Gå til innhold

Problemer med "high-end" maskin + POV 6800 Ultra


Digitize

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei allesammen !

 

Takk for svarene jeg har fått.

Etter å ha lest det engelske forumet opp og ned med 19 sider av folk som har lignende problem som meg, er jeg åpne for det meste.

Det er de utroligste løsningsforslag som står der og jeg har faktisk prøvd noen av de uten noe forbedring.

 

Når det gjelder min Corsair 3200XL PRO ram, så står det i pdf filen som hører til at disse trives best på 2.75V. Dette har jeg også satt de til i bios, anntar det ikke er poeng/vits/sikkert at jeg øker volten til 2.8 ?

 

Snippsat :

Jeg fikk tilsent ny POV bios fra Netshop som jeg har planer om å legge over ikveld ("6800-ultra_425-550.rom" på 61,5 kb). Er dette nyeste POV bios Snippsat ?

 

Selvfølgelig har jeg max uflaks i uflaksen og får ikke tilgang til floppy drive'n min plutselig ( http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=297606 ). Håper dette snart kan løse seg. Jeg vurderer også å flashe MSI hovedkortet mitt fra bios 1.1 og over til 1.2 (bare jeg får løst dette pokkers floppyproblemet).

 

Vedr. PSU og strøm til skjermkortet ;

Skjermkortet får strøm fra 2 separate forgreininger som går ut av PSU'et. De 2 ekstra kontaktene på disse forgreiningene går videre til harddisker/dvd-brenner/floppy/etc. Er usikker på hvordan jeg skal løse strømsituasjonen dersom jeg skal gi skjermkortet 2 egne ledninger ut av PSU'et, uten å dele med noe.

 

Kasol :

Du nevner "agp aperture size". Hvor endrer jeg det og kan det kanskje hjelpe meg også ? (hva bør jeg isåffal endre min til?)

 

Fastwrite er fortsatt av. Installerte også RivaTuner i windows og recordet temperatur under FarCry. Skjermkortet mitt peaker på rundt 81c på max load i farcry (har ikke sjekket Doom3 som kjører helt smooth, men jeg vil da annta at det ikke blir så mye kaldere i 1600*1200).

 

Greit nok hvis FarCry patch 1.2 er buggy, men jeg tror ikke det er hoveproblemet mitt. Da det exact samme problemet er gjeldende i BF Vietnam.

 

Tusen takk for alle svar så langt folkens. Jeg sliter virkelig her og er forbredt på atter en søvnløs natt i håp om å få maskinen min 100% i topp tilstand.

 

 

EDIT: feil link ....

Endret av Digitize
Lenke til kommentar

Tror nok problemet ditt er så enkelt at 61.77 driverne som fulgte med kortet ditt er RÆVA! Har hatt umennesklige problemer med de samme spillene som du utenom doom. Last ned 65.73 eller 65.76 driverne og alle dine problemer er løst. Er ganske så sikker på at det er det som er problemet ditt siden jeg hadde akkurat de samme problemene på min pc. Men etter nye drivere fungerer ting som de skal ;)

Dessuten er vel load tempen på gf6800 normalt på 70 grader og oppover, så jeg tror ikke det heller er noe prob. Tror de er laget for og tåle rundt 115 grader! :cool:

Og en siste ting. 1.2 patchen til farcry er vel litt i det ustabile laget. bruk heller 1.1 patchen! :thumbup:

Lenke til kommentar

agp aperture size

Du finner den inne i bios. Jeg må trykke på ctrl-F1 og finner den under advanced settings. Du kan velge mellom 128-256-384 og 512. Siden jeg har 2gig memory satt jeg den til 512. Den stod på 128. Så har du 1 gig kan du sette den til feks 256 og se om det hjelper.

 

Jeg kjører 61.77 drivere og har ikke prøvd noen andre.

Endret av kasol
Lenke til kommentar

Nå tror jeg straks grensen er nådd for min tålmodighet. Føler jeg har prøvd "alt", hvis ikke ting øyeblikkelig bedrer seg får jeg forsøke å bytte kortet til et X800XT kort hos netshop.

