Gå til innhold

Fakta om Lyd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
23 minutes ago, Woff said:

Trenger du flere tumbs'up? Fortsett der du startet! 🙂 Den appen ser jeg koster 219,- Du mener jeg bør ha den altså, da kjøpes den..
BBC-dipp??? 🙂

Bare å Google "bbc dip" så får du maaange treff. Audyssey kaller det vel midrange compensation eller noe slikt. Kort oppsummert er det en bevisst dip i frekvensresponsen i området i delefrekvensen mellom mellomtone og diskant for å kompensere for endringen i diriktiviteten til disse. Ble introdusert i noen BBC designede monitorer en gang i tiden, og har merkelig nok en viss popularitet blant spesielt britiske høyttalere den dag i dag.

Audyssey prøver som default å gjennskape (eller la være å korrigere) denne. Men en slik implementation blir helt bingo da de fleste høyttalere ikke har denne dippen, og selv på de som har skal det godt gjøres at den tilfeldigvis er på akkurat samme frekvens som hos audyssey. Men som sagt, hos meg kurerer det at den er på en eller annen form for "hard"/ubehagelig lyd i mellomtonen. Sansynligvis helt tilfeldig.

Appen kan være mitt knotete å bruke, men til å begynne med kan du prøve å skru av mrc, og etter det kanskje prøven år lage en egen kurve som gradvis går nedover i nivå fra bass til diskant. Juster brattheten etter personlig smak.

Ellesr har Sigberg Audio en finfin audyssey guide hvor han never det å redusere arbeidsområdet til audyssey 

https://www.sigbergaudio.no/blogs/news/audyssey-room-calibration-common-mistakes

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Woff said:

Mine er konstruert i Norge (Arendal) men produsert i Kina... 🙂
Tusen takk for bra svar ink link! Usj, NÅ blir det vel grom-lyd her... 🙂

Arendal er meget fornuftig konstruerte høyttalere med null BBC-dip og stålkontroll på direktiviteten, så du kan nok trygt redusere Audysseys arbeidsområde til under 500Hz eller lavere. Sigbergs guide er nok spot on for deg 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (5 minutter siden):

Sigbergs guide er nok spot on for deg

Tusen takk, skal innta middagsmat før det blir målinger, MEN; når sånne målinger skal foretas, skal da lytterommet helst være IDENTISK med vanlig lyttesituasjon? 
Det vil si, skal JEG være en del av lytterommet, sitte i sweetspot? Jeg vil jo unektelig gå ut fra at den dempingen som jeg tilfører lytterommet bør være med? Ikke mange som skriver noe om det?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Woff said:

Tusen takk, skal innta middagsmat før det blir målinger, MEN; når sånne målinger skal foretas, skal da lytterommet helst være IDENTISK med vanlig lyttesituasjon? 
Det vil si, skal JEG være en del av lytterommet, sitte i sweetspot? Jeg vil jo unektelig gå ut fra at den dempingen som jeg tilfører lytterommet bør være med? Ikke mange som skriver noe om det?

Nei, ditt nærvær vil nok medføre refleksjoner og tull, så det er nok ikke ønskelig. Med appen styrer du uansett hele prosessen fra telefon/padde eller hva du enn foretrekker. Så det er lett å være langt unna. Ellers lønner det seg å være nøye med mikrofonplasseringen. Ørehøyde, riktig avstand mellom målepunktene osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det foretatt en brukbar Audyssey måling her, den store forskjellen på app'en og forsterkerens display er at du her på appen får et grafisk resultat samt at appen er grei å bruke da. Vel investerte penger der.
Legger merke til at ALLE høyttalerne har ett gradvis fall (mellom 1,5 - 3 kHz) på maks 2,5 dB på 2 kHz.. Regner med at dette er Arendal som står for? Og da er det neppe Arendal'ene.. De har en perfekt kurve rundt 2 kHz..

Hvis NOEN våger seg på å si at det er mine KABLER sin feil, da smeller det! 🙂

 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Woff said:

Da er det foretatt en brukbar Audyssey måling her, den store forskjellen på app'en og forsterkerens display er at du her på appen får et grafisk resultat samt at appen er grei å bruke da. Vel investerte penger der.
Legger merke til at ALLE høyttalerne har ett gradvis fall (mellom 1,5 - 3 kHz) på maks 2,5 dB på 2 kHz.. Regner med at dette er Arendal som står for? Og da er det neppe Arendal'ene.. De har en perfekt kurve rundt 2 kHz..

