Gå til innhold

2x36,7GB i RAID 0 eller ny 73,4GB ?


Anbefalte innlegg

Men for all del - lev i den teoretiske verden.....

Har hands on erfaring med raid systemer med 8 fiberchannels... satt opp unix maskiner i Telecom verden... Der får man en annen ide om hvordan ting er i praksis enn på 'gutterommet'...

Hmmm, så disse dønn stabile, ingen diskkrasj, 8xfc, drømmesystemene du har jobbet med kjørte raid 0 eller 1? For det var faktisk det vi snakket om her... :yes:

 

Edit: eller egentlig var det vel bare snakk om raid 0, jaja

Endret av Ingebrigt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
arciryon: hvor mange raptor disker tar kvelden tror du? Ikke mange; 0+0 = 0

heh jeg regner med at det du mener er at Raptor-diskene har god kvalitet, siden du tydeligvis ikke klarer å finne nok superlativer om dem. Siden du eier Raptor-disker selv så er du kanskje en smule subjektiv?

 

Men uansett så er det temmelig teit å påstå at de "ikke kan ta kvelden".

 

Systemytelse er et relativt begrep, og opp til hver enkelt hvordan det defineres. Men som mange andre også har påpekt så er nok aksesstiden viktigere for vanlig desktop-bruk. Hvilket tilsynelatende er tilfelle for trådstarter.

 

Et annet poeng er vel at RAID 0 har sine bruksområder, men det kan virke som om det har vært en vanlig oppfatning at det har mer å bety enn det som faktisk er tilfelle. Dette er nok dette anandtech og storagereview m.fl. vil fram til. IMHO.

Lenke til kommentar

Ja en smule, men jeg tør vedde på at det er større sannsynlighet for at en hvilken som helst annen vanlig disk (ikke SCSI server basert) tar kvelden lenge før ett Raptor Raid0 sett gjør det....

 

At du ikke har Raptor gjør vel egentlig deg "subjektiv" også da du ikke kan snakke av egen erfaring...

 

Edit: My point is: vi er alle subjektive.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Er du fast leser av dette forumet vil du fort oppdage at disker dør langt fra sjelden.

 

Disker ryker ja.... men utfordrer deg til å finne noen på forumet som har "mistet" en raptor disk. Det florerer ikke akkurat av de personene.

 

Ontopic : El_Diseñador, det blir jo en vurdering som du må ta ut fra hva du har råd til, og om du kansje kan få solgt 36GB raptoren til en kompis eller no.

 

Hvis du slår sammen 2 raptor 36GB i raid 0 får du en ytelse som er gjevnt over lik det som raptor 74 kan skilte med. Give some, take some......

 

Edit : FuryZ har laget en fin sammenligning i denne tråden, litt ned på siden...

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=2616791

Jeg har mistet en raptor. Det var bare 1 uke etter den var ny, og helddigvis hadde jeg ennå dataene på den gamle disken. Jeg satt og brukte windows, og plutselig hørte jeg disken spinne ned, akkurat som når man trekker ut strømmen. Siden ville den aldri spinne opp igjen, helt død. Erstatningsdisken fungerer dog uten problemer.

Lenke til kommentar
Ja en smule, men jeg tør vedde på at det er større sannsynlighet for at en hvilken som helst annen vanlig disk (ikke SCSI server basert) tar kvelden lenge før ett Raptor Raid0 sett gjør det....

 

Ja men så si det da. Ikke påstå at den ikke kan feile.

 

At du ikke har Raptor gjør vel egentlig deg "subjektiv" også da du ikke kan snakke av egen erfaring...

 

Ehh nei? Vet du egentlig hva det betyr?

 

Og hva vet du forresten om hvilke disker jeg har og ikke har?

 

 

Jeg har mistet en raptor. Det var bare 1 uke etter den var ny, og helddigvis hadde jeg ennå dataene på den gamle disken. Jeg satt og brukte windows, og plutselig hørte jeg disken spinne ned, akkurat som når man trekker ut strømmen. Siden ville den aldri spinne opp igjen, helt død. Erstatningsdisken fungerer dog uten problemer.

 

Nei har du sett, Murphy slår til igjen. :!:

Lenke til kommentar

Er det noe vits å diskture dette egentlig ?

 

Saken er det at 2 stk Raptor 74GB disker i Raid0 gir bedre ytelse enn bare en Raptor, sånn er det bare. Hvor bedre ytelse det gir kan diskuteres, det er nok langt i fra 100% og lite trolig over 50%.

 

Raptor er helt sjef å ha i systemet sitt, 2 i raid0 er enda bedre.

