Gå til innhold

billig og enkel forsterker krets...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei igjen, sorry var ikke meningen at det skulle bli så langt.... ble bare litt ivrig.

 

husker selv når jeg skulle "mekke" min første vu meter og den skulle være med rør... men det var ingen som kunne hjelpe meg den gangen (ca 22 år siden...)

 

uansett, håper at dette var mer til hjelp enn noe annet!!

 

motto: det du ikke har prøvd, har du det til gode.... :D

Lenke til kommentar

Er litt usikker på hva du egentlig skal ha her men jeg tror ihvertfall du kan mekke en cmoy til under 500 lappen... liten blir den og... har stappet min inn i en sånn metal fisherman frinds boks som man får kjøpt på tax freen på flyplsasen :p Eller noe liknende da... sert at elfa selger noen stillige kabinetter som man kunne plassert den i men de av metall koster en del så...

 

Hvis du trenger de mostandene kan du sikkert få noen av meg :p Eller bestille en hundrepakning av hver av de for 18 kroner for metalfilm (fant ut at det var mye billigere enn hos elfa... som kun hadde karbon som avgir mer støy...).

 

Men det er en god mulighet for å få kjøpt noen brukte/nye forsterkere men de vil vel være relativt store... :hmm:

Lenke til kommentar

Hvor høyt du kan spille kan du til en vis del avgjøre selv... ved at du kan velge en mostand som gjør at f.eks. signalet blir forsterket 6 ganger (Har ikke fått testet om det faktisk er 6 ganger fosrterskelse ettersom jeg ikke her har utstyret for å teste det her,får se om jeg får testet det utover i semesteret på labben eller noe...).

Du trenger jo en opamp IC, elfa har desverre ikke opa2132 serien (alstå P eller PA) men de har opa2134PA som du da må nøye deg med eller bestille fra et annet sted. Så Deleliste blir da(deler det opp i 2 deler som på dn siden men velger å gjøre om noe på den over hva jeg syntes man evt. kan velge bort så får du evt. vurdere det selv...). Lager et word document (hvis du ikke har word så si fra så skal jeg konvertere til pdf eller noe...)

http://www.angelfire.com/ab7/bernt/cmoy.doc

Sånn da var det gjort... ang. de mostandene kan du som sagt sikkert få de av meg ettersom elfa ikke helt har de man skal ha...desutten har jeg mer enn nok motstander... (Hvis du er interessert i å kjøpe motstander er www.electrade.no veldig bra)

 

Edit: Relativt sikker på at den vil kunne drive to høytalere ja... den kjører dint mine hodetelefon med en total impedanse på 250 ohm og er relativt sikker på at det er tøffere å kjøre den enn to pc høytalere... (f.eks. har ikke PC-en min problem med høytalerene mine men med en gang jeg plugger i hodetelefonene klarer den ikke samme nivå...)

 

Ble veldig rotete dette her men er for lat for øyeblikket til å rydde det opp :p

Endret av b_cybe
Lenke til kommentar

Jeg bor i Oslo, like ved Ulevåll (studenthybel..).

På elfa sine sider står det følgende:

Matningsspänning: ±2,5 till ±18 V

Noe som tyder på at kretsen inn skule tåle 36V så lenge alt er koblet riktig (ville brukt en mindre spenning mens du tester den ettersom av og til er det noen loddebroer som man ikke så godt ser som gjør at all spenningen kommer på den ene siden av kortet...)

Spenningen som kommer inn i kretsen blir splittet i positiv og negativ slik at når du sender inn 20V skulle det bli ±10V såvidt jeg har forstått. Jeg har selv kjørt på 20V via batterieliminator uten å ha svidd av IC-en. Om du vil merke noen forskjell fra 12V til 20V er jeg litt usikker på ettersom jeg ikke har testet akkurat det men jeg merket relativt stor forskjell fra 9V til 18V innspenning. Nå kan dette variere noe med tanke på hvor mye støy som kommer inn på kretsen utenifra f.eks. har jeg min rett ved PC-en min som kan lage støy...

 

Angående de motstandene kom jeg nå på at jeg glemte å hente de til hybelen så de ligger hjemme men kan hente dem neste helg når jeg skal hjem uansett (får prøve å huske det og :hmm:)

Lenke til kommentar

hei igjen,

tror ikke den cmoy blir slik du forventer, siden den er mer ment som en øreprop forsterker. men hvorfor ikke prøve det...

 

Har mer tro på en ferdig pchøytaler med innebygd forsterker (classe D). først og fremst fordi samtlige komponenter allrede er der og den er beregnet til å drive en 4-8ohms elemnt som allrede du "får" med på kjøpet.

 

Men skal du "tweike" den så må jo være selve kassen til høytalerne med bedre avstivning og demping av "kassen" også selve elemnten: en extra magnet, (øker følsomheten=mer "lydtrykk")

 

Ikke minst: alt ferdig for 200kr. :roll:

 

 

mvh

Lenke til kommentar
hehe.. jeg går på skole på ullevåll.. sogn.. :blush: (kan trøste meg med at jeg er den glupeste i klassen)

det er jo ikke så langt unna, er det?

hvor mye skal du ha for de motstanderne?

Hvis det bare en en videregående skole i sogn er nok denne rett over gaten gitt...

Trenger ikke noe for de motstandene jeg kjøpte dem for 18 kroner for en hundrepakning så det blir liksom ikke de helt store utgiftene å gi noen bort :)

 

øreprop??? Som sagt så har jeg brukt denne på mine koss pro 4aat som har en impedanse på 250 ohm... det vil jeg tippe er mer enn de PC høytalerne har...

Selv syntes jeg lyden er ganske bra og merker kun støy når jeg skrur forsterkningen til maks da merker jeg støy men det er på et veldig lite område... ellers er signalet veldig klart og fint det...

 

Selvfølgelig er ikke cmoy ment som en forsterker for et uforsterket signal men nå gjør jo discmanen en del av jobben for den da...

 

Men nå må jeg gå å legge meg hvis ikke forsover jeg meg i morgen...

Lenke til kommentar
øreprop??? Som sagt så har jeg brukt denne på mine koss pro 4aat som har en impedanse på 250 ohm... det vil jeg tippe er mer enn de PC høytalerne har...

sorry, "ørepropper" var mer ment som"høretelefoner" :blush:

dvs: nevnte har riktig nok en "høyere impedans" og ergo behover ikke mye "strøm" ut av forsterkeren siden den er en mindre belastning for forsterkeren (høyere impedans=mindre strøm som forsterkeren må levere) dessuten med "ørepropene" ;) "inni" øra behøver ikke mye effekt (kvantitet) men heller kvalitet!!

for å drive 4-8ohms høytalere så må nok mer strøm leveres fra forsterkeren, nevnte "hørettelefoner" på 250ohms trekker så pass lite strøm fra ICn at den ikke vil trenge noe kjøling! men den vil nok trenge det når "øreproppene" er mindre enn 16ohms...

sorry å ikke være enig med dere der... :no:

 

apropos:selvfølgelig er jo mest moro å bygge selv men litt "ållreit" at den "funkernoenlunderiktigog..."

:thumbup:

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...