 

Jeg har flashet skjermkortet mitt bort fra XFX biosen og over til siste offisielle POV bios jeg fikk fra Netshop - "6800-ultra_425-550.rom" (manuelt satt til 425/1100 på 2d/3d). Blir overhode ingen forskjell. Jeg kan forsatt kjøre Doom3 så lenge jeg vil i 1600*1200 (med AA, etc.), men dersom jeg vil spille Battlefield Vietnam (1.1) og Farcry (både versjon 1.1 og 1.2) så fryser bildet i noen sekunder hele tiden. Ofte fryser det i noen minutter, åpner seg i noen minutter igjen og så er det stopp igjen.

Temperaturen (målt med Rivatuner) maxer på 84 grader på Doom3, samme temp gjelder for FarCry (husk, Doom3 kjører smooth, farcry er det bare å glemme).

 

Dette er somsagt en bug som mange 6800 ultra brukere sliter med (ref. forumet jeg fant - http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread...59&page=1&pp=15 ). Løsningene er så mange og fantasifulle, at det burde ikke være mulig. Har prøvd alt (kjørt RAM i single mode, testet andre DVI utgangen bak på kortet, tilrettelagt bedre strøm, you name it).

 

Jeg kjører nå Nvidia Forceware drivere 65.73 (har tidigere kjørt 61.76, 61.77 og 66.00 - merker ingen forskjell på noen av de). Bios på MSI hovedkortet mitt er flashet fra versjon 1.1 til 1.2 (kjører nyeste nForce drivere med directx 9.0c).

Agp aperture size i bios er satt til 256mb. Fastwrite er igjen prøvet ut både av og på.

 

Dette er så jævli irriterendes, alt føles helt fortapt ut. Skal jeg virkelig ikke kunne kjøre spill bra på denne maskinen ? Hva er det med disse spillene som nekter å kjøres når Doom3 kjører helt fint ?

 

System specs ;

AMD Athlon 64 FX-53 2.4 GHz, S939

MSI K8N NEO2 Platinum S939 (bios er flashet fra 1.1 til 1.2)

POV GeFORCE 6800 ULTRA 256MB (bios er flashet til "6800-ultra_425-550.rom" fra POV)

Corsair TWINX1024-3200XLPRO DDR 1024MB (2*512mb, kjører dual mode)

NEC DVD-brenner ND-3500 16x

Western Digital Raptor 36GB S-ATA 10000 RPM (systemdisk)

Western Digital 180GB IDE, 8mb 7200 RPM

Western Digital 120GB IDE, 8mb 7200 RPM

Seagate Barracuda S-ATA 160GB, 7200 RPM

Soundblaster Live! 5.1 Platinum med front brakett

CWT, 550W, ATX12V (sjekk www.microplex.no for specs)

Lian Li Miditower PC60H1SUSB

Lenke til kommentar
Kjipt at du fikk problemer med din nye pc :(

 

Høres ut som du har prøvd det meste, men har du prøvd å klokke ned grafikk kortet? til feks 400/1100.

Hei du !

 

Joa, sliter ganske mye. Eneste grunnen til at jeg skulle ha ny pc var for å spille spill, overhode ikke noe annet.

Angrer som en hund på at jeg gikk for et Ultra 6800 kort. Skal ringe Netshop imorgen å høre om jeg kan bytte til et x800 xt kort når de evt. får det på lager.

 

Det er dog ingen tvil om at det er issues på noen oppsett med 6800 kort og direct3d spill. OpenGL spill funker stort sett svært bra. Regner med at dette er noe som vil bli fikset i nyere nVidia bios'er eller neste utgave av DirectX (dette høres ut som barnesykdommer spør du meg). Vet bare ikke om jeg gidder å vente til dette blir rettet opp (vet jo heller ikke om X800 XT funker knirkefritt, men det kan umulig bli mye værre enn dette her).

 

Har også prøvd å underklokke kortet til 400/1100 på 2d/3d. Det lar meg spille FarCry i 10 - 15 min før det henger seg, samt at jeg merker endel "små-hakking" som egentlig ikke burde vært der på et så kraftig system. Temperaturen på Farcry 400/1100 ligger på 85c, helt samme som Doom3 når jeg spiller. Problemene er da mest sansynlig ikke varmerelaterte.