Om ene disken i arrayet ryker så esser jeg vel i det, det er jo derfor man har backup, det viktigste for meg er ytelse og stabilitet

Endret av bergetun
Lenke til kommentar

Jau, jeg er en idiot som ikke vet hva de forskjellige ordene betyr.

 

Dere har frenstilt Raid0 som at det VIL feile, ikke tatt med at sannsynligheten for at ett Raptor basert Raid0 sett har lavere sannsynlighet for å feile enn de fleste andre disker uavhengig om de står i Raid0 eller ikke. Å si at de ikke kan feile er feil ja.

 

Edit: men fremdeles vil jeg si at ett Raptor basert RAID0 sett har lavere sannsynlighet for å feile enn stort sett alle andre løsninger dere sitter med. Ergo faller stort sett hele poenget bort. Ellers bør vel trådstarter kjøre RAID1 system? (da dere tydelighvis ikke regner med at trådstarter har normalt sunt backupvett).

 

Mitt råd til trådstarter blir dette:

 

Om du vil gjøre det "billig" kjøp deg en 36GB disk til og få svært god ytelse. Acc tiden vil øke kontra å kjøre en disk, og sannsynligheten (selv om den er nesten lik 0) for at disk-settet ditt ryker dobles.

 

IMO er det beste alternativet å kjøpe en 74GB disk og få bedre acc tid, og eventuelt på ett senere tidspunkt oppgradere med en 74GB disk til og kjøre de i Raid0.

 

Generelt sett bruk også vanlig Backup-vett.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
arciryon: hvor mange raptor disker tar kvelden tror du? Ikke mange; 0+0 = 0

Men uansett så er det temmelig teit å påstå at de "ikke kan ta kvelden".

For ikke å snakke om det å begrunne ufeilbarheten med hvor på hjemmesiden WD legger infoen om Raptor ..

 

Om noen år så sier vi nok: Raptor var trolig bra i forhold til konkurrentene i sin tid, men nå er det en utdødd dinosaur...

Lenke til kommentar
Oj.. var det noen som bannet i RAID0-kirka og ble jaget av meningheta? :!:

 

HW.no : sterke meninger

Det var vel heller motsatt (jeg som bannet i anti-RAID0 kirka....).

 

Anyways, ser ingen grunn til å fortsette denne diskusjonen. Jeg har mine erfaringer og har hittil delt dem (det trodde jeg var hva ett forum var til for).

 

Håper trådstarter blir fornøyd uansett hva han velger å gjøre.

 

Simen1: det er svært lenge siden dette forumet var en Raid0 kirke....

 

Tror nok det faktum at Raptor diskene er plassert i WD`s Enterprise avdeling på deres hjemmeside er ett seriøst kvalitetsstempel. Men men, ser at Brukermoderatorer også kan sette brukere i stygt lys og gå sammen med gjengen som ikke ser annet i mine innlegg enn det som provoserer.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Sterke meninger er bra det, eller meninger generellt. :p

 

Problemet, som jeg kanskje ikke klarte å gjøre helt klart, er som følger:

 

1. Syntetiske tester er heller sjeldent reelle

2. Forskjellige systemer vil oppføre seg forskjellig avhengig av cpu, controller,chipsett osv osv. og murphys lov gjelder også for komponenter :roll:

 

Ta 2 prikk like system med det unntak av at raid kontrollern er plassert på forskjellige IRQ's på de 2 systemene (ex: står på forskjellige PCI slots)

 

Da er ytelsen avhengig av hvilke enheter som controllern deler IRQ med.

(sliter med et dual opteron system der benchmarkinga (ja jeg bruker også det :p)

varier med 20 mb/s avhengig av hvilke ressurser som blir delt.

 

Håper jeg ikke har lagt meg ut med noen her, men er så oppgitt over at anandtech og lignenede sider blir brukt som en fastit og ikke en indikasjon og et sammenligningsgrunnlag (som jeg mener de bør bli brukt som).

Lenke til kommentar
Min erfaring tilsier at disker dør ytterst sjelden, så for min del var ikke det noen faktor.

Men jeg anbefaler en stk 74Gb-raptor også, lavere søketid, flytende kulelager og NQC-teknologi (som jeg ikke aner åssen funker for å være helt ærlig), er fordeler den har ovenfor sin lillebror.

Med meg dør de som fluer.

Lenke til kommentar
Er det noe vits å diskture dette egentlig? Saken er det at 2 stk Raptor 74GB disker i Raid0 gir bedre ytelse enn bare en Raptor, sånn er det bare. Raptor er helt sjef å ha i systemet sitt, 2 i raid0 er enda bedre.

