Gå til innhold

Intrykk av at Intel er mest stabilt.


asad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sitter selv på en AMD 2200+ som jeg er fornøyd med stabiliteten på. Den har ikke noen nevneverdige krasj den siste tiden så vidt jeg husker, men det kan jo være at jeg husker feil.

 

Når folk sier at Intel systemer er bedre til Multitasking så vil jeg tro at de snakker sant. Særlig HyperThreading hjelper til her. Har ikke hatt Intel system selv siden Pentium III 500Mhz, så jeg kan ikke uttale meg om stabiliteten på dagens Intel systemer.

 

Når det gjelder fordelen AMD har med 64-bit, så ville jeg ikke la dette stå som en avgjørende faktor for valg av CPU. Intel kommer jo selv med 64-bits CPU'er snart, og så vidt jeg vet kommer disse til LGA775 plattformen. Da er det jo bare å selge unna den gamle CPU'en og oppgradere til en 64-bits CPU.

 

Intel har selvsagt en fordel med DDR2 RAM og PCI-Express, og denne fordelen vil jeg si at står høyere enn AMD sin 64-bits fordel. Men det skal nevnes at en utskifting av hovedkort, RAM og Grafikkort selvsagt er mulig senere, men det vil ble en god del dyrere enn å oppgradere Intel til 64-bit.

 

I dagens marked ligger de to prosessorene såpass jevnt at bruksområdet og magefølelsen skal ha førsteprioritet ved valg av CPU. Intel er som kjent best på de fleste Rendering og konverteringsoppgaver, mens AMD sies å være kjappest i spill. Jeg vil påstå at man merker større forskjell på noen minutters forskjell i tid når det gjelder konvertering, enn noen FPS lavere i et spill.

 

En annen kommentar som kom tidligere var at Intel lærer av AMD sine feil når det gjelder kombinerte 64/32 bits prosessorer så er nok det sant. Men AMD lærer minst like mye av Intel når det gjelder PCI-express og DDR2.

 

Til slutt vil jeg få nevne at det er et AMD Athlon 64 3200+ system på vei her :D

 

Håper noen fikk noe fornuftig ut av posten, og at det ikke er alt for mange gale påstander.

 

-Zlatzman

Lenke til kommentar

Av egen erfaring kan jeg si at P4-systemet mitt i kombinasjon med i865PE er det mest stabile systemet jeg har hatt. Det dårligste var Amd T-bird og Via Kt266. 2500+ og NF7-s 2.0 var også en grei kombinasjon, men kvalitetsfølelsen var aldri der. Glad jeg har solgt den maskina. 2 NF7-S 2.0 døde plutselig hos meg.

Lenke til kommentar
Denne diskusjonen kommer til å gå i det uendelige uten at folk kommer til å gå fra intel til amd eller AMD til intel. Folk må gjøre sine egne erfaringer før de ligger opp sin mening, min mening er at det er lite forskjell på AMD og Intel nå fortiden men sett i ytelse og stabilitet i frohold til pris så ligger AMD ett lite hestehode framfor Intel ATM.

 

Dette kan selvfølgelig fort forandre seg, men jeg tror nok AMD kommer til å trekke det lengste strået og kommer til å forsette med å ta markedsandeler fra Intel i mange år framover.

 

Som Snekkeren sa så er AMD veldig popp blandt ungdommen og da må vi huske at dagens ungdom er morgendagens IT ledere.

Om du hadde strøket ordet stablitet her så hadde vi vært temmelig enige :thumbup: Ikke at jeg mener at amd er ustabil ,men at de ligger foran Intel her er feil .

Lenke til kommentar

her var det virkelig mye god lesing. Har lest tråden i en time nå.

 

Takker alle for en sakelig diskusjon. Det virker som man er mye avhengig av falks ved innkjøp av system. ( få komponenter som passer god sammen ).

 

Jeg tenkte på èn ting. Mange har nevnt, meg selv inkludert, at soocket 478 er på vei ut. Annet alternativ fra intel, er for tiden socket 775, som for meg blir uaktuelt pga dårlig pris/ytesle ( ddr 2 ), og som student foretrekker jeg å ikke bruke mer en "nødvendig".

 

Poenget mitt er at, for min del, hvis jeg kjøper s478 ( 3,2 Ghz) så sitter jeg med en god cpu som forhåpentlighis funker som den skal, og faktum at den er på vei "ut" gjør meg ikke mye. Jeg må jo oppgradere etterhvert uasnett.

Jeg vet ikke helt hva jeg går for jeg. enda èn-to månedes tid til jeg skal oppgradere.

 

Ps.

Noen nevnte at amd har anbefalinger av hvilke komponenter fungerer bra sammen på hjemmesidene sine, kunne noen poste link? Finner den ikke.

