp en egen server for autentisering, men dette er mest aktuelt for veldig store miljøer. Ingen grunn til å bruke annet enn PSK i et hjemmenettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...