Gå til innhold

Intrykk av at Intel er mest stabilt.


asad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får slenge meg på jeg også.

 

Har 3stk XP maskiner selv og har satt opp 2 A64 maskiner for 2 bekjente. Og samtlige av disse går 24/7 uten problemer (Da samtlige også Folder for meg ;) )

 

Eneste maskinene fra intel jeg har surret med i det siste er 2 celeron maskiner og en P4 2.8ghz. Enten hadde den sistnevnte en gammel sliten install av winxp eller så hadde den et problem av et slag. For den reagerte ærligtalt dårlig syns jeg.

 

Men med tanke på at eieren er forholdsvis grønn så regner jeg med at det var windows som slet litt, for det var ekstremt.

 

De 2 celeron maskinene forventer jeg ikke stort av og det fikk jeg ikke heller :p

 

Uansett så må jeg si meg veldig fornøyd med AMD. De siste 4 årene har jeg kun satt opp AMD maskiner til venner å familie. Har aldri hatt problemer med noen av dem, utenom de som har hovedkort som slet med dårlige kondensatorer. (Kondensatorer som eksploderer) Nytt HK og alt er gull igjen.

Lenke til kommentar

Mange gode råd her. Det heller mot A64...men samtidig begynner jeg å få skikkelig lyst på en intel, for å ha prøvd det :) Det som er litt kjekt med s 478 er at det er "prøvd ut" og ikke sliter med babysykdommer , som flere har nevnt. Det negative er vel at A64 er "In" for tiden.

 

PS:

 

Rikky: dette var ikke ment som en intel vs amd tråd ;)

Endret av asad
Lenke til kommentar

Sun osv hadde ikke tilbudt A64 i sine serversystemer om de ikke hadde vært stabile.

 

Det amerikanske forsvaret (blandt annet) hadde heller ikke valgt A64 til kritiske systemer om de ikke hadde vært stabile.

 

Velg rett komponenter ellers i systemet og så går det greit. Klarer du ikke det så kjøp et OEM system om det er stabilitet du er ute etter.

Lenke til kommentar
Sun osv hadde ikke tilbudt A64 i sine serversystemer om de ikke hadde vært stabile.

 

Det amerikanske forsvaret (blandt annet) hadde heller ikke valgt A64 til kritiske systemer om de ikke hadde vært stabile.

 

Velg rett komponenter ellers i systemet og så går det greit. Klarer du ikke det så kjøp et OEM system om det er stabilitet du er ute etter.

Nei,men de får vel neppe servert de samme hovedkortene til sine systemer som vi får og der er nemmelig den største bøygen til amd, nytter lite om en cpu er fjellstabil hvist hovedkortet svikter. Nettop her har amd mye og lære av intel , og de må sette foten ned og stille mye strengere krav til produsentene av disse .

Lenke til kommentar
Rikky: dette var ikke ment som en intel vs amd tråd ;)

Med fare for å spore av en fin tråd, så kan jeg jo nevne at tråden med følgende setning:

Er det bare meg, eller er Intel mer stabilt enn amd?

Poenget mitt var bare at som regel når Intel og AMD blir nevnt i samme tråd, ender det opp med bare tull og usaklige påstander. Å diskutere Intel vs AMD er ingen negativ ting, så lenge det foregår på et ordentlig vis. :)

Lenke til kommentar
Det som er litt kjekt med s 478 er at det er "prøvd ut" og ikke sliter med babysykdommer , som flere har nevnt.

Det negative er at s478 ikke har noen fremtid.

 

s775 eller A64 er the way to go sånn sett.

 

(Og ja A64 vil få en boost når win64 kommer)

 

Nvidia hadde gjort en del overraskende tester med a64 hvor de hadde fått en voldsom økning i spill.. hvorvit dette er sant er en annen sak.

Lenke til kommentar
Sun osv hadde ikke tilbudt A64 i sine serversystemer om de ikke hadde vært stabile.

 

Det amerikanske forsvaret (blandt annet) hadde heller ikke valgt A64 til kritiske systemer om de ikke hadde vært stabile.

 

Velg rett komponenter ellers i systemet og så går det greit. Klarer du ikke det så kjøp et OEM system om det er stabilitet du er ute etter.

Nei,men de får vel neppe servert de samme hovedkortene til sine systemer som vi får og der er nemmelig den største bøygen til amd, nytter lite om en cpu er fjellstabil hvist hovedkortet svikter. Nettop her har amd mye og lære av intel , og de må sette foten ned og stille mye strengere krav til produsentene av disse .

