Gå til innhold

billig og enkel forsterker krets...


Anbefalte innlegg

jeg har tenkt å ordne cd spiller på rattkjelka mi, jeg mangler bare batteri, høytaler elementer og forsterker...

 

(siden jeg har to holdere til høytalere som skal monteres på rattkjelka, så er det viktig at høyttaler elementene passer, så jeg har da funnet et par høytalere som burde passe hvis de ikke er for dype...)

 

de høyttaler elementene er på 6Ω hver

jeg får tak i batterier på enten 12 eller 24V, noe mer enn det blr sansynligvis for dyrt...

 

kan du hjelpe meg med å lage en enkel og grei forsterker "krets" da cd spilleren ikke gir ut nokk lyd/effekt alene?

 

det hadde også vert fint med produkt nr hos elfa, da jeg ikke er flink til å finne der... (hvis jeg ikke får, blir jeg jo bare pent nødt til å sitte leeeenge å lete etter det..)

 

på forhånd takk for all hjelp :)

 

Mvh. Kristoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke regulere lyden med forsterkeren nei... da måtte du i såfall hatt en forforsterker... men det du kan gjøre er å bare regulere lyden på selve discman'en...

 

Selv ville jeg egentlig ikke godde betale en masse penger for å bygge en slik en... jeg ville heller tatt en tur på biltema og kjøpt et par billige pchøytalere og bygget dem om...... De fleste (små) pchøytalere drives vel på en 9v eller.no så da skal det jo ikke være no stort problem å mekke den til på et 12v batteri (eller bare et 9v batteri eller to)...

Lenke til kommentar

jeg tviler på at det går bra å modde et par datahøyttalere på 9V til 12V..

men høyttaler elementene i slike datahøyttalere, er de på 4 eller 8 ohm?

hvis de er på 8 ohm, så går det jo greit å bruke forsterkeren, og bare en motstand til batteriet...

 

eller, så går det an å finne ut hvilke komponenter en slik byggesett forsterker, og lage det selv, uten krets-kort, det var jo det jeg først hadde tenkt da...

 

 

*edit*

på biltema ser det ut til at de har et par greie høyttalere til 98 kr, men hva er mest sansynlig at er inni, 4 eller 8 ohms elementer?

 

og kan jeg få det billigere hvis jeg lager kretsen selv, eller kan det bli for vanskelig/dyrt?

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

bruk et par pc høytalere du river ut forsterker delen på da vel..

 

hvis forsterkerdelen går på dc, så er det greit, går den på ac, så må du lodde av likeretter diodene, men det er ikke noe stress.

 

drit i å gjør ting vanskelig: du har ikke lært nok enda. eg vet. hadde masse fine planer når jeg begynte på gk jeg og, men de var ikke realiserbare før i år. (vk1 elektronikk)

Lenke til kommentar

ved bruk av discman seff...

men de har ikke de høytalerne jeg trenger på biltema, og i regelboka mi, så har jeg sett noe som ser ut som en enkel forsterker krets, bare at jeg ikke forstår kretsen...

jeg kan legge ut bilde av den, og kanskje noen kan hjelpe meg med deleliste...

 

jeg har også hørt at det finnes forsterker IC'er, det hadde jo også gått greit...

 

*edit* her er bildet over de kretsene i regelboka mi.., det er den oppe til høyre jeg tenkte på, hvis noen kunne hjelpe meg med den...

...eller hjelpe meg med en forsterker IC...

forsterkerkrets.jpg

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar

Personlig bygde jeg meg i sommer en cmoy og vil tro du ikke trenger mer ettersom signalet allerede er forstreket i discmanen...

Har ikke tid til å finne link til byggesett akkurat nå men søker du litt finer du...

Hvis ikke kommer jeg tilbake med link senere :)

 

Edit: I am back :p Uansett linken er her. Kjører selv 6 ganger forsterkning med denne og bruker den blant annet på en koss pro 4aat med en impedanse på 250 ohm(bruker denne på forforsterkede signaler som f.eks. fra en discman eller fra PC...).

Og bruker opa2134pa, har ikke fått tak i opa2132P(A), ok kjører på 18V spenning fra batteri eller 19V fra en batterieliminator. Opprinnelig brukte jeg 9V men økte til 18 for å fjerne noe av støyen (hvis du får tak i en opa2132 vil denne fungere bedre på lavere spenninger en opa2134...).

Uansett med 18V spenning inn på forsterkeren får jeg et klart signal uten noe hørbart støy egentlig. Merker støyen først når jeg ligger rundt 5.5 ganger forsterkelse...