Hvis NOEN våger seg på å si at det er mine KABLER sin feil, da smeller det! 🙂

 

Er det på "resultatkurven" (til høyre) du ser dette? I så fall er det midrange compensation som står på. Skru av den så blir det flatt (som Arendal designet det)

AB22AEA1-0762-46D1-A5DC-96CB56CEDFE3.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (4 timer siden):

Men én ting jeg har lagt merke til er at utrolig mange der ute demper førsterefleksjoner fra sidevegg, uten at jeg er overbevist om at alle har noen spesielt god grunn til det.

I følge Toole er det i alle fall ikke noe man bør gjøre uten at man har en god grunn til det. Men nå baserer mye av det han skriver seg på at man har vellagde høyttalere med god kontroll på   direktiviteten. Og på det området er det mange høyttalerkonstruktører som synder (inkl. mine fra Dynaudio)

Toole er vel opptatt av «Apparent Source Width». Det får man med passe sene side-refleksjoner, evt elektronisk med forsinkede side-høyttalere trukket godt frem.

Jeg hørte på filharmonien i konserthuset i går. Det er alltid gøy å høre 120 topptrente musikere i et fint lokale, men vokalen til Alexandra Rotan gjengitt over høyttalere var litt blandet (dvs vokal-prestasjonen var strålende, men akustisk smeltet det ikke godt sammen med orkesteret).

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, knutinh said:

Toole er vel opptatt av «Apparent Source Width». Det får man med passe sene side-refleksjoner, evt elektronisk med forsinkede side-høyttalere trukket godt frem.

Ja, man er vell også godt inne i smak og behag landskapet der. Også stereo vs multikanal osv. Noen foretrekker "dome and cone" med forholdsvis vid spredning, andre lange horn med meget begrenset spredning og enkelte rundtstålende og slik går nå dagene.

Men det er i alle fall intet absolutt som sier at det alltid er lurt å dempe førsterefleksjonene

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (4 timer siden):

Ja, diffusorer og dempepaneler er vel to av de viktigste verktøyene man har for bekjempelse av akustikk-problemer. Men det å vite hva man skal bruke og hvor de skal plasseres er da det kompliserte. Mange smeller bare opp noen her og der uten å vite hvilke problemer de prøver å fikse og om det er korrekt remedie. 

Hos meg har høyttalerene ganske enkelt nødt til å stå skikkelig nært bakvegg for å unngå en ellevill "suck out" i mellombassen. Da blir den på et nivå som til en viss grad lar seg fikse med tung EQ. Kompenserer for det med å plugge passportene og dele til sub ved 90Hz. 

Rommet er langt fra ideelt. Med stor åpning ut til gang, stor takhøyde, enda høyere åpning til takvindu og åpen trapp opp til andre etasje.

Man har det rommet man har, gruer meg til vi skal flytte, og da blir det vel blokkleilighet.

Men jeg var livredd når vi flyttet inn her også, gikk rundt og klappet nervøst var skikkelig reverb/ekko. Men når vi fikk inn alle møbler og tepper så var reverb? klang helt borte fra klappingen..

Puh, har brukt YPAO romkalibreringen fra gamle Yamaha.

Eneste jeg ikke liker er Surround på enkelte Bluray Audio eller SACD, det funker perfekt til film med sus rundt øra.

Men feks Allan Parsons? project edit Ammonia eller hva den het funker ikke i Surround, fordi det er ganske lik lyd i alle kanaler og Surround er for nær egentlig.

Men det er bare den og tror enkelte andre få andre jeg heller kjører hirez eller hva det er i Stereo.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
On 10/26/2022 at 12:05 PM, Gouldfan said:

Jeg glemte å nevne, har svart merketeip på sofa benene også. Sofa kan flytte seg litt når sønnen leker osv eller vi støvsuger.

Så da er jeg sikker på at romkorreksjon og plassering ikke blir "ødelagt".

Lurt. Selv praktiserer jeg "dødssynden" å ha sofa klin intill bakvegg. Gir en del utfrordringer i bassområdet, men er ingen veg utenom i praksis.

Forøvrig gøy/frustrerende å se r**keringen hos ASR være helt fra seg fordi årets generasjon Denon surroundreceiver måler bittelitt dårligere enn fjorårets. Merk at alle målinger fortsatt er helt greie mtp. å ikke gi hørbare bivirkninger. Selv om DACen er dårligere (eller mindre god) er den fortsatt betydelig bedre enn forsterkerene og i alle fall høyttalere som eventuelt kobles på.

Likefullt er de helt fra seg, og dette er nærmest en skandale osv. Merkelig fokus ass.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/denon-avr-x3800h-review.38574/

 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (25 minutter siden):

Lurt. Selv praktiserer jeg "dødssynden" å ha sofa klin intill bakvegg. Gir en del utfrordringer i bassområdet, men er ingen veg utenom i praksis.