Ingen ting hindrer deg i å kjøpe et skikkelig hovedkort som blir brukt i serversystemer. Man betaler for kvalitet

Lenke til kommentar

LGA775 er også fremtidsrettet, selv om en ikke har 64bit støtte fra på desktop prosessorene til Intel enda. Dog har ikke AMD platformen enda støtte for PCIe. Skal en kjøpe _nytt_ system kan en da ha en fordel av å gå for LGA775 bare med tanke på at en da sansynligvis vil kunne benytte komponentene ved senere oppdatering (tenker da spes. på skjermkort).

Lenke til kommentar
Sun osv hadde ikke tilbudt A64 i sine serversystemer om de ikke hadde vært stabile.

 

Det amerikanske forsvaret (blandt annet) hadde heller ikke valgt A64 til kritiske systemer om de ikke hadde vært stabile.

 

Velg rett komponenter ellers i systemet og så går det greit. Klarer du ikke det så kjøp et OEM system om det er stabilitet du er ute etter.

Nei,men de får vel neppe servert de samme hovedkortene til sine systemer som vi får og der er nemmelig den største bøygen til amd, nytter lite om en cpu er fjellstabil hvist hovedkortet svikter. Nettop her har amd mye og lære av intel , og de må sette foten ned og stille mye strengere krav til produsentene av disse .

Ingen ting hindrer deg i å kjøpe et skikkelig hovedkort som blir brukt i serversystemer. Man betaler for kvalitet

greit nok , men da er du jo inne på noe inntresangt, nemmelig pris . Dette var en av hovedpunktene mot Intel da xp var billig, i dag når A64 er dyrere enn de fleste så er det grit og da er det også greit å kjøpe svindyre hovedkort for å få en allerede dyr cpu til å gå stabilt :hmm: er det noen som begynner å møte seg selv i døren nå :D

Hmm dette var inntresangt :hmm::hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg har selv ikke prøvd Intel så mye at det gjør noe, aldri hatt det selv og tror nok ikke jeg kommer til å gjøre det. Har hatt veldig god erfaring med både amd xp, og amd64.

 

MEN:

Har hatt en del trøbbel med rammen min, hovedkortet mitt, Msi k8n neo FSR er ikke kompatibelt med en del rambrikker, men har nå fått tak i en OCZ 4200 brikke til maskinen min som består av følgende:

 

Hovedkort: Msi k8n neo FSR nf3 250

Ram: OCZ 4200 EL 1*512mb@270mzh 2,5-4-4-7(stock)

Cpu: amd64 3000+@9*270=2430mhz

His Exalibur x800 pro@520/530 (klokker ikke så bra)

FSP 350w

 

Og dette er en killerkombo for meg, kraftig i spill, og funker veldig fint til å surfe med :p Men tror nok at jeg ville stilt litt svakere ved decoding og encoding av film og HEAVY multitasking.

 

Gleder meg nå til 64bit OS kommer, slik at man får en ytterligere boost.

Kan anbefale amd64 med god samvittighet til alle som er interessert, men sjekk opp på forumer og lister om hvilke ram-brikker som er kompatibel med HK ditt, så går det i orden.

 

Men har so msagt lite erfaring med Intel for å sammenligne, så hva vet vel jeg... :blush:

Lenke til kommentar

Jep, det er vel ingen som mener A64 er dårlig , langt der ifra . Men hos meg personelig har den ikke "truffet" hjertet slik som P4 gjorde, om dere skjønner . Den er ei heller SÅ rå som alle vil ha det til , greit nok at den er raskere enn en P4 men du merker det kun i 3D tester . Så er 3D Mark målet så er det greit da er den en viner + at den har jo en bra skrytefaktor blandt ungdommen :D Derfor er det mulig min 7 år gamle sønn får denne 3400 når jeg vandrer tilbake til kongen (les Intel) :D

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Om jeg skulle kjøpt nytt i dag hadde det nok blitt Intel ja og med PCI , så kunne jeg heller solgt brikkene og kjøpt raskere når de kom , oppdateringer gjør en jo uansett før eller senere .

Socket 775 er pci ikkesant?Blir litt dyrt å kjøpe ddr2 minne though...

Tror ikke akkurat socket 775 er noe mer stabilt enn socket 754/939..

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at CPU'en noen gang har vært skyld i ustabile systemer (med mindre den er skadet under transport, feilmontert eller overopphetet). De er pålitelige komponenter, men de krever at resten av maskinvaren samarbeider. I så måte blir det veldig søkt å si at AMD er mer stabil enn Intel, eller omvendt.

