Gå til innhold

Bedre ATI ytelse i DOOM 3


Boralis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jhon Carmack porta allerede Quake til OpenGl allerede i 1997,som

også er samme motoren som half life er bygget på og ser best ut i.

Så det er godt gjort av Ati og i f..... i Open Gl og nesten bare konsentrere seg om DirectX.

Hører jeg pisse Microsoft oppetter ryggen her.

Nå er det vel heller en realitet at DirectX er det som de fleste spillutviklere benytter seg av, nettop pga av Microsofts dominans. ATI har nok heller sett på markedet

Lenke til kommentar
vel..at det er en forskjell på 32% som skiller toppkortene i et av de mest lovende spillene noensinne, vel, det er ikke akkurat positivt for ati sin del, spesielt ikke mtp alle spillene som kommer til å benytte seg av doom3 motoren.

quake 4, return to castle wolfenstein (oppfølgeren), neste soldier of fortune spillet.

Hvis du sjekker ut 3 sammenhengende klipp om DOOM3 på www.gametrailers.com , så nevner iD software at det ikke blir noe Quake4, men at de har begynt på noe helt nytt...

 

en annen ting å tenke på er det at der er egentelig ikke så veldig mange OGL baserte spill på markedet i forhold til antall DirectX baserte spill, så jeg gjetter på at ATI har ikke prioritert OGL driveren og dermed har havnet litt i bakleksa, men at pga. Doom3 kommer så har dem satt fart på ting.

 

Vel, Doom3 har da vært under utvikling i veldig mange år, og ATi har også hatt tett samarbeid med iD software(husker jo hvordan John skrøt av hvor super Radeon 9700 pro var da det kom ut :thumbup: ), så å si at ATi har havnet i bakleksa virker usannsynlig syns jeg... :hmm:

Lenke til kommentar
Jhon Carmack porta allerede Quake til OpenGl allerede i 1997,som

også er samme motoren som half life er bygget på og ser best ut i.

Så det er godt gjort av Ati og i f..... i Open Gl og nesten bare konsentrere seg om DirectX.

Hører jeg pisse Microsoft oppetter ryggen her.

Nå er det vel heller en realitet at DirectX er det som de fleste spillutviklere benytter seg av, nettop pga av Microsofts dominans. ATI har nok heller sett på markedet

Husker godt når OpenGL var det eneste som "dugde", da hadde nesten alle fps spillene støtte for linux... håper noe slikt skjer igjen...

Lenke til kommentar
Men er det bare driverne som gjør at Nvidia har en fortrinn i OpenGL-spill? Har disse kortene en arkitektur som gjør dem mer OpenGL-vennlige?

 

Noen som vet?

 

MVH Audun

Jeg tror ikke det er noen som VET det og samtidig har lov til å fortelle om det :-) men det er nok temmelig sannsynlig, siden det ble sagt at ATI's arkitektur var mye bedre egnet for DX9 enn NVIDIA's var.

 

Jeg gjetter at Ati har sett på DX9 når de designet kortene og Nvidia har sett på OpenGL

Merkelig i.o.m at Nvidia har generelt hatt nære bånd til Microsoft. Kanskje ATI bare har sovet i OpenGL klassen....

Lenke til kommentar
vel..at det er en forskjell på 32% som skiller toppkortene i et av de mest lovende spillene noensinne, vel, det er ikke akkurat positivt for ati sin del, spesielt ikke mtp alle spillene som kommer til å benytte seg av doom3 motoren.

quake 4, return to castle wolfenstein (oppfølgeren), neste soldier of fortune spillet.

Er noen av disse spillene blitt offisiellt bekreftet?

 

While I suspect there will be licenses, I don't think it will be anywhere near as ubiquitous as the Q3 engine was - its characteristics are limiting the its viable applications in terms of content and use (i.e. effective multiplayer at the quality levels of D3). Plus the fact that there are more decent DX engine offerings these days.

 

En annen ting som er verdt å tenke på er at (som JC har nevnt) driverene til nVidia er kraftig optimalisert for Doom3 slik at i andre spill som vil bruke denne motoren vil nok ikke forskjellen være så stor.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
vel..at det er en forskjell på 32% som skiller toppkortene i et av de mest lovende spillene noensinne, vel, det er ikke akkurat positivt for ati sin del, spesielt ikke mtp alle spillene som kommer til å benytte seg av doom3 motoren.

quake 4, return to castle wolfenstein (oppfølgeren), neste soldier of fortune spillet.

Er noen av disse spillene blitt offisiellt bekreftet?

 

Infoen om Return to Castle Wolfenstein datt ut av ansatt i ID Software under et intervju. Quake4 er offesiellt for et år (eller to) siden.

 

Har derimot ikke hørt noe om Soldier Of Fortune 3. og det er vel ikke helt sansynlig heller, iom at Raven nok har hendene fulle med Quake 4.

 

 

 

Når det gjelder hva denne debatten faktisk dreier seg om så er det litt feil når folk påstår at det er få spill som bruker OpenGL. Vi har jo (som nevnt) alle spill som er basert på ID Software sine motorer (kan du telle de på to hender og to bein?). I tillegg er det jo mange grafikkmotorer som både har en OpenGL og en DX renderer (dvs brukeren kan velge).

 

 

Ang ytelsesøkningen i ATI driverene for Doom3 så tror jeg det dreiet seg om litt triksing med lookup maps. Det viste seg at det var kjappere å gjøre det matematisk en å kjøre en lookup i pixel shaderen. Driveren til ATI vil da ikke ordne dette alene, siden det trengs litt endringer i kildekoden / shaderene til spillet også. (jeg var i spania og noe beduggen når jeg leste dette, så det er en viss sjans for at jeg roter).

Lenke til kommentar
While I suspect there will be licenses, I don't think it will be anywhere near as ubiquitous as the Q3 engine was - its characteristics are limiting the its viable applications in terms of content and use (i.e. effective multiplayer at the quality levels of D3). Plus the fact that there are more decent DX engine offerings these days.

 

En annen ting som er verdt å tenke på er at (som JC har nevnt) driverene til nVidia er kraftig optimalisert for Doom3 slik at i andre spill som vil bruke denne motoren vil nok ikke forskjellen være så stor.

Har du en kilde til denne kommentaren? Nvidia er spesiellt kjappe på stencil shadows (les Ultra Shadow II) og det hjelper godt på i Doom3, men jeg vil ikke påstå at det er en spesiell optimalisering.

Lenke til kommentar
Har du en kilde til denne kommentaren?  Nvidia er spesiellt kjappe på stencil shadows (les Ultra Shadow II) og det hjelper godt på i Doom3, men jeg vil ikke påstå at det er en spesiell optimalisering.

Vel, det var ikke direkte det som ble sagt men:

 

I hate the idea of drivers analyzing texture data and changing parameters, but it doesn't visibly impact the quality of the game unless you know exactly what to look for on a specific texture. On the other hand, the Nvidia drivers have been tuned for Doom's primary light/surface interaction fragment program, and innocuous code changes can "fall off the fast path" and cause significant performance impacts, especially on NV30 class cards.

http://www2.hardocp.com/article.html?art=NjQy

 

Jeg tror du ville finne denne diskusjonen interesant:

http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=15031

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...