A. Vi diskuterer ikke 1 raptor 74GB vs 2 rapror 74GB i Raid0.

B. Vi diskuterer 1 raptor 74GB vs 2 rapror 36GB i Raid0.

Det er en vesentlig forskjell.

 

I ditt eksempel (A) er det lite tvil om at sistnevnte er raskest, men du glemmer en del andre faktorer vi har tatt opp her i tråden:

  • Dobbel sansynlighet for kræsj
  • Dobbelt strømforbruk
  • Dobbel varmeutvikling
  • Dobbelt så mye plass og kabler
  • Dobbelt så dyrt
     
    Se det opp mot fordelene i reelle benchmarks i programmer osv:
  • Noen prosent bedre ytelse her og der

Da spør jeg: Er det egentlig noe vits i å diskutere hva som er best? (tatt alle faktorene med i beregningen?)

 

I det andre eksemplet (B) vil man faktisk få dårligere ytelse med Raid0 siden de to mindre diskene også er betydelig tregere. Så kan du legge til dette på toppen av kaka:

  • Dobbel sansynlighet for kræsj
  • Dobbelt strømforbruk
  • Dobbel varmeutvikling
  • Dobbelt så mye plass og kabler
     
    Se det opp mot "fordelene" i reelle benchmarks i programmer osv:
  • Noen prosent dårligere her og der

Da spør jeg igjen: Er det egentlig noe vits i å diskutere hva som er best? (tatt alle faktorene med i beregningen?) Er det ikke åpenbart nok?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Murphys lov gjelder for alle ;)

Men dog er det en del aktivister fra SCSI leiren som er overbevist om det motsatte...

 

Og Simen1, kan vi ikke bare legge kortene på bordet og også si at den siste ytelseforbedringene på både harddisker, som skjermkort, cpu og minne både innebærer ulemper såvelsom en ytelsesforbedring. Om aldri så liten du vil ha den til....

Lenke til kommentar
Jeg vil tro Raptor diskene er akkurat like utsatt for feil som andre disker

Nei, raptor diskene har lavere feilrate enn vanlige disker (de skal ha det ifølge WD, om det er sant vet jeg ikke :p)

 

Dere har frenstilt Raid0 som at det VIL feile, ikke tatt med at sannsynligheten for at ett Raptor basert Raid0 sett har lavere sannsynlighet for å feile enn de fleste andre disker uavhengig om de står i Raid0 eller ikke. Å si at de ikke kan feile er feil ja.

 

Edit: men fremdeles vil jeg si at ett Raptor basert RAID0 sett har lavere sannsynlighet for å feile enn stort sett alle andre løsninger dere sitter med. Ergo faller stort sett hele poenget bort. Ellers bør vel trådstarter kjøre RAID1 system? (da dere tydelighvis ikke regner med at trådstarter har normalt sunt backupvett).

 

Mitt råd til trådstarter blir dette:

 

Om du vil gjøre det "billig" kjøp deg en 36GB disk til og få svært god ytelse. Acc tiden vil øke kontra å kjøre en disk, og sannsynligheten (selv om den er nesten lik 0) for at disk-settet ditt ryker dobles.

 

IMO er det beste alternativet å kjøpe en 74GB disk og få bedre acc tid, og eventuelt på ett senere tidspunkt oppgradere med en 74GB disk til og kjøre de i Raid0.

 

Generelt sett bruk også vanlig Backup-vett.

 

Det er ingen som har pekt på at Raptor i raid 0 vil feile. Det som folk (i hvertfall jeg) har prøvd å framheve er at den teoretiske feilraten blir dobbelt så stor i et raid 0 oppsett, og at den generelle ytelsesøkningen ikke er bra nok til å forsvare et raid 0 med tanke på sikkerhet og pris.

 

Dette er jo selvfølgelig bare min mening, så får folk vurdere selv om de føler at det er verdt det.

 

Et raid0 raptor oppsett har dobbelt så stor sannsynlighet for å feile enn bare 1 raptor :)

Lenke til kommentar

Stemmer også for 1 stk 74GB raptor, så lenge du ikke har råd/ønsker 2 stk 74 i RAID-0.

 

Et lite spørsmål på siden her.. Er det foreløpig bare Intels nyeste chipset som støtter forskjellige raidsystem på to fysiske disker? Intel sitt "Matrix-Raid" gjør at du kan kjøre en partisjon (på hver disk) som raid-0, og de andre partisjonen som raid-1 (sett at vi deler disken i to.. vet ikke om intel støtter flere partisjoner..)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...