Har faktisk fått problemer med Doom 3 når jeg underklokker. Det kjører klokkestabilt på 430/1200, men henger seg utrolig nok avogtil på 400/1100 (som er det mest "stabile" jeg kan kjøre FarCry på, selvom det også henger deg der).

 

Jeg har rett og slett bare hatt skikkelig uflaks.

 

Edit: La til ny info om Doom3 i underklokket modus.

Endret av Digitize
Lenke til kommentar
Har også prøvd å underklokke kortet til 400/1100 på 2d/3d. Det lar meg spille FarCry i 10 - 15 min før det henger seg, samt at jeg merker endel "små-hakking" som egentlig ikke burde vært der på et så kraftig system. Temperaturen på Farcry 400/1100 ligger på 85c, helt samme som Doom3 når jeg spiller. Problemene er da mest sansynlig ikke varmerelaterte.

 

Jeg har rett og slett bare hatt skikkelig uflaks.

 

Bare et forslag, men 85 grader er ganske varmt for et 6800ultra.

 

Når jeg kjører mitt gainward 6800GT på ultra hastigheter og spiller spill som Doom 3, Far Cry, CS: Source og Battlefield vietnam kommer jeg aldri over 65 grader.

 

Dermed synes jeg 85 grader er ganske mye.

 

Prøv og klokke ned kortet ekstra mye, eller eventuelt montere en vifte til og blåse rett mot kortet.

Lenke til kommentar

Temperaturen høres ikke så "altfor" høy ut, selv om jeg har lavere, men problemet du opplever er merkelig. Prøv å bruke WHQL og ikke-WHQL drivere, kanskje det løser problemet ditt.

 

Sørg for at AA og AF står på application controlled i NVIDIA panelet. Har selv 6800Ultra og har opplevd at ved reinstall av drivere + driver cleaner så står AA på 2X.

 

 

EDIT : Å bytte skjermkort løser ikke problemet, det virker som om det er en ting i systemet som setter det litt tilbake, med tanke på "stoppe opp" problemet du har.

Endret av apoxdigital
Lenke til kommentar
Har også prøvd å underklokke kortet til 400/1100 på 2d/3d. Det lar meg spille FarCry i 10 - 15 min før det henger seg, samt at jeg merker endel "små-hakking" som egentlig ikke burde vært der på et så kraftig system. Temperaturen på Farcry 400/1100 ligger på 85c, helt samme som Doom3 når jeg spiller. Problemene er da mest sansynlig ikke varmerelaterte.

 

Jeg har rett og slett bare hatt skikkelig uflaks.

 

Bare et forslag, men 85 grader er ganske varmt for et 6800ultra.

 

Når jeg kjører mitt gainward 6800GT på ultra hastigheter og spiller spill som Doom 3, Far Cry, CS: Source og Battlefield vietnam kommer jeg aldri over 65 grader.

 

Dermed synes jeg 85 grader er ganske mye.

 

Prøv og klokke ned kortet ekstra mye, eller eventuelt montere en vifte til og blåse rett mot kortet.

Kortet har en max temp på 115 grader før alarmen går. Har snakket endel med andre 6800 ultra brukere som avogtil peaker ved 90 grader (og ikke har noen ustabiliteter).

 

Doom 3 går helt smooth, men Farcry sliter. Blir ikke noe varmere med Farcry (sjekket med Rivatuner). Jeg nekter å klokke ned fra 400/1100, da kaster jeg liksågodt kortet på dynga. Har bestilt en vifte til å blåse rett på kortet ( http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...FC70BL&toc=3860 ), selvom jeg tviler på at varmen er hovedproblemet her.

 

Apoxdigital :

AA og AF står som application controlled i nVidia instillingene :( . Usikker på hva du mener med "WHQL og ikke-WHQL drivere". Jeg har prøvd både nVidia WHQL drivere, samt nVidia beta drivere jeg manuelt selv har måtte lagt inn under device manager.

Lenke til kommentar
hmmmm, det kan jo være noe med direkt 3d å gjøre, siden du kjører doom 3 (som er open gl) men ikke far cry (direkt 3d)

 

 

BTW det med å sette opp ram-en til 512, er det selve ram-en på skjermkortet eller hover ram-en???

Hei du,

 

Såvidt jeg kan se så er det en sammenheng med Direct3d spillene som ikke funker og OpenGL spillene som funker.

