Gå til innhold

Førstegangstjeneste: Hvordan komme seg dit?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer bare på hva jeg skal gjøre når jeg skal bestille billett for å komme meg til tjenestestedet. Jeg må ta tog og buss, men på NSB sine hjemmesider kan jeg velge mellom to militærrabatter: 50% og 90%. Hva skal jeg velge? Jeg har fått vite at jeg skal reise så billig som mulig, og at jeg får refundert reiseutgiftene. Må man ikke ha uniform på seg for å få 90% rabatt? Det er ingen som svarer på noen av nummerene jeg har prøvd å ringe for å få kontakt med de rette personene, det virker som om forsvaret har sommerferie... Det beste hadde vært å ta fly, men det får jeg ikke lov til (fordi det tar under 12 timer å reise.. en latterlig regel, det hadde blitt billigere å reise med fly. Nok en gang får jeg ikke kontakt med ansvarlige).

 

Noen andre som skal til Bodø, Bodin leir, luftvern?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så koster flyturen bare 425 kroner da. Hvis jeg får 50% rabatt på det, skulle det ikke være noe problem med en egenandel på 212.50. Men det er ikke mulig å velge rabattordningene for militærpersonell når en bestiller flybilletter. Betyr det at jeg må betale fullpris når jeg reiser til Bodø nå, eller hjem på perm med fly? Eller betaler flyselskapene tilbake 90% i ettertid, hvis jeg flyr med uniform?

Lenke til kommentar
Så koster flyturen bare 425 kroner da. Hvis jeg får 50% rabatt på det, skulle det ikke være noe problem med en egenandel på 212.50. Men det er ikke mulig å velge rabattordningene for militærpersonell når en bestiller flybilletter. Betyr det at jeg må betale fullpris når jeg reiser til Bodø nå, eller hjem på perm med fly? Eller betaler flyselskapene tilbake 90% i ettertid, hvis jeg flyr med uniform?

Det er ikke rabatt på flyet for vernepliktige. Når du skal på perm får du flybillett av forsvaret, ev buss/tog i tilknytning til denne reisen kjøper du selv med 50 eller 90% rabatt. Dette får du refundert senere mot reiseregning.

 

Det spesielle med innkallingsreisen er at militæret ikke bestiller flybilletten din. Jeg er ærlig talt ikke helt sikker på hvordan dette ordnes, men du risikerer som sagt å måtte betale billetten selv hvis du benytter fly på en kortere reisestrekning.

 

På en annen side kan du betale fly selv og fylle ut en reiseregning på tog/buss. Du har krav på å få minimum transportutgifter refundert selv uten kvitteringer/billettstumper.

 

Som en "kuriositet": Hvis du bor langt unna, og heller vil bruke en av permisjonene et annet sted en hjemstredet, kan du få prisen på flybilletten utbetalt som kontanter!

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Om du ringer forsvaret og sier du ikke har penger til turen, vil de bestille en reise for deg.

 

Nå når jeg dimma fikk vi valget mellom kontanter eller om forsvaret skulle kjøpe en flybillett hjem..

 

Du får IKKE refundert alle pengene om du reiser på dyrest måte. De tar den billigste reisemåten (dvs alltid buss, de har ikke skjønt at flybilletter på nettet f.x kan være billigere) minus 50%. Jeg fikk 300spenn ellerno fra Sogndal til Stavanger. Jeg kjøpte på nettet og betalte 600 for fly ned. Opp igjen fikk jeg utbetalt noe fra forsvaret og tok fly der også, men da kosta billetten 1500 ellerno.. :blush:

Lenke til kommentar

Du kan risikere og ikkje få dekket flyreise visst reisa tek under 12 timar, normalt sett får du ikkje kontanter for flyreisa, sidan visst du treng å reise med fly så vil helst forsvaret bestille billetten sjølve (dei har avtaler med enkelte flyselskap). Hadde eg vært deg så hadde eg bestilt meg ein billeg flybilett og sattsa på og få dekke buss/tog utgiftene minimum.

Lenke til kommentar

150-kroners-tilbudet er svært begrenset. Det gjelder bare grønne miniprisbilletter som det er få av, og bare er å finne på enkelte avganger. Dessuten går det ikke an å reise på militærets 50% eller 90% rabattordning med minipris, det tilbudet gjelder bare ordinære avganger. Det skal ikke bli for billig vet du (15 kroner for å reise fra Oslo til Bodø?!?!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...