Lenke til kommentar
her var det virkelig mye god lesing. Har lest tråden i en time nå.

 

Takker alle for en sakelig diskusjon. Det virker som man er mye avhengig av falks ved innkjøp av system. ( få komponenter som passer god sammen ).

 

Jeg tenkte på èn ting. Mange har nevnt, meg selv inkludert, at soocket 478 er på vei ut. Annet alternativ fra intel, er for tiden socket 775, som for meg blir uaktuelt pga dårlig pris/ytesle ( ddr 2 ), og som student foretrekker jeg å ikke bruke mer en "nødvendig".

 

Poenget mitt er at, for min del, hvis jeg kjøper s478 ( 3,2 Ghz) så sitter jeg med en god cpu som forhåpentlighis funker som den skal, og faktum at den er på vei "ut" gjør meg ikke mye. Jeg må jo oppgradere etterhvert uasnett.

Jeg vet ikke helt hva jeg går for jeg. enda èn-to månedes tid til jeg skal oppgradere.

 

Ps.

Noen nevnte at amd har anbefalinger av hvilke komponenter fungerer bra sammen på hjemmesidene sine, kunne noen poste link? Finner den ikke.

Har ikke linken ,men tenker du amd så er et 754 system billig og bra , feks en A64 3200 på et Asus K8N med ocz ram , dette er en meget rask kombinasjon som passer sammen .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

har hatt systemer fra begge leirene, har bare opplevd problemer med en eneste cpu, det var min forrige p4 (2,4b), den omkom..

min gode gamle t-bird på 1,2ghz på et asus a7v 133c var rock solid, opplevde ingen form for stabilitetsproblemer.

 

kort sagt så er jeg veldig fornøyd med både amd og intel, sitter nå på en p4c 3.0, og når jeg bytter den ut så kommer jeg mest sannsynlig til å gå for et amd 64 system (hvis ikke intel bestemmer seg for å koke ihop noe fantastisk).

 

ser ikke helt hvorfor man skal være så fanatisk når det gjelder kjøp av cpu, hvorfor skal man absolutt gå etter produsent ?

det beste er jo å gå etter det som er best på markedet på det tidspunktet man skal ha nytt utstyr.

Lenke til kommentar

Min erfaring så langt er at LGA 775 ER mer stabilt enn 754. som det går frem av mine skriblerier på side 2 i denne posten, har jeg hatt nærmest alle hovedkort det er verdt å ha på 754, men har hatt bare trøbbel fra ende til annen. Jeg er selv datakyndig, så feilene er ikke basert på brukerfeil, selv om slike også forekommer fra tid til annen.

 

Kjører nå min 3,4 på 4 ghz, temp ligger på rundt 36-39 grader idle og opptil 58 grader på load. Prosessoren kjører denne hastigheten på default spenning 1,3875.

Minnet runsler avgårde på 655 hastighet, og systemet er primestabilt.

LGA plattformen er BARE HELT KNALL!!!

Lenke til kommentar

Grunnen til at Intel har blitt omtalt som ett mye mere stabilt system enn ett AMD system, skyldes ene og alene at det ikke finnes ett bra Chipsett til AMD.

 

Intel sine chipsetter har en ENORM tåleranse mot "feil" hardware, MAO, det har ingenting å si om du kjøper ett greit hk, og resten så billig som over hodet mulig.

Dette pga de store feil-toleransene i chipsettene.

Dette er kansje og grunnen til at ett Intel system er litt tregere.

 

Jeg vil og nesten påstå at ett Intel system er billigre enn ett bra AMD system nå og.

Her må du kline til med dyre komponenter for å få ett stabilt system. (typisk minne jeg snakker om).

AMD chipsettene har og lenge slitt med PCI kort.

Skal du ha mye forskjellige PCI kort (Fylle alle PCI slottene), så vil ofte ett AMD system få mye problemer.

 

Har mange ganger vært med å flytte all hardware utenom cpu og hk fra en AMD maskin som ikke klarte å starte overhodet over til en Intel maskin (MAO, byttet HK og CPU) og det startet med glans. Allt dette PGA hardware kompabilitet.

 

 

Det jeg vil råde deg til er:

1. Kjøp ett Intel system med det billigste minnet du kan finne (No-Name er flott) om du ikke har tenkt å klokke... Dette blir ett billig og BRA system.

Skal du ha I875P Chipsett, så sørg for å få med gigabit NIC på CSA bussen. Dette står beskrevet på Technical info om HK. Prøv å finne ett HK som ikke har NOE VIA brask.

 

2. Kjøp ett AMD system med komponenter som er NØYE testet.

Lenke til kommentar
Grunnen til at Intel har blitt omtalt som ett mye mere stabilt system enn ett AMD system, skyldes ene og alene at det ikke finnes ett bra Chipsett til AMD.