Bug'en er meget "diffus" og det finnes omtrent 50 forskjellige løsningsforslag (som alle har "funket" for de forskjellige. Jeg har prøvet så og si allesammen).

Jeg vil da annta at dette er ting som rettes på sikt med riktige drivere (nVidia er gjort oppmerksom på dette av flere 6800 brukere), enn så lenge så sliter iallefall jeg max med dette kortet (dvs. JEG anntar at det er kortet og mulig kompabilitet med min hardware + direct3d).

 

Med ram'en, tenker du på "Agp aperture size" ? Denne stilte jeg fra 128mb til 256mb i bios. Usikker på hva det egentlig har å si, samt om jeg "tør" å dytte den høyere. Ram'en på skjermkortet er jo 256mb "fast", såvidt jeg vet kan man ikke manipulere denne størrelsen høyere.

 

 

Edit; Skrivefeil ...... :blush:

Endret av Digitize
Lenke til kommentar

Det vil neppa ha betydning for deg om du øker aparture size. Det er mengden minne som er tilgjengelig for skjermkortet ditt om det har behov for mer minne enn det som er på kortet. Med ett 256MB kort er det helt greit å ha den på 256MB men jeg tviler på at å manipulere på denne vil endre ytelsen i ene eller andre retning.

Lenke til kommentar

ok som det siste før du bytter til et x800xt kort

noe som er og gå ned etter min mening

 

install av windows(ta ut kontakt på hardiskene så du kun kjører på raptor)

formater når du installer

installer de nyeste drivrene til hovedkortet

alle oppdate til windows

 

flash med den nye biosen som jeg har modda(som jeg har sent deg)

 

så install av dirx 9c

følg denne guide http://www.iamnotageek.com/a/85-p1.php

husk og install i safemodus

 

så 61.77

 

så det med bios oppsett

jeg ville kjørt 2,6v på ramen(etter som du ikke overklokker)

ville prøvd og økt til 1,55v til cpu(fortsatt problemer du kan prøve og sette litt høyere)

 

apg frequency 66

Agp aperture size 256

Fastwrite off

 

du kan prøve og sette ht frequency til 2

 

prøv og sett alt til auto til styring av ram

du kan også sette timeing mauelt til det ramen er oppsatt til

du kan prøve og øke timeing litt

og sette memory timeing til 2

 

viss dette ikke hjelper så kan et nytt skjermkort være løsningen

men jeg har ikke helt tro på det

Lenke til kommentar
Du har ganske mye stasj i boksen din, hvordan er det med temperaturen? Det høres ut som ting overopphetes, men det er rart at Doom 3 går glatt. Post idle/load temperatur for prosessor/kabinett/skjermkort er du snill.

Hei,

 

Idle temp målt midt i kassen (over skjermkort/CPU og ram) ligger på ca. 35 - 40 grader.

Idle temp på CPU er 51 grader, idle på hovedkort er 40 grader. Skjermkortet ligger idle på 60-65 grader.

Usikker hvordan jeg ser loadtemperaturer når jeg er inne i feks. Doom3 ?

 

Kabinettet mitt har 2 store vifter plassert foran harddiskene som blåser kjølig luft inn, og en vifte bak som suger luften ut (ikke verdens beste gjennomstrømmning av luft, men langt bedre enn mange andre øsninger jeg har sett).

 

Har også bestilt meg en ny vifte fra Microplex som jeg skal ha vedsiden av skjermkortet ( http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...FC70BL&toc=3860 ).

Hei. Er ikke en idle temp på 51 grader ganske mye på cpu ? eller er det normalt på amd.

Lenke til kommentar
alle kan da ha på fastwrithe, men det har nesten ikke noe å si

 

når det gjelder far cry så bør du ikke bruke patch 1.2 den bugger for de fleste

 

håper du får maskina i gang skikkerlig, kjipt å ha sånn maskinvarre og bare problemer

Eg hadde same problem heilt til eg tok av Fastwrite, etter det så gjekk det heilt fint.

Har lest om andre som og har vorte hulpe med å skru av fastwrite.

 

 

 

 

 

OG du burde kje ha valgt MSI hk:/

Endret av DumbAss_Snorre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...