 

Hva angår "multimedia", som enkoding av filmer avhenger ytelsen av hvilke instruksjoner programmet består av. SSE2 kan totalt sett øke hastigheten, mens heloptimalisering av løkker med instruksjoner (slik at man får "riktige" instruksjoner slik at man totalt sett sparer klokkesykluser) vil nok i en del tilfeller gi et mye større (positivt) utslag på ytelsen. Når det er sagt, støtter A64 SSE2, men det er ikke dermed sagt at instruksjonene og registrene relatert til denne er like integrert på A64. Det blir helt feil å si at ytelsen vil øke bare fordi CPU'en forstår flere instruksjoner (SS2).

 

Det hele koker ned til hvilke programmer du bruker. Noen ganger favoriserer resultatene Intel, mens andre ganger går det i AMD sin favør, det være seg film-, lydredigering og spill.

Lenke til kommentar
Om jeg skulle kjøpt nytt i dag hadde det nok blitt Intel ja og med PCI , så kunne jeg heller solgt brikkene og kjøpt raskere når de kom , oppdateringer gjør en jo uansett før eller senere .

Socket 775 er pci ikkesant?Blir litt dyrt å kjøpe ddr2 minne though...

Tror ikke akkurat socket 775 er noe mer stabilt enn socket 754/939..

Det får tiden vise , men holder det samme standard som 478 så blir det dønn stabilt , vi får se :)

Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på at CPU'en noen gang har vært skyld i ustabile systemer (med mindre den er skadet under transport, feilmontert eller overopphetet). De er pålitelige komponenter, men de krever at resten av maskinvaren samarbeider. I så måte blir det veldig søkt å si at AMD er mer stabil enn Intel, eller omvendt.

 

Hva angår "multimedia", som enkoding av filmer avhenger ytelsen av hvilke instruksjoner programmet består av. SSE2 kan totalt sett øke hastigheten, mens heloptimalisering av løkker med instruksjoner (slik at man får "riktige" instruksjoner slik at man totalt sett sparer klokkesykluser) vil nok i en del tilfeller gi et mye større (positivt) utslag på ytelsen. Når det er sagt, støtter A64 SSE2, men det er ikke dermed sagt at instruksjonene og registrene relatert til denne er like integrert på A64. Det blir helt feil å si at ytelsen vil øke bare fordi CPU'en forstår flere instruksjoner (SS2).

 

Det hele koker ned til hvilke programmer du bruker. Noen ganger favoriserer resultatene Intel, mens andre ganger går det i AMD sin favør, det være seg film-, lydredigering og spill.

Har vel nevnt dette noen ganger at det nok kan være brikksettet sin skyld , men det spiller liten eller ingen rolle da du er avhengig av at dette fungerer feilfritt og her har amd en del å lære av Intel . ja jeg vet de ikke produserer dem selv,men det er uintresangt da det uansett er deres annsvar.Er ikke produsentene dyktige nok er det amd sin oppgave å finne noen som er det .

Lenke til kommentar

Nå har jeg riktignok ingen erfaringer med A64, men har hatt/har følgende oppsett:

 

Amd xp barton - Nforce2 - pc3200

Dell I8500 - p4m - 845mp - ddr

p4 2Ghz - I845 - pc133

Amd xp1600 - K7S5a - pc133

 

Nå er det nok ikke riktig å sammenligne disse systemene, men ser at mange drar inn eldre Amd systemer som refferanse for deres nyere Intelsystemer.

 

Det beste og mest stabile systemet jeg har hatt er nforce-barton kombinasjonen, der har det aldri vært noe tull. 30 dagers oppetid med intensiv spilling, filmseing, ripping osv. ståt det respekt av, særlig når alt er overklokket til kokepunktet.

 

Det mest ustabile systemet er helt klart p4 2ghz, I845 systemet der har jeg blåskjerm daglig, er også veldig betenkelig at systemet er merkbart tregere enn xp1600, K7s5a riggen :ermm: Men det er vel ingen hemmelighet at de første P4 cpuene ikke var allverden, mange mente tilogmed at p3 var bedre.

 

Dell I8500 har fungert veldig bra, stabil og fin. Men dette er en bærbar pc, så den krasjer i blandt den også, dette skyldes nok først og fremst andre ting enn chipset og cpu.

 

Det er utenkelig at et intel system (f.eks I865 - p4c) skal være mer stabilt enn min Nforce2- barton boks, dette fordi maskinen min aldri krasjer. Det skal dog sies at P4C er endel raskere enn Amd xp.

Endret av zaico
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...