Gå til innhold

TEST: Vi anskaffer en super-PC: Del 2


Anbefalte innlegg

Må ellers få legge til at mine innlegg ikke er ment som kritikk av trådstarter , heller tvert om. Han har gått til innkjøp av et nytt kabinett på markede og fått erfare positive/negative ting med dette som han i tillegg deler med oss, det jeg vil frem til her er at selv ikke amd sin FX prosessor er så kald som enkelte har fremstilt den for å være, noe jeg visste fra før , men det er jo desto hyggeligere å få dette bekreftet av andre også .

 

Enig med snekkern, den er ikke så kald som alle skal ha det til!

Er det noen som sier at den er kald? Det er de mindre modellen det er snakk om her på forumet etter det jeg har sett. Hvor mange er det som har en FX53 her på forumet :whistle:

Nei riktig det , men problemet er at de fleste omtaler alt av A64 med FX inkludert som så forbasket kalde , dette gir et feil inntrykk for dem som leser dette .

Selv har jeg en A64 3400 og kan ikke si at det er lav temp som imponerer meg med den .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er ikke rart at skjermkort viften bråker, når det er så sinnsykt varmt i kabinettet, og den varmeste enheten i hele kabinettet er på undersiden av skjermkortet, som da varmer opp skjermkortet. Varme stiger jo som kjent.. så å plassere hk opp ned ser jeg på som en total miss i forhold til varme, funker visst man har vannkjøling, slik at ikke varmen blir spredd ut i luften i kabinettet, men her stiger den jo barer og dermed varmer opp skjermkortet

Lenke til kommentar
det er ikke rart at skjermkort viften bråker, når det er så sinnsykt varmt i kabinettet, og den varmeste enheten i hele kabinettet er på undersiden av skjermkortet, som da varmer opp skjermkortet. Varme stiger jo som kjent.. så å plassere hk opp ned ser jeg på som en total miss i forhold til varme, funker visst man har vannkjøling, slik at ikke varmen blir spredd ut i luften i kabinettet, men her stiger den jo barer og dermed varmer opp skjermkortet

:yes:

 

 

Enig med det, skjønnte heller ikke poenget med og snu HKet opp ned...? :hmm:

 

Eneste er jo at man for se komponente da... *Wow..!*

Lenke til kommentar

I utgangspunktet så er det mange kabinetter å velge i mellom, men man må trekke fra de som er like på innsiden. Men det er allikevel vanskelig å velge det rette kabinettet utifra behov, utseene og kjøling. :thumbdown:

 

Nå er det slik at disse kabinettene med støydempning, holder mer på varmen en de uten støydempning. Og da tenker jeg på matter. Siden maskinen holder mer på varmen, så må man øke hastigheter på vifter og tilsvarende for å få tilsvarende kjøling. Så man øker støyen på viftene. Hva er da vitsen med støydempingsmatter? ;)

 

Jeg satt sammen med faren min for å diskutere kjøling, så vi fant ut en ide om å lage et kabinett selv som består av et stort kobber rør man kan feste komponenter i og lage en bra finish på, og da sette inn vifter/stor vifte, i hver ende så luften går tvers igjennom. Da får man den ultimate gjennomstrømning av luft. :thumbup:

 

Og får å leke med tanken, så hadde det vært fint hvis vi satte en stor vifte i hver ende med ekstra kraft, så kan det hende den flyr avgårde. :p

Lenke til kommentar
Enig med det, skjønnte heller ikke poenget med og snu HKet opp ned...? :hmm:

 

Eneste er jo at man for se komponente da... *Wow..!*

I "vinduet" tenker du på! Ja det er virkelig en "big deal" :roll:

 

Men akkurat det kunne vel også vært gjort med hovedkortet i "rettvendt" stilling, (og PSU'en nederst). Eneste ulempen er at man da må la luftstrømmen gå ovenfra og ned gjennom kabinettet og ut via PSU'en. Det blir likesom litt feil retning siden varm luft stiger, men med gode vifter skal ikke det være noe problem.