Endret av b_cybe
Lenke til kommentar

hallå! vel, til å begynne med: joda, et sted må man jo begynne. slik ville jeg gjørt det: høretlf. uttak på discman kobles til en PChøytaller som enten kjøpes på Biltema eller andre for ca 200Kr. Det viktige r at den pc høtaleren Må vare bergnet for brukk av batteryer eller ekstern batery eliminatør (kjent som "transformatør") Disse høytalerne har en innebygd forsterker som er av classe D -dvs at disse er "digitale forsterkere" og har høyere virknings grad og "leverer" mer effekt en enn "vanlig" classe A/B forsterker.

DESUTTEN: Hvis pc høytalerne ikke SKAL HA mer en 9volts spenning så skal disse tåle en 12 volts batery MEN for å være på den sikre siden så kan du opne de og eventuelt BYTTE ut ALLE elektrolytkondensatorene som har en påtrykt spenning MINDRE enn 12volt, som regel de er ikke snakk om mange elektrolyter, kanskje 4 ellers 6 stk. HVIS PChøytalerne du kjøper ikke tåler mer en 6volt så bruker du en "spenningsstabilisatør" IC, som 7806 -hvis du setter 2 stk IC i paralell med hverandre så dobbler du antall amper som du kan trekke gjennom ICene, Det viktigste med disse ICene er at de må være skrud fast til en eller annet form for "kjøle plate" slik at disse kan levere den påtrykte strøm styrke. Hvis du er usikker ang. bytting av elektrolyter inne i PChøytalerne så kan du ogå her bruke ICene men av type 7809 eventuelt en 7809 hvis du vil gjøre det enkelt uten . Disse ICene finnes også i andre "regulerings områder" der betgnelsen 78 (78xx) angir "positiv in/utg spening og XX er regulerings område, til slutt ang ICene så er det bein nr 1 som er inngangs spenning og bein nr 2 er jord (eller "-" på bateryet) og bein 3 er den regulerte utgangs spenning og metall chasiset på IC også er jord ("-") -LES EVENT. DATABLADENE MED SPE PÅ DISSE IC HVIS DU VIL LÆRE MER OM DEN- pess, pess -

apropos: de bilde som du viser er i første omgang det du ser til venstre for boka en vanlig "push pull" transistor kobling med en SYMETRISK spenning, dvs at den har en "positiv" spenning fks +9v og en negativ spenning feks -9v og en "felles" jord (symetrysk pgs at begge spenningene er like i forhold til jord med motsatt fortegn) og den endelig bilde til høyre viser en "push pull" forsterker som er BROKOBLET. :-)

dette blir langt...... :-)okey, hvis du vil bygge dette "BILLIG" så kjøper du en ferdig PChøytaler som forklart tidligere. vil du være "EKSTREM" kjøper du en bilforsterker av "imse slag" (som den tidligere nevt :p ) personlig ville jeg kjøpt en SOUNDSTREAM eller PPI/Phonix Gold 8-) MEN da ville dette være bortkastet hvis du ikke setter noen ordentlig øhøytalere som kan levere effekten og ikke minst bnassen som disse vidundere av forsterkere kan levere og skal du få det til så må du ha en eller ann form for kasse rund de valgte høytalerne (neppe de PChøytalerne) og neppe noe som ikke koster mer en 500Kr kilo, og VIPS så er det kanskje ikke noe mer plass til deg igjen....... LEL

skal du være virkelig "AVANSERT" så bygger du noe selv det blir neppe billg, eller kanskje får du take i en brukt bil CD spiller kassett spiler og tar du ut forsterkeren som er innebygd i de. Jeg så en pioneer forsterker i QXL som er av den gamle typen (fra 80 tallet) og den har en 4 stk klasseB forstekere som er brokoblet til 2 fantastiske drømme watt på 2x25 watt.... hæ! nå snakker vi!! LEL og den trenger bare 12 volt men har ca en tomgangs strøm på ca 2-4 amp timen... :-)

nå blir dette her langt...... vel, osv, osv, MEN sakl du virkelig bygge slik den tegningen du viste så må du regne ut verdiene på basis spenning (her bestemmer du i hvilken classe den skal arbeide A-B osv) og stabilisere de slik at de... osv, og hvilken type transistorer det skal brukes og med hvilket båndbredde og forsterkning og ikke minst, størrelse på kjøleribben til disse og..... :-)

nei, kjøp PChøytallere. Hvorfor var det så viktig med impedansen på disse??? med en 4ohms eller 6 ohms så vil "teoretisk" levere mer effekt men det er også forutsetningen at forsterkeren "greier" den impedansen og kan levere mer strøm, MEN det gjør også at forsterkeren vil igjen trekke mer strøm ut av batteryene (evt. strømsforsyning) med "forkortet" "spille tid".... og nå ble det veldig langt.............. :-) gir meg!! håper du tar "RIKTIG" valg og ikke ble mer forrviret.....

mvh

james :thumbup:

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...