Gå til innhold

billig og enkel forsterker krets...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

da sier vi at det er slik som over da..

skal til elfa snart...

 

forsterkeren som jeg ikke får til å virke er stereo, og er etter alt jeg kan se koblet riktig :(

 

*edit*

ta bilder nå..

jeg er så fryktlig glemsk...

 

*edit2*

hmm... nå så jeg noen motstandere som ikke går noen steder...

*sjekke ut*

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar

Jeg er i planleggingsfasen for å bygge en forsterker av den samme chip'en. Etter endel søking på nettet har jeg funnet denne guiden som inneholder det meste man behøver å vite om denne forsterkeren. Hvis du ser på kretsskjemaet litt ned på siden så anbefales det en del ekstra motstander og kapasitanser på "strategiske" plasser. Hvis du bygger forsterkeren slik du har tegnet opp så kommer garantert ett eller annet til å svi seg. Her står det også beskrevet hvordan du lager volumregulering. Jeg vil anbefale deg å følge kretsskjemaet på siden jeg lenket til, det krever ikke så mange ekstra komponeneter eller merarbeid, og er garantert mer driftsikkert og mye bedre rent lydmessig.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Coolkid! FEIL!! ikke bygg den slik, da kommer du til å svi den stakkars chipen. stikk innom www.national.com og last ned databladet på chippen. les det, og FORSTÅ det. meget viktig.

 

guiden på decibel dungeon er temmelig bra for noobies, så les den.

Å bygge en GC er litt vanskeligere en hva en som regel tror med en gang.

 

tro meg, jeg har vært igjennom den fasen, forståelse for hva du gjør, og hvorfor du gjør det er nesten det viktigste.

Lenke til kommentar

ehh...

det der skjønte jeg ikke mye av...

 

men så har vi ikke kommet lenger enn å lage strømforsyning i klassen da..

 

og spennings regulatoren, f.eks. måtte jeg lese i boka hvordan fungerte, og der stod det bare at den fingerer som et pot meter som justerer ned motstanden når belastningen øker.. (eller noe sånt)

 

:cry:

 

nå vet jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre :(

Lenke til kommentar

aiaiai.. this is bad man :green:

 

vell, hva skal man si? har dere muligheten til å lage printkort da?

jeg hadde laget printkort til lm3875 ampen min rundt denne tiden i fjor, så dere har vel omtrent samme tidsskjema?

 

hvis det er det, så finnes det masse fine layoutes, bla på decibel dungeon. be læreren din se på det, og la han forklare deg det på en måte du skjønner det da vel.. hvis ikke, så skal jeg gi deg en liten tutorial i forsterker 101 ved neste ok.no møte.

 

en ting som er viktig er at du må ta deg god til med å skjønne disse greiene. det vil komme til deg etterhvert.

Lenke til kommentar

var det ikke det jeg gjorde på den forige tegningen da?

 

ang å lage print, så vet jeg ikke helt, de eneste som har gjort det er de få som valgte elektronikk som hovedoppgave, men kanskje jeg får lov..

 

ang å få læreren til å forklare, så tror jeg ikke han gidder det, han er veldig nøye på friminuttene, og da skal han ha fri... han kommer nokk til å si at det får vi senere eller noe...

Lenke til kommentar

vel, jeg får kanskje lov til å lage printen hvis jeg kjøper "plata" selv...

 

men, før jeg gjør det, så må jeg vite hva jeg skal koble inn på den..

hvis jeg først skal lage print, så kan jeg jo ta de to 10ohms motstaderne der også, men såvidt jeg forstod på deg, så trenger jeg mer enn bare selve forsterkeren, og jeg må vite hvordan jeg skal koble den...

 

jeg håper det er lett for deg å vise meg hvordan jeg skal kobel, og at du kan gjøre det for meg, og/eller forklare meg hvordan jeg må koble...

Lenke til kommentar

ingen som kan hjelpe meg?

jeg spurte læreren i dag om han kunen forlklare meg hvordan en transistor (eller var det ic?) forsterker virker, og det kunne han ikke...

 

jeg er lei av å bli holdt tilbake i undervisningen av de andre i klassen.. :(

 

vi har ikke engang lært om transistorer tror jeg.. :(

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar
slik da?

 

håper jeg forstod hva du mente...

hallå igjen, hadde ikke tenkt å komentere noen ting mer her, men ser en opplagt misforståelse eller feil slik tegningen viser.... hvis man setter en motstand på 10 ohm i "hver" ingang så vil egentlig man ha to paralell koblede motstander... har dere ikke sett det? :roll: så da kan du like så enkelt koble en motstand på 5 ohm ved "selve" inntaket (inngangen)

MEN for at den motstanden skal ha noe funksjon i det helle tatt så må den kobles i SERIE med signalen, da vil den fungere som en kortslutnings motstand, siden den motstanden vil være i SERIE med spillerens utgangen og JORD, demogorgon sa det selv: ic har en stor ingangsimpedans så her ville jeg brukt en 100ohms eller mer men mindre enn 10kohm. Husk at den "effekten" som cd spilleren leverer også tas fra bateriene fra spilleren, ALTSÅ: lavere impedans på utgangen til cd spilleren, MER strøm som trekkes fra bateriet -....

Ellers vil oxo komentere et par ting: den siste tegningen av ic som demogorgon har lagt ut vil faktisk oxo fungere uten "inngangskondensator" MEN kan risikere at opampen går varm pga manglende "avkoblingskondesatorer" rundt forsyningsspenning, noe som KAN forårsake "selvsving"...

Inngangs kondesatorer bruker man for å "isolere" diverse parametrer(spenninger/strøm) for forsterkeren som: bias strømmen, forspennings punkter for feedback/fasekompensering, osv, osv. siden "forsterkerens konstruktøren" ikke vet hva man vil koble inn på inngangen, det kunne for eksempel være en signal kilde med 5 eller 10 volt i utgangs spenning hvis den ikke har en "utgangskondensator" som er koblet inn i serie med signalen så vil den spenningen på 10 volt forandre den spenningen som skal besteme arbeidspunktet til utgangsforsterkeren (for enkelhetens skyld la oss si at den skal være en classe B forsterker med 0,7volt forspenning) tenk hva som vil skje når ca 10 volt blir satt på ingangen og den 0,7volt blir økt til ca 10 volt? joda, i beste fall så får du en meget bra classe A forsterker som greier å spille i noen sekunder før bateriene takker for seg, eller at utgansgs forstekeren går varm siden kjøleribben den er skrud på er ikke beregnet til den effekten og selvfølgelig så vil utgangs transistorene kortslutte.

Ellers husk at den forsterkeren til Decibel Dungeon trenger en symetrisk spenning.

 

mvh

 

fikk tegnet de motstandene, der feks venstre inn på R1 og høyre inn på R2, ellers hadde ikke den nevnte ic´n i min database.

 

lykke til

post-112-1103057647.jpg

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

den chipen du har har både en ivertert inngang og en ikke invertert inngang.

 

http://www.national.com/pf/LM/LM3875.html

 

last ned pdf'n, les det, og forstå.

 

og den siste skissa blir feil.

siden du har en power opamp inni boxen din blir de 200 ohm'ene forsvinnende små i forhold til resistansen i opampen, så legg en motsatnad fra høyre og en fra venstre til jord. disse kan være alt mellom 10-500 ohm. dens funkjon er at strømen skal gå til jord igjennom motstanden mens opampen bare skal lese spennings diffrensialen.

 

så: følg datadet. du har linken nå. kretsen er på første side av det.

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...