Gå til innhold

2x36,7GB i RAID 0 eller ny 73,4GB ?


Anbefalte innlegg

......

......

 

Det er ingen som har pekt på at Raptor i raid 0 vil feile. Det som folk (i hvertfall jeg) har prøvd å framheve er at den teoretiske feilraten blir dobbelt så stor i et raid 0 oppsett, og at den generelle ytelsesøkningen ikke er bra nok til å forsvare et raid 0 med tanke på sikkerhet og pris.

 

Dette er jo selvfølgelig bare min mening, så får folk vurdere selv om de føler at det er verdt det.

 

Et raid0 raptor oppsett har dobbelt så stor sannsynlighet for å feile enn bare 1 raptor :)

I forhold til pris blir en WD74 GB omtrent like dyrt om han klarer å selge sin 36GB til ca 700,- som det blir å spe på med en 36GB disk til (til 900,-).

 

Ang sikkerhet, så greit nok feil raten er høyere (fremdeles svært lav) og som jeg har vært inne på endel ganger; neppe i faresonen dersom en holder øye med diskene sine (da lesehastighet på stort sett alle disker jeg har hatt som har røket har sunket vesentlig før de røk, noe som igjen gav meg tid til å ta backup) og tar backup i ny og ne.

 

Jeg syns dere vektlegger sikkerhet som en grunn til å velge èn 74GB fremfor å oppgradere med en 36GB til å kjøre Raid0 altfor mye. Stort sett alle må ta backup av sine filer med jevne mellomrom dersom en setter pris på sine data. Det er ikke til å komme unna. Jeg valgte 74GB disken av flere grunner, deriblandt at jeg først og fremst hadde behov for noe med lavest mulig søketid (da jeg har svært mange små filer) og hadde lest om forskjellene mellom 74GB og 36GB versjonene (støy, varme og strømforbruk) og funnet at èn 74GB ville være best hos meg. På sikt skulle jeg oppgradere med en til (men har ikke råd til det med det første).

 

Grunnen til at jeg anbefaler 74GB versjonen er at støynivået er lavere, èn 74GB trekker like mye strøm som èn 36GB, søketiden er raskere (vesentlig raskere pga økt søketid i Raid0). Sikkerheten ved å kjøre en 74GB kontra to 36GB er uvesentlig imo da en bør ta backup i begge/alle tilfeller. Tar du ikke backup kan du heller ikke syte over disken imo (ja jeg har smertelig erfart det ved flere tilfeller, men aldri med Raptor (dersom det skjer har jeg backup)).

 

My point is:

 

Hvorfor skal en gi råd basert på kriterier som er lite sannsynlig?

Skal vi dømme alle disker basert på samme kriterier blir det til slutt svært få IDE disker rundt omkring.

 

Ja jeg er med på diskusjonen om dette hadde vært en av værstingene mht HD krash, men nå er det ikke det det er snakk om. Hadde nettet flommet over med poster om Raptor disker som har tatt kvelden, så ja. Men da hadde jeg ikke anbefalt Raptor i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...