Gå til innhold

billig og enkel forsterker krets...


Anbefalte innlegg

hoste høyt og kraftig noe med lm2030 eller 2050 som vil gjøre jobben helt fint, det er tilog med koblingsskjema på elfa.se.

 

du kan også komme unna med å hardwiere de.. (dvs ikke bruke pcb), men lodde kabler mellom motstandere, kondensatorer osv.)

ikke helt sikker på om jeg forstod dette men hvis den måten jeg forstod det på hørtes det litt "risky" ut. For det førsrte vil det fort bli uoversiktelig. For det andre vil man risikere kortslutninger(du kan riktignok kle det hele i el tape eller noe men...).

Uansett hvilken løsning du velger vil jeg anbefale deg å kjøpe et pcb kort til 50 kroner på clas, så kan du kutte av en passe liten bit (bruk en skalpell eller noe å skjær noen ganger på begge sider og brek av forsiktig..), det du har igjen av pcb kortet kan du så spare til senere prosjekter.

 

Søkte etter lm2030 og lm2050 men kan ikke si jeg fant noe på elfa, vet ikke hva slags operasjonsforsterkere dette er men sånn genrelt bør opamp-er som skal brukes i audio være relativt raske, sånn sett får man sjelden (sier ikke aldri...) gode audio opamp-er til en altfor billig penge.

 

Men Demorgon... har du lagd en forsterker med denne chippen? Hvordan funker denne isåfall og hvilken forsterkning bruker du på den (gir den). Hvordan er den med hensyn på støy?

 

Gjerne link til elfa sin side om dette ettersom jeg ikke kan finne den...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det heter muligens mønsterkort på norsk :) Ser ut som de kun har trehulsbaner nå for tiden eller sånne øyer. Hmm... det du trenger er baner som du selv kutter til

men du kan evt bruke 3 baner men da blir det litt anerledes (argh, hvorfor har de fjernet banene fra sortimentet... de var de mest brukerannvenelige...). Så da får du nesten avgjøre om du vil kjøpe eksperiment kortet fra elfa eller clas. Minuset er at de på elfa koster 20 kr mer(hmf!) men da får du hele baner. Skulle som sagt ikke være noe problem med 3 baner heller men kretsen vil bli noe større da... du kan eventuelkt se om da har de vanlige banene på clas først.

 

Har tatt meg med de motstandene nå og lagt dem i sekken så det skulle ihvertfall være i boks...

Lenke til kommentar

hallo, skulle ikke du bygge også en rørforsterker da coolkid?? :whistle:

 

husker jeg ikke mye feil så er det 2030-2050 en av de mest anvendte ic i innebygde cd/radio spillere til bilog en del inne i tv`r . Mye brukt av Alpine og Philips en gang før i tiden... men fremdeles en "gammel og god analog forsteker på classeA/B"...

Husk at den også har en høyere hvile støm, og skal den levere mer en 2,5 watt så må den ha en eller annet form for kjøleribbe.

 

blir noe "seriøs" av alt dette her noen gang?

:hmm:

 

mvh

Lenke til kommentar
hallo, skulle ikke du bygge også en rørforsterker da coolkid?? :whistle:

 

husker jeg ikke mye feil så er det 2030-2050 en av de mest anvendte ic i innebygde cd/radio spillere til bilog en del inne i tv`r . Mye brukt av Alpine og Philips en gang før i tiden... men fremdeles en "gammel og god analog forsteker på classeA/B"...

Husk at den også har en høyere hvile støm, og skal den levere mer en 2,5 watt så må den ha en eller annet form for kjøleribbe.

 

blir noe "seriøs" av alt dette her noen gang?

:hmm:

 

mvh

rørforsterker har jeg grubla litt på egenhånd på men har neppe tid før til neste ferie (som vil si juleferie).

 

Tror jeg har vært borte i de opampene men fant ikke noe datark om dem på elfa, og kan ikke si det ringer noen klokke ellers om akkurat disse men kan være godt egnet for det jeg vet... er vel mulig å få kjøpt sånne små og lave passive kjølere men de vil fortsatt bta en del plass da. fikk desverre ikke testet cmoy-en med pc høytallere i helgen ettersom jeg ahdde det noe travelt med jobbing, probløemet lå egentlig i at jeg ikke fant batterieliminatoren :p Men har med de motstandene hvis du fortsatt er interessert :)

Lenke til kommentar
hallo, skulle ikke du bygge også en rørforsterker da coolkid??  :whistle:

 

*snip*

 

blir noe "seriøs" av alt dette her noen gang?

:hmm:

 

mvh

joda, har bestemt meg for å bygge rørforsterker.. men bare nå at det skal bli en gang i livet, fant ut at det trenger litt skillz dom jeg ikke har enda.. :)

 

og jo da, dette er seriøst, sel om det kanskje kan ta litt tid da jeg er en generelt treg person, men innen vinteraktivitetsdagen, så håper jeg å ha det fiksa, for da skal jeg ake i korketrekkeren...:grin:;)

 

og b_cybe.. joda, jeg er fortsatt interesert i de motstanderne..

kanskje en gang til uken? (eller helgen?)

 

*edit*

@ Pyro_smurf, kanskje jeg skal kjøpe og prøve en sånn også... :hmm:

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar
hoste høyt og kraftig noe med lm2030 eller 2050 som vil gjøre jobben helt fint, det er tilog med koblingsskjema på elfa.se.

