Gå til innhold

Bedre ATI ytelse i DOOM 3


Boralis

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

vel..at det er en forskjell på 32% som skiller toppkortene i et av de mest lovende spillene noensinne, vel, det er ikke akkurat positivt for ati sin del, spesielt ikke mtp alle spillene som kommer til å benytte seg av doom3 motoren.

quake 4, return to castle wolfenstein (oppfølgeren), neste soldier of fortune spillet.

 

ingen er opptatt av best ytelse i 1 spill alene, men de velger nok å se på oversikten. foreløpig er løpet mellom x800serien og 6800serien temmelig dødt, det er lite som skiller de,dette fører til at de som skal kjøpe seg nytt skjermkort i toppsjiktet står ovenfor en vanskeligere jobb enn tidligere.

da spiller det nok en ganske vesentlig rolle at et av skjermkortene ligger 32% foran det andre i selveste doom3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men er det bare driverne som gjør at Nvidia har en fortrinn i OpenGL-spill? Har disse kortene en arkitektur som gjør dem mer OpenGL-vennlige?

 

Noen som vet?

 

MVH Audun

Jeg tror ikke det er noen som VET det og samtidig har lov til å fortelle om det :-) men det er nok temmelig sannsynlig, siden det ble sagt at ATI's arkitektur var mye bedre egnet for DX9 enn NVIDIA's var.

 

Jeg gjetter at Ati har sett på DX9 når de designet kortene og Nvidia har sett på OpenGL

Lenke til kommentar

Som jeg forstår det så kommer ati med forbedret drivere til opengl ganske snart, de driverne som er startet fra scratch kommer ganske sikkert neste år men da er det snakk om helt nye drivere som er designet for x800 arkitektur og oppover (sikkert bakoverkompatibelt).

 

Så det er ikke noe å være bekymret for, tipper at ati snart greier å få ytelsen sin på linje med 6800, å gjøre noe annet hadde vært ganske teit.

Lenke til kommentar

Å tro at ATi skal klare å presse ytelsen opp mot 6800 serien i Ogl er nok å ta for hardt i. Få som tenker på at NV kan kjøre fp16 og fp32 der fp16 kan brukes for å lette arbeidet til Gpu`en uten at det går ut over bilde kvaliteten, og fp32 der det kreves. Ati på sin side må bruke fp24 overalt med sin arkitektur og slikt sett vil kun tjene på det om et spill inneholder avanserte shadere som krever fp24 og fp32.

 

En annen ting er ultrashadow II som brukes i Doom og sikkert i andre kommende Ogl spill, som igjen gir NV et fortrinn.

Lenke til kommentar

Tja,men hvor lenge kommer disse kortene til å vare?? Har en mistanke om at det nok kommer noe nytt allerede til våren og da muligens kun som pci express, husk agp kort er snart steinalder, ati regner jo med at 40% av produksjonen er pci allerede i år , dette vil nok også komme å få amd over på dette og da er det nok stopp for agp iallefall nye kort .

Lenke til kommentar
Det største problemet for ATI er at mange skal ha det som er best i Doom 3, og i tester er Nvidia mye bedre. Bare dette burde være en grunn til at ATI må jobbe overtid og på høygir helt til de får ut nye drivere som gir MYE bedre ytelse. x800 er jo ikke noe dårlig kort, så det er driverne som er selve problemet.

 

At det ikke skal komme nye drivere før til neste år er nesten spikeren i kisten for ATI, det er jo helt katastrofalt. Doom 3 har vært ute i ett år og det er sikkert ikke så mange som skal ha seg ny hardware lenger pga D3, greit nok at det sikkert vil komme andre OGL spill, men de går jo glipp av selve "rushet" av folk som "må" ha ny hardware fordi et nytt spill kommer ut.

nå tar det vel ikke så lang tid før Doom3 er glømt og HL2 kommer ut...

 

Og Serious Sam 2(vel vel blir det neste store OpenGL spillet) har vel ati sikra seg ganske godt ved 3Dc støtta.(hvis da ss2 i det hele tatt blir opengl :ermm: )

serious sam 2, som i serious sam second encounter som har vært på markedet lenge?

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg Half-life 2-motoren vil støtte langt flere spill enn Doom 3-motoren i tiden fremover, så å avvente et par uker for å se ytelsen i denne også kan vise seg å være lurt.

 

Open GL er ikke SÅ utbredt blant spillprodusenter akkurat, så for meg vil ikke Open GL-ytelsen være noe stort argument - ihvertfall ikke nok til at jeg legger mine 3000 skjermkortkroner i et kort som kanskje bare er best i 2-3 store titler og dårligst i mange andre.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

'serious sam 2, som i serious sam second encounter som har vært på markedet lenge?'

 

Serius Sam: Second Encounter kan regnes som Serius Sam 1.5.

 

den nye OGL driveren til ATI har det versert rykter om veldig lenge nå, og det skal ikke forundre meg om dem har kommet halveis i jobben på å bygge en ny forbedret OGL driver som kommer og tar oss med storm.

 

forskjellen mellom OGL og DX er metoden som blir brukt for å hente fram og utføre forskjellige instrukser i en grafikkbrikke, og når man vet fra tester så ligger XT-PE og Nvidias 6800 ultra (ettelleranna) toppkortene meget likt i DX baserte spill mens i OGL så leder Nvidia over ATI. det har vært ett kjent faktum at ATI har hatt problemer med OGL ytelse men jeg har troen på at en rewrite av OGL driveren deres vil forandre på det og mest sannsynlig heve ATI's OGL ytelse opp mot/til Nvidia's nivå.

en annen ting å tenke på er det at der er egentelig ikke så veldig mange OGL baserte spill på markedet i forhold til antall DirectX baserte spill, så jeg gjetter på at ATI har ikke prioritert OGL driveren og dermed har havnet litt i bakleksa, men at pga. Doom3 kommer så har dem satt fart på ting. trolig så vil det i fremtiden komme mange spill basert på Doom3 motoren, og viss ATI ligger såpass langt under Nvidia i OGL hastighet som dem gjør nå, så vil ATI sett over sikt tape på det, så jeg tror nok dem jobber på spreng for å få ting på plass i den nye OGL driveren deres.

 

tiden vil vise hva som kommer, og vi kan ikke gjøre noe annet en å vente og se hva som skjer.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...