Gå til innhold

billig og enkel forsterker krets...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

man behøver overhode ikke noe software for å lage print, faktisk er det lettere uten. papir og blyant er det som trengs.

 

men en ting å ha i bakhodet er at det finnes tonnevis av layouts for disse chippene der ute, da de er temmelig vanelige i DIY forsterkere.

 

www.diyaudio.com

les noen poster og finn noen hjemmesider, så går det opp for deg etter hvert.

det er en a-ha opplevelse med disse sakene, det var i allefall det for meg..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hm...

vel, jeg har fått lyd i høyra kanal, men det er nesten bare skurr...

noen som vet hva som kan være feil?

jeg skal finne link til der jeg tok den ifra...

 

*edit*

her: http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/

 

*edit2*

kan de 10kohms motstandene på utgangen ha noe å si?

 

*edit3*

fant ut hvorfor jeg manglet lyd i den ene høyttaleren, jeg hadde loddet feil når jeg skulle fikse en feil lodding... :whistle:

 

*edit4*

jeg ser også at inngangene går rett til kunstig jord med en motstand, har jeg rett når jeg antar at det er den som er syndebukken for den dårlige lyden?

 

*edit5*

de inngangs motstandene er på - som skal til jord, men hvorfor er det motstand der, og ikke bare en lask eller noe..?

 

*edit6*

nå fikk jeg ordna den andre høyttaleren, men det komemr bare en høy stygg lyd ut av den...

sånn veldig lav frekvens, kanskje 10Hz, kanskje ikke det engang...

 

*edit7*

når jeg setter potmeteret på maks motstand til inn signalet, så går det til kunstig jord istedet, hvorfor det?

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

Sitter ikke jeg med diagrammet forran meg nå men fordi jeg har litt dårlig tid...

Er ikke jeg akkurat en proff på ren kretselektronikk men ettersom ingen andre har svart tilater jeg meg å legge inn noe ihvertfall :)

 

Er vel vanlig at det er en motstand når du kobler + inngangen til jord? mens når man kobler - inngangen har men motstanden på inputen på + såvidt jeg husker...

Han har et eget avsnitt med "debuging", og det du egentlig må gjøre er å se etter om det er noen forbindelser til jord hvor det ikke skal være forbindelse (dette sjekker du raskt med et multimeter...).

Lenke til kommentar

ehm..

hvor er det det ikke skal være forbindelse med jord?

 

in- regner jeg skal ha forbindelse med jor gjennom en motstand, for det har den, men den har også en motstand som ikke går noen steder, hvar kan den være til?

 

men in+, den skal vel ikke være koblet til jord? (det er den igjennom en motstand..)

 

det et også koblet en kondensator på inngangen, tar ikke de bort rippel som er det som er lyden?

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar
ehm..

hvor er det det ikke skal være forbindelse med jord?

 

in- regner jeg skal ha forbindelse med jor gjennom en motstand, for det har den, men den har også en motstand som ikke går noen steder, hvar kan den være til?

 

men in+, den skal vel ikke være koblet til jord? (det er den igjennom en motstand..)

 

det et også koblet en kondensator på inngangen, tar ikke de bort rippel som er det som er lyden?

Husker ikke lenger hva som skal være koblet gjennom motstand eller ikke... men kan få sjekket det opp hvis ingen andre kommer med løsningen... jeg mente ihvertfall å huske at det er + inngangen som må kobles til jord via motstand...

 

En kondensator fjerner vel DC men slipper forbi vekselstrøm og sinus liknende kurver. Så hvis man modulerer et DC signal med et sinus signal er det kun sinus signalet som kommer gjennom. Jeg mener alstå at kondensatoren da slipper gjennom lyden (ettersom den varierer) men stopper evt. DC spenning.

 

En motstand som ikke går noen steder hørtes jo litt rart ut... da kunne man jo like så godt ikke hatt den ettersom det uansett ikke går noe strøm gjennom den... sikkert at du har sett rett på det diagrammet a? Hvilket navn har den motstanden som ikke går noen steder?

Lenke til kommentar

hmm...

i denne koblingne, så tror jeg du har rett om den kondensatoren, det er hvis den kobles i paralell at den fjerner rippel :blush:

 

skal finne navnet på den motstanden...

 

*edit*

det er R4...

på det sjemaet, så står det at det er til audio ut, men når jeg så på databladet for ic'en, så så jeg at det var R5, som gikk ut, og fikk da flyttet lednigen, det er nå jeg har problemet med dårlig lyd, og den der høye lyden i vendre høyttaler...

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

hehe...

 

jeg har iallefall nå prøvd med 4ohm uten å fjerne den motstanden, men det blir visst ikke så bra lyd når jeg spiller høyt..

jeg tror det er klipping, men jeg skal ta den med på skolen for å få undersøkt det...

 

neste prosjekt blir den der 56 wattern :D

 

får håpe jeg forstår det sjemaet som abraxa linket til..

jeg er fortsatt ny med dette, og selv om jeg forstår mer enne jeg gjorde når jeg planla dette, så forstår jeg fortsatt lite...

 

forresten, det der med klippinga, vil det forbedre seg med 8 ohms høyttalere istedet for 4 ohms?

 

*edit*

 

disse LM3875 forsterkerne..

jeg fikk litt lyst til å lage noe skikkelig å ha i tillegg til den på rattkjelka, og jeg har funnet en side som har byggesett (jeg blir å kjøpe pcb byggesettet tror jeg)

men deg jeg da lurer på er hva som er best av LM3875 og LM4780...

 

*edit2*

hvis noen lurer, så er siden www.chipamp.com

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

Du trenger egentlig ikke så mye som 56W til rattkjelken, 56W er veldig mye. Jeg har laget en sykkelstereo, på den brukte jeg 2*5W, det var rimelig høy lyd i den. Jeg har eksperimentert med forsterkere som er på 22W, og når jeg har den på inne, oppe på loftet, hører jeg lyden fint ute. Jeg tror egentlig ikke du trenger mer enn 15-30W. De større forsterkerchipene skal også ha rimelig høy spenning, dette kan bli litt problematisk ved batteridrift, LM3875 skal minst ha 20V, og da vil jeg ikke tro at du kommer nær den fulle effekten i det hele tatt.

Endret av Mikkel194
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...