Gå til innhold

Jeg har satt pcen min ute på hverndaen!


Steikern

Anbefalte innlegg

Jo, den vil bli avkjølt av innsiden av veggene og lage dugg/dråper på innsiden av kabinettet. Og dugg inne i PSU tror jeg ikke er optimalt.

Du glemmer at den lufta som kommer inn i maskinen, er den som har vært utenfor. Og siden lufta utenfor er kald, og ikke holder på mye vann, er det heller ikke mye vann som kan avsettes på veggene inne i kabinettet. For at idéen din skulle funke, måtte lufta ha blitt tilsatt fuktighet mens den var varm, noe som ikke skjer. Eller at veggene var kaldere på innsiden av kabinettet enn lufta utenfor, noe som alle skjønner ikke går.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herregud mann! Hva er det du vil fram til med denne tråden ? Alle og da mener jeg Alle vet vel at pc+vann ikke er bra!

 

Kan uansett ikke ha mye mellom øra når man setter en sånn pc på hverandaen!

 

blir oppgitt over sånne folk ! :thumbdown:

Hvorfor? Dette er jo faktisk litt interresant, det er mass "alle vet" om pcer som ikke er fakta, de er ikke så fordømt skjøre som folk skal ha det til, og en liten test av hva de tåler og ikke tåler er alltid gøy.

 

AtW

Lenke til kommentar

Pass på at maskinen ikke får regn på seg.

 

Jeg har hatt en server stående på verandaen sammenhengende i 5 år. Den går hele døgnet, og jeg har ikke hatt noen problemer, enten det har vært 30 varmegrader eller 20 kuldegrader.

 

Kondens er ikke noe problem for, som forklart tidligere i denne tråden, setter det seg på kalde flater og ikke på varme. Jeg har en inglasset veranda, og har maskinen i boden, men det er ingen isolasjon og ingen oppvarming der (utenom PC-en da).

 

Da jeg satte den opp der var det mange som sa at den ville gå i stykker, men de hadde ingen forklaring på hvorfor de trodde det, så her er det nok mye tro og lite viten ute og går. Jeg hadde ikke noe annet valg enn å sette den der, for den bråker så mye at jeg ikke kan ha den inne :-)

 

Kos deg med en maskin med verdens beste kjøling om vinteren, og ikke noe støy.

 

Erik

Lenke til kommentar
For at idéen din skulle funke, måtte lufta ha blitt tilsatt fuktighet mens den var varm, noe som ikke skjer.

? Hvorfor ikke?

 

Mens den var 'varm' = Når den var inne

Er det ikke vanlige at det er både varmere og høyere luftfuktighet inne?

 

Den 'varme' (og 'våte') luften du tar med deg ut vil bli avkjølt og få mindre evne til å holde på vanndamp, og dette vannet vil da sette seg på det med lavere temperatur som det kommer borti. I det du setter kabinettet ut vil luften ute kjøle ned metallet i veggene, og det igjen vil kjøle ned den varme (og 'våte') luften inne i kabinettet, og kondens vil sette seg på metallet.

 

F.eks om du setter en tupperware boks med tett lokk inn i kjøleskapet (med 'varm' luft) så vil det sette seg dråper over alt inni.

Lenke til kommentar

For å nevne Så har jeg plassert en server ute i luftebua i huset vårt.

Denne bua har samme temperatur som det er ute, dvs når det er minus ute er det minus der inne og.

Men den er beskytta for alt som heter vær.

 

Den lever godt ennå, gått i et år sammehengde i den bua snart nå :)

 

Om vinters tid har man fine temperaturer på harddiskene :)

20grader osv :!: :!:

Endret av PulZ
Lenke til kommentar

Gunnar_:

Selvfølgelig er det dustete å ta med seg den åpne maskinen inn i den varme badstua for å la den stå der en stund, lukke den, og sette den ut i -20°C, uten å skru den på. Men det er virkelig et ekstremtilfelle.

Så lenge du ikke venter for lenge med å skru på maskinen etter at du har satt den ut, ser jeg ingen problemer med kondens.

 

Men la oss nå likevel si at lufta inni kabinettet mot formodning inneholdt så mye fuktighet at den kunne kondenseres på innsiden veggene. Hva vil skje?

Jo, når du skrur på PC-en, og komponentene produserer varme igjen, vil den varme lufta inni maskinen dra med seg fuktigheten ut.

 

Konklusjon: Kondensering av vann på innsiden av PC-en er et ikke-problem i denne sammenhengen!

Lenke til kommentar
Hvorfor? Dette er jo faktisk litt interresant, det er mass "alle vet" om pcer som ikke er fakta, de er ikke så fordømt skjøre som folk skal ha det til, og en liten test av hva de tåler og ikke tåler er alltid gøy.

 

AtW

Til og med bestemora mi vet at pc'er ikke har godt av vann/fuktighet..

Og han har jo latt den stå ute i 2 døgn så...

 

Kan være enig i at dette kan være intresant for noen , men _ikke ned en slik pc...

Det er bare unødvendig bruk av penger om det skulle bli ødelagt...

Lenke til kommentar
Jeg er high skilled i cs  gamer only med pro gamers og har 1.8 i sens :)

Så du får ikke spilt mere High skilled cs heller nå da? :!:

 

nei ikke på en uke nå ass...

 

Jeg som nesten ikke klarer meg en dag uten cs men skall nok få klare det hehe :=)

Endret av Aadna
Lenke til kommentar
legg ut bilde så skal jeg faktisk tro deg

hmm... skall jeg legge ut bilde av hovedkorte mitt du kan jo ikke se noe gernt da det enste er at når jeg putter strømen ini pcen så starter alle viftene på fult!

Og der skjedde det ikke mer!

Hæ? Det du sier er at tidligere skrudde alle viftene seg på fullt så snart du satt i strøm-kabelen??

Det er da uansett ikke riktig.

 

Om du mener at viftene ikke lengre skrur seg på når du skrur på pc'en kan det like gjerne være PSU som HK avhengig av hvordan viftene er koblet til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...