 

Intel sine chipsetter har en ENORM tåleranse mot "feil" hardware, MAO, det har ingenting å si om du kjøper ett greit hk, og resten så billig som over hodet mulig.

Dette pga de store feil-toleransene i chipsettene.

Dette er kansje og grunnen til at ett Intel system er litt tregere.

 

Jeg vil og nesten påstå at ett Intel system er billigre enn ett bra AMD system nå og.

Her må du kline til med dyre komponenter for å få ett stabilt system. (typisk minne jeg snakker om).

AMD chipsettene har og lenge slitt med PCI kort.

Skal du ha mye forskjellige PCI kort (Fylle alle PCI slottene), så vil ofte ett AMD system få mye problemer.

 

Har mange ganger vært med å flytte all hardware utenom cpu og hk fra en AMD maskin som ikke klarte å starte overhodet over til en Intel maskin (MAO, byttet HK og CPU) og det startet med glans. Allt dette PGA hardware kompabilitet.

 

 

Det jeg vil råde deg til er:

1. Kjøp ett Intel system med det billigste minnet du kan finne (No-Name er flott) om du ikke har tenkt å klokke... Dette blir ett billig og BRA system.

Skal du ha I875P Chipsett, så sørg for å få med gigabit NIC på CSA bussen. Dette står beskrevet på Technical info om HK. Prøv å finne ett HK som ikke har NOE VIA brask.

 

2. Kjøp ett AMD system med komponenter som er NØYE testet.

Jeg er forsåvidt enig (men kanskje i mindre vildsommme ordelag :)). Intel med sin chipsett funker stort sett alltid, Med AMD så må du ta byrden med å sjekke hvilke komponenter som passer sammen (som dog hovedsaklig begrenser seg til RAM/Mobo-kombinasjonen). Hvis man gjør dette, så synes jeg AMD er like stabilt. Er det verdt bryet? For meg er det ihvertfall såpass lite bry at jeg kjøper det systemet som til enhver tid yter best. (skal ikke si hva det er nå, da det ligger utenfor topic).

 

AtW

Lenke til kommentar
Tror dette stemmer litt fordi Intel er dyrere system og eldre personer har mer å rutte med. Når noen kjøper data, så vil de ikke hevde at det finnes bedre systemer. man har jo selvsagt kjøpt det beste og hvis resten av gjengen har en type system, så følger de på.

Bruker Intel fordi AMD har skuffet meg historisk. Har man hatt en bil som var mye på verksted, så kjøper man ikke nyere bil av samme merke bare for å finne ut om de gamle feilene er rettet.

 

Ganske enig dær jeg, å dessuten ligger faktisk Intel lengst frem på utviklinga, selv om det har vært stopp i lenge tid nu! ( se bort fra 64bit )

 

DDR2

Bedre Lydstandard

Hyper Threading

 

og at det virker! :hmm:

Tja AMD HAR en fungerende hybrid prosessor I salg. Du ska lete LENGE etter en EMT64 prosessor (som i tillegg er en kopi av AMD sin teknologi) for salg.

 

Ta et annet eksempel

 

Intels hjertebarn Itanium baserer seg faktisk en del på en teknologi AMD lagde på 80-tallet!

 

The AMD 29000 is another load-store CPU descended from the Berkeley RISC design (and the IBM 801 project), as a modern successor to the earlier 2900 bitslice series (beginning around 1981). Like the SPARC design that was introduced shortly later, the 29000 has a large set of registers split into local and global sets. But though it was introduced before the SPARC, it has a more elegant method of register management.

 

Integer registers are arranged as a stack as in the AMD 29K (GR0-GR31 correspond to 29K's global registers, GR32-GR127 to the stack), requiring a separate register cache stack and a regular execution stack (note of irony: AMD abandoned the 29K to concentrate on it's 80x86 clones, while Intel is replacing the 80x86 with an architecture similar to the 29K). While the 29K uses a stack pointer register (registers are selected releative to the stack base pointer), IA-64 renames registers implicitly (GR32 is still referred to as GR32, though it may map to any of the 96 stack registers), and registers are spilled and filled automatically in the IA-64 (during call or return instructions - the "register frame" is specified by an alloc instruction).

 

Meget nyskapende!

 

DDR2 har absolutt ingen hensikt forløpig da det er generellt sett tregere enn vanlig DDR.

 

PCI-x kommer vi nok til å se lenge før jul på AMD fronten.

Og pci-x har heller ingen ytelse messige fordeler over agp uansett (i praksis)

Lydstandarden blir oppgradert i nf4.

 

En annen ting er at AMD får s-ata 2 antagelig før intel.

AMD har en mye bedre Bus løsning enn intel.