Lenke til kommentar
Enig med det, skjønnte heller ikke poenget med og snu HKet opp ned...? :hmm:

 

Eneste er jo at man for se komponente da... *Wow..!*

I "vinduet" tenker du på! Ja det er virkelig en "big deal" :roll:

 

Men akkurat det kunne vel også vært gjort med hovedkortet i "rettvendt" stilling, (og PSU'en nederst). Eneste ulempen er at man da må la luftstrømmen gå ovenfra og ned gjennom kabinettet og ut via PSU'en. Det blir likesom litt feil retning siden varm luft stiger, men med gode vifter skal ikke det være noe problem.

For de av dere som så min worklogg "vrengt Lian Li " der jeg tok å snudde om et Lian Li Pc 70 slik at de fikk hk opp ned og stforsyningen i bunnen , resultatet av dette ble lavere temp i kabinettet , dette med nøyaktig samme komponenter i kabinettet som før ombyggingen.

Link : Vrengt Lian Li

 

kab07.jpg

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

CPU fan hastighet og feil temperatur i BIOS.

 

Ser på side 51 i manualen til GA-K8NSNXP-939:

 

CPU SMART FAN (enabled by default)

a) cpu temp higher than 60C, CPU fan will run at _full_ speed.

b) cpu temp higher between 50-60C, CPU fan will run at _high_ speed.

c) cpu temp higher between 40-50C, CPU fan will run at medium speed.

d) cpu temp lower than 40C, CPU fan will run at low speed.

 

F3 bios viser jo feil temperatur:

F.eks 20C, når temperaturen faktisk er langt høyere.

 

Og med "CPU Smart Fan" aktivert (standard), så vil vel cpu vifte gå

med lav hastighet, når den burde gått med høy eller full hastighet ?

Som igjen medfører at CPU blir varmere enn den burde ?

 

Kanskje lurt å disable "CPU Smart Fan" ?

Lenke til kommentar
det er ikke rart at skjermkort viften bråker, når det er så sinnsykt varmt i kabinettet, og den varmeste enheten i hele kabinettet er på undersiden av skjermkortet, som da varmer opp skjermkortet. Varme stiger jo som kjent.. så å plassere hk opp ned ser jeg på som en total miss i forhold til varme, funker visst man har vannkjøling, slik at ikke varmen blir spredd ut i luften i kabinettet, men her stiger den jo barer og dermed varmer opp skjermkortet

Man kan jo vri litt på det du sier her ,dersom hovedkortet står "rett" vei vil varmen fra skjermkortet bli dratt inn av prosessorviften som er over skjermkortet og temperaturenn på cpu vil bli langt høyere ,jeg har som tidligere skrevet at jeg har ett likt kabinett invendig ,og jeg har ekspredimentert litt med forskjellige løsninger hva kjøling angår.

Kjøling av prosessor er etter min oppfatning ikke noe problem med dette kabinettet ,men jeg har Zalman passiv kjøling av skjermkortet,som blir meget varmt ,jeg prøvde først å sette en 80mm vifte over cd-romene som jeg flyttet ned ett nivå denne viften blåtet da kald luft inn i kabinettet og blir dratt ut nede ved 120mm viften ,dette gir nok en bedring av kjøling av skjermkortet men prossesor temperaturen økte med ca8 grader

Jeg flyttet opp igjen cd-rommene og monterte 80mm viften under cd-rommene og den blåser da mot skjermkortet i nedre kant ,dette gir også en tilstrekkelig kjøling av skjermkortet ,men prossesortemperaturen gikk nå ned fra 50 til 41grader.Og da ligger Hovedkort temperaturen på 40 grader

Så min konklusjon er at dette kabinettet har en god løsning for kjøling av prossesor ,men burde hatt bedre luftgjennomstømning forbi skjermkortet,men da kjøling som forhindrer at varmen fra prossesorviften blir dratt inn av cpu.

Uten denne ekstra viften i front var cpu temp 43grader og hovedkort 46grader C.

Mine komponenter AMD 64 3200 og ati 9800pro skjermkort.

Endret av vix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...