Forøvrig gøy/frustrerende å se r**keringen hos ASR være helt fra seg fordi årets generasjon Denon surroundreceiver måler bittelitt dårligere enn fjorårets. Merk at alle målinger fortsatt er helt greie mtp. å ikke gi hørbare bivirkninger. Selv om DACen er dårligere (eller mindre god) er den fortsatt betydelig bedre enn forsterkerene og i alle fall høyttalere som eventuelt kobles på.

Likefullt er de helt fra seg, og dette er nærmest en skandale osv. Merkelig fokus ass.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/denon-avr-x3800h-review.38574/

 

Om du ikke er veldig flink til å vurdere målinger kritisk, så ville jeg ikke tatt Asr Amir sine konklusjoner seriøst. Han slaktet også de nye Yamaha receivere, selvom Yamaha på Audioholics intervju sier de har tatt veldig nøye omsorg og fokus på kvalitet særlig i Aventage seriene.

Jeg har hatt flere Yamaha Avr både rimelig 6 serie og Rxv1900 og alltid vært fornøyd. En Nad Avr gikk derimot i retur pga hørbar plagsom støy.

Det viktigste i Avr fronten nå er at alle de store merkene nå har oppdatert hdmi passthrough for 8k? Slik at de er framtids sikre i en viss Hz.

Såkalt 2.1 ready.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Sett i forhold til alle funksjonene en Avr har, så er det et under at det ikke er mer støy. Teknologien har kommet langt.

Men på NAD som jeg hadde var støyen uutholdelig, begge produktene jeg prøvde.

Japanere jeg har prøvd, har aldri slike problemer, så det er ikke noe å bry seg om. Om man skal være pirkete så er Onkyo lengst ned på listen min, det fordi jeg vet så mange som har hatt problemer med de, dårlig hdmi, bugs og feil. Men de har nye eiere nå, så ting kan forandre seg, Tror Denon, Marantz, Pioneer og Onkyo er under samme eierskap nå om jeg husker korrekt.

Som Woff sier, så har dette bare betydning om du selv plages av dette, støy utenfor vanlig hørsel har null å si, og lyden ellers er bra.

Om en DAC har litt mer jitter, så er det mulig de valgte den fordi den er mer fleksibel, eller lettere å bruke, eller også lyder best i akkurat den ampen. Er mye vi ikke vet bare av å se på målinger...

Et problem med økonomien, og Covid, branner i produksjonsanlegg og krig er også at chips og diverse materialer er vanskeligere å skaffe, eller mye dyrere også. Men jeg tipper det er andre faktorer her.

Må ta med i faktor at Avr kan mere og mere, Hdmi skal klare mye mer, noe de har slitt med iom at de første chipsene de ville bruke hadde feil, og streaming, Wifi, flere kanaler, og bedre kalibrering som Audyssey og Dirac. Klart det koster, også tester de jo mye hvordan det lyder, og det er vel det viktigste....

Noe jeg synes de alle kunne sluttet med er de teite Stereo Dsp og film settingene som er fake... Iallefall for meg...

Pro Logic osv der du kan jukse deg til fake Surround på gamle svisker som Metropolis eller Argento eller Casablanca er ok. Men de der Sci fi, Drama, Action, Hall in Vienna, Opera, Cellar club, Arena consert osv er helt unødvendig synes jeg..

Er dere enige? Jeg kjører Straight eller Pure direct, muligens Pro Logic på gamle filmer eller rips.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Om du ikke er veldig flink til å vurdere målinger kritisk, så ville jeg ikke tatt Asr Amir sine konklusjoner seriøst. Han slaktet også de nye Yamaha receivere, selvom Yamaha på Audioholics intervju sier de har tatt veldig nøye omsorg og fokus på kvalitet særlig i Aventage seriene.

Jeg har hatt flere Yamaha Avr både rimelig 6 serie og Rxv1900 og alltid vært fornøyd. En Nad Avr gikk derimot i retur pga hørbar plagsom støy.

Det viktigste i Avr fronten nå er at alle de store merkene nå har oppdatert hdmi passthrough for 8k? Slik at de er framtids sikre i en viss Hz.

Såkalt 2.1 ready.

Som elektronikkkyndig ser jeg nesten bare på målingene, og gir minimal oppmerksomhet til den subjektive konklusjonen.

Både Denon og Yamaha virker å være godt klart over hva som er "god nok" ytelse, og bruker ikke resurser på å oppnå instrumentkvalitet-ytelse. Forunftige prioriteringer.

Er det i det hele tatt noe 8k kildemateriale tilgjengelig nå eller i nærmeste fremtid? Og hvor absurd stor må en TV være for at man skal se forskjell?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...