Gir samme båndbredde til begge prosessorer i et dual system.

2 intel prosessorer må dele samme bus. Ikke videre effektivt.

 

Varme problemet de fleste henviser til er vel også rimelig utdatert. Da prescott troner som den varmeste prosessoren pr dags dato. Og den yter til&med dårligere enn northwood pr mhz. Good job there!

 

Når det kommer til stabilitet vil Intel ha en stor fordel ovenfor AMD. Brikkesettene til Intel er skreddersydd for prosessoren og platformen generellt. Intel lagde platformen, intel lagde prosessoren, intel lagde chipsettet. Selvfølgelig vil det passe som hånd i hanske.

 

AMD har stabile system de også. Men det vil nok forekomme flere tilfeller av systemer som har små problemer. Rett å slett pga dårlige chipsett. Chipsett produsentene for AMD har ikke samme erfaringen som intel (langt ifra) VIA vet ikke bak frem på en pc engang. Nvidia klarte faktisk å slå ut via med det første chipsettet de noen gang i historien hadde lagd. Det sier litt!

Nforce 3 er det første chipsettet (for nvidia) for denne platformen. Første gang i historien at en minnekontroller styres av cpu istedet for chipsett, en helt ny arkitektur. Ikke rart om det sniker seg inn litt feil også. Blir nesten slemt å sammenligne s478 og s754/939. Er som en god gammal årgangsvin mot ferskpresset drue saft i en vinsmake konkurranse.

 

Hvor mange oppgraderinger har ikke s478 gått igjennom på chipsett delen?

875P Chipset

865PE Chipset

865P Chipset

865GV Chipset

848P Chipset

855GME Chipset

852GME Chipset

845 Chipset

 

Ikke rart det har blitt et dønn stabilt system.

 

Hvor mange har AMD fra en leverandør?

Ett eneste ett.

 

Men som ting tyder på vil 939 bli en socket som vil leve en stund og dermed vil det også komme oppgraderte chipsett som hele tiden vil forbedre seg.

 

Er 4 nye chipsett like rundt hjørnet, Dog fra 4 forskjellige produsenter. Og de alene bør gi en økning av stabilitet.

 

Jeg anser meg som en av de som har fått et godt produkt levert av nvidia/abit/amd.

Maskinen min har vært utrolig stabil og god selvom den har vært overklokket ganske hardt xp2400@2534mhz i en periode på 3mnd +/- Maskinen står på 24/7 og jobber også 100% med folding 24/7. Eneste gangene den restarter er når jeg har installert et eller annet eller gjort noen endringer som krever det.

 

Det ble også nevnt at hvis man går igjennom forumet og ser så finner man fort ut at det er AMD som står for majoriteten av feil og spørsmål.

 

Kan det ha no med at det mest sannsynlig er et stort flertall av de aktive brukerne som har amd?

Det kan også ha noe med at de fleste kjøper amd om dagen. En person som har hatt en intel pros i 1 år kommer ikke å spør hvorfor maskina hans ikke får bilde på skjermen etter han satte den sammen. Det spørsmålet ville han ha stillt for 1 år siden.

 

Var masse andre ting igjennom denne posten jeg hang meg opp i å. Men orker ikke å ta det nå. Jeg får vel stor nok jobb med å forsvare meg selv etter denne.

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar
Hvor mange oppgraderinger har ikke s478 gått igjennom på chipsett delen?

875P Chipset

865PE Chipset

865P Chipset

865GV Chipset

848P Chipset

855GME Chipset

852GME Chipset

845 Chipset

 

Ikke rart det har blitt et dønn stabilt system.

 

Jeg eier flere 478-hovedkort og alle er like stabile. Installering av Windows og Linux går uten problemer. Driverene fungerer som de skal. Jeg kan bruke billig Twinmos-minne. Bare noen av grunnene til at jeg kjøper nytt Intel-system. Skal montere mitt 775-system i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg tror at en av grunnene til at Intel er stabilt er at du kan kjøpe hovedkort med Intel chipset, lydbrikke, skjermkort, nettverkskort og Raidkontroller.

Hver for seg trenger de ikke være så bra, men sammen fungerer de optimalt.

Dette er et faktum som jeg tror og håper AMD vil komme til å konkurere på.

Lenke til kommentar

Egentlig så er vel denne diskusjonen ganske bortkasta. Alt som kommer fram er jo stortsett bare synsing, og antakelser.

 

Usabilitiet i seg selv trenger ikke å ha noe med cpu'en og gjøre. Ofte er det f.eks bruker feil, eller f.eks probelemr/feil med annen hardware evnt. OS, programmer osv.

 

Det hele blir da litt for tilfeldig til at man kan konkludere med at det ene systemet er mere usabilt enn det andre når det er så mange faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...