 

du kan også komme unna med å hardwiere de.. (dvs ikke bruke pcb), men lodde kabler mellom motstandere, kondensatorer osv.)

ikke helt sikker på om jeg forstod dette men hvis den måten jeg forstod det på hørtes det litt "risky" ut. For det førsrte vil det fort bli uoversiktelig. For det andre vil man risikere kortslutninger(du kan riktignok kle det hele i el tape eller noe men...).

Uansett hvilken løsning du velger vil jeg anbefale deg å kjøpe et pcb kort til 50 kroner på clas, så kan du kutte av en passe liten bit (bruk en skalpell eller noe å skjær noen ganger på begge sider og brek av forsiktig..), det du har igjen av pcb kortet kan du så spare til senere prosjekter.

 

Søkte etter lm2030 og lm2050 men kan ikke si jeg fant noe på elfa, vet ikke hva slags operasjonsforsterkere dette er men sånn genrelt bør opamp-er som skal brukes i audio være relativt raske, sånn sett får man sjelden (sier ikke aldri...) gode audio opamp-er til en altfor billig penge.

 

Men Demorgon... har du lagd en forsterker med denne chippen? Hvordan funker denne isåfall og hvilken forsterkning bruker du på den (gir den). Hvordan er den med hensyn på støy?

 

Gjerne link til elfa sin side om dette ettersom jeg ikke kan finne den...

Å hardwiere er ikke risikabelt hvis du bare passer på hva du gjør og det ikke er store avstander du skal gjøre ting på.

 

jeg har laget en stereo forsterker av 2 lm2030 chiper, det var heller sørgelig lyd i de desverre, men da mener jeg Hi-Fi messig... flat lyd uten klarhet eller dynamikk..

 

jeg har derimot bygget en forsterker basert på et par lm 3875, aka gainclone. dette er noe av det beste jeg noensinne har latt mine ører kose seg med.. jeg har derfor store forhåpninger på lm 3886 ampen jeg bygger nå.

 

coolkid: stikk innom www.diyaudio.com og underkategorien chip amps for info på ic amper. det er nok det du bør gå for.

 

det er mange hyggelige folk der som gjerne hjelper noobs som oss.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

De chipene Demogorgon snakker om er TDA2030 og TDA2050, ikke LM.... Jeg har brukt TDA2040 en del, det er en veldig bra chip til sånne ting, holder på å lage en stereokoffert med den for øyeblikket. På elfa koster den 53,10Kr + moms, den er ganske dyr der. Den er mye billigere andre steder, hos www.reichelt.de for eksempel koster den 1,10e, altså rundt 8-9Kr.

Lenke til kommentar

vettu mikkel 194, det er helt riktig, var nok litt rask der.

 

btw the coolkid, den ampen du bygger ser temmelig rotten ut etter å ha set den siden der.. hva er det? en 1w ic amp elns? du hadde kommet bedre ut av det med et par lm 1875, 3875, 4700 eller 3886... bra lyd er det i de og. lm 3886 har forbausende bra trøkk til å være en ic og.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kommer nok neppe på OK treffet selv ihvertfall da jeg har eksamen rundt den tiden :cry:

 

Du fikk ikke den cmoyen til å funke enda eller? Jeg tror og mener at den skal holde til det du skal bruke den til...

 

Som regel pleier man ofte å bare tegne opp for en kanal så da trenger du som regel 2 evt. kan du muligens kjøre på mono og ikke stereo, litt avhengig av hva du skal bruke det til...

Lenke til kommentar

Si det, det er jeg ikke sikker på...

Jeg tenkte opprinnelig på at du kun kunne bruke den ene kanalen men det blir jo ikke så veldig bra litt avhengig av hva du skal spille. Er det musikk du skal spille på disse høytalerne eller? Noe musikk har jo ikke noe særlig stereo heller i seg da (altså at begge kanalene er så godt som klin like), men da må du jo nesten høre på de kanalene og se om det er noe forskjell.

 

Hvis du bestiller ledsene pleier de å få inn ting dagen etter har jeg opplevd flere ganger (litt avhengig av når du besøker butikken da...).

 

Stikker vel innom elfa en tur jeg og før juleferien, hadde noen planer om å bygge meg en UV kasse (til å lage sånne mønster i kretskort) i juleferien og tenkte jeg skulle lage en liten timer til den og har nå funnet et ferdig oppsett på webben som virker greit og ikke så altfor dyrt å lage selv så. Har desutten endelig funnet en norsk butikk som har litt større sortiment (har noen ganger måtte skrinlegge prosjekt fordi jeg ikke har funnet delene) men nå har jeg funnet ut at Per Velde selger hele RS components sitt vareutvalg til privatkunder og til samme prisen såvidt jeg kan se. Eneste minus egentlig er at de er veldig trege med å svare på epost så tror det lønner seg å ringe hvis man vil ha det raskt.

 

Men får pelle meg tilbake til lesingen her :) Eksamen nærmer seg litt vel raskt... :thumbdown:

Lenke til kommentar

jeg ville i allefall ha satt en 10ohms(eller noe rundt der) motstand i paralell med h og v signal lederen før jeg prøvde, for å være helt sikker. om det ikke er kortsluttningsvern i cdspiller'n, så kommer det nok ikke til å gå bra i og med at det er et volt potensiale mellom lederene som møtes uten noen motstand, dermed kortsluttning, men om du putter en resistor der, så slipper du jo det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...